onsdag 8 juli 2020

Gå sin egna väg - Att våga göra vad andra inte tror på

Att gå sin egna väg är ett uttryck som används ofta. Däremot är det inte lika ofta man ser det i praktiken. Det är lätt att säga att man ska gå sin egna väg, men är det lätt att verkligen göra tvärtemot vad alla andra gör, ta vänster när alla går höger och fortsätta att kämpa när de bredvid dig ger upp?

Jag tror att det finns många som går sin egna väg utan att tänka på det, samtidigt finns det nog lika många som tror att de gör det men omedvetet följer andras spår. Att gå sin egen väg handlar inte om att prata om det med andra eller visa upp det. Det handlar om att göra något man tror på och fortsätta kämpa för det dag efter dag, även om du aldrig får någon bekräftelse eller uppskattning för det. Innerst inne vet du att det är rätt för dig.





Om du vågar gå din egen väg blir du lycklig


Jag tror att om vi bara gör det vi innerst inne verkligen vill så blir vi lyckliga. Ofta påverkas vi mycket av vad andra tycker när det egentligen inte har med saken alls att göra. Jag kan bara koppla det till min strävan efter ett livet som ekonomiskt oberoende.

Mitt mål har aldrig varit att "bli rik" och kunna köpa fina saker eller bo i ett fint hus. Samtidigt har jag ofta fått ta emot kommentarer om att kapitalet jag ska leva på är för litet och att jag behöver mer pengar. Det från folk som inte har en aning om hur jag vill leva mitt liv. Mitt mål är ett rikt liv, inte rik på pengar.

Idag är jag ekonomiskt fri. Jag jobbar inte och jag kan göra vad jag vill om dagarna, jag får mycket pepp, samtidigt är det många som ifrågasätter mina val. Om jag hade lyssnat på vad de flesta andra sa så hade jag suttit på en kontorsstol eller på ett bygge just nu. Det är inget fel med det, men det är inte där jag vill vara, just nu...

För att dina drömmar måste du prioritera bort saker i livet


En sak som gett mig ett mycket rikare liv är att våga prioritera bort saker i livet. Att våga bryta med vänner. Att våga bo i en liten lägenhet när alla andra köper hus. Att våga åka i en billig bil när andra köper dyra bilar. Att våga ta ett sabbatsår precis när karriären är på topp.

Jag har märkt att om jag vill få något så måste jag offra något. Ofta så känns det inte som jag offrat något efteråt, men att ta steget är det svåra. Det är det som som är skillnaden mellan att gå sin egen väg eller att vandra med flocken, att köra på i ekorrhjulet. Att våga göra ett val trots att det är jobbigt, för möjligheten att nå det man vill innerst inne.



Att gå sin egen väg kan kännas ensamt


Något jag erfarit är att det kan kännas ensamt att följa sitt hjärta. Ofta är du själv i dina tankar och kanske inte har någon som tänker likadant. Om du hela tiden ska vänta på att få bekräftelse på dina planer i livet så kommer du med stor sannolikhet aldrig att nå dit du vill.

Det här var något som höll tillbaka mig länge när det gäller min strävan efter frihet. Det kändes som att om ingen annan trodde på det jag gjorde så var det ingen idé att kämpa för det. När jag väl släppte det och bara tänkte på mig själv så blev allt så mycket enklare. Det handlar inte om bekräftelse från andra. Det handlar om att göra vad jag vill samtidigt som jag kan umgås med människor som har andra drömmar och mål.

Hur går man sin egen väg och vad innebär det?


Den här frågan är jättesvår att svara på, men enligt mig så måste man ha förutsättningarna för att kunna göra det. Att skapa förutsättningar för oss själva gör att vi kan göra exakt vad vi vill genom livet utan påverkan av andra.

Hur trist det än låter så handlar det enligt mig om pengar. Tyvärr så styr pengar allt här i livet och kan vi lösa den delen så är vi fria att göra vad vi vill. Hur mycket pengar vi behöver är upp till oss själva, räcker det med mat och tak över huvudet eller behöver vi ute-mat och bilar?

För min del löste sig mycket genom att jag började spara i aktier och genom det har passiva inkomster varje månad. De täcker mittboende, min mat, mina räkningar och bil. De har gett mig förutsättningar att gå min egen väg utan att behöva bry mig om vad chefen säger, eller känna oro när räkningar ska betalas samtidigt som jag inte har något jobb.




Möjligheten att göra vad man vill, när man vill


Nu vill jag inte få det att låta som att det inte går att älska sitt jobb. Jag gjorde själv det tidigare och det handlar inte om att sluta jobba. Däremot vet jag att de flesta kommer att komma till en punkt i livet där de känner: "Vad nice det skulle ha varit att bada idag istället för att sitta på kontoret" eller "Jag skulle gärna haft två veckor semester till".

Tyvärr är inte vårat samhälle uppbyggt för personer som tänker utanför boxen, personer som vill leva utanför hamseterhjulet. Samhället snurrar runt tack vare att vi går till jobbet varje dag, året runt, fram till pensionen. Skattepengarna måste in. Därför är det så svårt att gå utanför bara litegrann. Testa att fråga chefen om du kan vara jobba bara tisdagar och onsdagar, eller om du kan jobba när du känner för det och se vad du får för svar...

Hur gör du för att gå din egna väg?


Missa inte gårdagens inlägg: En nybliven miljonär - Intervju med Snålänningen som nått sin första miljon

14 kommentarer:

  1. Tack för att du finns! Man kan känna sig rätt ensam i vardagen när man inte tänker som alla andra; men då finns du där med din klokhet och blogg! Mailade dig också.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tja,

      Tack själv! Kul att det uppskattas :). Jag såg ditt mail och har läst det, jag svarar senare när jag sitter vid datorn.ä:). Tack för kommentaren och mailet :).

      Mvh / Frihetsmaskinen

      Radera
  2. Kloka ord! Vill också va fri, några år kvar sen så...
    Mvh
    TD

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tja TomDan,

      Tack! 🙂 Härligt, snart där då! 💪🙂

      Mvh / Frihetsmaskinen

      Radera
  3. Jag blev arbetslös efter ett par år och jag är hur lycklig som helst nu :) Vill gärna jobba, men inte nu. Hoppas jag hittar ett jobb efter sommaren :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tja Två Månadslöner,

      Det låter magiskt! Uppdatera om hur det går framöver! :)

      Mvh / Frihetsmaskinen

      Radera
  4. Håller med om att det kan kännas ensamt ibland, då ingen i min omgivning är intresserad av börsen eller investeringar (förutom min man förstås och det är jag ju glad för). Det finns tillfällen som jag gärna hade bollat med vänner eller kollegor, men de drar öronen åt sig direkt och tycker att "Oj, håller du på med sånt. Det skulle jag aldrig kunna." Glad att jag hittat in i bloggvärlden, där jag både kan läsa och skriva av mig! :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Börsen och investeringar har jag förvissa några kompisar som delar mitt intresse. Men FIRE är en annan femma och det känns nästan tabu att prata om.

      Radera
    2. Tja Fumlan,

      Håller med om att det är bra med bloggvärlden, vi är många som tänker lika här och det är svårt att hitta på annat håll :).

      Mvh / Frihetsmaskinen

      Radera
    3. Det är verkligen så Smartsnål, ekonomisk frihet är inte så vanligt :).

      Radera
  5. För att gå min egen väg går jag upp tidigt som fan på morgonen för att få loss en timme till att driva ett projekt som jag vet kommer ta många år att förverkliga. Sen är det jobb och familjeliv. Varje kväll vill jag titta på en film och vara vaken länge, varje morgon vill jag sova. Men jag är lycklig på dagen för att jag tagit ett litet steg närmare mitt mål. Så kan det vara =)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tja Anonym,

      Det där är grymt, att veta att man kommer närmre sina mål och drömmar betyder allt! Bra jobbat och lycka till! :)

      Mvh / Frihetsmaskinen

      Radera
  6. En del av oss inser för sent att man borde ha prioriterat den inre friheten för länge sedan. Jag är för gammal för att få ihop ett dra åt helvete-kapital. MEN trots det jobbar jag nu med att spara ihop så mycket jag bara kan för att åtminstone kunna sluta jobba något år tidigare än 65 år då jag inser att jag inte kommer att orka jobba till jag blir 65. Jag lever med många bäckar små blir en å, är offentliganställd med låg lön så extremsparande finns inte i min värld. Efter några månaders översyn av ekonomin och små förändringar har jag nu fått ihop min första lön som jag kan använda för att gå i pension tidigare, det är några år kvar tills det blir pensionsdags så kanske jag med mina småslantar får ihop till något års tidigare pension. Så att gå emot strömmen kan betyda många saker, nu i en tid där alla frihetssparar så kan frihetssparande handla om att kunna sluta tidigare utan att för den skull extremspara eller att ha höga sparkvoter varje månad.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tja Mlss Wattpads mamma,

      Viktig poäng, frihet kan vara så mycket och att kunna sluta några år tidigare är också det en enorm frihet. Bra jobbat och bara att nå ett kapital där man känner att man själv har kontrollen betyder extremt mycket.

      Mvh / Frihetsmaskinen

      Radera