måndag 9 december 2019

Black Friday - Vad kostade dina fynd egentligen?



Ok, du fyndade på Black Friday, grymt ju! Men vad kostade dina köp.. eller vad kostar dina köp, egentligen?

Det är inget fel att handla på rea eller att fynda på Black Friday men många har nog inte koll på den egentliga kostnaden. Inte kostnaden bara för köpet, utan den kostnad som följer med resten av livet med de köp vi gjorde under Black Friday.

Innehåller affiliatelänkar

Black Friday - Vad kostade köpen du gjorde igår?


Snittsvensken bränner 2980kr under Black Friday (källa), det betyder att sannolikheten är stor att du också gjorde det. Kanske brände du mer, kanske brände du mindre. Oavsett, räkna ihop allt du köpt under rean och se vilken summa du får fram.

Antingen kommer du hamna under 2980kr, då tillhör du med stor sannolikhet en mer sparsam typ av person. Ditt beteende igår speglade med stor sannolikhet ditt beteende resten av dagarna om året.

Om du hamnade över 2980kr på dina köp under gårdagen så är sannolikheten stor att det inte var den första Black Friday där dina köp slutat kring den summan. Det är inte heller osannolikt att tro att dina köp även nästa år kommer sluta där.

Om du inte kände igen dig i de två exemplen ovanför så är du antagligen en medelsvensson. Du bränner varken mer eller mindre än snittpersonen och kommer antagligen inte att göra det nästa år heller. Du är en medelsvensson.

Hur påverkar dina köp ditt beteende under nästa års Black Friday?


Grejen är att vi bygger ju in vanor så med stor sannolikhet kommer vi att bränna ungefär lika mycket nästa år under rean. Om vi inte bryter vanan det vill säga.

Om vi handlat för 3000kr den här gången så har vi inte bara spenderat 3000kr, vi har dessutom startat ett beteende som med största sannolikhet kommer att kosta oss 3000kr varje gång det är Black Friday. 

Om vi gör av med 6000kr betyder det alltså att vi har höjd våra månatliga levnadskostnader med 500 kronor i månaden. Fast det är ännu mer att ta hänsyn till...

Vad kostar dina Black Friday-köp dig i resten av ditt liv?


Det är nu det är intressant, sakerna vi köper kostar inte pengar bara vid själva köptillfället. Vanan vi sätter kommer att göra det till en återkommande kostnad varje år och sen har vi ränta-på-ränta på det.

Många räknar bara vad det kostar här och nu medan kostnaden blir så mycket större om vi räknar in om vi hade investerat pengarna istället. Här nedanför är vad köpen under Black Friday kostar dig på sikt.

Räknat på att vi investerar pengarna till 10% avkastning istället för att handla på Black Friday en gång om året för 3000kr respektive 10.000kr.


Sparat efter: 3000kr/år 10.000kr/år
5 år 19.293kr 64.361kr
10 år 50.364kr 168.016kr
15 år 100.405kr 334.952kr
20 år 180.997kr 603.805kr
25 år 310.790kr 1.036.795kr
30 år 519.823kr 1.734.130kr

"Under Black Friday bytte genomsnittsföräldern bort 21 timmar med sin tvååring mot lite prylar. Utan att veta om det kommer de med stor sannolikhet att ha bytt bort 1274 timmar på sitt barns 18-års dag, mot ännu fler prylar..."

(Ovanstående är beräknat på genomsnittslönen i Sverige)




Hur hänger beteendet på Black Friday ihop med hur ditt liv ser ut?


Ok, nu har vi sett vad vårat köpbeteende egentligen kostar oss. många kommer säga att det är småpengar och att 15-20 år är alldeles för långt fram i tiden för att ens tänka på.

Men, bara kring 30% av befolkningen har ett sparande på 100.000kr eller mer (källa). Det innebär ju att drygt 60% av alla har mindre pengar än så på kontot, samtidigt som genomsnittssvensken har råd att handla för 3000kr på Black Friday.

Om genomsnittssvensken istället skulle investera de 3000 kronorna varje år så skulle ingen i Sverige ha ett kapital under 100.000kr om 15 år. Tänk vad mycket skönare livet är med en pengaklump på kontot och den tryggheten det ger.

Det sjuka är att om du är 25 år och brände 10.000kr på rean i år så är risken stor att du står med mindre än 100.000kr på ditt konto när du är 50 fast du egentligen borde varit miljonär..



Kan jag ändra mitt beteende?


Ja, det är klart! Börja idag och kör igång, det har aldrig varit enklare eller billigare att spara i aktier än vad det är idag. Om du känner dig osäker rekommenderar jag Avanza Akademin som är grym för att lära sig grunderna.

Det viktigaste är att bara få in en ny vana och låta den sätta sig där, sen är det bara att glömma bort den. 3000kr om året är bara 250kr i månaden, det är ingenting. Samtidigt ger det otroligt mycket på sikt om det investeras istället för att försvinna i dåliga vanor.

När ska jag ändra mitt beteende?


Vad sägs om nu, alltså idag, inte imorgon. Om du inte ändrar dig nu så kommer du inte att göra det imorgon heller. Det är själva poängen i hela inlägget.

Känner du ångest över köpen du gjorde? Om inte så behöver du inte bry dig, om du gör det så har du två val för att bli av med den.

  • 1. Lämna tillbaka det du köpt och må bra igen!
  • 2. Investera lika mycket som du köpte för så kommer du att få tillbaka pengarna om 7 år (10% totalavkastning)
  • 3. Bonustips! Lämna tillbaka det du köpte och investera pengar så kommer du att få de sakerna du ville köpa gratis om 7 år! Enkel matematik!
Räkna själv i Avanzas Sparkalkylator och se vad dina saker kostar på riktigt!

Sammanfattning


Black Friday är grymt om vi kan använde det på rätt sätt men det är som med Kreditkort och banklån. Majoriteten blir förlorare för att de använder de på fel sätt medan några få tjänar pengarna på det.

Lura inte dig själv, det är därför jag skrev det här inlägget. Våga se vad dina köp kostar dig på riktigt, våga se vad du offrar för att köpa den där TV:n eller byxorna. Om det fortfarande är värt det så är det rätt.

I många fall är dock inte en ny TV varje år värt ett par år mindre spenderade med din dotter, sambo, familj etc..

Vad köpte ni på Rean? :)

12 kommentarer:

  1. Vi köpte ingenting! Men kan ändå förstå folk som skjuter upp sin genomtänkta konsumtion till ett tillfälle då de kan få varan billigare.

    Läste någonstans att Elgiganten hade en virtuell kö på sin hemsida under dagen. Har aldrig hör talats om något sådant tidigare. folk fick alltså vänta 45min för att ens komma in på sidan. Galenskap.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tja Flow-FI,

      Ja det kan jag också förstå, kan man vänta med köpent det är billigare är det perfekt ju! :)

      Haha, shit! Ja den var ny! :)

      Mvh / Frihetsmaskinen

      Radera
  2. Oj! Jag shoppade loss för ca 4500kr, kanske mer. Skämt åsido så hade jag planerat mina köp länge. Mitt stora köp var en ny laptop. Jag har kämpat med min nästan oanvändbara laptop in i det sista och det har kunnat ta timmar bara att lägga in nån aktietransaktion eller liknande i Excel. Har heller inte kunnat komma ut på webben. Så jag har tidigare i höst kikat runt lite på vad jag skulle köpa för modell och priser. Så nu slog jag till och köpte den jag hade tänkt mig till rabatterat pris på Webhallen. Köpte även lite apoteksvaror till bra priser och med cashback, inget onödigt utan bara sådant vi använder och har behov av. Är dock lite orolig för decembers sparkvot :)

    Mvh I-US

    SvaraRadera
  3. Jag köpte tre skjortor då två av de tidigare till slut slitits sönder. Kostade kanske 350kr tack vare rean.

    Utöver det så har jag handlat lite annat behövligt till skivsamlingen.

    SvaraRadera
  4. Hej!
    Tänkvärt inlägg, som vanligt!

    Vi köpte julklappar på CyberMonday. Nu är vi färdiga med julklapparna. Blev billigare än om vi skulle köpt det idag.
    Inga spontanköp, bara det vi planerat. Skönt att vara klar med klapparna.

    Pappa betalar? Bloggen om privatekonomi

    SvaraRadera
  5. Köpte maskeraddräkt för 500 kr, inget annat. :)

    SvaraRadera
  6. Äh, klart man måste ha lite onödiga prylar också :)

    SvaraRadera
  7. Oj, vad mycket genomsnittet var. Dock kan det ändå vara värt att när man ändå måste köpa något att se till att göra det under rea. :)

    SvaraRadera
  8. Köpte en yxa till friluftsliv som har 50 års garanti. Förhoppningsvis ger den mig många fina minnen och blir ett bra verktyg.

    SvaraRadera
  9. Ojdå,spenderade inte ens 300 på black Friday rea(Kjell o company märkt skruvdragare) inför jul ,haha då kanske det finns en väldigt liten chans att bli miljonär om sisådär 100 år med tanke på hur bensin priserna kommer att Stiga.

    SvaraRadera
  10. Köpte massa kläder som verkligen behövdes. Då jag endast handlar kläder 1-2 gånger per år så passade jag på att kolla runt på kläder jag kollat innan på

    SvaraRadera
  11. Jag köpte inte heller någonting under rean. Förra ett par år sedan hade Avanza fri courtage på amerikanska aktier och då passade jag på att fylla på i en del av mina innehav och så. Julklappar och annat var reda inhandlat och det var egentligen ingenting som var värt att kika extra på. Annars håller jag med om att det kan vara bra att invänta reor inför dyrare inköp som man ändå tänkt köpa. Med vänlig hälsning VGI :)

    SvaraRadera