måndag 20 mars 2017

Flytta till mindre lägenhet för att skynda på pensionen

Jag kommer ofta på mig själv med att scouta Hemnet på lägenheter, ofta ettor eller billiga tvåor. kraven jag har är priser under 1,5 miljon och låg avgift. Jag sitter och räknar och kommer alltid fram till samma slutsats, tiden till pension skulle skyndas på enormt av ett billigare boende. Men frågan är, vart ska jag flytta, tänk om jag ångrar mig?




Skulle jag sälja mitt boende idag så skulle jag efter att mäklare fått sitt, skatten är betald och övriga kostnader få ca: 1,5 miljon över. Om jag skulle vara villig att flytta till en annan stad så finns det ganska mycket att välja på under 1-1,5 miljon kronor. Om man räknar på tex. en etta på knappa miljonen och 2000kr i månadsavgift så skulle det kunna se ut såhär:

  • Pris: 900.000kr
  • Avgift: 1800kr/mån
  • El: 300kr/mån
  • Försäkring: 150kr/mån
  • Kapital över: 600.000kr
  • Utdelningar (4,5%) från kapital (600.000kr) = 27.000kr/år (2250kr/mån)

  • Totalkostnad 2250 (2000+300+150) - 2250 = 0kr/månad

Nu blev det riktigt intressant! Om jag skulle flytta från nuvarande boendet till ett boende som kostar 900.000kr i inköp, har en avgift på under 1800kr i månaden och investerar överskottet så skulle jag alltså kunna bo gratis. Frågan är då bara vart finns dessa guldkorn, även om jag skulle vara tvungen att betala 1-1,5 miljon så skulle boendet bli riktigt billigt då det blir helt obelånat och överskottet kan investeras.

Det intressanta är att om jag skulle göra enligt exemplet ovan så skulle jag täcka alla mina fasta kostnader redan idag utan jobb och vara helt fri om drygt ett år. detta genom att min boendekostnad skulle sänkas med 3500kr/månad. Jag skulle alltså kunna skynda på planen rejält som jag skrev om i inlägget Om 4 år behöver jag aldrig jobba mer.   


Vad säger ni, är det en rimlig tanke? Har ni någon gång funderat i dessa banor? Kom med åsikter, tankar eller tips!


Läs även:
Sluta jobba vid 40
Låg lön - Hemligheten till ekonomiskt oberoende
Leva på 7000 i månaden
Varför jag bara jobbar halvtid
Bli miljonär med låg lön

27 kommentarer:

  1. Nere i de småländska skogarna. Trakterna Vimmerby, Hultsfred, Eksjö, Vetlanda, Nässjö - där kan du få sådana lägenheter jävligt billigt. När jag var 20 bodde jag i en bostadsrätt som då kostade 160 000. Idag finns de för mellan 300-700.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för tipset! Jag har faktiskt ingen koll alls på småland, det får bki att goofla lite ;).

      Radera
  2. Kan vara värt att leta efter objekt där det finns potential att hyra ut, exempelvis lägenhet med uthyrningsdel eller villa med Attefallshus på tomten. I så fall kan du kanske t o m få betalt för att bo.
    Känns som det händer saker på skatteområdet. Bostadsbristen uppmuntrar regeringen att skapa flyttkedjor. För att åstadkomma det behöver man göra något åt reavinstskatten. Blir det förändringar med skatten kan det leda till en högre vinst efter skatt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Bra tips! Det enda som tar emot med villa och att bli "hyresvärd" är att planen är att spendera längre perioder utomlands vid pension. Det kanske kan bli meckigt om man har hyresgäster? Fast det mesta går ju att lösa, ett bra förslag är det iaf!

      Mvh / Frihetsmaskinen

      Radera
  3. Jag vet en ungdom som köpte en lägenhet för 10k och hyra 1600
    Men det är en liten kommun den var i. Så du kan bo billigt, men frågan är vill du bo där.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det var riktigt billigt! Som du säger, vill man bo där! Jag vet inte. Det finns mycket att tänka på, för och nackdelar.

      Mvh / Frihetsmaskinen

      Radera
  4. Jag bodde själv i Helsingborg för ett tag sedan i en vad jag anser vettig mindre tvåa med för ungefär miljonen med ca 2500 i mån i avgift och det tycker jag själv inte är "en liten håla någonstans".

    Poängen är väl att även i större städer kan du hitta en bra lägenhet om du inte måste bo mitt i centrum.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nä Helsingborg är en fin stad.

      Radera
    2. Det låtet rätt ultimat! Ja jag får kolla runt lite, det finns säkert riktigt bra städer man kan bo i.

      Tack för kommentaren!

      Radera
  5. "Totalkostnad 2250 (2000+300+150) - 2250 = 0kr/månad"

    Ska inte parentesen inledas med 1800? För annars har jag missförstått något.

    Som svar på frågan har jag nog tänkt lite grann så, men har svårt att långsiktigt göra en bättre investering än den bostad jag har eftersom den har ganska låg månatlig kostnad samtidigt som den stiger i värde.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Självklart dka det vara 1800! :) glömde ändra då jag gjorde om räkneexemplet.

      Ja jag föratår hur du tänker, men har sjölv börjat tänka om lite. Om man aldrig är beredd att sälja så får man ju aldrig ta del av värdeökningen. Även om man bor billigt nu så kan man ju investera överskottet om man flyttar och på så sätt bo gratis eller tom få betalt för att bo. Har du inte tänkt så? :)

      Radera
    2. Men värdeökningen tar man ju del av varje dag priset går upp oavsett om det gäller en aktiepost eller en bostad. På det sättet blir ju bostadsinvesteringen som en fond där utdelningen återinvesteras.

      Jag kan på ett sätt säga att jag redan bor gratis eftersom värdeökningen på min lägenhet vida överstiger månadsavgiften till bostadsrättsföreningen: Jag tjänar artontusen i månaden på ingenting

      Radera
    3. Ja räknar man så, då har jag också bott gratis sedan min första bostadsrätt. Grejen är ju att pengarna är låsta. Sen måste man ju räkna på ett ärligt sätt. Om man har en lägenhet värderad till 3 miljoner så kostar det ju egentligen (om vi räknar på 5% tillväxt bara som exempel) 150.000kr/år + avgift. Har man hög belåning blir det lite bättre. Du förstår väl hur jag tänker nu? :)

      Radera
    4. Jag tror jag förstår hur du tänker, men jag har inga lån så jag betalar bara månadsavgift (och el, men jag tänker mig att det lär gälla även nästa bostad). Alltså blir då bara frågan: "Skulle jag kunna investera dessa miljoner till en bättre avkastning i förhållande till risken?" Eftersom jag tror mer på börs- än på bo-ras blir mitt svar att för närvarande tror jag inte det.

      Radera
    5. Ok dp är jag med, intressant! Själv tror jag också på bomarknaden långsiktigt men att den kanske konmer röra sig trögare kommande åren. Anledningen att jag funderar är främst livskvalitemässigt. Jag kan tycka att det känns lite fel att inte vo där man har som mest utvinning. Just nu nyttjar jag staden där jag bor ganska bra, är en del inne i stan, utnyttjar närnaturen mm. Men jag vet inte om det kanske skulle vara bättre att bo på ett annat ställe om man kunde göra vad man ville varje timme på dygnet? Att bo i en dyr stad och inte utnyttja den känns lite bortkastat? Som sagt just nu passar det perfekt men om jag var helt fri sp kanske 6-7000kr extra i månaden att lägga på resor mm. hade varit vört mer.

      Radera
    6. Ja, att bostadspriserna i storstäderna ska kunna fortsätta i samma takt som det senaste decenniet verkar nästan omöjligt.

      I övrigt håller jag med dig och Nicke här nedan att man inte ska vantrivas i sitt boende bara för att få bra avkastning. Pengar är inte allt, bara nästan :-).

      Radera
    7. Sant! Det gäller ju också oavsett om man stannar eller flyttar! :) mycket att fundera på mao.

      Radera
  6. Ja har du inget som binder dig till staden/stället du bor på nu så kan du ju alltid fundera MEN din ekonomi kan inte vara allt? Du måste ju trivas och det är väl det viktigaste av allt, inte allt är av godo när man flyttar till mindre lägenhet/hus även om bo-ekonomin blir bättre.

    // Procentpanik

    SvaraRadera
    Svar
    1. Du tar upp en bra poäng, självklart är inte ekononin allt. Det som binder mig ör vönner och familj och vissa andra saker. Det skulle dock inte innebära att jag slutade träffa familj eller vänner. I en storstad är tyvärr de flesta stressade och det finns inte överflöd av tid hos dom som jobbar 8-9-10-11 timmar/dag.

      Pengarna som frigörs skulle ge rätt mycket frihet för tex. resor, skidåkning och att besöka vänner och familj.

      Mvh / Frihetsmaskinen

      Radera
  7. Tycker du att jag ska köpa en bostadsrätt med belåning istället för att bo i hyresrätt ? Har 500k sparat och lägenheten kostar drygt 1 mille. Ska man köpa den mef belåning eller forsätta med hyresrätt ? Min hyra ligger på 5k så om jag köper lägenheten slipper jag ju betala 5000 varje månad som kan gå till annat ? Är det alltid bättre att bo i en villa / bostadsrätt eller för man slipper ju betala hyra ?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är helt upp till dig själv och svårt att säga vad som är bäst. Beror ju på mycket som vart lägenheten ligger, hur föreningen är, hur länge du ska bo där osv. Sen kan det vara bra att kolla på hur mycket billigare du bor i en bostadsrätt vs hyresrätt och även räkna på vart brytpunkten ligger vid höjda räntor.

      Själv har jag alltid valt att bo i bostadsrätt då och det har visat sig vara ett bra val. Med tanke på om man belånar lägenheten får man även en liten hävstång, vilket iofs också kan spela mot en vid en dipp i marknaden. Jag väljer att äga mitt boende då jag helt wnkelt tror att jag får mer pengar över till mig själv, äcen utan att lägenheten stiger i värde. Dagems skatteregler, räntor osv. är väldigt gynnande för att äga sitt boende.

      Jag bor i en av Sveriges största städer så kan inte tala för andra mindre städer hur jag skulle ha gjort. Skulle jag bo länge så skulle jag troligtvis köpt om det innebar att jag bodde billigare. Jag skulle inte enbart lita på stigande värde av bostaden.

      Mvh / Frihetsmaskinen

      Radera
  8. Hur räknar man ut brytpunkten mellan hyran vs belåningen då ? Jag bor i en liten stad så lågenheten kommer kannpt att stiga utan jag tänker mest på att istället för att betala 5k i hyran så betala jag 5k till banken i form av räntan och armotering oxh på så sätt så har jag tjärnat på lägenheten. Kan du hjälpa mig att räkna ut hur många år jag måste bo på bostadsrätten för att kontra hyresrätt ?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Du får ta månadsavgiften + kostnad för räntan efter skatteavdrag. Alltså månadsavgift (xx kr) + (kostnad för ränta x 0,7 typ).

      Jag vet inte vart du funderat på att köpa men jag tar en lägenhet i Jönköping som exempel:

      https://www.hemnet.se/bostad/bostadsratt-2rum-huskvarna-nara-city-jonkopings-kommun-brunnsgatan-8-11114375

      Den har ett utgångspris på 975.000kr och en avgift på drygt 2500kr/månad. Om en likvärdig lägenhet skulle kosta 5000kr/månad så får jag efter en snabb uträkning att brytpunkten hamnar när räntan är runt 8%. Det är mao fördelaktigt att bo i bostadsrätten så länge räntan är lägre om man enbart ser på det från ett ekonomiskt perspektiv. OBS detta är om du lägger 500k kontant. Om man tänker på att du kunde investerat pengarna i annat som gav en avkastning så blir brytpunkten snarare vid 4%.

      Riskerna och nackdelar dock:

      - Kommer priserna att falla eller vara stillastående?

      - Det kostar att sölja en lägenhet, mäklarkostnad osv.

      - Är föreningen bra, kolla alltid årsredovisning mm, kolla så att renoveringar utförts löpande och pengar avsatts till nya.

      - kan man vänta sig kommande avgiftshöjningar? Föreningen som denna lägenhet ligger i flaggar för en ev. höjning i samband med rörbyten mm. Det kan då vara bra att ta höjd för en liten höjning.

      Hur som så ser det i mina ögon fördelaktigt ut att köpa framför att hyra om man köper rätt lägenhet, dvs: stabil förening, på en ort där lägenhet går att sälja och med marginal för höjda räntor. Sen beror det också på utbud av hyresrätter. Om det finns massa lediga hyresrätter så skulle jag inte köpa en lägenhet då det signalerar att utbudet är större än efterfrågan och man kan få svårt med en framtida försäljning. Tvärtom så signalerar bostadsbrist att priserna troligtvis kan stiga.

      Fråga gärna om det blev något som du inte fattade ;)


      Med vänlig hälsning / Frihetsmaskinen

      Radera
  9. Boendet är helt klart en avgörande faktor för när man kan sluta arbeta.

    Om jag idag skulle casha ut min Stockholmslägenhet och betala alla som vill ha pengar (banken, skatteverket, mäklare) skulle det ändå bli en bra slant över om jag flyttar tillbaka till Småland. Dessa pengar investeras i utdelande aktier.

    Dessutom skulle jag inte behöva köpa boende där, då det redan finns ett bra hus där som jag kan få av min far.

    Med en avbetald villa och ett inte alltför vidlyftigt leverne ihop med nuvarande kapital och nyinvesterat lägenhetskapital så är jag nog inte så långt från denna möjlighet. Dock, jag är nu 46 år och inte beredd att sluta jobba ännu på minst 5 år.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag håller med dig! Det låter somdu är hemma den dag du känner för att sluta :)

      Tack för kommentaren!

      Radera
  10. Det gör jätteskillnad. Jag fortsatte bo på studentstandard under mina första tre år i arbetslivet. Det var inte planerat men blev så. Det innebar boendekostnader i storleksordningen 2-3 000 kronor per månad vilket i sin tur innebar att jag kunde spara 5-7 000 kronor mer än mina kollegor i dyra bostadsrätter.

    Om jag någon gång köper bostadsrätt är månadskostnad garanterat något att titta på. Betalar hellre en kvarts miljon mer för en BR med 2 500-3 500 kronor i månadskostnad än något nytt fuskbygge med det dubbla. Många äldre, välskötta föreningar har låga avgifter.

    Skulle dock vara skeptisk till att köpa en liten BR eftersom den blir duktigt svår att sälja under prisfall. Någon mäklarclown försökte sälja en fritidslägenhet på 30 kvadrat till mig till fantasisummor. Toknobbade och såg tre år senare att han hade tvingats sälja den för en fjärdedel av priset till någon tomte som ändå betalat överpris.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Härligt! Jag håller med dig där. Själv har jag en avgift på 2300 i dagsläget och jag vill i framtiden ha max 2-2500 i avgift.

      Jag förstår inte riktigt hur du menar att en liten BR skulle vara svårare att sälja än en större? Snarate tvärtom?

      Mvh / Frihetsmaskinen

      Radera