onsdag 1 juli 2020

Köpa aktier innan utdelning & sälja efter - Bra taktik?

Jag har fått frågan om jag brukar köpa aktier innan utdelning och sälja efter. Grejen är att den här frågan har jag fått flera gånger så jag tänkte att jag skriver ett inlägg om hur jag tänker kring det, hur jag gör och när man måste äga aktien för att få rätt till utdelningen.

Jag brukar inte medvetet köpa aktier innan utdelningen bara för att få ta del av utdelningen och sen sälja. I regel så sjunker värderingen på aktien lika mycket som utdelningen i samband med att utdelningen avskiljs (x-dagen). Däremot är det inget jag undviker heller. Jag köper helt enkelt en aktie om jag vill det, oavsett när utdelningen är.



Innehåller affiliatelänkar

Köpa aktier innan utdelning och sälja efter, bra eller dåligt?


Det är nog många som funderat på att handla aktier sista dagen när man får rätt till utdelning och sen snabbt sälja i hopp om att aktiekursen skulle vara densamma. Så är det oftast inte, I samband med att utdelningen avskiljs så går ofta aktiekursen ner motsvarande belopp. Ibland mer, ibland mindre.

En annan sak som jag har sett är vanlig är att många missar vilka datum som gäller för att få ta del av utdelningen. Det är lätt att blanda ihop datumen och bara för att du äger aktien innan utdelningsdagen så betyder det inte att du kommer att få någon utdelning.

Här kan du se när du måste äga alla aktier för att få utdelning!


När måste man äga en aktie för att få utdelning?


För att lättare vara säker på att du kommer att få utdelningen du vill ha så är det bra att ha koll på vissa ord och termer och även kolla listan jag länkat ovanför. Det är tre dagar kring utdelningen du bör ha koll på, Sink-dag, X-dag och avstämningsdagen. Sen kommer självklart utdelningsdagen.

Vad är Sink-dag?


Sink-dagen är den sista dagen med rätt att ta del av utdelningen. Det betyder att du måste äga aktien innan-/under stängning den här dagen om du vill ha utdelning. Om du säljer i slutet av dagen så kommer du inte att få någon utdelning.

Vad Är Ex-dag? (X-dag)


X-dagen är den dag då du inte längre får del av utdelningen om du köper aktien. Om du köper en aktie på X-dagen så kommer du inte att få någon utdelning utbetald. Om du däremot säljer en aktie på X-dagen så kommer du fortfarande att ha rätt till utdelning. Det beror på att 2 likviddagar gäller vid aktieförsäljningar, säljaren står alltså som ägare i 2 dagar efter den har sålt.

Vad är avstämningsdag?


Avstämningsdagen är den dag man kollar av vilka som är aktieägare och som därför ska få utdelningen utbetalt till sig. Om du har sålt på X-dagen kommer du fortfarande att stå som ägare, det gäller Europeiska, amerikanska och kanadensiska aktier.

Vad är utdelningsdag?


Utdelningsdagen är helt enkelt den dag du får in dina utdelningar på kontot. Det här är egentligen inget du behöver ha kolla på eftersom du inte kan göra något "misstag" gällande det. Pengar kommer in på ditt konto så länge du ägt dina aktier vid börsens stängning på


Aktier med utdelning varje månad


Jag förstår grejen men att försöka boosta utdelningarna genom att köpa och sälja kring utdelningen, jag hade samma tankar själv när jag började. Tyvärr kommer det inte ge så mycket förutom ett ökat courtage.

Istället kanske du ska satsa på att sprida ut dina utdelningar om det är viktigt för motivationen att få utdelningar månadsvis, eller kanske veckovis. Det finns flera amerikanska- och kanadensiska månadsutdelare som du kan komplettera portföljen med, även om jag själv inte skulle köpa de bara för månadsutdelningen.

Lyssna på Investerarens podd som tar upp 21 amerikanska månadsutdelare!

Hur ofta brukar aktier dela ut?


Hur ofta aktierna ger utdelning brukar ju skilja sig en hel del, amerikanska och kanadensiska aktier ger i regel utdelning 4 gånger om året medan svenska brukar dela ut en eller två gånger per år. Undantaget är svenska preferensaktier som brukar dela ut 4 gånger om året.

Istället för att fokusera på hur ofta bolagen delar ut kan du lika gärna äga flera olika aktier. Du kommer då naturliga att sprida dina utdelningar över året och få en liknande effekt som att äga aktier som delar ut ofta.




Återinvestera utdelningen snabbare med fler utdelningar?


Ett annat argument jag har hört för att det skulle vara bättre med fler utdelningar är att man då snabbare kan återinvestera utdelningen. På ett sätt stämmer det ju men samtidigt inte.

Bara för att vi får utdelningen utspridd på fler datum betyder det ju inte att vi får mer pengar i handen här och nu. Det kan t.o.m. bli tvärtom beroende på när pengarna betalas ut. Detsamma gäller ju om vi köper innan utdelning och säljer efter. 

Eftersom aktiekursen troligtvis sjunker lika mycket som utdelningen så skulle vi lika gärna ha kunnat vänta till efter utdelningen avskilts och köpt då. Det går att fundera hur mycket man vill på det här men i slutändan känns det som ett nollsummespel men lite courtage inblandat.

Vad tycker du? Brukar du köpa innan utdelningen och sälja direkt efter?

3 kommentarer:

  1. Hej Frihetsmaskinen!
    Jag brukar inte titta på när utdelningen sker. Jag köper aktien för att aktikursen har potential att stiga.

    Men jag tycker att utdelning är viktigt då det oftast betyder att bolaget går med vinst och därmed delar med sig av vinsten. Men när detta sker spelar ingen större roll för mig.

    Pappa betalar? - Bloggen om privatekonomi

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tja PB,

      Vi tänker ganska lika kring utdelningen låter det som :).

      Mvh / Frihetsmaskinen

      Radera
  2. Personligen tycker jag faktiskt inte att det spelar så stor roll och har ingen särskild princip. Jag återinvesterar ofta utdelningar. Ibland väljer jag att göra det före själva utdelningen för den goa känslan att få ränta på ränta-effekten direkt, ibland efter när utdelningen är betald. Ser det mest som en likviditetsfråga.

    Om man som mig bara är ute efter långsiktig utdelning och ändå inte tänker sälja allt annat lika så spelar det inte så stor roll i det långa loppet. Men det är förstås viktigt att hålla koll på ex-datum och vara medveten om hur aktiekursen påverkas på kort sikt. Bra att du upplyser om detta!

    SvaraRadera