torsdag 23 maj 2019

Investera i utdelningsaktier - En enkel guide!

Jag fick lite bra frågor från en följare på Twitter om hur man investerar i utdelningsaktier och bestämde mig för att ge svaren som ett blogginlägg då jag fått liknande frågor tidigare. Många verkar ha lätt att förstå själva delen som gäller sparande medan det verkar finnas lite frågetecken kring framförallt utdelningsaktier.

Hur de fungerar, varför jag investerar i utdelningsaktier och vad jag gör med utdelningarna. Jag ska försöka att gå igenom hur min plan mot ekonomisk frihet ser ut och hur just utdelningsinvestering passar in i den. Läs vidare så kommer du förhoppningsvis ha bättre koll när du har läst klart!

Innehåller affiliatelänkar


Utdelningsaktier - En pengamaskin som producerar pengar


Att spara pengar är ganska enkelt om man ser till hur det fungerar. Man jobbar, betalar sina räkningar och sparar det som blir över. Om man inte har något över så måste man dra ner på sina kostnader för att kunna spara pengar. Det här verkar de flesta ha koll på, där det blir knepigare är när man sen ska investera sina pengar.

Oavsett om du väljer att investera i fonder, investmentbolag eller direkt i enskilda aktier så kommer du att få ett liknande resultat. I slutändan köper du delar av bolag som du sedan får vara med och ta del av vinsten från. Skillnaden är nog mer visuell. 

I en fond återinvesteras vanligtvis aktieutdelningar direkt vilket gör att du inte ser dom på samma sätt. I investmentbolag delas det ofta ut pengar men det kan se olika ut beroende på hur upplägget ser ut. Det viktiga att komma ihåg är att vi blir aktieägare direkt eller indirekt hur vi än gör och i slutändan kommer vi att få ta del av vinsterna som bolagen gör.

Har du inget aktiekonto än? Läs hur du kommer igång enkelt på 3 minuter här och vad du ska tänka på!




Hur fungerar utdelningsaktier?


Jag har valt att investera i utdelningsaktier, d.v.s. aktier som delar ut en del av vinsten till sina aktieägare. Om jag ska vara ärlig så är anledningen till stor del för att jag tycker att det är sjukt kul! Jag älskar passiva inkomster och jag älskar att se det tydligt. Jag vill se mina passiva inkomster komma in på kontot, det får jag genom att investera i utdelningsaktier.

En annan anledning är för att aktier som visar på en stabil utdelningstillväxt ofta också har en stabil verksamhet som genererar pengar. Visst kan man dela ut "falska pengar" men det fungerar inte i längden så det blir ändå någon form av mått på kvalitet.

Jag gillar även att företaget sätter en viss press på sig att leverera en så pass bra vinst att de kan hålla sina utdelningsmål. Jag tror att det gör att de tänker igenom vissa beslut en gång till.


Hur investerar jag i utdelningsaktier


För att beskriva enkelt hur jag gör det här i praktiken så gör jag ett exempel med mitt största innehav som är Castellum:

  •  1. Jag har 1362 stycken aktier i Castellum.
  •  2. Castellums vår-utdelning har redan avskilts men den 26:e september får jag årets andra utdelning på 3,05kr per aktie, totalt får jag 4154kr för mina 1362 stycken aktier.
  •  3. Återinvestering - För utdelningen jag får köper jag 23 stycken nya Castellumaktier (dagens kurs ca. 180kr). Dessa 23 stycken aktier kommer att dela ut 70kr till mig vid vår-utdelningen 2020 och totalt 140kr under året. Jag har alltså fått 140kr mer i utdelning per år genom att återinvestera årets andra utdelning från Castellum.

Totalt får jag 8308kr i utdelning från Castellum i år vilket kommer att ge mig 46 stycken nya aktier via återinvestering. Dessa aktier ger mig 280kr mer i utdelning nästa år.

Läs mer om Castellum på Avanza






Om man är i början av sin portföljuppbyggnad?


Jag började ju såklart inte med över 1000 stycken Castellum i portföljen utan mitt första köp var snarare ett köp kring 500kr vilket inbringade någon 20-lapp i utdelning. Men det är så för alla och det är inget problem.

Det som ställer till det är att det blir svårt att återinvestera utdelningen i några nya aktier eftersom de oftast kostar betydligt mer än så. Det andra problemet är att courtagekostnaden skulle bli rätt hög vid så små köp. 

Det är dock inga problem om man t.ex. har mindre kapital och precis öppnat ett konto på Avanza då man handlar gratis. Det kommer dock att bli något som man måste tänka på förr eller senare. Läs mer om hur du räknar på courtage här.


Mitt tips om du är ny och vill bygga upp en utdelningsportfölj beskriver jag i följande två exempel


Exempel 1: Du fokuserar på att bygga upp ett tillräckligt stort innehav i samma utdelande aktie eller utdelande fond att du snabbt kommer upp i en summa över 400kr per utdelningstillfälle. För att ändå få en ok diversifiering skulle jag själv satsa på t.ex. Xact Högutdelande eller något investmentbolag med en ok spridning. Gärna både och. 

  •  1. Bygg upp ett innehav av 86 stycken Xact högutdelande. 
  •  2. Den 29:e maj får vi 5,6kr per aktie/andel vilket ger 482kr i utdelning.
  •  3. Återinvestering - Vi köper 4 stycken nya aktier/andelar i Xact högutdelande för utdelningen vi fick. Dessa 4 stycken aktier kommer nästa år att ge oss 22kr i utdelning (vid samma utdelning).

Läs mer om XACT Högutdelande hos Avanza


Exempel 2: De här exemplet tycker jag nog är det bästa för att få bra diversifiering i portföljen samtidigt som man kan ligg fullinvesterad hela tiden. Strategin går ut på att bygga en bra och diversifierad bas av fonder, investmentbolag (och lite enskilda aktier).

Problemet som uppstår här är att inga utdelningar kommer att kunna återinvesteras i nya utdelningsaktier direkt utan får puttas in i fonder tills kapitalet vuxit till sig.

  •  1. Vi har lyckats köpa 10 stycken aktier i Investor
  •  2. Investor har utdelning två gånger ( 9kr på våren och 4 kr på hösten) om året så på våren delades det ut 9kr per aktie vilket betyder att vi hade fått 90kr i utdelning. 
  •  3. Återinvestering - Vi köper för hela utdelning i en fond, t.ex. Avanza Zero. Vi köper i det här exemplet Avanza Zero för 90kr.

Läs mer om Investor hos Avanza

I det här exemplet kommer vi inte att få några direkta utdelningar på våra återinvesteringar men haka inte upp dig på det. Fonden vi återinvesterar i består av bolag som delar ut pengar så det enda som skiljer är att vi inte får de direkt som utdelningar, utan de återinvesteras direkt i fonden. 

Om man vill köra fullt ut på utdelningsstrategin så fungerar den här taktiken bra för att låta kapitalet jobba, trots att vi inte har råd att köpa aktier till ett rimligt courtage. Så fort du har fonder till ett värde över 400kr som ger en rimlig courtagekostnad så kan du bara sälja fonderna och köpa utdelningsaktier istället. Vi vill helt enkelt bara att pengarna ska jobba under tiden och inte ligga som likvider på kontot.

OBS! Om du har Avanza Start som courtagenivå så behöver du inte tänka på courtagekostnaden, du skulle kunna köpa endast en aktie för pengarna om du vill. Avanza Start kan du ha om du inte haft mer än 50.000kr i samlat sparande hos Avanza. Efter det går du automatiskt över till Avanza Mini och betalar minst 1kr eller 0,25% per aktieaffär.




Passiva inkomster som syns


Hela poängen med min investeringsstrategi är att jag vill ha passiva inkomster direkt in på kontot, passiva inkomster som syns! I min värld är det enklaste sättet att uppnå det här att investera i utdelningsaktier.

Jag köper aktier, får utdelningar, återinvesterar utdelningarna och får ännu mer utdelningar. Hur jag än gör så kommer mina passiva inkomster att öka om jag gör så här så länge bolagen fortsätter att prestera bra. 

Exempel - Vi tar ett exempel nedanför där jag den 1:a januari börjar spara 5000kr i månaden i aktie X som har utdelning i slutet på maj. Aktie X kostar 100kr styck och delar ut 5kr om året. Vi räknar på att utdelningen höjs med 5% per år i snitt (Jag tar ej hänsyn till aktiekurser i exemplet).

  • Januari: Vi köper 100st aktier 
  • Februari: Köper ytterligare 100st aktier, har totalt 200st aktier
  • Mars: Köper ytterligare 100st aktier, har totalt 300st aktier
  • April: Köper ytterligare 100st aktier, har totalt 400st aktier
  • Maj: Köper ytterligare 100st aktier, har totalt 500st aktier. Bolaget delar i slutet på månaden ut 2.500kr till oss (500x5). Vi väljer att direkt köpa 50st aktier för vår utdelning, Vi har nu totalt 550st aktier.
  • Juni: Köper ytterligare 100st aktier, har totalt 650st aktier
  • Juli: Köper ytterligare 100st aktier, har totalt 750st aktier
  • Augusti: Köper ytterligare 100st aktier, har totalt 850st aktier
  • September: Köper ytterligare 100st aktier, Har totalt 950st aktier
  • Oktober: Köper ytterligare 100st aktier, har totalt 1050st aktier
  • November: Köper ytterligare 100st aktier, har totalt 1150st aktier
  • December: Köper ytterligare 100st aktier, har totalt 1250st aktier.

Återinvestering och utdelningshöjningar


Det har nu gått 1 år där vi varje månad har sparat 5000kr och köpt aktier för. Vi har dessutom återinvesterat årets utdelning. I det här läget kan vi tänka att vi får 6250kr i utdelning vid kommande utdelningstillfälle (1250x5). 

Men! Det är nu det blir roligt på riktigt. Vi kommer ju utöver de här aktierna att ha hunnit köpa ytterligare 500st aktier. Vi räknar även med en utdelningshöjning på 5% vilket ger 5,25kr i utdelning per aktie.

Vi har då totalt 1750st aktier som delar ut 5,25kr, det ger en total utdelning på 9.187,50kr! Det räcker i sin tur till att återinvestera i 91st nya aktier. De nya aktierna som vi fått gratis kommer året efter med en utdelningshöjning på 5% att ge oss 502 kr i utdelning. Det här rullar på så länge vi inte säljer våra aktier.

Våra investeringar från 1:a januari år 1 till utdelningsmånaden i maj år 2 ger oss allt nedanför utan ytterligare investeringar:
  • 1750st aktier ger oss 9.187,50kr i utdelning 
  • 9.187,50kr ger oss 91st aktier gratis via återinvestering
  • 91st aktier ger oss det andra året 502kr i utdelning
  • 502kr ger oss 5st aktier gratis via återinvestering
  • 5st aktier ger oss det tredje året 29kr i utdelning

Vi har alltså betalat för 1700st aktier år 3 men tack vare återinvesterad utdelning har vi 1846st aktier. Utdelningen har gått från 5 kr per aktie till 5,79kr per aktie. Om vi tittar på vad vi själva investerat så får vi det tredje året 26% mer i utdelning tack vare återinvesteringarna och utdelningshöjningarna.



Utdelningar är inte allt


Vi får inte glömma bort att investeringar inte handlar om utdelningar. Själv tycker jag det är roligt och då ökar min motivation. När motivationen är på topp så lyckas jag nå mina mål så valet är enkelt för mig. Jag vill vara motiverad, därför investerar jag i utdelningsaktier.

Det viktigaste är att bolaget presterar bra och tjänar pengar. Om bolaget tjänar pengar så tjänar vi aktieägare pengar. Om bolaget höjer utdelningen så får vi mer i utdelning. Om allt görs på rätt grunder så är det bra, bolaget måste tjäna pengar annars slutar hjulet att rulla.

När det gäller utdelningsaktier så tittar jag själv på att utdelningstrenden är uppåtgående, alltså gärna att utdelningarna höjs på sikt. Det betyder (om allt gör på rätt sätt) att vinsterna ökar och det finns mer pengar att dela ut. Det här betyder också att aktiekurserna förr eller senare kommer att gå upp vilket gör dina aktier värda mer.

Så förutom att ditt kapital växer genom nyinvesteringar och återinvestering av utdelningar så kommer aktierna att värderas högre i takt med att vinsterna ökar och man därigenom höjer utdelningarna. Allt hänger ihop.

Det här blev ett långt inlägg så fråga gärna om det är något mer du undrar över när det gäller mina tankar om utdelningsinvestering. 


Investerar du i utdelningsaktier? Om du gör det, av vilken anledning?

9 kommentarer:

  1. Du har ett räknefel i ditt exempel
    En aktie 100kr, månadssparar 5000kr det kan inte generera 100 aktier/månad i inköp

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tja Anonym,

      Haha, du har rätt, det ska vara 50st! 🙉

      Jag får rätta till det när jag har tillgång till dator, sorry för felet men principen blir detsamma 😉. Tack för att du sa till! 🙏

      Mvh / Frihetsmaskinen

      Radera
    2. Så är det ju!

      Själv började jag min utdelningsportfölj när jag började studera 2016, den beräknas dela ut ungefär 8000 i år jämfört med de 500kr som kom 2016!

      Radera
    3. Tja,

      Grymt bra jobbat att komma igång så tidigt! :)

      Mvh / Frihetsmaskinen

      Radera
  2. Hej Frihetsmaskinen!

    Kul inlägg och att vi visar med lite exempel på aktier och återinvesteringens kraft!

    Jag själv investerar ENBART i utdelningsaktier, allra främst i XACT Högutdelande och de stora Svenska investmentbolagen :)

    Anledningen till det är att jag har som mål att pensionera mig om 10 år (jag är 29 år idag) och leva på utdelningen som, förhoppningsvis, ska ge mig 25,000kr per månad då! Alltså att skapa min egen trisslottvinst :P

    Med vänliga hälsningar,
    Fröken Investera

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tja Fröken Investera,

      Kul att du gillar det! :)

      Xact högutdelande och investmentbolag låter som en grymt bra mix ju!

      Då går du i pension innan 40, grymt ju! :) 25k i månaden är mäktigt, själv siktar jag lägre än så. 25k lär du leva bra på!

      Tack för kommentaren! Mvh / Frihetsmaskinen

      Radera
  3. Verkar klokt att fokusera på utd om man vill komma igång med aktiesparande. Du får ju trots allt en form av krockkudde om portföljen tickar neråt.

    Är väl själv ingen ren utd jägare men de flesta av mina bolag delar ut och är stabila utdelare sett över tid.
    Tycker värde investering är intressant även om det påminner en del om utd investering i min mening.

    Hade väl velat prioritera mer tid åt portföljen men lägger mer tid på träning och familjen just nu i livet. Så tillsvidare får utd fortsätta ticka in:)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tja Danne,

      Ja, utdelningsinvestering är ganska enkelt och kräver inte så mycket tid så det passar mig med. Lägger precis som du hellre tiden på andra saker :).

      Tack för kommentaren! :) Mvh / Frihetsmaskinen

      Radera
  4. Jag råkade radera den här kommentaren avanonym så kopierade den och klistrar in igen.. Mvh / Frihetsmaskinen

    Tack för ett ett jättebra inlägg!
    Jag investerar i utdelningsaktier i första hand, men testar även lite andra alternativ i fonder, opti, lysa osv för att jämföra.
    Utdelningsaktier är det som hittills varit absolut roligast.
    Utdelningarna återinvesterar jag på ett eget ISK-konto i nuläget, då ser jag att det är mina "gratispengar" som växer via utdelningsaktier vars utdelningar investeras på samma konto. På det viset ser jag hur mitt ursprungskapital (ett arv) utvecklar sig och håller isär på ett enkelt sätt. Det jag återinvesterar behöver inte vara i det ursprungliga företaget, utan jag letar gärna reda på andra stabila långsiktiga företag och gärna företag som inte haft sin utdelning ännu det året. Är det dessutom "billiga" aktier så får man ju fler. Finns ju inget som hindrar att man även under året säljer och köper igen om det blir en oväntad topp i det företaget, gör inte så särskilt ofta men det händer.
    Mina ursprungliga investerade pengar (arvet) leker jag inte med, det får gotta sig med tiden och på detta konto säljs det bara av om det absolut blir nödvändigt för att något oväntat händer med det företaget jag investerat i.
    Att se denna pengamaskin jobba är väldigt roligt och inspirerande och jag kommer att inom 10 år, kanske även tidigare kunna leva bra på den avkastningen. Kanske tom tidigare... ��

    SvaraRadera