tisdag 17 december 2019

Avanza USA - Fondens innehav och utdelning

Idag släpptes fonden Avanza USA, jag fick reda på det i förmiddags via ett mail från Avanza. Den har en total avgift på 0,17% och är därmed Sveriges billigaste USA fond.

Målet med fonden är att prestera som indexet MSCI USA SRI och den har hyfsat höga krav när det gäller bland annat hållbarhetstänk, sociala och moraliska aspekter. Jag gillar det jag läst och gjorde ett första köp i fonden tidigare idag.

Jag ska vara ärlig och säga att jag inte har djupdykt i den, men här är lite snabb info...





Avanza USA - Den billigaste USA fonden


I samband att Avanza släpper den här fonden så är det alltså Sveriges billigaste USA fond enligt morningstar. Förvaltningsavgiften ligger på 0,10% och den totala avgiften är 0,17%.

Fonden är en matarfond och investerar i Amundi Index MSCI USA SRI. Att fonden är en matarfond kan i korthet beskrivas med att fonden investerar i en annan fond och det sköts mer eller mindre passivt.

Fonden har ett givet hållbarhetsfokus när det gäller bolagen som det investeras i. Man investerar t.ex.. inte i bolag inriktade mot vapen, tobak, alkohol eller bolag som till för stor del utnyttjar förbränningskol.

En kort sammanfattning av fonden:
  • Följer indexet: MSCI USA SRI 
  • Investerar i: Amundi Index MSCI USA SRI 
  • Total avgift: 0,17% 
  • Minsta köpsumma: 1kr

Vilka bolag ingår i Avanza USA?


Totalt innehåller fonden kring 150 stycken olika bolag så spridningen blir ganska bra genom ett köp i fonden.

Om vi kollar listan av bolag som ingår i indexet som Avanza USA ska efterlikna så hittar vi stora och välkända amerikanska bolag. 

Här nedanför är fondens 10 största innehav:
  • Microsoft
  • Procter & Gamble
  • Home Depot
  • Walt Disney
  • PepsiCo
  • Mc'Donalds
  • Adobe
  • Salesforce
  • Amgen
  • Accenture

Jag gillar listan på bolag och för min egen del är det bolag som jag i dagsläget inte har en jättestor exponering mot vilket gör att jag gärna kan äga lite av den här fonden.

Vilka branscher ingår i fonden Avanza USA?


Om vi går vidare och kollar bransch fördelningen i fonden så ser vi att den största delen utgörs av hälsovård, IT, finans, konsument och industri.

Här nedanför kan du se fördelningen mellan branscher i Avanza USA:
  • Sjukvård
  • Teknik/IT
  • Finans
  • Konsument/Cyklist
  • Konsument/Ocyklisk
  • Industri
För att se branschfördelning och bolag kan du kolla här.

Avanza USA utdelning

Avanza USA har ingen utdelning men självklart delar bolagen i fonden ut utdelningar. Det innebär att utdelningarna återinvesteras direkt i fonden vilket gör det till ett bra passivt alternativ eller om du inte vill lägga så mycket tid på dina investeringar.

USA fond vs Globalfond


Något man kan tänka på är ju att den här fonden som är en USA fond överlappar rätt mycket om man redan har en globalfond. En stor del av globalfonderna innehåller ju naturligt amerikanska bolag.

För min egen del så tänker jag inte jättemycket på det här utan i mina ögon är mer riskspridning bara bättre och med den låga avgiften tycker jag att investeringen känns helt ok.


Fördelar med fonden


De fördelar jag ser med fonden är ganska enkla. Det är en låg avgift, man får en riskspridning globalt och mot Amerika samtidigt som man sprider valutarisken. 

Inte så komplicerat egentligen och inget man egentligen kanske behöver tänka på, men också det som gjorde att jag köpte den idag. Det känns som en fond som kan få utgöra en mindre andel av portföljen och bara ligga och puttra på tillsammans med mina övrig aktieinnehav och fonder.




Investerar jag i Avanza USA?


Yes, som jag skrev i början av inlägget så gjorde jag mitt första köp redan idag när jag såg mailet. Jag hade lite pengar på kontot och gjorde ett köp på 2900kr. 

jag kommer med största sannolikhet att öka i fonden framöver och känner egentligen inget behov av att läsa på så mycket mer efter att ha gjort en snabbkoll av innehav i kombinationen av den låga avgiften.

Jag gillar indexfonder främst eftersom det är så billiga och kan jag få de gratis eller billigt känns det som ett bra alternativ för att sprida mina risker på ännu fler innehav och branscher.

Sammanfattning av Avanza USA


Utan att ha lusläst om fonden så kan jag spontant säga att jag gillar det jag sett. Jag gillar indexinvesteringar, stora bolag och låga avgifter. Mycket som stämmer in alltså!

Dagens köp var som sagt mitt första och troligtvis kommer jag att göra spontana köp lite mer då och då. Det här känns som en fond som det går att köpa och glömma, vilket känns bekvämt och passar in i mitt tänk just nu.

Köper ni Avanza USA?


Läs mer om Avanza USA hos Avanza *Affiliatelänk

Ovanstående länk är en affiliatelänk, läs mer här.

5 kommentarer:

  1. Ovanlig topp10 lista. Hur kommer det sig att Apple, Amazon, J&J och Berkshire inte är med där?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tja Anonym,

      Har inte satt mig in i det så mycket men fonden har en del krav när det gäller hållbarhet och sociala aspekter bland annat vilket gör att vissa bolag sållas bort.

      Mvh / Frihetsmaskinen

      Radera
  2. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera
  3. Hej,

    Köper du denna fond med KF eller ISK?

    Tacksam för svar :).

    Mvh,
    Tomten

    SvaraRadera
  4. Kikade på ett inlägg på Rikatillsammans.se där JB tog upp källskatten på USA-innehaven på Avanza Global. Då den har säte i Luxemburg så är det 30% skatt på utdelningarna, medan om sätet hade varit på Irland eller i Sverige så hade skatten varit 15%. Detta borde gälla även för den här fonden som är i sin konstruktion rätt lik Avanza Global.

    SvaraRadera