fredag 7 december 2018

Lifehacks för ekonomisk frihet

För de flesta är ekonomisk frihet en utopi som man bara drömmer om som är omöjligt att uppnå. Jag hade själv samma känsla när jag var yngre, hur hårt man än jobbade så kändes det som en omöjlighet att uppnå ekonomisk frihet. Frågan är bara, finns det några lifehacks för att uppnå ekonomisk frihet? Finns det genvägar vi kan ta för uppnå det som tidigare bara varit ämnat för de priviligierade?




Hur uppnår man ekonomisk frihet


Många sammankopplar ekonomisk frihet med status, prylar, dyra resor och paraplydrinkar. Det här kanske stämmer för vissa men om vi tänker djupare in i oss själva, vad är det som lockar så mycket med ekonomisk frihet? Är det sakerna eller känslan?

Att vara ekonomiskt fri borde inte ha något alls med prylar eller pengar att göra utan med valfriheten att göra det man själv vill. Tänk tillbaka på när du var barn, tänk efter noga vad du tyckte var roligt och vad som gjorde dig lycklig på den tiden. Tänk sen igen, hur mycket av det som du gjorde-, hur mycket av din positiva känslor och upplevelser var kopplade till pengar? Jag vet att i mitt fall så var det inte mycket alls, mina lyckliga stunder var där och då, i nuet. Om man tar en "random" person och följer den genom livet så kan jag nästan slå vad om att vi ser en ganska brant livsstilsinflation i nio fall av tio. Samtidigt tror jag inte att majoriteten har blivit så mycket lyckligare än när de var små och obundna.


Ekonomisk frihet på en skala från fängelse till maratonlöpande oljeshejk


Jag tror helt klart på att frihet och lycka hänger ihop. Om vi skulle dra en skala på frihet så är väl ena änden en isoleringscell på ett mörkt fängelse och den andra änden obegränsade resurser i en kropp med obegränsad fysik att göra saker. Bara för det så blir man nog inte automatisk lycklig i den senare skalan utan det kan nog skifta mellan personer. Jag tror däremot att de flesta skulle välja att vara i dn senare skalan framför en isoleringscell.

Vi behöver nog en lagom dos av utmaningar i livet för att uppskatta de bra stunderna. Utmaningar kan nog också vara nödvändiga för att komma fram till- och inse vad man vill i livet. Därför är det nog svårt att gå från barn direkt till sitt drömliv, utan man måste nog irra runt en stund i livet innan man hittar rätt.




Mindre åtaganden ger mer frihet


Hur vi än vänder och vrider på det så är vi nog många som håller med om att vi gör livet svårare än vad det är. Vi köper villa, vovve, Volvo, skaffar båt, båttrailer, båtförvaring, motorcykel, barn, byter tak på huset, planterar blommor, köper en till bil, köper verktyg till bilen vi inte har tid att mecka med, köper större villa med garage för alla verktyg till bilen vi inte har tid att mecka med.. sen åker vi till Thailand så fort vi för lite tid över.

Livet är om vi ger det lite perspektiv, extremt kort. Vi föds, vi gör saker, sen dör vi. För varje pryl vi köper så följer det åtaganden, alla dessa åtaganden tar tid från annat vi skulle kunna göra. Det tydligaste exemplet på personer som drabbas av det här är nog så kallade "weekend warriors". En typisk "weekend warrior" är en person som ofta har för mycket pengar men alldeles för lite tid. Det är den där personen som har den nyaste-/dyraste cykeln. Det är personen som alltid vill maxa varje resa när ni ska iväg och fiska med grabbgänget. Personen har ett par timmar på en lördag att göra det han brinner för och det finns inga gränser för vad det får kosta, tiden är ju trots allt ovärderlig.

Pengarna är sekundärt efter livet


Det som är lite tråkigt i det här är ju att allt blir som en ond spiral. Personen jobbar alldeles för mycket och värderar därför sin fritid extremt högt. Han köper dyra saker för att maxa den lilla fritid han har och bränner ofta det han jobbat ihop under veckorna trots en väldigt bra lön. Pengarna är sekundärt efter livet men det har han sedan länge glömt bort.

Motsatsen till det här är personen som är ute och åker skidor varje dag på vintern och har tid att ta en löprunda och kaffe vid sjön i veckodagarna på sommaren. Inte sällan åker den här personen på ett par några år gamla skidor och har ett par byxor som faktiskt ser använda ut. Personen bryr sig inte så länge sakerna fungerar som det ska. Bara han kan göra det han tycker är roligt så spelar det andra ingen roll. Personen påminner på många sätt om ett barn i sinnet.



Bekräftelsebehovet måste bort


Jag jobbar ständigt med mig själv för att hitta det som gör mig lycklig på riktigt. Jag försöker varje dag att ta mig närmare det liv jag vill leva. I dagens samhälle är det svårare att leva precis som man själv vill eftersom många bombas med andras liv på sociala medier. Om man inte har tid at leva som skulle vilja leva så är det nog lätt att vilja visa en annan bild. Alla människor har ett bekräftelsebehov, det skiljer bara hur vi söker- och får den.

Jag får väldigt mycket bekräftelse från min sambo och genom kärlek vilket jag är extremt glad för. Därför värderar jag det väldigt högt och har också märkt att jag inte behöver samma bekräftelse från andra håll. Man kan även hitta bekräftelse från saker man gör själv, en promenad i skogen kan ge dig bekräftelse på ett sätt som man verkligen mår bra av. Det gäller bara att hitta det som fungerar för en själv.

Något som jag själv gått igenom när jag var yngre och som är farligt om man vill uppnå ekonomisk frihet- eller bara frihet i sig är att söka bekräftelse av andra. Att köpa saker för att imponera på folk man om inte bryr sig om är nog det tydligaste exemplet. Att ständigt söka bekräftelse från fel håll kommer aldrig leda till något bra i längden tror jag. De kommer framförallt inte leda till frihet.




Det viktigaste för mig just nu i livet är kärlek, familjen och att ha roligt


Livet förändras ständigt, därför är det här så mycket svårare i praktiken än i teorin. Just nu är det viktigaste för mig kärleken, familjen och att ha roligt. Det kan ändras men så länge jag känner så här så kommer jag att prioritera det före allt annat. Jag kommer att fortsätta att jobba på att leva mer effektivt i livet. För mig betyder det alltså att lägga tiden på de här sakerna före allt annat. Pengar är helt sekundärt till den mån att det bara är ett medel för att kunna lägga tiden där jag vill.

I praktiken innebär det här alltså att jag inte jobbar mer än nödvändigt och försöker att inte köpa saker som jag vet inkräktar på det jag vill göra. Det kan innebära att jag måste jobba mer för att ha råd med en sak, vilket då skulle innebära att jag får mindre tid att göra det jag tycker är kul. Det här är verkligen inte lätt och jag är väldigt långt ifrån perfekt, men om jag jämför mig med tidigare i livet så har jag tagit mig långt mot mina mål.



Slutsats: Varför gör vi livet svårare än vad det är? Vi börjar vårat liv som fria och binder oss mer och mer genom att skaffa prylar som kräver underhåll, försäkringar och stress. Köp saker som används och spendera tiden på det du vill göra. Köp inte saker för att skapa en bild av något som inte existerar. Friheten kommer på köpet av de val vi gör i livet, precis på samma sätt som vi kan skapa vårat eget fängelse.

Vad har du för lifehacks för att få mer frihet i livet?


Läs fler blogginlägg:
Klara sig på lite pengar
Tjäna pengar på nätet
När snöbollseffekten märks av

22 kommentarer:

  1. Hej!
    Jag tror att det här var det bästa inlägget du någonsin skrivit för allt är klockrent. Du beskriver också precis vad många tror när man talar om ekonomisk frihet, de tror att man är ute efter att leva ett liv i lyx med en massa prylar och dyr livs stil. Jag har fullt upp med att förklara att det är tiden jag värderar och inte pengarna och att det är värt att leva ett enklare liv med mindre saker och lägre kostnader i utbyte mot frihet, alltså att äga sin egen tid.

    Toppen! Tack för detta inlägg som jag säkert kommer att både citera och hänvisa andra till!

    Ha en toppen helg!
    Mvh, Anneli

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Anneli,

      Stort tack, det betyder mycket att höra det! :)

      Ja, många förstår inte riktigt vad man är ute efter. Därför är det skönt med communityn här där man kan prata av sig med folk som förstår och har samma tankar. Det är svårt att prata om allt öppet och bli förstådd.

      Tack själv för sina fina ord, det peppar till vidare bloggande! Detsamma! :)

      Mvh / Frihetsmaskinen

      Radera
  2. Ja, mina lifehacks är att jag är totalt prestigelös och absolut inte har några som helst bekräftelsebehov eller bryr mig om vad någon tycker om min begagnade bil och medhavda påse i mataffären. Vidare undviker jag extra åtaganden som pesten. Nej, tiden måste vara min egen! Mvh, Anneli igen.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tja igen,

      Det låter som du hittat rätt väg för dig, skönt! Det tar ett tag men när man kommer dit på riktigt så är det så skön känsla. Jag jobbar Som sagt fortfarande det men har kommit en bra bit på vägen.

      Som du nämner är det mer än bara det ekonomiska, att prioritera bland det man gör skapar mer tid för det man vill gör på riktigt.

      Tack för en bra kommentar och de snälla orden! :) Mvh / Frihetsmaskinen

      Radera
  3. Håller med, detta var bästa inlägget EVER även om jag inte läst alla. Säger ju du skulle passa jättebra som coatch eller liknande, du har förmågan att inspirera och måla upp vyer. Fast du kanske redan jobbar med detta, annars är det kanske en ny karriär väntandes - om du nu vill jobba :)

    Funderar verkligen också på allt detta när jag går i mina dyra kläder för jobb genom centrala stockholm bland alla andra stockholmare som också spenderar sina pengar på dyra saker för att passa in eller i brist på annat.

    Är inte detta som gör mig lycklig även om det kan vara kul att känna sig snygg mellan varven.

    Vet inte riktigt vad jag längtar efter men kanske friheten att alltid kunna laga min mat själv (pga hälsan), bo någonstans varmt och mysigt där människor är prestigelösa och söker någon djupare mening, skådar bakom fasader, vill utvecklas, vågar prova saker.

    Ska läsa inlägget igen nu.. blir nästan kär :))

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tja Mrs Doubtfire,

      Tack, blir väldigt glad att det uppskattas. Tack för de fina orden! :)

      Nej jobbar inte som coach men tack för komplimangen :). Jag vet inte om jag skulle passa som coach och även osäker på om jag vill jobba med det, möjligtvis på deltid om jag skulle känna att det var nånstans där jag verkligen kunde bidra.

      Det är svårt att bo i Stockholm tror jag där alla är så lika men ändå så olika. Fördelen är att det är stort och mycket människor så det finns alla typer om man bara letar tror jag. Det svåra är att vårat tänk är lite udda så man får verkligen jobba för att övertyga folk om att mna gör det för att mna vill eller så får man Leva lite i en fasad.

      Haha, gör det och tack igen! :)

      Mvh / Frihetsmaskinen

      Radera
    2. Tycker det är en liten bonnahåla full med skvaller :)
      Inskränkt och fördomsfullt, men vet inte var det är bättre. Letar fortfarande efter min typ av mäniskor, och är inte lätt när man är så udda fågel som jag är.
      Har letat :)Iaf hittat några man passar med så det är jag glad för. Skulle nog passa bättre i Berlin eller mer mångkulturell plats, men nu går mitt hopp till yogafolket, veganisterna,alternativa friskvårdstänkarna där jag hoppas hitta frisinnade men helst ej för flummiga människor för det fixar jag inte heller.
      Samt kanske på sikt andra Fi-människor, de verkar ju iaf vilja nåt annorlunda än de flesta andra.

      Ska sluta tjata om coaching då men du har talang:)

      Ha en bra dag!

      Radera
    3. Haha, det gäller nog att hitta sitt umgänge. Oftast trivs jag bäst med folk när man har liknande intressen inom sport osv. eftersom man har gemensamma mål och saker man vill göra. Sen har mna sina gamla kompisar mna träffar ibland.

      Det sköna när man är ekonomiskt fri sen är ju att man kantesta på att bo på lite olika ställen :).

      Mvh / Frihetsmaskinen

      Radera
  4. Kan bara hålla med @Anneli och @Mrs Doubtfire. Fantastisk text! Känner igen mej i att köpa kläder och status när jag var ung. När jag gick i gymnasiet arbetade jag kvällar motsvarande en halvtid. Det mesta av pengarna gick till märkeskläder, krogen samt onödiga saker. Samma har gällt med min egen tid som ofta har varit andras tid, fritt att boka. Numer tar jag inte på mej uppdrag som jag inte själv har valt. Samma när det gäller inbjudningar av olika slag med kort varsel som inte passar in i mitt schema att tex göra ingenting./frivilligpensionär

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tja Frivilligpensionär,

      Tack, vad glad jag blir! :)

      Härligt, det låter helt rätt! Bra att även föra över det på sin fritid, att kunna säga nej är viktigt för att känna sig fri tror jag. Även där finns mycket att vinna.

      Tack för kommentaren! / Frihetsmaskinen

      Radera
  5. Bra skrivet Frivilighetspensionär, känner igen mig i det ovan också som du upplevt. Det är väldigt skön känsla att säga nej.

    SvaraRadera
  6. Mina lifehacks då: inga barn, ingen bil, lägenhet, självgående&självförsörjande partner med egna hobbies (väldigt viktigt för o hänga med mig annars blir man nog olycklig), vänner jag "adopterar" pga deras kunnande/välvilja snarare än utseende/status. Betyder jag&min partner har det grymt bra med välvilliga människor runt, men det är jag som administrerar allt.
    Är alltid spindeln i nätet på gott och ont.
    Städ 2 ggr/mån. Underlättar alla jobbiga diskussioner hemma med inneboende. Lyckats knåpa till det så jag jobbar mkt hemifrån och har bra inkomst. Drar in mest i familjen :)
    Sen jobbar jag alltid lite, men det är en annan sak. Har inget direkt "liv" utöver eller "vanliga kompisar" som inte har nåt o göra med mina verksamheter, saker vi behöver hjälp med, men det får man fixa sen som mer ekonomiskt fri. Försöker gå på så lite sociala event som möjligt. Fast att helt komma undan går inte för att inte ses som total introvert/osocial. Sen har vi rensat bort 50% av allt vi äger. Kan sällan ha sammanhängande semester, men reser med jobbet&får betalt (försöker se det som semester, vackra platser, dyra miljöer), men kan träna ofta tider jag väljer själv (slipper köerna på kvällen på gymmen).
    Ja, det kanske var det..
    6 år till så, bara hoppas allt funkar.. sen blir det än mer frihet, matlagning, ska stå i köket för jämnan utöver resande&träning och kanske 50% enbart roligt jobb :D



    SvaraRadera
    Svar
    1. Riktigt bra uppstyrt måste jag säga! :)

      Det skulle vara kul att höra vad folkhar för exakta planer den när man är fri, det får nog bli ett inlägg om mina planer och skulle vara kul att höra vad alla andra planerar :).

      Mvh / Frihetsmaskinen

      Radera
  7. Jättefint inlägg! Du är min idol i smyg. Har läst och begrundat dina inlägg ett tag. Fortsätt med det du gör för det gör du så bra. Önskar dig lycka till i din fortsatta resa till frihet. /Jennie

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tja Jennie,

      Wow, tack! :) Detsamma och tack för den fina kommentaren!

      Mvh / Frihetsmaskinen

      Radera
  8. Hej

    Fina tankar. Jag har precis fått en liten dotter samt gått ner i tid. Min familj går före börsen. Min lifehack skulle jag säga är balans i livet. Det får inte bli för mycket av något. Det ska vara lagom.

    Hälsnigar Tandläkaren

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tja swedendivin,

      Tack! Bra lifehack, viktigt med balans och lätt att glömma det!

      Tack för kommentaren! Mvh / Frihetsmaskinen

      Radera
  9. Expeditionellt bra inlägg,tack!

    Förklarar väl vad frihet/lycka är och hur det skapas(enligt min definition).

    Min enda olikhet/invändning är att då det i mitt fall saknas kassaflöde i form av löneinkomst är en pengahög viktig som barriär mot det oönskade lönearbetet.

    Nu ska jag läsa vad du tidigare bloggat om.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tja Stenkryparen,

      Tack! :)

      Förstår det, tyvärr kan arbetet förändra mycket på livet på samma sätt som jag tror ekonomisk frihet gör det lättare.

      Gör det, kul! :) Tack för kommentaren! Mvh / Frihetsmaskinen

      Radera
  10. Om ni vill göra en insats för folk med cancer så anmäl er till tobiasregsitret.se och lämna stamceller som donator. Folk dör utan stamceller, sprid detta till alla ni känner. Tobiasregistret.se

    SvaraRadera
  11. Ett helt underbart inlägg. Jag tänker på liknande sätt. Köper på rea och funderar verkligen på om det är något jag behöver eller om det är något jag bara vill ha, innan jag gör inköpet. Sen är det viktigt att vara prestigelös och ödmjuk. Kör omkring i en rostig Ford Focus för den uppfyller mina behov. Försök att inte koppla ens egenvärde till hur mycket pengar eller hur många prylar man har. Ett stabilt boende och har man tur och hittat kärleken så är det den man ska vårda.

    SvaraRadera
  12. Ett riktigt bra inlägg som vanligt Maskinen! Det du skriver om "att ta små steg som alla leder lite närmre målet" är en väldigt bra livsfilosofi oavsett vad man strävar efter.

    Aktiepappa - en blogg om ekonomi och aktier

    SvaraRadera