söndag 28 oktober 2018

Mina utdelningar 2019 - Hur ser statusen ut?

Just nu är det mycket snack om nedgångarna på börsen och även om min portfölj har påverkats rätt hårt de senaste veckorna är jag för året upp 3,5% på mitt totala kapital. Visst såg det bättre ut för en månad sen, men jag är nöjd ändå. Det är ju gratis pengar och tittar vi tillbaka ett år eller två så ser det riktigt bra ut.




Mina utdelningar inför 2019


Eftersom jag räknar på 4%-regeln på mina fonder så innebär det ju att jag tappat lite i takt med att värderingarna gått ner. Däremot har dollarn kompenserat lite för det här och jag har växlat upp lite smått på preferensaktierna. Det har sammantaget gjort att jag i princip ligger på samma utdelningsnivå inför 2019 som innan den här börsdippen. Mina utdelningar inför 2019 ser ut att hamna på 71 185kr om jag inte räknar med återinvesteringar-, utdelningshöjningar eller nysparande.

Jag ser verkligen fram emot att köpa på mig mer aktier nu under november då värderingarna gått ner lite. Det gör ju automatiskt att vi får lite mer utdelningar för pengarna. November är en helt ok månad för mig och jag kommer att få 7632kr i utdelningar. Tyvärr kommer jag inte att kunna spara något utöver det men det är ändå en helt ok summa som gör att ränta på räntan rullar på bra. Här nedanför är min uppdaterade utdelningskalender och hur utdelningsstatusen är inför 2019.




Frihetskvoten börjar fyllas upp


Jag har lagt till en kolumn som anger hur mycket av Frihetskvot 1- och Frihetskvot 2 som jag har uppnått. Om man kollar i tabellen så ser man att jag uppnått frihetskvot 1 i mars, april, maj och november. Det innebär att utdelningarna enbart från de månaderna täcker månadens fasta kostnader. I mars och april har jag uppnått frihetskvot 2 vilket innebär att jag i de månaderna täcker samtliga kostnader inklusive nöjen, resor etc.

Målet är ju att bli ekonomiskt fri och att sluta jobba helt. För att nå dit behöver jag först täcka mina fasta kostnader på 78 000kr per och sen täcka mina totala kostnader på 110 000kr per år. När jag når dit slutar jag att jobba helt, så enkelt är det! :)


Det enda sättet för mig att nå dit är att återinvestera mina utdelningar månad efter månad. Jag måste ha ett stadigt kassaflöde från mitt kapital för att ha en chans att nå ekonomisk frihet. Eftersom jag bara jobbar deltid så tjänar jag rätt dåligt och har inte råd att spara så mycket. Därför slutar jag inte att återinvestera, därför säljer jag inte mina aktier när det blir oroligt på börsen. Jag har helt enkelt inte råd med det. För att skörda frukten måste vi så ett frö!




Har växlat om lite för att boosta utdelningarna


Även om jag inte säljer av eller försöker att tajma marknaden så anpassar jag mig ändå lite inför oroligare tider. Jag har tidigare haft en hyfsad stek i preferensaktier och växlade ner på preferensaktierna när det började värderas högre. Värderingen har nu börjat komma ner lite igen och jag har börjat växla upp preferensaktierna igen. Jag har inte gjort någon stor omställning i portföljen utan sålt fonder motsvarande 1% av portföljen och köpt Corem- och Klövern Pref för den senaste veckan. Totalt äger jag preferensaktier motsvarande 5-6% av portföljen och kan tänka mig att öka det under den närmaste tiden.

Anledningen till att jag kan tänka mig att öka upp preferensaktierna är för att jag har tidigare bra erfarenhet av det under nedgångsperioder. Mina preferensaktier har historiskt stått emot bättre i nedgångar och de ger ett bra kassaflöde för återinvesteringar. Det ger mig en liten trygghet då jag alltid ligger all in i akter och fonder.

Hur gör ni när börsen går ner? Återinvesterar ni som vanligt eller bygger ni buffert? Har ni några preferensaktier i portföljen?

14 kommentarer:

  1. Jag gör tvärtom, köper kvalitetsaktier när de blir lite billigare. Mycket Axfood, Castellum och Investor senaste tiden. Akelius pref är på rimlig nivå nu men vill ha lite högre riskpremie med tanke på att kursen kan sjunka ytterligare när räntan stiger på sikt.

    Jag återinvesterar mer än vanligt och använder Avanzas "gratislån" för att så att säga låna två månaders kvapitalinsättningar när många aktier handlas på bra nivåer. Utmaningen har varit att göra en plan vad jag verkligen vill öka i nu och vad som det inte är hela världen att vänta med. Kone, ATEA och bankerna t.ex. inte jättebrådskande trots bra värdering. Ovan aktier vill jag ha en stabil bas i och då ökar jag alltid mycket när jag kan. Kopparbergs blir det också imorgon.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tja Utlandsutdelaren,

      Det låter som e grym plan! :) Jag har ju så låg lpnoch inga likvider så måste anpassa mig lite mest för att vara säker på att jag kan hålla planen om det skulle dippa rejält.

      Jag ökar så mycket jag kan jag med i dessa tider :).

      Tack för kommentaren! Mvh / Frihetsmaskinen

      Radera
  2. Just nu gör jag precis som jag gjort tidigare.
    Ska bli riktigt spännande att se vart vi står om några månader.

    Inga preffar i dagsläget men börjar bli intresserad av att plocka in några igen.

    Mvh PB?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tja PB,

      Det låter enkelt och bra! :)

      Vilka preffar funderar du på?

      Mvh / Frihetsmaskinen

      Radera
    2. Just nu tänker jag på Hemfosa och Klövern men har inte riktigt bestämt mig än.

      Radera
    3. Ok nice! Det går ju att göra många småköp så man behöver ju inte ligga tung i någon :).

      Mvh / Frihetsmaskinen

      Radera
  3. Hur gör du rent konkret för att se din framtida utdelningsprognos? Matar du in för hand eller kör du någon sorts googleark som tar siffrorna från aktuella databasvärden?

    Jag har ett ark för årets utdelningar där jag fyller i nya köp för att sedan bekräfta faktiska utdelningar och ett för nästkommande år men är dålig på att uppdatera det senare.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tja Utlandsutdelaren,

      Jag är oldschool och kör precis som dig! ;) Jag matar in när jag köper och när bolagen höjer utdelningarna :).

      Mvh / Frihetsmaskinen

      Radera
  4. Tar det lite lugnt nu med inköpen.. temporärt...

    Alltså det är ju riktigt siffror. Så 9166 kr månaden för allt inkl verkligen allt?

    Är det samma för sambon?

    Blir så nyfiken hur ni lever för vissa kostnader stör mig och vet inte riktigt hur jag ska bli fri dem. Som idag, svinkallt ute, snabba ryck mellan olika aktiviteter, mellantid mellan möten och in på ett cafe för fryser ihjäl och kan inte hänga 45 min i t-banan för o slippa frysa mindre. Beställer en havrelatte och en pytte kaka. 70 spänn. Blä.

    Inser man kan planera allt ännu bättre, alt ha michelindräkten ute så man faktiskt kan stå där med sin ryggsäck packad med varm termos kaffe, men ändå..

    Händer det någonsin i din värld och finns det några kostnader du "inte kan komma undan"?

    Ps, hade säkert kunnat beställa bara en kaffe, billigare. Då hade jag iofs sparat lite..

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tja Mrs Doubtfire,

      Ok bygger du kassa inför ev nedgång då?

      Ja det är riktigt siffrorna men självklart går jag över ibland. Det här är utslaget på året och jag ligger nog lite högre än det i dagsläget men kan hålla det om vi inte skulle vara tvungna att jobba eftersom det gör att man kör fler helgresor etc vilket ökar kostnaderna mot att vara borta en eller två veckor i sträck.

      Ja sambon har liknande även om jag kanske är lite bättre på att hålla mina i dagsläget. Men hon ligger kring 9-10k också :).

      Haha, jag kanske kan skriva ett inlägg om det. Sanningen är att vi nog inte sätter oss i de situationerna så ofta om jag ska vara ärlig. Vid resor är det svårt att undvika men hemma så är det lättare. Ska se om jag kan fila ihop ett inlägg på det :).

      Självklart kommer det kostnader jag inte kan undvika och jag köper pizza, mc Donalds och äter ute ibland ;).

      Mvh / Frihetsmaskinen

      Radera
    2. Nja, snackar med vänner och de tycker vi kan ta det lite lugnt nu.

      Vi har investerat nu 1230 000 nu ungefär, ska väl upp i ungefär 1860 0000 när vi är "klara". Sen efter det blir det bara löner, andra inkomster som ska investeras..

      Vi fick denna summa emellan pga vi sålde något. Tänke innan nedgången vi också sprider ut lite, inte köper massa pang bom...


      Ok, spännande :) Kul och höra. Räknar också att resandet blir billigare sen....

      Bara kämpa på :)

      Radera
  5. Jag köpte lite nytt i fredags i ett av fastighetsbolagen. Portföljen gick ner en hel del under förra veckan, men återhämtade sig en del idag måndag. Vi får se hur resten av veckan blir :-) /C

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tja C,

      Härligt, vilket bolag blev det? Jag inväntar utdelningen från Diös så jag kan fortsätta köpa, är rätt tunn på likvider nu :).

      Mvh / Frihetsmaskinen

      Radera
    2. Det blev lite Wallenstam, hade inga sen tidigare. Jag hade inte så mycket likvider heller till detta.

      Nu väntar jag också på lite utdelningar i november så jag kan köpa mer i något innehav. Det muntrar upp i höst/vinternörkret med lite utdelningar att köpa nytt för eller hur! Du får berätta sen om vad du köpte för de nya utdelningarna. :-) /C

      Radera