fredag 30 november 2018

Portföljen levererar - Avkastning 2018

Nu var det 4 månader sedan jag uppdaterade portföljsidan här på bloggen men nu är det fixat. Börsen har varit väldigt upp och ner under året och portföljen är mer än 100 000kr ner från all time high, men har levererat helt ok sedan starten av året. Att börja investera i aktier är ett av de bästa ekonomiska beslut jag tagit och om du vill läsa mer om hur man gör så kan du läsa mitt inlägg så här kommer du igång med ditt aktiesparande.




Stabil avkastning över tid


Målet med min aktieportfölj är att den ska ge en stabil avkastning över tid. Jag vill ha stabila utdelningar med en ok utdelningstillväxt och skörda frukten. För att det här ska rulla på i längden så krävs det att portföljen är diversifierad och innehåller bolag som tjänar stabila pengar. Jag kommer alltså aldrig att pricka raketerna men förhoppningsvis också missa de värsta sänkena.

Det mål jag har satt för portföljen är att den genomsnittliga direktavkastningen ska vara 4% och den genomsnittliga utdelningstillväxten ska vara 6%. Tillsammans bör det här ge en totalavkastning kring 10%. När jag räknar på det här så räknar jag mitt totala kapital. Jag räknar alltså in likvider och preferensaktier i det här, vilket jag vet att många inte brukar göra. Anledningen till det är för att jag vill kunna göra en ärlig beräkning på hur min framtida totalavkastning kan se ut baserat på historiken.

Hur ser avkastningen ut på riktigt?


Jag tar ett exempel här nedanför som synliggör hur en buffert på 30% av kapitalet påverkar totalavkastningen i ett normalt börsklimat med en förväntad totalavkastning på 10% och en bankränta på 1%. Kapitalet i exemplet uppgår till 2 miljoner kronor, är investerat i ISK-konto och beräknas med ränta på ränta.

  • Med 100% av kapitalet investerat på börsen kommer man efter 10 år att ha ett kapital på 4.625.230kr efter skatt.
  • Med 70% av kapitalet investerat börsen och 30% på räntekonto så kommer man efter 10 år att ha 3.791.267kr efter skatt.
  • Att ligga fullinvesterad ger i det här exemplet 830.000kr mer i avkastning efter skatt.

Genom att kolla på det här exemplet ser man tydligt hur stor skillnaden blir om man över tid har en rejäl buffert. Om vi istället pratar avkastning i procent så ger exemplet med 30% i buffert en årlig avkastning på 6,5% istället för kring 9% efter skatt med allt investerat på ISK. Man förlorar alltså 2,5% per år och sen ränta på ränta på det, vilket blir 830.000kr på en tio-års period. Försäkringar kan
vara bra men kostar alltid pengar. Det är därför jag väljer att vara fullinvesterad och om jag inte är det så räknar jag med mina likvider i avkastningen.



Avkastning i portföljen 2018


Hittills i år har portföljen levererat en totalavkastning på 7,14%. I kronor räknat är det 116.503kr och om man kollar på mina mål så skulle det i teorin betala mina totala levnadskostnader. Självklart kunde jag ha sålt på toppen men jag har svårt att se hur jag skulle lyckas med att tajma det och även komma in på botten sen med hela kapitalet.




I en nedgång slår du alltid index om du återinvesterar utdelningarna


När det gäller utdelningarna så jobbar de i en jämn linje uppåt. Nyckeltalen ser bättre ut med högre direktavkastning, portföljvärdet har ökat marginellt men framförallt har de förväntade utdelningarna ökat med 2600kr/år sedan senaste uppdateringen. Den förväntade utdelningstillväxten har även ökat
något. Portföljen levererar just nu 5992kr i månaden i utdelningar och jag är löjligt nära ett av mina stora mål på 6000kr i månaden. Jag hoppas att snart kunna skriva om den milstolpen då den är viktig för mig på många sätt!

Något som kan vara bra att veta om och tänka på är att i en nedgång så kommer man alltid att slå index om man återinvesterar utdelningarna. Detta gäller alltså om du investerar i samma aktier som indexet jämför. Anledningen till det är för att varje gång du köper nya aktier så kommer du att köpa billigare än första gången. Du bromsar alltså nedgången i varje köp vilket inte sker om du låter utdelningarna ligga som likvider.

Sitter ni på likvider och hur räknar ni ut er totalavkastning?

22 kommentarer:

  1. Stabilt Frihetsmaskinen!
    Jättefin portfölj.

    Galet att du snart har 6 000kr i utdelningar, varje månad.
    Kämpa på!

    Mvh PB?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tja PB,

      Tack! :) Ja det känns mäktigt, detsamma! :)

      Mvh / Frihetsmaskinen

      Radera
  2. 6000 kr i månaden är drömsumman för mig, för mig innebär det att jag i stora drag har uppnått mitt långsiktiga mål och kan börja frilansa.

    Mvh,

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tja Frilansportföljen,

      Härligt mål, vad ska du frilansa inom?

      Mvh / Frihetsmaskinen

      Radera
  3. Riktigt fin utveckling, och ett bra inlägg för att sporra oss andra. Det går snabbare för varje dag som man är investerad och återinvesterar utdelningarna.

    Mvh

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tja Investmentbolagsinvesteraren,

      Tack! Yes, bara mata på så kommer resultaten snabbare för varje dag! :)

      Tack för kommentaren! Mvh / Frihetsmaskinen

      Radera
  4. Bra inlägg. Nu blir jag verkligen sugen på att köpa mer och inte fega som nu. Vänta på raset eller vad vi gör.
    Känner idag, jises vad skönt det skulle vara att bli klar nu. Ibland så irriterad på kunder och stress, oro för jobb etc.. Att aldrig veta helt hur det blir och helt lediga dagar existerar aldrig.. vet ej om det är jag eller hormoner eller mörka kalla vädret som pratar nu.
    Är det bara dina pengar eller din&din tjejs pengar? Har hon annars också portfölj? Kommer ni skära ned på jobb samtidigt? Hur ska du frilansa? Kommer du jobba nångång då med lite allmänna projekt?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tja Mrs Doubtfire,

      Jag känner igen mig i tänket, kände sådär tidigare.

      Mycket bra frågor som vanligt! :) Jag känner att de kräver ett eget inlägg, får se när jag hinner skriva det eller om jag får uppdatera här i kommentaren istället! Jag ska försöka få upp ett inlägg om det! :)

      Mvh / Frihetsmaskinen

      Radera
  5. Tjenare,

    Verkligen jättefin portfölj som du förfogar över och med en fin tillhörande utdelning per månad. Har du någonsin funderat över att ställa ut optioner mot några av dina innehav? Du skulle säkert nå upp i en 5000-6000 i premier per månad med några av de innehaven som du har i din portfölj. Då skulle du helt plötsligt ha 11000-12000 i kassaflöde per månad istället för endast dina utdelningar.

    Ha d gott
    /Glenn

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tja Glenn,

      Tack! :) Har faktiskt inte kollat på det alls, får kolla upp det och återkomma. Hur fungerar det på ett ungefär? :)

      Mvh / Frihetsmaskinen

      Radera
  6. Är inte helt inne på vad optioner är, får läsa på, men är det fördelaktigt om man ska leva på utdelningen? Annars kanske jag också är intresserad :D

    SvaraRadera
  7. Ja det är det skulle jag säga.

    Jag kombinerar utdelningsstrategi med optionspremier. Skulle hävda att man halverar tiden till ekonomisk frihet med hjälp av optionspremierna. Kolla min blogg dividendglenn.blogspot.com, där ligger ett par inlägg som handlar om hur optioner fungerar. Är en liten tröskel att komma över i början, men sen är det fantastiskt. Förstår inte att fler utdelningsinvesterare sysslar med att ställa ut optioner.

    Jag gör det inte med hela portföljen men delar av den tycker jag att alla investerare borde tillägna optionshandel.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hur ser risken man tar ut? Vad är haken? :)

      Mvh / Frihetsmaskinen

      Radera
    2. Om du bara håller dig till att göra covered calls(Utfärda köpoptioner) mot dina innehav, så är den enda risken att du kan tvingas sälja dina aktier till ditt överenskomna lösenpris. Så i princip kan du inte förlora pengar, det enda negativa är om aktiekursen rusar, då får du inte ta del av hela kursrusningen utan endast fram till ditt avtalade lösenpris. Men du blir belönad med en premie per aktie för varje optionskontrakt du tar. Så om kursen inte når upp till ditt lösenpris vid lösendagen behåller du premien.
      Exempel 100st Swedbank med lösen 18jan19 till ett lösenpris på 215kr, för detta får du låt säga 1,55sek per aktie i premie för att du tar risken. Vilket blir ca 150sek in på ditt konto som du kan köpa nya aktier för eller se det som en utdelning. Risken är som sagt att Swedbank rusar till 235sek till lösendagen, då går du miste om 20kr per aktie eftersom du lovat att sälja till 215kr.
      Jag förstår att ovanstående kan låta lite invecklat, men kolla annars in på min blog där finns några fler exempel.
      Ha d gott
      Glenn

      Radera
  8. Intressant och tankeväckande med dina beräkningar kring ditt buffertexempel. Jag får nog se över det gällande mig själv. Du är nära ett av dina stora mål nu, grattis, det får du fira sen :-)

    Brukar främst räkna avkastningen på totala anskaffningsvärde kontra utdelningar per år. Men följer även upp och jämför värdeökning med tidigare år. Ev. försäljningsvinster bokförs också. /C

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tja C,

      Kul att du kommenterar! :) Ja, alla är vi olika där och man kommer nog fram till vad Som passar för en själv Efter en tid. Jag känner mig trygg i det och kör på det! ;)

      Ja, jag räknade så tidigare men nu ser jag hela mitt kapital domen enhet och då är det dyrt med likvider om man inte tajma bra.

      Ska definitivt fira då! Hur går det själv, några konkreta kortsiktiga mål du siktar på! :)

      Mvh / Frihetsmaskinen

      Radera
    2. Just nu siktar jag på att jobba fram till sommaren. Jag har varit mycket nära att säga upp mig redan nu, tänkt på det hela tiden nästan, nästan väntat på nån händelse på jobbet då jag i ren impuls skulle triggas att säga upp mig nu i december, men lite tid till kan göra lite skillnad, så har bestämt att se om jag klarar bita ihop lite till. Har haft sömnproblem nu och funderingar kring jobbet och kring att bestämma mig. Så ett mål nu är bättre sömn. Ett ekonomiskt mål är att öka nästa års utdelningar med omkring 10000. Du och jag har nog ganska lika slutmål!//C

      Radera
    3. Oj, coolt! Så eventuellt slutar du vid sommaren nu? :)

      Sömnproblem låter och är jobbigt. Jag hade det varje natt innan Jag gick in i äggen och sa upp mig så tadet lugnt och lyssna på kroppen. Något som hjälpte dör mig med sömnen var att ta ut mig fysiskt genom att tex springa eller gör aokika sporter så man helt enkelt inte orkade vara vaken.

      Ja det är kul att vi har så lika mål. Jag kominte ihåg exakt på ad du siktade på för utdelningar, hur mycket var det? :)

      Radera
    4. Jag tror 100000-120000. Tidigare ville jag ha större marginaler för att våga. Nu skulle jag våga för det lägsta spannet i angivet intervall. Dessutom kan man räkna med utdelningshöjningar, precis som du skriver om i senaste inlägget så växer utdelningarna av sig själv med tiden.

      Ja sömnproblem är inte kul, ska ta mig ut mer och röra på mig mer. Blev du av med sömnproblemen ganska direkt efter att du sa upp dig ellet tog det ett tag?

      Planen just nu är till sommaren, men det beror också på måendet. Skulle jag må tipptopp längre fram så kanske jag kör på lite till, då jag inte jobbar så mycket ändå. Men mår jag som nu så måste det nog bli till sommaren för att fokusera på min egna hälsa och familj. Jag ska därför satsa lite extra på sparandet detta halvår. Men inget är helt bestämt. Är lite velig här!:) Men känner mig peppad att maxa sparandet under våren.

      Vilka bra valmöjligheter alla vi som investerar på lång sikt ändå har, att kunna gå ner i tid eller faktiskt hoppa av ett arbete en period eller resten av livet. Det ger ändå en ro att känna att man kan det. :) /C

      Radera
    5. Ok, kul då har vi verkligen samma mål typ. Jag siktar också där i kring ju.

      Nej det tog lång tid tyvärr, ca 1,5år. Men jag hade kört in ganska hårt i väggen.

      Ja det låter som en bra plan, du har ju alternativet iaf. Som sagt att köra slut kropoengör att man somnar tillslut på kvällarna. Jag har svårt då jag i grunden är en kvällsmänniska men sover bättre nu iaf. Det kan ju vara vad som helst som man tycker är kul, bara det är fysiskt typ.

      Ja skön känsla. När jag sa upp mig hade jag inte bra ekonomi som nu men det kändes ändå ganska tryggt. Du får fortsätta uppdatera om vad som händer, det är riktigt kul att vi ligger så kika i allt och med liknande mål! :)

      Mvh / Frihetsmaskinen

      Radera
    6. Sorry för stavfel, skriver på mobilen ;).

      Radera
  9. Hej Var och en, mitt namn är fru Rebecca Moses ,, jag bor i USA och livet är värd att bo bekvämt för mig och min familj nu och jag har verkligen aldrig sett godhet visad för mig så mycket i mitt liv som jag är en kämpande mamma med tre barn och jag har gått igenom ett allvarligt problem när min man stött på en hemsk olycka förra veckan och doktorerna säger att han måste genomgå en delikat operation för att han ska kunna gå igen och jag inte kunde ha råd med räkningarna för hans operation så gick jag till banken för ett lån och de slår mig ner med att jag inte har något kreditkort, därifrån kör jag till min far och han kunde inte hjälpa, då när jag bläddrade igenom yahoo svar och jag kom över en lånegivare MR Stephen Wilson, som ger lån till en överkomlig ränta och jag har hört talas om så många bedrägerier på internet men vid denna desperata situation hade jag inget annat val än att ge det ett försök och förvånansvärt var det allt som en dröm fick jag ett lån på $ 70,0 00 USD och jag betalade för min man operation och tack GUD idag han är okej och kan gå och jobbar och belastningen är längre så mycket på mig längre och vi kan mata bra och min familj är lycklig idag och jag sa till mig själv att jag skriker högt till världens underverk av GUD till mig genom denna GUDs fruktansvärda långivare, MR Stephen Wilson, och jag kommer att ge råd till någon i genuint och allvarligt behov av lån för att kontakta den här GUDs fruktiga mannen via ..consumerloanfirm@gmail.com, och jag vill att alla ska be för den här mannen för mig för att han har gjort mycket i min familj och jag ber att gud fortsätter att välsigna dig för det goda du har gjort för min familj. TACKER Rebecca Moses

    SvaraRadera