torsdag 24 maj 2018

Lägre elkostnad - Har återigen sänkt elkostnaden

Att få en lägre elkostnad och därmed billigare elräkning är grymt enkelt i dagens läge och en av de lättaste fasta kostnaderna att sänka. Det är bara att gå in på jämförelsesiterna och knappa in beräknad elförbrukning och postnummer sen får man alla bästa förslagen, väljer det bästa och har därmed fått en lägre elkostnad.



Jag sänkte min kostnad förra veckan


Jag passade förra veckan återigen på att byta elbolag efter att jag fått fram det bästa priset. Trots att jag redan innan hade ett hyffsat bra pris blev det ännu billigare genom att jag bytte. Jag kommer att spara drygt 500kr per år och då har jag en ganska låg förbrukning på min lilla tvåa.

Det som är bra är att många elbolag erbjuder bra rabatter till nya kunder på jämförelsesiterna för att locka över dom. Det gör att man får bättre pris och i många fall slopad fast avgift det första året. Bindningstiden varierar från obunden till 12 månader så man har möjlighet att göra samma sak efter 12 månader eller tidigare igen om man vill.

Så här får du lägre elkostnad - Några enkla steg


Om du aldrig gjort något aktivt val hos ditt elbolag så är risken stor att du ligger på ett tillsvidarepris och betalar upp till 30% mer för din el än vad du behöver. Det första du bör göra är att ringa ditt elbolag och göra ett aktivt val, dvs välja rörligt eller fast pris så att du inte betalar onödigt mycket för din el.

För att få ett ännu bättre pris bör du sedan jämföra vad olika elbolag kan erbjuda för pris där du bor, enklast genom att kolla på någon av jämförelsesiterna. Kolla upp så att du inte har någon bindningstid eller att du vet vilket datum ditt avtal går ut och sen kan du göra bytet direkt på nätet. De flesta siter gör bytet åt dig så man behöver bara fylla i uppgifter och godkänna, sen är det klart. För att få alla uppgifter som behövs är det bara att titta på din senaste elräkning du fått. Där finns allt du behöver veta.

Kortfattat är mina råd för en lägre elkostnad:
  • Ha inte tillsvidareavtal, ändra det idag om du har det
  • Jämför ditt elpris på någon av jämförelsesiterna och se hur du ligger till
  • Byt så att du får ett bättre pris
Innan du byter:
  • Kolla med ditt nuvarande elbolag om du har uppsägningstid. Om du har det så säg upp och välj startdatum från när ditt gamla går ut
  • Ta fram din senaste elräkning där alla uppgifter finns
  • Välj e-faktura eller autogiro för att slippa fakturaavgifter, gör ett autogiromedgivande direkt på din bank när du bytt

Det absolut lättaste sättet för att kolla upp om du kan få billigare elräkning är att t.ex. gå in och Jämföra el-priser hos Compricer. Det är helt gratis, du skriver bara in postnummer och får fram ett förslag med de bästa priserna. 

När bytte du elavtal senast? Hur mycket billigare blev det?

9 kommentarer:

  1. Bytte elavtal för nån månad sen. Sparade några tiotal ören per kWh men sen höjdes nätavgift och energiskatt så månadskostnaden blev ändå dyrare än innan haha. Den delen av elräkningen som gäller elen är den lilla biten, avgifter och skatter dominerar...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tja Snålgrisen,

      Haha surt, fast de går ju ändå inte att påverka så då hade det ju art ännu dyrare om du inte bytt så kanske var bra ändå?

      Det grymma med att yta är att man nästan alltid slipper den fasta månadsavgiften under första året Och får ev rabatt på kWh. Jag spararade ganska bra på mitt byte nu, främst pga de bjuder på månadsavgiften första året.

      Tack för kommentaren! Mvh / Frihetsmaskinen

      Radera
  2. Bytte för ca 1 år sedan. Nyligen ringde mitt gamla elbolag och erbjöd en bra deal för att få tillbaka mig. Så denna gång behövde jag inte fixa själv

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tja Pappa betalar,

      Grymt bra ju, grattis! Skönt att de gör jobbet åt dig! :)

      Med vänlig hälsning / Frihetsmaskinen

      Radera
    2. Ja det är inte varje dag 😁

      Radera
  3. Jag gör likadant, byter en gång om året. Det blir lite extra pengar sparade som skickas in i resekassan. /M

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tja Anonym,

      Härligt! Bättre att lägga pengarna på resor än att betala mer än nödvändigt på elen. :)

      Med vänlig hälsning / Frihetsmaskinen

      Radera
  4. Fixade ett riktigt förmånligt elavtal med bundet pris för 2018 åt föräldrarna. De fick kraftigt lägre kostnader hos Vattenfall än vad rörliga priset kom att rusa upp till under årets gång.

    Denna gång så användes Elskling på nytt för att finna ett nytt avtal för 2019, eftersom priserna stigit så var det inte lika lätt denna gång. Ett bolag vi haft innan Vattenfall var billigast, men vi har haft dålig erfarenhet av dem. Valet vart att kontakta Vattenfall, göra en förfrågan vad de hade möjlighet att erbjuda för pris till föräldrarna och deras lägenhet. Valet vart inte mycket dyrare än det billigaste alternativet, trots att deras personal inte kunde få bort fasta avgiften. Var en del artiklar jag fann som tydde på att elpriserna skulle falla till slutet 2019 när det är aktuellt att leta på nytt, så för stunden duger Vattenfall.

    SvaraRadera