tisdag 29 augusti 2017

Billigare elräkning

Elen är en kostnad som i många fall är lätt att få ner och en kostnad som är riktigt onödig att betala för mycket för. För min egen del står elräkningen för ca: 6% av mina totala fasta kostnader men innan jag hade koll på vad jag skulle göra så utgjorde den nästan 14%!

Det gäller alltså att ha koll på hur det fungerar och hur man på ett enkelt sätt kan få en billigare elräkning och få mer pengar över. Jag tänkte gå igenom vad man bör göra om man inte redan gjort det och hur man på ett enkelt och snabbt sätt får ett billigare elavtal.



  • 1. Tillsvidarepris/Anvisningspris - Ett tillsvidarepris får man tex. om man flyttar till en ny lägenhet och inte gör ett aktivt val av sitt elavtal. I snitt betalar man 30% mer om man har ett sådant avtal. Det du bör göra om du är osäker på om du har ett tillsvidareavtal är att ringa ditt elbolag och be om att få ett rörligt-, mix- eller fast avtal. Själv kör jag rörligt då det brukar vara billigare i längden.

  • 2.  Jämför ditt elavtal - Det finns ingen anledning att betala mer än nödvändigt för elen så även om du gjort ett aktivt val är det läge att jämföra elavtalet och se om det kan bli ännu billigare. Det lättaste sättet är att använda en jämförelsesite för elpriser, där får man fram bästa priset för det område man bor i. De har också ofta erbjudanden som gäller under ett år som ibland inte erbjuds på elbolagens egna hemsidor.

  • 3. Byt elavtal - Det minsta du ska göra är som sagt att se till att du inte har ett tillsvidareavtal, men jag rekommenderar även att jämföra priserna för att se så du betalar så lite som möjligt. Tänk på att om du byter elavtal är det viktigt att du först har koll på uppsägningstid av ditt gamla elavtal. Du vill inte ha lång uppsägningstid kvar då det kan kosta pengar att lösa ut återstående tid, det du vill ha är ett rörligt avtal utan uppsägningstid. Om du får fram att du betalar onödigt mycket för ditt nuvarande elavtal så har du möjligheten att lätt byta till ett billigare. Bytet går ofta smidigt och det är inte risk att man står utan el.  För att maxa besparingen kan man även välja ett erbjudande som ofta finns på jämförelsesiterna. Rabatten är oftast för nya kunder och ofta tidsbegränsad till 12 månader, men det är inte svårt att spara upp till 20% extra. Viktigt att tänka på är att bindningstiden inte är längre än erbjudandet, men det brukar det inte vara.

Som sagt det viktigaste när det gäller elen är att inte ha ett tillsvidareavtal,
om du har det så byt redan idag.

Jag gjorde tidigare i livet misstaget att sitta på tillsvidareavtal och har pga. det slängt mycket pengar i sjön. Med tanke på hur lätt det är att byta elavtal på nätet eller ett telefonsamtal så borde ingen betala mer än nödvändigt.

Det absolut lättaste sättet för att kolla upp om du kan få billigare elräkning är att du t.ex. går in och Jämför el-abonnemang hos Compricer. Du skriver bara in postnummer och får fram ett förslag med de bästa priserna.

Hur gör ni med elavtalet, byter ni varje år eller har ni ett som ni är nöjda med?

12 kommentarer:

  1. Hyfsat nöjd, när jag tittade sist skulle det skilja för lite för att vara värt besväret att få två fakturor istället för en.
    Men är kanske dax kolla igen.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hyffsat nöjd låter bra men kanske värt att kolla igen då? :) Själv kan jag bli lite bekväm ibland trots att det är en lätt sak att fixa.

      Med vänlig hälsning / frihetsmaskinen

      Radera
  2. Tyvärr är det den fasta avgiften som kostar mest här hemma. Men jag jämför och förnyar alltid 1 gång per år. Finns precis som du skriver roligare saker att lägga pengarna på :-)

    Mvh Slimis

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tja Slimis! Ja tyvärr går den ju inte att ändra, men det går oftast att spara inte lite grann på den andra delen. Att inte köra tillsvidare är iaf det viktigaste.

      Tack för kommentaren!

      Radera
  3. Byter i stort sett alltid 1 gång per år. Viktigt att tänka på att det inte skall vara ngn fakturaavgift, då den i många fall är större än vad kWh insparingen blir.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Magnus, smart! Ja bra tios att tänka på, kan vara värt att klra e-faktura eller autogiro.

      Tack för bra kommentar!

      Radera
  4. Roligt att du nämner detta i ett inlägg. Själv hade jag inte gjort ett aktivt val, och jag tror att jag sparat minst 150:- månaden sedan jag valde om. Jag är bunden till EON som nät dock, men har elen från en annan leverantör. Men som sagt: stor skillnad. Tack för den vänliga kommentaren på min sida.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej VÄL! Ja, jag har gjort samma misstag tigigare också. Det blir en del pengar i sjön.

      Tack själv! :)

      Radera
  5. Hur ser du/ni på att installera solceller då man har hus? Då får man rejält sänkt elkostnad mot en klumpsumma. Jag och frun väger lite än. 100-120k är pengar men absolut inte omöjligt att spara ihop, jag tror inte vi vill låna de pengarna.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Thomas,

      Nu bor jag i lägenhet så har tyvärr inte möjligheten att installera solceller, annars hade det varit intressant.

      jag hade isfl. räknat ordentligt på det om det är lönsamt, jag kan tänka mig att det är mer lönsamt ju större elförbrukning man har? Vad jag hört så är det bästa att installera solceller i samband med byta av tak, stämmer det? Jag skulle nog vilja ha en bra marginal för intjäningen, säg typ 10-15 år eftersom man aldrig vet om något går sönder, regler ändras mm. Man bör ju även räkna in avkastningen man skulle kunna fått på de investerade pengarna vilket jag tror många kanske glömmer. 100k kronor är ju med 10% årlig avkastning värda över 400kkr efter 15 år.

      Så efter att ha räknat så skulle nog jag iaf vilja ha en besparing på 15-20k per år iaf på en investering på 100-120k, låter det vettigt?

      Med vänlig hälsning / Frihetsmaskinen

      Radera
  6. Själv räknat på att installera en solcellsanläggning på mitt hus, alternativt på en äng bredvid. Jag har räknat på en kalkyl på ca 120 000 (allt installerat och klart) för 10 kw. Då får jag 20% av investeringskostnaden i bidrag samt 60 öre i skatteåterbäring per kw jag säljer. Jag har räknat på en kalkyl på 8 år. Solceller har en garanti på minst 25 år och hittills har många solceller hållt upp mot 40 år. Låga driftkostnader pga inga rörliga delar. Så Thomas, helt klart en värd investering att göra. Finns mycket räkneexempel på hur man kan räkna på en investering på nätet. Även om du skulle låna upp pengar för investeringen.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Härligt låter som en riktigt bra investering då ju! :)

      Med vänlig hälsning / Frihetsmaskinen

      Radera