onsdag 3 april 2019

Hur blir man ekonomiskt fri? - En enkel guide!



I dagsläget får jag runt 7000kr varje månad in på kontot. De här pengarna får jag helt utan att behöva göra något. Pengarna kommer från aktieutdelningar från bolag som jag har investerat i.

Många frågar sig hur man blir ekonomiskt fri? För min egen del har det blivit tydligt att för oss vanliga arbetare är aktieinvesteringar det absolut lättaste sättet att nå friheten.

Men, hur blir man ekonomiskt fri? När du har ett tillräckligt stort kapital för att kunna leva det liv du vill leva utan att behöva jobba så är du ekonomiskt fri. För att uppnå ekonomisk frihet behöver du antingen passiva inkomster som täcker dina utgifter varje månad eller ett så stort kapital att det räcker i resten av ditt liv utan krav på avkastning eller ytterligare arbete.

Inlägget innehåller affiliatelänkar

Hur man blir ekonomiskt fri


Så, hur ska vi vanliga människor egentligen göra för att uppnå ekonomisk frihet så enkelt som möjligt? Min åsikt och erfarenhet är att vi lättast uppnår ekonomisk frihet genom att investera i aktier eller aktiefonder.

Jag har själv alltid drömt om att bli ekonomiskt fri. Ända sedan jag var liten fantiserade jag om att köpa hus att hyra ut och när jag uppnått ett visst antal så skulle det betyda att jag aldrig behövde jobba mer. 

Som vi alla vet så kommer livet emellan och allt går inte alltid som man tänkt sig. Jag kan inte säga att jag haft optimala förutsättningar för att lyckas i skolan och med en största önskan under större delen av tonåren att bara flytta hemifrån så låg prioriteringarna på annat håll.

Om jag bara hade vetat om möjligheterna med att investera i aktier hade jag inte behövt fundera så mycket på hur jag skulle fixa passiva inkomster. Lösningen är aktier!

Det är därför jag har skrivit det här inlägget. Så att du kan ta den enkla vägen redan från början och nå ekonomisk frihet både snabbare och enklare.

Du kan höra min story "Jag går i pension innan 40" i podden Verkligheten i P3 på Sveriges radio eller direkt här nedanför.





Hur mycket pengar behöver man för att sluta jobba?


När jag började min resa mot ekonomisk frihet trodde jag att det krävdes enorma summor pengar för att lyckas med det. Något som jag har insett under resans gång är att det inte alls krävs så stort kapital som jag först trodde.

Det här är egentligen på grund av två enkla anledningar. Den första är för att jag har minskat mina kostnader och den andra att jag har investerat mina pengar i aktier. Att göra båda de här sakerna samtidigt ger en enorm effekt på ens egen ekonomi (Jag kommer att berätta mer om det här längre ner i inlägget).

Efter att ha dragit ner på mina kostnader och genom att investera mina pengar med avkastning på börsen så har jag minskat åren till ekonomisk frihet, det är enkel matematik. Just nu har jag bara två år kvar tills jag kan sluta jobba om jag vill, då har jag 2,5-3 miljoner kronor i totalt kapital.

Egentligen kan jag sluta redan nu, men mer om det längre ner..

Så, hur mycket pengar behöver DU för att bli ekonomisk fri?


Nu har vi gått igenom vad vi måste göra för att bli fria från ekorrhjulet. Jag har berättat hur mycket jag behöver innan jag kan släppa sargen helt, men det betyder inte att den summan stämmer för dig.

Vi har alla olika förutsättningar och ekonomiska krav så det är möjligt att du behöver både mindre- eller mer pengar än mig för att känna dig fri. Oavsett hur mycket pengar du behöver innan du kan sluta jobba finns det ett enkelt sätt att räkna ut det på som fungerar för alla.

4% - regeln bestämmer hur mycket pengar du behöver


Ett klassiskt uttryck är att när du har ett kapital på motsvarande 25 gånger ditt totala årsbehov så kan du sluta jobba och leva på avkastning eller aktieutdelningar.

Om du tar dina totala kostnader för ett helt år och delar med 0,04 så får du fram det kapital du behöver för att vara ekonomiskt fri. 

Det är beräknat på att kapitalet delar ut 4% varje år, säkrat mot inflation. Här nedan kan du se hur lång tid det tar att bli ekonomiskt fri beroende på hur många procent av din lön du sparar.

(sparkvot = Den procentuella andel du sparar av din lön efter skatt)

Antal år det tar att bli ekonomiskt fri


Sparkvot Antal år till ekonomisk frihet
10% 44 år
20% 33 år
30% 26 år
40% 20 år
50% 16 år
60% 12 år
70% 8,5 år
80% 5,5 år
90% drygt 2 år


Så här räknar du ut hur mycket DU behöver i kapital

  • Räkna ihop alla dina utgifter för det senaste året. Det är alla dina räkningar, mat, nöjen, resor etc.
  • Ta den summan du får och dela med 0,04 (XXX.XXX/0,04=X) så får du ditt kapitalbehov. Det är alltså den summan du behöver för att vara ekonomiskt fri.

För mig ser det ut så här:
  • Mina totala utgifter varje år är 111.000kr
  • 111.000kr/0,04=2.775.000
Mitt kapitalbehov är alltså 2.775.000kr.




De viktigaste sakerna att tänka på om du vill bli ekonomiskt fri


Att bli fri från att jobba och istället göra vad vi vill om dagarna är egentligen väldigt enkelt. Det handlar om två viktiga saker vi behöver tänka på för att klara av det.

1. Investera dina pengar


Jag har nämnt det tidigare i inlägget men det måste nämnas igen. För att kunna sluta jobba så måste du få pengar från något annat håll. Om det inte ska vara i form av lön eller betalning för utfört arbete måste det vara passiva inkomster. Med andra ord, det måste rulla in pengar även när du sover, badar, äter middag eller leker med barnen.

Det absolut enklaste sättet att fixa passiva inkomster på är att investera pengarna i fonder eller aktier. Jag har själv mitt aktiesparande hos Avanza som jag utan tvekan tycker är det bästa och enklaste stället att handla aktier och fonder på.

Har du inget aktiesparande idag så är det dags att öppna ett aktiekonto. Gör det hos Avanza gratis på 3 minuter genom den här länken.

2. Kapa dina kostnader


Den andra saken du måste tänka på är dina kostnader. Om du vill ha friheten att slippa jobba om dagarna måste du ha en gräns för dina kostnader. Det spelar ingen roll hur mycket pengar du har om du inte har koll på kostnaderna.

Det här var den stora ögonöppnaren för min egen del. Efter att jag insett det här så hamnade jag i ett läge där det blev realistisk att aldrig behöva jobba mer i hela mitt liv. Det enda jag har gjort är att gå igenom räkning för räkning och sänkt mina kostnader.

Alla kan kapa sina kostnader ganska enkelt men det är få som faktiskt tar tag i det och gör det. Istället för att fundera på det bör du bara göra det! Lite högre upp i det här inlägget finns en länk till ett blogginlägg med mina tips på hur du kan minska kostnaderna.

Samspelet mellan inkomster och utgifter i din ekonomi


Ok, nu har du säkert förstått att ekonomisk frihet varken handlar om din passiva inkomst eller dina utgifter utan om dina passiva inkomster och utgifter tillsammans

Genom att öka dina passiva inkomster och samtidigt minska dina utgifter kommer du till slut att komma i ett läge där de möts. Det är i det läget du kan säga upp dig från ditt jobb, följa dina drömmar och göra exakt vad du själv vill eftersom det kommer att ticka in tillräckligt med pengar även om du inte jobbar.

För att förklara betydelsen av att minska utgifterna har jag gjort en tabell här nedanför. Tabellen visar hur mycket extra kapital du måste spara ihop för att täcka en högre utgift varje månad. (Jag räknar på att det investerade kapitalet har en utdelning på 4% per år).

Hur utgifterna påverkar kapitalbehovet


Extra utgift varje månad Motsvarar ett sparat kapital på
1000kr 300.000kr
2000kr 600.000kr
3000kr 900.000kr
4000kr 1.200.000kr
5000kr 1.500.000kr
6000kr 1.800.000kr
7000kr 2.100.000kr
8000kr 2.400.000kr
9000kr 2.700.000kr
10.000kr 3.000.000kr


Som vi kan se i tabellen ovanför är varje tusenlapp som vi kan kapa på våra månatliga utgifter värd 300.000kr. Genom att sänka våra månadsutgifter med 3300kr har vi alltså minskat vårat kapitalbehov med en miljon kronor!

Så nästa gång du känner att du har för låg lön för att kunna spara tillräckligt bör du istället se över dina kostnader. Kan du kapa dina kostnader idag med 1000kr i månaden så har du indirekt ökat dina ekonomiska muskler med 300.000kr!

Snöbollseffekten är hemligheten till ett friare liv


Snöbollseffekten som även kallas ränta-på-ränta effekten är tyvärr något som alldeles för få känner till. Genom att utnyttja ränta-på-ränta effekten kan vi få gratis pengar om och om igen. Det är återigen inget komplicerat utan handlar bara om enkel matematik.

För att visa hur kraftfull ränta-på-ränta effekten verkligen är har jag tagit en screenshot på ett diagram. I diagrammet visas utvecklingen för en investering på 300.000kr under en 30 års period.


Bild från Sparkalkylator Deluxe


Bara genom att ha investerat 300.000kr för 30 år sedan skulle vi idag ha nästan 4 miljoner kronor och få 15.000kr i månaden i utdelningar.

Värdet på en investering vi gör idag om 14 år


Generellt brukar man säga att kapitalet fördubblas var sjunde år på börsen. Det betyder att ditt kapital har möjlighet att dubblas två gånger på 14 år. Det är även ett rimligt tidsspann för många att hinna bli ekonomiskt fria på.

För att se vad en investering vi gör idag är värd och kan ge i utdelning (4%) om 14 år har jag gjort en tabell. I tabellen visas olika summor vi investerar och vi ser vad värdet är om 14 år med 10% totalavkastning.

Utveckling under 14 år

Investerat belopp Värde om 14 år Ger i utdelning/år
20.000kr 80.000kr 3200kr
50.000kr 200.000kr 8000kr
100.000kr 400.000kr 16.000kr
150.000kr 600.000kr 24.000kr
200.000kr 800.000kr 32.000kr
250.000kr 1.000.000kr 40.000kr
300.000kr 1.200.000kr 48.000kr
400.000kr 1.600.000kr 64.000kr
500.000kr 2.000.000kr 80.000kr
1.000.000kr 4.000.000kr 160.000kr

Tänk på att den här tabellen bara gjordes för att visa utvecklingen för ett investerat belopp. Ingen hänsyn har tagits till ytterligare sparande eller investeringar. Den visar bara kraften i ränta-på-ränta effekten.

För att få ut maximalt av ränta-på-ränta effekten ska du självklart kombinera det med ett månadssparande. Om du kombinerar en engångsinsättning i starten av din resa mot ekonomisk frihet med en kontinuerligt månadssparande har du gett dig själv de bästa förutsättningarna för att lyckas med dina mål.


Månadssparandet är viktigt


Nu ska jag visa hur utvecklingen blir under samma tidsperiod med enbart ett månadssparande. Jag kommer därför att visa en tabell med utvecklingen beroende på hur mycket du sparar varje månad. Beräkningen är på 10% totalavkastning och 4% utdelning.

Utveckling under 14 år

Sparat belopp/mån Värde efter 14 år Ger i utdelning/månad
1000kr 323.631kr 1078kr
2000kr 647.262kr 2157kr
3000kr 970.894kr 3236kr
4000kr 1.294.525kr 4315kr
5000kr 1.618.156kr 5.393kr
7000kr 2.265.419kr 7551kr
10.000kr 3.236.313kr 10.787kr
12.000kr 3.883.576kr 12.945kr
15.000kr 4.854.470kr 16.181kr
20.000kr 6.472.627kr 21.575kr

Nu när vi har sett hur mycket ett startkapital och ett månadssparande bidrar till den ekonomiska friheten kan vi börja planera vårat sparande. Vi har tre val här.

  • Månadssparande - Antingen sparar vi helt enkelt ett fast belopp varje månad tills vårat kapital har blivit tillräckligt stort för att sluta att jobba. Det här sättet fungerar bra, det krävs dock ett ganska stort månadssparande för att snabbt nå ekonomisk frihet.
  • Kör ett hundår -  Alternativ nummer två är att jobba hårt under ett eller flera år och spara så mycket vi kan för att få ihop ett stort startkapital som får växa utan ytterligare insättningar (Jag går in mer på det här nedanför).
  • Kombinera ett hundår med månadssparande - Om du vill bli fri så snabbt och enkelt som möjligt ska du kombinera ett månadssparande med en större engångsinsättning i början av ditt sparande. Jag förklarar mer om det här nedanför.


Så här blir vi fria så snabbt och enkelt som möjligt


Om det känns som det krävs jättemånga år av sparande efter att ha sett tabellerna ovanför så ska jag berätta lite roliga nyheter. För att lyckas med att bli ekonomiskt fria så måste vi göra det som ingen annan vill, orkar eller vet hur man ska göra.

Vi kommer inte bara göra en sak. Vi kommer att göra allt vi kan för att nå målet. Det gör vi genom att skjuta in så mycket pengar vi kan i starten av vår frihetsresa (kombinerat med ett fortsatt månadssparande).

Har vi en stor summa pengar har vi ett bra utgångsläge. Själv hade jag inte det och jag antar att många är i samma situation. Därför ska jag förklara den lösning som jag själv använde mig av.

Kör ett hundår och få gratis år framöver


När jag började hade jag noll kronor på kontot, men det är absolut inte kört för det. Det du måste göra om du inte har några sparpengar alls är att fixa de så snabbt du kan.

Kom ihåg de saker jag nämnt tidigare i inlägget:
  • Investera dina pengar - Vi ska snabbt få ihop en ganska stor summa vi kan investera och få avkastning på.
  • Kapa dina kostnader - Kapa alla onödiga kostnader. För varje krona du sparar kan du investera en krona, det här är extremt viktigt i början av resan. Du sänker dessutom ditt kapitalbehov vilket gör att du nå friheten snabbare i dubbel bemärkelse.
  • Ränta-på-ränta effekten - Ju tidigare vi investerar våra pengar ju längre tid har de på sig att växa. Målet är att börja redan idag så att du kan utnyttja ränta-på-ränta effekten!

Grejen med ett hundår är att du gör allt det här på samma gång och på gränsen till extremt under en kortare period i livet.

Jag rekommenderar inte att göra det här under flera års tid men om du verkligen vill få en kickstart på din frihetsresa så kommer ett eller två hundår att ge dig ett enormt försprång.

Ok, jag är redo för friheten! Vart börjar jag?


Jag kan förstå om det känns lite förvirrat nu men lugn, allt är ganska enkelt. Det du behöver göra nu är att bestämma dig för vilken väg du vill gå, göra en plan och sen bara köra!

1. Räkna ut hur lång tid det kommer att ta


Kolla exakt hur lång tid det kommer att ta för dig att bli ekonomiskt fri genom Avanzas Sparkalkylator.

Fyll i lite olika startbelopp och månadssparande för att se hur det påverkar tiden det tar. Genom att göra det kan du se om du vill köra på enbart månadssparande, ett hundår eller båda delarna.



2. Gör en plan!


När du tror dig ha hyffsad koll på hur mycket du kan spara varje månad och vilket belopp du kan börja med gör du en plan.

Grubbla inte för mycket, du kan alltid ändra din plan längre fram. Det viktiga är att du kommer igång eftersom pengarna behöver investeras för att generera avkastning

3. Öppna ett aktiekonto


Om du inte redan har ett konto så måste du öppna ett aktiekonto. För att inte behöva krångla med deklaration och för att få lägre skatt rekommenderar jag ett ISK. Här kan du öppna ett ISK på Avanza.

4. Köp aktier eller fonder


Beroende på din erfarenhet bör du överväga att köpa fonder istället för aktier. Kort förklarat kan man säga att fonder är aktier i en enklare förpackning.

Med fonder får man en bättre riskspridning och det krävs mindre kunskap och tid. Man har däremot möjlighet till samma avkastning (och risk) som med aktier. Det enda man bör tänka på är att inte betala för hög avgift.

Jag investerar själv i fonder och några fonder med låg avgift som jag gillar är Avanza Global, Spiltan Aktiefond Investmentbolag, Avanza Zero och Nordnet Superfonden Sverige.

Sådär, nu är det bara att köra igång! 


Grattis, din frihetsresa har börjat! Som alltid bör du vara medveten om att det finns en risk med aktier men det är också just den som ger oss möjlighet att tjäna pengar på våra aktier.

Kom ihåg att du bestämmer över din egen frihet


En sak jag bara vill gå in på lite är tankarna och att jämföra sig med andra. Samhället är uppbyggt kring ekorrhjulet så om du vill hoppa av det blir det lite fel att tänka som att man fortfarande är i det.

När jag själv började fundera på ekonomisk frihet vet jag att mina ekonomiska krav var betydligt högre än var de var idag. Hade jag haft samma ekonomiska krav idag skulle jag aldrig kunna uppnå ekonomisk frihet innan 40 års ålder.

Jag tror det är lätt att jämföra sig med andra när man kollar på sin ekonomi. Det dumma med det är att det inte finns någon rationell anledning att göra så. Vad jag behöver för att leva ett bra liv har ingenting med vad personen bredvid mig behöver.

Vi gör alla olika saker, vi bor olika dyrt, vissa kör två bilar och vissa har inte ens någon bil. Våra kostnader har ingenting med livskvalitet att göra, så länge vi har det vi själva vill ha.

För att få fram vad du egentligen behöver kan du skriva ner allt du vill göra i din perfekta vardag. Jag lovar dig att du kommer att bli förvånad över hur mycket billigare det är än vad du tror. Många säger att det är dyrt att vara ledig men efter mitt sabbatsår kan jag faktiskt inte hålla med om det.

Varför är passiva inkomster så viktigt för den ekonomiska friheten?


Jag vet att många ifrågasätter oss som strävar efter friheten. Vanliga frågor är varför vi inte byter till ett roligare jobb, utbildar oss eller startar eget företag inom något vi brinner för.

Jag kan bara svara för mig själv när det gäller de här frågorna och en stor anledning att jag vill vara fri ekonomiskt är för möjligheten att göra vad jag vill, när jag vill, vart jag vill.

Tro mig, jag har försökt att hitta lösningar på det här men det är svårt. I min värld är det bara passiva inkomster som ger den frihet som jag pratar om. Jag har startat eget företag och jag har jobbat med det jag brinner för, men jag har alltid kommit fram till samma sak.

Det ger mig inte den totala frihet jag vill ha. Jag är inte ute efter att sluta göra saker, jag är ute efter att slippa "vara tvungen att göra saker". Även om jag älskar mitt arbete så kommer det alltid komma dagar då jag hellre hade gjort något annat. De dagarna vill jag "göra något annat".

Varför ska man bli ekonomisk fri?


Som summering av det här blogginlägget vill jag bara berätta om varför jag tycker att man ska bli ekonomiskt fri. Jag är själv i det läget att mina utdelningar täcker samtliga av mina fasta kostnader, bil, mat och mobiltelefon.

Jag skulle alltså klara mig och kunna bo kvar där jag bor idag även om jag inte jobbade alls. I dagsläget jobbar jag dock 10 timmar i veckan eftersom jag vill ha råd att åka skidor, resa utomlands etc. men om två år kommer utdelningarna även att täcka det.

En sak jag märkt nu när jag på riktigt närmar mig friheten är den sköna känslan i kroppen, ett lugn. Tidigare i livet kunde jag känna mig fången. Eftersom jag var så beroende av min inkomst kunde jag känna att jag inte hade makten över mitt liv.

Idag känner jag inte så alls, jag vet att om jag skulle tröttna på det jag gör så skulle jag lämna det på dagen. Jag är inte beroende av inkomsten längre, vilket gör att allt blir så mycket enklare.

Varför ska DU bli ekonomiskt fri?


Jag kan inte svara på varför du ska bli ekonomiskt fri men jag skulle vilja berätta lite saker som kan vara värda att tänka på.

Har du någon gång funderat på varför du går upp samma tid varje dag, för att gå till samma buss, för att åka till samma plats och göra samma sak som du gjorde dagen innan? Är det för att du älskar det och inte vill göra något annat eller för att du inte vet vad du skulle göra annars?

När jag själv jobbade som mest så tyckte jag det var jätteroligt. Det var inte förrän efter jag slutade jobba heltid som jag insåg att det fanns så mycket annat jag ville göra. Det är inte alltid vi vet alla saker vi vill göra eftersom vi aldrig har provat.

Varför jag tycker att man ska bli ekonomiskt fri är för att ha möjlighet att göra allt man känner för. Att inte vara begränsad av en klocka som tar oss tillbaka till samma plats klockan 8 varje morgon. Att ha friheten att vara fri, på riktigt.




Vågar du ta steget utanför boxen?


Nu är det upp till dig. Vill du vara fri så måste du själv ta steget, ingen kommer göra det åt dig. Jag lovar dig, verkligen ingen kommer att göra det, snarare tvärt om.

Svårigheten med ekonomisk frihet är att samhället inte är anpassat för det. Samtidigt kommer det alltid finnas människor som lägger fram alla svårigheter och säger att det är omöjligt. För att lyckas måste du tro på dig själv och gå din egna väg.

För mig har det här varit den största drivkraften. Varje gång någon säger att det inte går blir jag taggad att motbevisa den personen. Samtidigt har jag svårt att förstå vad som skulle vara så svårt.

Att bli ekonomisk fri handlar i grunden om enkel matematik. När du har räknat ut hur mycket pengar du behöver så är du fri när du har den summan, det är fakta. Om du är beredd att ta steget så kan jag lova dig att motivationen aldrig kommer att förvinna så länge du motiveras av människor som gör allt för att hitta svårigheter i det du gör.

Själv ser jag verkligen fram emot den dagen då jag kan säga: "-Nu är jag fri, hej då jobbet vi ses aldrig mer!" Samtidigt som jag kan tänka tillbaka på alla som sagt att det aldrig skulle gå.

Till er med samma mål som mig och till er som vill göra samma sak, kör på! Jag hejar på er och respekterar era val. Jag tycker det är grymt att se människor följa sina drömmar för vi har trots allt grymt stora möjligheter till det!

Jag vill samtidigt passa på att tacka alla som följt mig- och som jag har följt på min resa hittills. Inspirationen jag hittar här på nätet från alla er skulle jag aldrig hittat i det riktiga livet. Hoppas vi kan fira vår frihet om några år! :)

Hur ser din plan ut?

17 kommentarer:

  1. Grymt bra inlägg som vanligt. Hur ser du på amortering av bolån? Jag tycker det är en viktig aspekt som inte bör glömmas bort, har man inga lån blir det mindre kostnader att täcka och dessutom säkrare.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tja Money cowboy,

      Tack! :) När det gäller amortering så tycker jag det är bra om man har höga lån, framförallt för tryggheten men själv kan jag tycka att det är lite onödigt att amortera mycket om man har låga lån om man är ute efter bästa tillväxt på kapitalet.

      Själv har jag bara kring 40% belåning på bostaden och det gör som du säger det billigt att bo, kombinerat med andra låga kostnader. Jag amorterar 800kr i månaden mest för att jag satte upp en sån avbetalningsplan på en del av lånet långt innan jag sa upp mig, men om 2,5 år är den lilla delen avbetalad och då kommer jag inte att amortera mer :). Det innebär indirekt att jag kommer ha 800kr mindre i utgifter varje månad vilket på ett sätt är skönt.

      Tack för kommentaren! Med vänlig hälsning / Frihetsmaskinen

      Radera
  2. Vi har cirka 200k i bolån i dagsläget, ursprungligen 495k. Vårt radhus är dock värt runt 800k i dagsläget. Vi köpte innan uppgången 2011. Vi har amorterat aggressivt och har idag en portfölj på runt 400k och utdelning på 20k per år. Vi sparar mellan 50-65% varje månad men saknar ingenting. Vi åker utomlands en gång per år, köper inga onödiga saker. Vi blir mattematiskt fria runt 180k per år i utdelning. På sin höjd. Men vi kommer ha 0 i lån, samt en kassa på runt 150-200k när det är dags att gå. Det är planen. Men långt kvar dit. Jag är 30+ men närmare 30 än 40. Inspirerande inlägg som vanligt :)

    //R

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tja R,

      Vad kul att höra era planer och grymt bra sparande ni har! :) Det känns som att erat upplägg är som gjort för att lyckas och det ska nog mycket till att det skiter sig när ni väl tar steget. Att vara obelånad är ju optimalt när man väljer friheten.

      Kul att vi verkar vara i liknande ålder, har ni någon plan att sluta jobba vid ett visst datum? :)

      Med vänlig hälsning / Frihetsmaskinen

      Radera
  3. Till 90% stämmer det säkert att det är just sparande som ger ekonomisk frihet men jag vill slå ett slag för entreprenörskap. Det behöver inte vara att själv grunda ett företag men kanske mer ett sätt att tänka. Jag blev inte ekonomiskt fri genom att spara och definitivt inte genom att fokusera på att maximera lönen. Det som gjorde mig ekonomiskt fri var att våga ta ett jobb på ett extremt attraktivt ställe trots att praktikantlönen var mkt låg för att jag visste att det skulle leva till möjligheter. Många av mina universitetskompisar skulle aldrig ha gått med på den lönen. Sen våga välja ett jobb där det centrala var att få en mindre men ändå viktig ägarandel, den fasta lönen inte lika viktig. Och detta i kombination med tidigt aktieintresse lade grunden för ekonomiskt oberoende. Har aldrig i mina 50+ år haft koll på någon sparkvot, även om jag nog alltid haft en sparsamhet i blodet via uppväxten. Kanske är min väg lite mer riskfylld, men också väldigt lönsam. Jag upplever att jag tänker väldigt annorlunda än mina vänner som kör på med sina förvärvsarbeten och har gjort så sedan barnsben. Frihetslängtan den viktigaste drivkraften. Ingen annan ska ha möjlighet att styra min vardag. Ja, förutom barn och familj så klart:-)

    SvaraRadera
  4. Verkligen häftigt att du är så nära ditt mål och att det rullar på fint även om insättningarna inte är så stora!

    Har väl själv inget uttalat mål om ekonomisk frihet utan har just nu en horisont på 10 år (8 år kvar) då viss del av portföljen ska användas.

    Men likväl blir man sporrad av att se hur det går med långsiktighet och planering när sådana som ni delar med er!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tja Daniel,

      Ja det är kul! :) Kul, 8 år går snabbt! Hur är tanken att portföljen ska användas då? :)

      Kul att sporra, blir själv taggad av att du kommenterar, tack! :)

      Med vänlig hälsning / Frihetsmaskinen

      Radera
  5. Hej jag har två frågor.

    1. Hur gammal var du när du började med ditt mål?
    2. Hade du en stor summa som du la in i portföljen från start? isf ungefär hur mycket?

    Tack för inspirationen!

    SvaraRadera
  6. Just nu 2315000! Woopwoop! Nåt skumt med när man kommenterar så hoppar allt till o text försvinner

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tja Mrs Doubtfire,,

      Ojoj, stort grattis! :) Ja tyvärr är jag riktigt dålig på det tekniska så får se hur jag ska lösa det, hoppas du fortsätter läsa ändå tills vidare och står ut med det! ;)

      Tack för kommentaren! Med vänlig hälsning / Frihetsmaskinen

      Radera
  7. Nu är du mycket nära ditt mål, grymt bra jobbat! Mina mål är ganska lika. Nu är min närmaste plan att jag ska våga lita på att jag är ”klar” och våga säga upp mig inom kort. Att läsa dina inlägg peppar mig till att våga testa!/C

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tja C,

      Tack! :) Ja, det är roligt att vi har klika mål och ligger ganska lika. Hur ser närmaste planerna ut nu? Du hade väl eventuellt efter sommaren/årsskiftet som en form av plan om jag inte missminner mig?

      Med vänlig hälsning / Frihetsmaskinen

      Radera
    2. Hej! Ja det stämmer. Min plan nu är att inte jobba efter sommaren. Så behöver isåfall säga upp mig ganska snart om jag ska lyckas följa det. /C

      Radera
  8. Jag har inte alls kört så mycket utdelningsaktier, men försöker sakta att bygga upp det nu. Blir extra peppad av att se hur bra det går för dig

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tja Ekonomenstips,

      Härligt, lycka till och kör hårt! Kul att man kan peppa och tack för kommentaren! :)

      Med vänlig hälsning / Frihetsmaskinen

      Radera
  9. Väldigt bra inlägg! Jag började själv spara för att bli ekonomiskt fri för tre år sedan och har bara 2 år kvar som det ser ut. /j

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tja J,

      Kul att höra och att det går så bra för dig! :)

      Med vänlig hälsning / Frihetsmaskinen

      Radera