torsdag 27 december 2018

Spara pengar snabbt - Boosta ditt sparande!

Nu är det snart ett nytt år och ett perfekt tillfälle att ta tag i sparandet, investera lite extra och skapa en helt ny framtid för dig själv!

Om du någon gång drömt om att göra saker som du ännu inte tagit tag i så gör det nu. Jag kommer i det här inlägget att gå igenom några enkla saker man kan göra för att direkt spara stora pengar. Pengarna som blir över kan förverkliga dina drömmar.



Spara pengar genom att kapa onödiga kostnader


Något som jag ofta pratar om är att kapa alla onödiga kostnader och även om det kanske är tjatigt så är det något som gör en enorm skillnad i ekonomin. Att ha löpande utgifter som egentligen inte tillför något värde till våra liv är som att kasta pengarna i sjön.

Vi arbetar hårt för ingenting genom att inte ta tag i de här sakerna. Det kan vara ett anvisningsavtal på elräkningen, ett Netflix-abonnemang som inte används eller ännu värre en avbetalning av något som ger dyra räntor.

Vart du än är i ditt sparande så tycker jag att det första man bör göra är att se över sina fasta kostnader. Själv tycker jag att det kan vara en bra plan att se över vilka man faktiskt har och vilka som är nödvändiga respektive "lull-lull" eller "lyx-räkningar".

Det är absolut inget fel med att ha ett Spotify-abonnemang eller en tidningsprenumeration om man ser värdet i det och det används men i många fall är det överflödigt. Jag gör ett exempel nedanför i vilken ordning du kan checka av din ekonomi.

  • 1. Vilka är dina räkningar varje månad, räkna hur många räkningar du har totalt
  • 2. Se över om alla är nödvändiga och värt sitt pris, säg upp det avtal som du inte känner att du behöver eller vill ha.
  • 3. Sätt alla betalningar på autogiro eller automatisk e-faktura. Du slipper eventuella fakturaavgifter och du riskerar inte att missa en betalning med avgift som följd. Du kan ha ett separat konto för räkningar där allt dras ifrån, gör en automatisk överföring från ditt lönekonto dit varje månad.

Få 50kr gratis hos Refunder genom min kompislänk!


Trimma dina kostnader, spara pengar och få din ekonomi i bättre form


Ok, nu har vi gjort grovjobbet. Du har kapat bort de där räkningarna som bara ligger och skaver och blöder hundralappar månad efter månad, nu är det dags att trimma formen.

Vi ska spara pengar på de räkningar vi redan har. Vilka räkningar du nu har kvar är det bara du som vet så jag utgår från mig själv och de räkningar jag har i mina punkter nedanför.

  • 1. Boendekostnaden/avgift/hyra - Det här är ofta en av våra större kostnader så här gäller det att göra en insats. Har du en hyresrätt så är det ganska kört att påverka om man inte flyttar till ett mindre-/billigare boende. Har du däremot en bostadsrätt eller en villa med lån så ska du ringa din bank och förhandla räntan om du inte redan gjort det. Kolla även Andra alternativ för att ha något att jämföra med.
  • 2. Elräkning - Det är extremt lätt att spara pengar på att byta elbolag. Jag gör själv det här regelbundet och rekommenderar mitt inlägg jag skrivit om billigare elräkning och även inlägget jag skrev senast om när jag fick lägre elkostnad. Det här är enkla pengar att spara!
  • 3. Hemförsäkring - Det är ganska vanligt att man försäkrar sig för väldigt mycket mer än man behöver. Ofta kan man försäkra lösöre för en miljon fast man i själva verket äger saker av ett värde till 200 000kr. Man betalar alltså pengar för ingenting i vissa fall. Jag har skrivit ett inlägg om hur man snabbt och enkelt sparar pengar på hemförsäkringen
  • 4. Bil - Det bästa är helt klart att skippa bilen om du kan. En bil är en riktigt stor pengaslukare och kommer aldrig att bli en bra investering. Ibland vill man åka bil dock, jag har själv bil men försöker att göra ägandet så billigt som möjligt. jag har en liten bil och åker så sällan som möjligt. Den kostnad som är enkel att påverka är dock bilförsäkringen, jag har skrivit om hur du fixar billigare bilförsäkring här.
  • 5. Mat - Matkostnaden är en stor kostnad varje månad. Vi är två personer i vårat hushåll och försöker klara oss på 3000kr i månaden, då inkluderar det även schampo, tvättmedel, toapapper osv. Vi har haft större matbudget tidigare men har trimmat den rätt bra tycker vi. Det vi gjort är att använda rabattkuponger (ofta 5-10% rabatt per köp), tygpåsar, sluta ta bilen till affären, handlar inte hungriga, skippar halvfabrikat och handla varor som är kampanj på. Vi sparar lätt ett par tusenlappar i jämförelse med innan.
  • Mobiltelefon - Här finns det pengar att spara. Själva försöker vi att hålla oss undan från att ha den senaste mobilen. Även om vi har ganska nya mobiler för tillfället så har vi behållit dom efter att 2 års perioden för abonnemanget gått ut och har nu en räkning på 100kr i månaden via Comviq. 



Investera dina sparade pengar


Jag tror att många kan spara väldigt mycket pengar genom de enkla tipsen ovanför. vad du nu gör med alla pengarna är upp till dig men se det som en möjlighet att uppnå dina drömmar.

För min egen del så drömmer jag om ekonomisk frihet och då finns det i min  värld bara en självklar sak att lägga pengarna på, det är att investera de i aktier. 

Jag väljer att investera mina pengar i utdelningsaktier för att på så sätt bygga upp mina passiva inkomster. Jag har kört på det här strategin ett tag nu och kommer redan inom ett par år att kunna leva på mina utdelningar.

Allt det är tack vare att jag förstod kraften i att kapa kostnader och samtidigt investera pengarna jag sparade. Det viktigaste är att bara komma igång med sitt aktiesparande, sen rullar allt av sig själv.

Vi har det riktigt bra idag då det är extremt enkelt, billigt och skattemässigt fördelaktigt att investera och leva på aktier. Det gäller bara att ta tag i det!

Vilka är dina bästa tips på att spara pengar snabbt?


Läs mer: Vad är cashback?

21 kommentarer:

  1. Inspirerande :)

    Hmm, mina bästa tips:
    1. Hyr ut ett rum lgh alt alkov, toalett, ja vilket utrymme som helst man kan skärma av med en skärmvägg. Har man massa grejor som gör man inte får plats med uthyrning, sälj, släng eller ge bort saker. Haft uthyrning omgångar, man kan kränga vilken yta som helst i Sthlm så länge det finns plats för en madrass, några lådor, toalett, dusch, kök..
    Satsa på singekillar som jobbar mycket, tror det trots allt är enklaste hyresgäster även om de kan suga på städningen, men de är ändå sällan hemma och lagar sällan mat.
    Alt är då AIRBNB om man är lite mer engagerad, men vill man bo själv på samma utrymme är inneboende bäst tror jag..

    2. Se till att få saker genom att vara en väldigt trevlig och kunnig person :D hehe. Jag får massa middagar, mat, presenter (mer än vad jag vill ha ibland). Har inte lagt ut några pengar på julmaten, kommer inte heller lägga ut nåt för nyårsfirandet pga att folk älskar och hänga hos mig och då betalar massa gottgott :D Sen är jag rätt duktig på att laga mat med, samt en allmänt trevlig värdinna..
    Naturligtvis krävs det visst engagemang, man måste hålla igång folket..

    3. Skaffa en seriös och trevlig partner som har egen ekonomi. Ska personen plugga och du sponsrar, se till att det är ett yrke som kommer ge bra säker utdelning :)
    Bli inte ihop med nån spenderartyp heller utan nån enkel person som gillar laga mat, äta hemma, inte har för dyrt shoppingkonto, ja sånt..

    4. Var mångsidig för inkomster. Skaffa helst flera jobb och än bättre om du kan tjäna pengar på hobbies med..

    5. Bli bara vän med smarta personer som kompletterar det du inte kan. Se till att odla kontanterna regelbundet genom att ses, höra av dig. Jag är t ex jättedålig på en hel del saker, lite adhd typ med vissa koncentrationsproblem, men då blir jag kompis med de som kompenserar sånt. Som kanske är jättebra på aktier, matte, ja sånt..

    5. Se ditt liv, relation som ett företag. Skaffa människor runt som hjälper till med saker. Se till att odla kontakterna genom socialt. Har bra nätverk vilket jag är glad över. Spar såklart pengar ...

    Kanske var mina bästa tips, ska fundera.. kommer säkert på nåt mer..



    SvaraRadera
    Svar
    1. Tja Mrs Doubtfire,

      Sorry för sent svar, åker skidor hela dagarna så är rätt slut på kvällarna ;).

      Det är intressant med uthyrningen, hur hittade du din hyresgäst? Vad tar du och för vilken yta? Teoretiskt skulle vi kunna hyra ut ett rum i framtiden, men vet inte om jag skulle palla det. Men ommna inte är hemma så mycket så kan det ju vara bra!

      Det där med partner är också intressant. Själv är jag otroligt glad att min sambo inte jobbar så mycket så vi har mycket tid att umgås. Men det är nog olika det där.

      Riktigt bra tips i övrigt, antar att det kräver en del? Alltså hålla igång relationer osv. Själv är jag ganska kass på det om jag ska vara ärlig. Lägger tiden på några få och nära.

      Tack för en grym kommentar! :) Mvh / Frihetsmaskinen

      Radera
    2. Hej :)

      Vi har känt honom 4 år och är en ex kollega som jag även drivit/driver projekt med av och till, men vi är också vänner även om vi tjafsar en del om städningen :) Tror rummet är kanske 12 kvm eller nåt, men han får vara överallt annars med även om han mest är instängd i sitt rum när han är hemma. Tar numera 7000 månaden, innan var det 8000, men han prutade ned vilket är okej. Sen kör vi städning 2 ggr/mån varav han betalar 1/3, och det underlättar tjafsandet om städ :)

      Lite måste man ju investera i relationer, men sparat mig många 100 000 genom åren.
      Så ja, min partner har det fett bra då jag håller i alla värdefulla kontakter....lyxliv :)Kan spela datorspel och se glad ut typ, enda som krävs.. :)

      All nyårsmiddag fick jag betald här pga vi har nyårsfirandet hos mig. Köpte mat med en av de som kommer idag för 2500 idag och då var det bara maten. Skumpan kommer till. Mitt jobb imorgon är att städa lite, fixa hasselbackspotatis, vitlöksbröd, vit chokladmousse, samt lägga upp allt annat gott gott..
      Sen tillkommer städningen efter nyårsdagen.



      Radera
    3. Det låter grymt bra ekonomiskt med att ha en inneboende. Betalar han alltså 7000kr i månaden för ett rum och sen tillgång till resten va lägenheten? Riktigt bra pengar! Jag måst ekolla upp det där. Bor ni inne i smeten?

      Mvh / Frihetsmaskinen

      Radera
    4. Ja, fast han är ju rätt jobbig som inneboende, men det är nog alla på olika vis. Kan inte alls städa, men samtidigt är han trevlig ändå. Har känt varann länge, men han lär vara singel länge med för tror ingen tjej skulle fixa en relation. Mao god chans till inkomst under många år om man vill och står ut:) Vi bor innanför tullarna..

      Radera
    5. Ja 7000 för rummet som nog är mindre kom jag på. Skulle kunna hitta nån som betalade mer, men tycker det är rätt skönt med nån man känner också, även om vi haft de man inte känt innan. Flyttar han lär vi nog ta en ny som får betala lite mer kanske för detta är ändå lätta pengar. Skulle kunna tänka mig en inneboende till som fick bo nånstans, men kanske är väl jobbigt för min stackars partner då. Vet inte nu men blir jag av med nåt jobb är det definitivt en lösning.. Då kunde man få 14 000 månaden och sen skatt på det... Fina pengar :)

      Radera
  2. Sorry, min adhd hjärna uppfattade ej snabba tips :) Blev mer allmänna. Isåfall är mina tips: 1, uthyrning rum/lgh, 2, skaffa ej barn, 3, ät hemmalagat till 97% om du ej blir bjuden, 4, hoppa till 95% socialt där man ska ge bort saker, 5, jobba högtider också - perfekt sätt att få x-tra inkomster, 6, bli inte för tjock kostar pengar, 7, undvik drickande ute, billigare hemma, annars ett glas vin alt öl 8, dela månadskort, 9, var inte för social om detta innebär du måste spendera pengar. Stör mig när jag själv måste betala 250 kr för en lunch och då ska sällskapet verkligen vara värt det, 10, ha olika skor med så du slipper ta taxi, osv, 11, ha alltid några vänner runt som har bil så du slipper, kompensera dem såklart, 12, har du gratis djurvakt, kompensera och var tacksam, blir ändå billigare än dagis, 13, var bara hjälpsam om du tjänar på det (vet, egotips men många utnyttjar, är och vart för snäll), 14,strunta i presenter till partners, gör roliga saker istället, 15, vegomat billigare om rätt tillagad, 16, jobba/träna nära hemmet, slipp avgifter kommunalt, 17, har du kunder via jobb, odla de bästa bäst betalande, undvik de snåla även om du tjänar mindre, frigör utrymme för nya välbetalande projekt, 18, försök att alltid jobba lite, tänk på att japanerna inte har några 5 veckors semestrar, 20, undvik människor som inte fattar även om det är svårt och man vill hjälpa. Vi lever kort liv på jorden. Många saker är inte värt ditt engagemang. Tycker också det är svårt men man måste jobba på det...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tja igen Mrs Doubtfire,

      Grymt bra och många tips där! Vi har en del gemensamma Och vissa där vi tänker lite olika mne ändå lika ;) men det är ju så det ska vara! :)

      Mvh / Frihetsmaskinen

      Radera
  3. God fortsättning!
    Jättebra inlägg. Nytt år och nya möjligheter att förbättra ekonomin.

    Bra tips!

    När det gäller mobilen så borde du testa Vimla. Vi är supernöjda.

    Mvh PB?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tja PB,

      Tack! Ja, ett perfekt tillfälle att göra små förändringar en gång och spara pengar varje månad :).

      Jag har kollat in det, kan bli så framöver! :)

      Mvh / Frihetsmaskinen

      Radera
  4. Intämmer helt och hållet Frihetsmaskinen! Helt rätt att kolla igenom sina fasta kostnader, jag fick en smärre chock när jag gjorde det för egen del för några år sedan.../S

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tja The Simplicitas,

      Ja det är ju rullande kostnader varje månad så alla borde kolla igenom sina fastna kostnader. Ett litet jobb som sparar enorma pengar på sikt! :)

      Mvh / Frihetsmaskinen

      Radera
  5. Annat spartips är att vara kräsen. Då blir det inte många köp. Kräsen&lite lat&bo i en stad där allt snyggt tar slut snabbast är bra tips alltså ;) Var helt taggad här för Rean på NK som började idag för behöver kläder för jobb, tog även en sväng på Åhlens, men hittade inget på 2-3 timmar!
    Hur är det möjligt? Kändes som inte de snygga sakerna hängde ute alt var de redan tagna. Sen kändes det helt värdelöst att betala 2000 för nån liten sidentopp visserligen på rea på NK, men kändes bara dyyyyyrt. Att vara prismedveten, kräsen, petig, tycka det mesta är fult eller osmakligt (tycker t ex inte speciellt mkt mat ute är gott, lagar bättre själv och då går jag via jobbet på bästa&dyraste restauranger regelbundet)tror jag också man tjänar på..
    Även om det mellan varven är frustrerande då man verkligen behöver saker för t ex jobb och passa in.
    Ska försöka skapa en riktigt bra basgarderob istället tror jag. Fördel kan vara att ha testat allt dyrt för då vet man det inte är speciellt mycket roligare än mycket annat..



    SvaraRadera
    Svar
    1. Tja Mrs Doubtfire,

      Riktigt bra tips! Att ha en basgarderog tror jag är riktigt bra. Jag ska nog själv försöka gå över till någon form av det, svårt dock men tror det är en bra idé. :)

      Uppdatera gärna om du kör på det och hur du gjorde! :)

      Mvh / Frihetsmaskinen

      Radera
  6. Stämmer upp i hyllningskören. Här ska man börja innan man sätter igång med fräsiga tekniska analyser och nördigt aktiesparande. Se till att ha utrymme i ekonomin först, sen kan du låta pengarna jobba åt dig!

    Bra inlägg.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tja Tioårsplanen,

      Tack! :) Ja ibland gör man det onödigt svårt för sig. Att sänka sina fasta kostnader är en bra start och då har mna kommit långt. :)

      Tack för kommentaren! Mvh / Frihetsmaskinen

      Radera
  7. Jag är ledsen att jag inte postat något inlägg på ett tag men är bortrest och har just nu bara tillgång till mobiltelefon. Ska försöka få till ett inlägg på mobilen jag vill skriva, om inte annat så är jag tillbaks om någon vecka och kör då! :) Tack för alla grymma kommentarer, alltid lika kul att läsa! :)

    Mvh / Frihetsmaskinen

    SvaraRadera
  8. Även jag stämmer in i hyllnignskören. Såna här inlägg kan det aldrig finnas för många av! Folk är generellt väldigt dåliga på att spara. Hoppas att din blogg och dina inlägg motiverar fler att spara. Snyggt jobbat Maskinen!!

    Aktiepappa – nytt inlägg på bloggen!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tja Aktiepappa,

      Tack och detsamma! :)

      Mvh / Frihetsmaskinen

      Radera
  9. Tack för ett inspirerande inlägg! Angående abonnemang och månadsutgifter så skrev jag bl.a. om Mina Tjänster på min blogg, som ett smidigt sett att se över sina abonnemang (och den suveräna möjligheten att snabbt säga upp några). Trevlig helg!

    SvaraRadera