lördag 2 februari 2019

Leva på aktier - Fick en årslön i avkastning under januari!

Året har ju börjat grymt bra om man ser till avkastningen på börsen och det här hör nog till en av mina bättre månader om man mäter i kronor. Portföljen är inte långt ifrån All Time High och under januari var totalavkastningen 120 474kr. Det är mer än vad jag gör av med varje år!


Innehåller affiliatelänkar

Leva på avkastningen från aktier


Det här är ju helt sjukt mycket pengar på bara en månad. Som jag skrev så skulle det här täcka alla mina kostnader för ett helt år. Det inkluderar resor, hobbys etc. och jag skulle i teorin kunna sälja av mina aktier nu och använda januaris avkastning att leva på resten av året.

Jag har ju dock en annan strategi och det gör att jag inte kan sälja av allt nu. Min plan är att leva på vinsten som bolagen gör och inte av kursutvecklingen på mina aktier. Det betyder att jag främst ska leva på utdelningarna som mina företag ger.

Självklart kan man göra pengar på snabba aktieaffärer men jag känner varken att jag har psyket, kunskapen eller tajmingen som krävs för att göra det långsiktigt. Samtidigt vill jag inte chansa när jag vet att jag kan uppnå ekonomisk frihet på ett säkrare sätt.

Så länge jag bara fortsätter köpa mer aktier och återinvesterar utdelningen så kommer jag att bli helt ekonomiskt fri inom ett par år bara.




Så här ser min plan ut för ekonomisk frihet, den kommer fungera!


Jag har en extremt enkel plan för hur jag kommer att uppnå ekonomisk frihet. Jag vet att jag kommer att nå mitt mål, just för att planen är så enkel. Jag har alltid sparat och investerat i antingen min bostad eller i fonder men det var först för 6-7 år sedan som jag verkligen började inse att det är möjligt att bli ekonomisk fri. Till och med för oss utan utbildning och med låg lön.

Om du ens har mista tvivel på att det går att bli ekonomiskt fri så släpp det nu! Tänk inte ens tanken att det är omöjligt, allt handlar om vilja, målmedvetenhet och prioriteringar. Det finns massor av personer som har massor av pengar som vill bli ekonomiskt fria men som aldrig kommer att bli det. Det handlar alltså inte om att ha en hög lön och bra utbildning. Det handlar om att förstå vad som verkligen är viktigt för just dig, i ditt liv.

Enkelt förklarat kan man säga så här. Sluta att jämföra dig med andra. Sluta att göra saker för att imponera på andra och sätt dig själv och din egen framtid först. Ingen kommer att tacka dig om 30 år för alla övertidstimmar du jobbat, ingen kommer att komma ihåg din dyra bil och ingen kommer bryr sig om vad din tröja kostar ;). Så fokusera på vad du vill med ditt liv, gör en plan och följ den. Då kommer du att lyckas!


Mina 3 enkla steg till ekonomisk frihet


  • 1. Gör en plan och följ den - Jag har gjort en väldigt enkel plan för hur jag ska bli ekonomiskt fri. Jag har följt den sedan jag gjorde den för drygt två år sedan och den håller. Jag tvivlar inte en sekund på att jag är fri inom 2 år om jag vill. Läs inlägget om planen här!
  • 2. Boosta ditt sparande - Se till att effektivisera dina kostnader. Att köpa en dyr cykel eller en resa går alltid att försvara med att man brinner för det men att betala mer än vad man behöver för en bilförsäkring eller elräkning är bara dumt helt enkelt. Det här styr man upp på en dag och sänker sina fasta kostnader direkt. Läs inlägget om hur du sparar pengar snabbt här!
  • 3. Spara och investera - Det här är något jag själv önskade att någon berättade för mig tidigare i livet. Att investera i aktier ger en enorm ränta-på-ränta effekt och den avkastning man fått är svår att uppnå på annat sätt. Se till att börja spara och investera, även om det bara handlar om några hundralappar så är det viktigaste att komma igång. Läs inlägget om hur du kommer igång med ditt aktiesparande här!

Det här var mina enkla tips för att få en bättre ekonomi eller för att bli ekonomisk fri om du vill det. Det finns massor av andra småsaker man kan gör men bara genom att komma igång att spara så kommer du hitta alla de sakerna själv.

När man ser pengarna växa och inser värdet i att spara så ökar den egna kreativiteten och man ser möjligheter man inte såg innan.

Så se till att gör en plan. Gå igenom dina kostnader och kapa allt som inte ger något värde. Ta alla pengar du sparar och investera i aktier eller aktiefonder. Låt tiden ha sin gång så kommer du få se vad det är jag är så uppspelt över.

Även om den här månadens avkastning var enormt bra och inget jag räknar med långsiktigt så borde min portfölj ge en totalavkastning på drygt 180 000kr om året om man kollar historiskt.

Vilket är det största värdet ni fått genom att spara och investera?

22 kommentarer:

  1. Det låter ju riktigt bra med 120 474 kr! Är både avkastning och uppgång aktier? Över 10 000 i månaden..
    Vet faktiskt inte, har ju Nordnet och inte Avanza tyvärr.
    Ångrar mig lite, Avanza verkar mycket bättre o bättre funktioner av vad du och andra skriver.
    Fast kanske dumt att börja spara där nu med, blir så utspritt, sen synd om man vill ta deras bostadslån sen, men inte läge nu direkt, fast inbillar mig Avanza är tryggare att ta lån i..
    Bästa investering är väl annars lägenheten. Än så länge då innan det kanske går ner mer om man ska tro alla skriverier.. ;-P
    Var ju inget man fattade på den tiden, minns bara att jag vart lika förvånad att det blev så mycket över varje gång jag sålde och köpte nytt. Så stoppade man inte lite mer sparpengar i varje ny bostadsaffär och tjolavipp vad det tickade uppåt. Undrar om man kommer göra sig av med den nångång eller om det blir pensionslägenheten. Är så galet bekväm att bo i och bra med uthyrningen.

    Nu är vi i värmen och funderar på vad för liv man egentligen vill ha, vill man resa runt som nu, bo på olika ställen (vi byter ställe var 4-7 dag, gillar variation), eller ha nån lgh utomlands. Finns fördelar och nackdelar med allt.
    Är ju väldigt härligt här men kan nog inte bo just här, lite för dyrt, kanske 50% dyrare än många andra ställen Thailand och speciellt Chiang Mai som vi inte vart än..
    Fixar nog inte bo i hängmattor under bar himmel, tält och annat vi fått höra andra tycker är okej. Mellanstandard okej. Väldigt nyfiken på Ubud Bali med. Samt Costa Rica och många fler platser. Sen märker jag vi blir lite uttråkade utom de dagar vi verkligen aktiverar oss ordentligt.
    Som igår var vi på yoga 1,5 tim, frukost, sen hiking upp och nedför ett berg 2 timmar (riktigt jobbigt, spagettiben), sen mat, bad, båt, middag. Då var vi rejält slut och jag orkade ingen yoga idag på morgonen, men min partner orkade. Var en jättebra dag, men om man är på ett ställe länge och sen gjort det man tycker är kul (vi är inga direkta partymänniskor, dansa under bar himmel natten lång), blir det lite trist. Får fortsätta känna av..

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tja Mrs Doubtfire,

      Ja, månaden har ju varit bra och årets avkastning är ju brutal hittills men det kommer ju gå upp och ner innan året är slut :). Det är totalavkastningen jag räknar, dvs med uppgång.

      Avanza är betydligt enklare och mer lättöverskådligt än Nordea enligt mig men jag har även Nordea för att kunna ha deras gratisfonder.

      Du kan ju ha både och men om planen är private banking så kanske det är bättre och satsa på en av dom tills du uppnått det kapital som krävs.

      Ja bostaden har ju varit en riktig bra investering så här i efterhand. Tror jag var otydlig, menade nog mer på ett större plan.. vad man fått för värde i livet av att spara, för mig är det nog mest friheten och tryggheten tror jag som sparandet gett mig :). Men jag förstår att du ser bostaden som bästa investeringen, du verkar ha ett grymt upplägg med uthyrningen.

      Riktigt spännande att höra om din resa! Vilka ställen ska ni besöka? Berätta gärna mer när ni kommer hem igen, jag är riktigt nyfiken på att höra om allt och hur du upplevde det! :)

      Tack för den härliga kommentaren! :) Med vänlig hälsning / Frihetsmaskinen

      Radera
    2. Nordnet inte Nordea:) Skriver själv ofta fel..

      Vi åker runt lite varstans.. varmt och skönt och parerar snöstormen :) Fast snart hemma såå..

      Alltså för mig är detta det största som hänt. Så fann jag Gud skämt åsido. Trygghet, nån slags plan som ändå är bättre än när vi inte hade nån plan alls, frihet.
      Även om vi velar fram och tillbaka hur vi vill ha det. Mest jag som velar iofs, min partner tänker inte så mycket som jag gör. Igår när vi satt på en veranda här kändes det också väldigt bra. Satt och tittade på lägenheter sen i Thailand och Spanien. Fanns lägenheter Thailand för 700 000. Kanske vore nåt..
      Eller så vill vi resa runt.

      Nu blir det nog ingen gemensam semester förens kanske jan 2020. Hem och jobba o bunkra igen, men jag åker iväg med jobbet igen kanske redan i mars till värmen :)Är ändå mest jag som är beroende av solen&värmen..

      Radera
    3. Haha, det skulle vara nordnet! Måste vara min telefon som stavade om, jag har inte ens Nordea ;).

      Det låter som at ni har det grymt bra ju! :)

      Att köpa boende utomlands är nåt jag också drömmer om ibland men samtidigt så vet man ju att det kan vara väldigt svårt att sälja sen och då förstör det ju friheten lite om man skulle vilja sälja.

      Ha det fortsatt grymt och njut! :)

      Mvh / Frihetsmaskinen

      Radera
  2. Alltså egentligen är det ju en helt galen avkastning på en månad. Räknat i kronor alltså.
    Det lär ju ändå kännas i magen när det är så stora summor!?
    Trots att du tänker mer utdelningar och är långsiktigt.
    Det är ju som du säger ett helt års utgifter.

    Mvh PB?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tja PB,

      Ja det är sjukt! Det känns faktiskt inte så mycket, konstigt nog. Har tidigare haft någon månad där jag backat 100k och det var lite värre men ändå lugnt. Jag försöker kolla tillbaka typ 3-4 år och då känns det bättre, det kan backa rätt mycket och jag hoppas utdelningarna fortsätter ticka in.

      Tack för kommentaren! :) Med vänlig hälsning / Frihetsmaskinen

      Radera
    2. Låter bra. Tänker att det lätt kan bli jobbigt med så stora summor. Gäller att försöka hålla känslorna bort. Det verkar du lyckats bra med!

      Mvh PB?

      Radera
    3. Ja, men man vänjer sig ju. men ska inte säga för mycket om vi får en riktig tuff nedgång. 2009 hade jag betydligt mindre pengar och jobbade samtidigt väldigt mycket.

      Med vänlig hälsning / Frihetsmaskinen

      Radera
  3. Så kul och glad för din skull, bra jobbat av dig. Att låta sig glädjas för andras framgång och att kunna använda det som egen motivation och inspiration är så himla bra. I denna bransch så borde det inte finnas någon konkurrens mellan oss investerare utan enbart att vi genom utbyte av kunskap och erfarenheter kan göra oss alla än bättre.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tja Andreas,

      Tack, uppskattar peppen! :) Riktigt bra och ödmjukt sagt av dig och det stämmer! Vi har ingen konkurrens emellan oss utan vi kan verkligen använda allt som pepp och motivation! Du gav mig precis riktigt bra pepp att fortsätta, Tack! :)

      Lycka till nu med ditt sparande och kör hårt! Med vänlig hälsning / Frihetsmaskinen

      Radera
  4. Fantastiska summor och härligt att se��mitt problem är våra kostnader i familjen, totalt 4 st samt att det är bara jag som tänker investering så det lär ta ett tag men jag jobbar på det, drömmer lite och inspireras av er andra!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tja Dividendmama,

      Ja, men man får räkna med lägre kurser men på sikt blir det grymt bra! :)

      Ok, förstår det. Det bästa är nog att bara köra på och sen visa siffrorna när du fått lite resultat, kanske kan de då ge inspiration? :)

      Fortsätta kämpa på bara så blir de bra! Mvh / Frihetsmaskinen

      Radera
  5. Ja, portföljen har verkligen tagit sig i januari, men det är som att det är "låtsaspengar" när portföljen i mitt fall går upp 89.000 i januari, men ner 86.000 i dec (och svagt ända sen i höstas).

    Därför loggar jag numera portföljvärdet (inkl insättningar) på månadsuppdateringen. Då kan jag se hur portföljvärdet förändras på längre sikt.

    Trading har jag också slutat med. Gör som du - köper fler aktier regelbundet.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tja Utdelningssmålänningen,

      Ja ett riktigt ryck i januari men som du säger får man tänka långsiktigt och räkna med en bra utdelning över tid.

      Ja, jag kollar Avanza bara. Eftersom jag inte nysparar så mycket så ser jag ganska lätt hur det går :).

      Att bara köpa och öka ägandet borde vara vinnande på lång sikt!

      Tack för kommentaren! :) Med vänlig hälsning / Frihetsmakinen

      Radera
  6. Jag sparar och investerar framförallt för trygghetens skull. Kommer det en oväntad utgift ska det största bekymret vara från vilket konto man ska ta pengarna ;).

    Trivs rätt bra med att jobba så som det känns nu lär jag fortsätta med det i 20+ år tills jag är 60 ungefär. Men att ha möjligheten att sluta tidigare är ju trevligt.

    mvh https://lekonomi.blogspot.com

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tja Lekonomi,

      Ja vi sparar nog alla av lite olika anledningar och tryggheten som sparandet ger har vi nog ändå alla gemensamt :).

      Kul att du trivs så bra på ditt jobb, det är grymt bra ju! :)

      Med vänlig hälsning / Frihetsmaskinen

      Radera
  7. Härlig avkastning du fått för januari! De flesta skulle om de bara följde dina steg komma långt i jakten på frihet. Det svåraste för de flesta är nog att vara så långsiktig? Sådana här inlägg känns upplyftande att läsa, man blir peppad och motiverad att fortsätta! /C

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tja C,

      Ja, januari har ju varit helt tokig om man ser till avkastningen :). Vi får se hur året fortsätter.

      Tack, kul att det kan motivera. Långsiktighet är nog det viktigaste och svåraste när det gäller investeringar.

      Tack för de fina orden! :) Med vänlig hälsning / Frihetsmaskinen

      Radera
  8. Grym uppgång och ett väldigt högt belopp. Själv har min portfölj gått upp liknande under januari, men med tanke på svängningarna om man jämför från oktober förra året har jag mer konstaterat att med ett större sparkapital blir det väldigt stora beloppet i svängningarna att jag numera bara bryr mig om att utdelningen består eller ökar. Se så är det självklart skönare för nerverna när det lyser blått i portföljen :).

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tja Stojko,

      Jag en grym uppgång! Jag är som du och fokuserar på utdelningen så länge bolagens vinster hänger med. Då kommer även kurserna att hänga med långsiktigt! :)

      Tack för kommentaren! / Frihetsmaskinen

      Radera
  9. Jag är helt ny i detta med aktier och läst din blogg nu från start till idag. Har skaffat mig ett Avanza konto och det är iaf en början ;) men måste plugga på och lära nig mer! Är så imponerad av dig och försöker ta till mig dina råd. Men en fråga som är väldigt enkel säkert men jag hänger inte med. Detta med avkastning, hur och var får jag reda på att jag fått avkastning? Kommer det in på mitt avanzakonto och sen kan jag placera om dem? Grymt jobbat av dig och stort tack för alla tips och all inspo!!!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tja Anonym,

      Kul att du är här och läser och grymt att du skaffat ett Avanzakonto! :)

      Jag ska försöka förklara enkelt. Du har totalavkastning, vilket ofta nämns som avkastning. Det är enkelt förklarat vad ditt kapital har ökat i värde under en period. Under januari hade t.ex. jag en totalavkastning på 120.000kr ungefär. Det enda sättet att få "ut" den här avkastningen är om du säljer dina aktier.

      Sen har vi aktieutdelning. Det är pengar som företagen delar ut till ägarna, dvs dig och mig. Utdelningarna är en del av företagens vinst. De här pengarna får du in på kontot och du kan köpa aktier för dom. De är utdelningarna och företagens vinster vi vill åt, inte de kortsiktiga kursförändringarna.

      Hoppas du förstod, bara att fråga mer annars! :)

      Med vänlig hälsning / Frihetsmaskinen

      Radera