fredag 17 maj 2019

Portföljen över 2 miljoner kronor!

Boom! Äntligen! Det är med en grymt bra känsla i kroppen jag kan skriva att portföljen i morse passerade den magiska gränsen 2 miljoner kronor! Jag har kämpat mot den här målet väldigt länge och just 2 miljoner har en så stor betydelse på flera sätt. Det som fick portföljen att komma dit var dagens utdelningar från Omeha Healthcare Investors (OHI) och realty Income (O)




Portföljen över 2 miljoner


Känslan just nu är lycka blandat med en lättnad. Om ni följt bloggen ett tag så vet ni att jag kämpat ganska målmedvetet för att komma dit då jag har ett kapital som kan få mitt hjul att snurra av sig själv och brytpunkten har i huvudet alltid legat kring 2 miljoner. När jag nu når dit så kan jag konstatera och det är med lika mycket lycka som lättnad, nu kan jag slappna av ett steg till. Det kommer nog ett till inlägg inom någon vecka där jag kan gå in på lite mer detaljer kring det här, men jag har en skön känsla i kroppen just nu i alla fall.


Jag var nära att passera 2 miljoners-gränsen för 3 veckor sedan men var faktiskt tvungen att göra mitt första uttag någonsin från portföljen på 15.000kr vilket gjorde att jag var några tusen ifrån. jag har sedan dess satt tillbaka 7000 kronor och de återstående 8000 kronorna kommer att sättas tillbaka så fort jag har möjlighet. Pengarna var tvungna att lösa en tillfällig situation och kan ses som "ett" lån från portföljen, men det känns ändå skönt att ha "testat på" att göra ett uttag. Det är ju trots allt de uttagen som blir min "lön" framöver.

Här nedanför är mina tidigare milstolpes-inlägg:



Målet med mina investeringar är att inom kort kunna leva på utdelningar. Om du också vill kunna leva på utdelningar så rekommenderar jag att börja med att öppna ett ISK/aktiekonto. Det gör du hos t.ex. Avanza gratis på 3 minuter genom att klicka här. *(affiliatelänk)

* Läs mer om affiliatelänkar här.



Vad betyder 2 miljoner i kapital?


Det är otroligt mycket pengar oavsett vad man har för kostnader men självklart är betydelsen olika för olika personer. Vissa kanske skulle säga att 2 miljoner inte är mer än en kontantinsats på en villa i förorten men för mig betyder 2 miljoner frihet, trygghet och lugn. Nu vet jag ganska säkert att jag kommer att kunna fortsätta leva mitt liv som jag gör. Jag kommer att fortsätta att jobba 10 timmar i veckan, fortsätta att lägga tiden på det jag tycker är roligt och med all sannolikhet kommer att kunna sluta att jobba inom kort.


För mig har just 2 miljoner varit den där magiska gränsen som tar mitt liv in i fas två på min väg mot frihet och nu har jag bara den sista biten kvar. Skulle jag stå helt utan inkomst idag så skulle jag inte vara orolig. Visst, det är lätt att säga men jag tror helt ärligt att jag skulle känna mig lugn om det hände. Så vad betyder 2 miljoner i kapital? För mig betyder det frihet men framförallt trygghet och lugn.. och att jag kan göra vad jag vill om dagarna! ;)




Från 1,9 miljoner till 2 miljoner


Portföljen har klättrat i princip av egen kraft från 1,9 miljoner till 2 miljoner då jag knappt satt in några pengar och gjort ett uttag. Hittills i år har värdet ökat med mer än 300.000 kronor, vilket är bättre än förväntat men i längden borde portföljen fortsätta att nå både 2,1-, 2,2- och 2,5 miljoner utan insättningar.

Man vet aldrig vad som händer och det finns risker med investeringar men jag ångrar inte att jag började sparar pengar och investera. I längden ökar värdet om vi tittar historiskt. Vi har tiden och oddsen på vår sida och jag kommer att fortsätta precis som jag gjort hittills. Just nu är jag bara otroligt glad och tacksam att jag vågade satsa på min dröm och inte lät mig övertalas av de få som ville framhålla alla risker och de få som försökte få mig att "inse" vilket tråkigt liv jag får om jag sparar så mycket.

Samtidigt vill jag passa på att tacka er alla fina människor som peppat mig på vägen och kommenterat här på bloggen, utan er hade jag aldrig kommit så här långt. Det är skönt att kunna ventilera med likasinnade då det är svårt i verkligheten. Tack! :)

Vilket är ditt nästa mål att uppnå?

36 kommentarer:

  1. Grattis till 2 miljoner Frihetsmaskinen :) Håller med om att just 2 miljoner är en fantastisk gräns. Mot 3 miljoner nu! :)

    Mvh Slimis

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tja Slimis,

      Stort tack! :) Ja 2 miljoner är en viktig gräns, 3 millar hoppas jag det blir men checkar troligtvis av arbetslivet innan dess så den kanske tar lite längre tid :).

      Med vänlig hälsning / Frihetsmaskinen

      Radera
  2. Boom på den, stort grattis hörru!

    Mitt nästa interna mål är 50' i utdelningar och 1 miljon i portföljvärde. Gissar att det är ett år bort om jag fortsätter i samma takt och börsen inte tokar sig totalt på vägen. You never know.

    Grattis igen! :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tja 10årsplanen,

      Tack ska du ha! :)

      Det är grymt ju! Därifrån jobbar portföljen bra själv!

      Tack igen! :)

      Mvh / Frihetsmaskinen

      Radera
  3. Tre miljoners-gränsen kommer säkert gå ännu snabbare! Bra jobbat och lycka till framöver

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tja Bombmattan,

      Vi får hoppas det, tack ska du ha! :)

      Mvh / Frihetsmaskinen

      Radera
  4. Grattis, och stort lycka till på fortsatta resan! Håller med i att det är svåra frågor att ventilera öppet, så tack för all inspiration du ger! /C

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tja C,

      Tack! :) Ja, det är kul att vi kan peppa varandra. Det kommer bli grymt det här! :)

      Mvh / Frihetsmaskinen

      Radera
  5. Stort Grattis!

    Ettan kom, tvåan kom, trean kommer så småningom!

    Inte minst inspirerande att se hur ditt kapital har vuxit sista biten av sig självt. Jag räknar själv på ränta-på-ränta och hur mycket man kan våga hoppas på för att nå till 3-4 miljoner.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Stort tack Utlandsutdelaren,

      Ja det har rört sig bra av sig själv den senaste tiden :). När når du 3-4 tror du? :)

      Med vänlig hälsning / Frihetsmaskinen

      Radera
  6. Vilka är dina innehav om man får lov å fråga?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nu var det länge sen jag uppdaterade men det är i stort sett likadant så kolla fliken "portfölj", där finns mina innehav! :)

      Med vänlig hälsning / Frihetsmaskinen

      Radera
  7. I´m loving it!
    Av med hatten på den Frihetmaskinen, bra jobbat. Nu har snart snöbollen blivit så stor att den inte går att få stopp på. Grattis och jobba vidare mot 3:an.

    /K
    http://kollpakontot.blogspot.com/

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tja Koll på kontot,

      Stort tack! :) Vi får hoppas på det! Tack för peppen! :)

      Med vänlig hälsning / Frihetsmaskinen

      Radera
  8. Inspirierar mer än du tror att läsa om hur en portfölj ångar på! 🙂 Stort grattis!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tja Investeralitemera,

      Tack, vad kul att höra det! :) Tack igen! :)

      Med vänlig hälsning / Frihetsmaskinen

      Radera
  9. Riktigt bra jobbat! Det inspirerar. Snart är jag där också :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tja dentystainvesteraren,

      Tack! :) Vad kul att höra, grattis och kör hårt! :)

      Med vänlig hälsning / Frihetsmaskinen

      Radera
  10. Grattis till 2:an!
    Nästan dubblat portföljvärdet på 2.5 år, det är riktigt imponerande.
    /Arne

    SvaraRadera
    Svar
    1. Stort grattis Frihetsmaskinen
      Du är en inspirations källa och lycka till 🌺

      Radera
    2. Tja Arne,

      Stort tack! :) Ja det har gått bra den senaste tiden, börsen har varit snäll mot oss ;).

      Med vänlig hälsning / Frihetsmaskinen

      Radera
    3. Tja Hibiskus,

      Tack, fina ord från dig, tack! :)

      Med vänlig hälsning / Frihetsmaskinen

      Radera
  11. Så roligt för dig, äntligen!

    Har följt dig så länge nu på din resa och blir glad för din skull.

    Mot nya höjder!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tja Danne,

      Tack, det känns skönt.. äntligen! :)

      Jag vet, uppskattar ditt stöd och dina kommentarer här på bloggen. Det peppar verkligen att fortsätta, tack! :)

      Med vänlig hälsning / Frihetsmaskinen

      Radera
  12. Det är bara att gratulera, efter mkt hårt arbete nådde du målet :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tja VÄL,

      Tack och tack för alla peppande kommentarer på vägen! :)

      Med vänlig hälsning / Frihetsmaskinen

      Radera
  13. Svar
    1. Tja K,

      Stort tack! :)

      Med vänlig hälsning / Frihetsmaskinen

      Radera
  14. Grattis!
    Så himla glad för din skull.
    Nu är det bara att fortsätta njuta av livet och se portföljen öka :)

    Mvh PB?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tja PB,

      Stort tack! :) Tack för all pepp och stöd på vägen, uppskattar det! :)

      Med vänlig hälsning / Frihetsmaskinen

      Radera
  15. Stort grattis Frihetsmaskinen!!
    Inte lång tid kvar innan du når 3:an.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tja MiljonMål,

      Tack! :) Vi får hoppas på det, tack för kommentaren! :)

      Med vänlig hälsning / Frihetsmaskinen

      Radera
  16. Grattis! Jag gillar din blogg, trots (eller kanske på grund av) att du och jag är så olika i livssituation och framtida mål (ålder, familj, arbete, utbildning, men inte fritidsintressen, där har vi nog lite gemensamt).

    Hälsningar Spargrisen

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tja Spargrisen,

      Tack! :) Haha, kul att vi har fritidsintressena gemensamt iaf! :) Kul att du läser och kommenterar! :)

      Med vänlig hälsning / Frihetsmaskinen

      Radera
  17. Måste också säga grattis! Väldigt stort att komma över 2 miljoners tröskeln!! :D Jag själv går över min 1.1 miljon gräns nu denna månad så det känns också kul! :)

    Mvh Fröken Investera

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tja Fröken Investera,

      Tack, det känns bra! :) Oj, grattis tillbaka då, 1,1 mille är stort! :)

      Med vänlig hälsning / Frihetsmaskinen

      Radera