torsdag 28 november 2019

Avanza Zero - Innehav och utdelning (2020)



I det här blogginlägget tänkte jag gå igenom den gratis indexfonden Avanza Zero. Jag har fått lite frågor den senaste tiden angående fonder och tänkte att jag börjar gå igenom Avanzas gratisfond.

Avanza Zero är följer indexet SIX30RX och det innebär enkelt förklarat att det innehåller Stockholmsbörsens 30 mest värderingsmässigt omsatta bolag. Fonden delar inte ut några pengar utan allt "återinvesteras" inom fonden.

Innehåller affiliatelänkar

Vad är Avanza Zero?


Avanza Zero är den populäraste fonden hos Avanza
med över 300.000 personer som har den. Mycket varför den är så populär är just för att den är gratis, den har alltså inga avgifter.

Det är en indexfond - En indexfond följer ett index och i Zeros fall följer den indexet SIX30RX. Ett index är ett genomsnitt av aktierna som ingår i sitt index skulle man kunna säga. Så om du köper Avanza Zero får du aktierna som ingår SIX30RX.

Jag gillar den här fonden och har den i portföljen av två anledningar. Den första är för att den är billig och den andra anledningen är för att det är ett enkelt sätt att spara på. Historiskt har det varit ett bra val att investera i indexfonder.

För att förklara vad en fond är kan du kolla videon nedanför där Niklas Andersson gör liknelsen med en påse godis, vilket jag tycker är en bra jämförelse :).




Avanza Zero Innehav


Fonden Avanza Zeros innehav består som sagt av en mix av Stockholmsbörsens 30 mest omsatta bolag. Här kan du se senaste uppdateringen av innehaven hos Avanza.

Här nedanför ser du Avanza Zeros 10 största innehav 2019-10-31.




Hur ser branschfördelningen ut?


Om vi kollar fördelningen i fonden så ser vi att Industri och finans står för över hälften av fondens värde. Bland bolagen som ingår hittar vi framförallt banker som utgör en stor del av indexet SIX30RX.

Jag tycker dock inte att det automatiskt är fel att fonden har en stor viktning åt ett håll när det gäller branscher. Däremot kan det vara en bra idé att komplettera med ytterligare fonder eller aktier för att få en bättre riskspridning.




Har Avanza Zero någon utdelning?


Nej, Avanza Zero har ingen utdelning. Istället återinvesteras utdelningarna som fonden får i sig själv. Du kommer därför inte att få några utdelningar "i handen" men det kommer ändå in utdelningar till fonden.

Det här kanske känns lite tråkigt men en klar fördel är att du sparar tid, slipper fundera över vad du ska köpa för utdelningen och du slipper courtageavgifter för att köpa nya aktier.

Om man vill leva på utdelningarna från fonden


Om man som mig har planer på ekonomisk frihet och att leva på utdelningarna kanske det känns trist att köpa en sån här fond.

Grejen är att det inte spelar inte så stor roll. Eftersom det ändå kommer in utdelningar i fonden kan man använda sig av 4%-regeln och helt enkelt sälja av 4% av värdet i fonden varje år, vilket ersätter de utdelningar du annars hade fått direkt från aktierna.

Med tanke på börsens historiska avkastning på 8-10% per år kommer kapitalet att fortsätta växa trots att man säljer av 4% årligen.

Hur ser Avanza Zeros historik ut?


Nu kommer vi till det kanske viktigaste, själva totalavkastningen och hur historiken ser ut. Egentligen ska vi inte stirra för hårt på de här siffrorna eftersom Avanza Zero bara följer ett index men det kan ändå vara bra att kolla på.

Fondens avkastning


Här nedanför har vi utvecklingen för Avanza Zero de senaste 10 åren. Om jag kör de siffrorna i en sparkalkylator så får jag fram att CAGR (Genomsnittlig avkastning för varje enskilt år) har varit 10,32% för fonden.

Den gula linjen du ser är indexet SIX30RX. Det vill säga exakt samma innehav som fonden innehåller.




En passivt förvaltad indexfond


Avanza Zero är en passivt förvaltad indexfond. Som du kanske har förstått på det jag gått igenom innan så innebär det att den helt enkelt bara följer sitt index. 

Om ett bolag åker ur index och ett annat åker in så sker det samma sak i Avanza Zero. Det här kan ju både ses som positivt och negativt. Det negativa är bland annat att vissa bolag kan få en väldigt hög viktning av index. Det hände bland annat när H&M var högt värderat.

En annan både fördel- och nackdel var när Fingerprint värderades upp kraftigt och kom in i index. Fördelen var ju att det plockades ur index när det senare föll så man som indexinvesterare inte föll med hela vägen ner.

Fördelar och Nackdelar med fonden


Att investera i fonder har sina för- och nackdelar och speciellt en fond som Avanza Zero. Jag listar de uppenbara fördelarna och nackdelarna här nedanför.

Fördelar

  • Billig, ingen avgift
  • Gratis att köpa och sälja, inget courtage
  • Stora och stabila bolag

Nackdelar

  • Smalt index med endast svenska bolag
  • Går max att investera 25.000kr per dag

Begränsningar med att köpa fonden?

  • Du måste vara kund hos Avanza för att kunna köpa den
  • Du får max handla för 25.000kr om dagen

Räcker fonden som enda innehav?


Nej, jag tycker inte det. Fondens nio största innehav står för 50% av fondens värde. Dessutom är viktningen av bransch och område inte så spritt.

Själv vill jag ha bättre spridning av mitt kapital och äger därför flera fonder, investmentbolag och aktier. Egentligen tycker jag att det skulle räcka med att sprida ut det på lite fler fonder. T.e.x. Avanza Global och Spiltan Aktiefond Investmentbolag.

Risker med Avanza Zero


Den stora risken som jag ser med fonden är att den är väldigt koncentrerad till Sverige. Det här kan i vissa fall betyda en högre risk även om många bolag även har en internationell marknad.

Det är anledningen till att jag själv tycker man kan fundera på att komplettera fonden framförallt globalt men även med mer spridning bland ytterligare bolag.

Har jag Avanza Zero i portföljen?


Absolut! Avanza Zero har funnits länge i min portfölj och jag gillar den verkligen. Den har bara legat där i bakgrunden och glidit med, en enkel placering helt enkelt.

I dagsläget har jag runt 3,3% av mitt kapital i Avanza Zero men skulle lätt kunna ha lite mer. Jag fortsätter att köpa lite då och då och kommer nog fortsätta att köpa i många år till.

Varför Indexfonder passar nybörjare


Att säga att indexfonder passar nybörjare blir egentligen lite fel eftersom det passar lika bra om man hållit på med aktier i 20 år. Grejen med att säga så är väl främst att man som nybörjare har lättare för att lockas av att göra misstag.

I början jagar man ofta snabba pengar och köper kanske bolag man inte har koll på och gör en och annan courtage-miss vilket kostar pengar.

Genom att begränsa sitt sparande till indexfonder med en bra spridning har man därför säkrat sig själv från att förlora pengar i onödan. Här passar Avanza Zero in bra tycker jag, i kombination med ett par till fonder eller investmentbolag.

Månadsspara i Avanza Zero


Något som jag verkligen rekommenderar med indexfonder är att starta ett automatiskt månadssparande hos Avanza. Det var det som gjorde att jag lyckades spara ihop mina första 100-, 200- och 300.000kr på börsen. Jag startade ett automatiskt månadssparande och lät det sköta sig själv medan jag gjorde annat.

Har ni Avanza Zero i portföljen?

6 kommentarer:

  1. Intressant inlägg. Jag funderar på detta nu då jag har Avanza zero, avanaza global, Swedbank Asien och spiltans investmentbolagsfond. 25% fördelning. Utöver det har jag enbart svenska utdelningsaktier, till stor del samma aktier som Avanza zero och spiltan... Det blir trippelexponering? Funderar på att enbart köra Asien och global som fond och resten (svenskt) i aktier. Men har inte kommit fram till något ännu...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tja Ellen,

      Kul att du gillade inlägget! :) Jag känner igen det där med dubbel, trippel och.. ännu mer exponering mot samma bolag :). Själv bryr jag mig inte om det så mycket, utan kollar hur totalen ser ut.

      Jag försöker själv öka i Avanza Global just nu för att få mer spridning åt det hållet. Som du säger blir det lätt att man köper på sig mer svenska akter så då kan det bli logiskt att öka i de globala fonderna.

      Tack för en bra kommentar! :) Med vänlig hälsning / Frihetsmaskinen

      Radera
  2. Har plockat in den igen efter 1,5års frånvaro. Tycker den passar in bättre nu när man börjat söka sig neråt i listorna på börsen och känner sig nöjd med stora bolag i portföljen.

    Kompletterar med amf småbolag, spp global solutions och LF global på fondsidan.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tja Danne,

      Snyggt, håller med. Jag gillar att fylla på lite i Avanza Zero då och då, den sköter sig bra själv :).

      Med vänlig hälsning / Frihetsmaskinen

      Radera
  3. Självklart har jag Avanza zero samt andra fonder på Avanza som stiger upp sakta men säkert.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tja Stefan,

      Härligt, det är skönt med billiga indexfonder som man kan köpa och glömma :).

      Med vänlig hälsning / Frihetsmaskinen

      Radera