måndag 18 november 2019

Få pengar att växa - Portföljen över 2,2 miljoner kronor!

Boom! Förra veckan var börsen snäll och mina pengar i portföljen har lyckats växa till över 2,2 miljoner kronor. Börsen har varit stark i år och för egen del har mitt aktiekapital vuxit en halv miljon kronor i år bara genom avkastning från aktierna!

Jag kan nu bocka av ett nytt mål på målsidan och notera det här inlägget som en framtida notis om när jag nådde den här milstolpen. För mig är det här stort och enligt min ursprungliga plan börjar kapitalet verkligen växa sig till den storlek där jag uppnår total ekonomisk frihet.

Innan vi går igenom siffrorna så svarar vi på frågan..

Innehåller affiliatelänkar


Hur får man pengar att växa?


För att få sina pengar att växa måste vi investera dom så att de skapar avkastning. Det kan vi göra genom att investera i fonder, aktier, företag eller skapa avkastning eller passiva inkomster på andra sätt.


Det finns egentligen inga regler för hur vi kan få våra pengar att växa men generellt sätt krävs det att de investeras i tillgångar som genererar en vinst eller avkastning. Investeringsalternativen kan också vara mer eller mindre passiva. 

För min egen del är ju målet självklart att investera mitt kapital i så passiv tillväxt som möjligt. I dagsläget är aktier det absolut bästa alternativet, för mig och min situation jag befinner mig i.




Mitt kapital har vuxit till 2,2 miljoner


Det sjuka med de senaste målen jag har slagit är att det nästan bara är ränta-på-ränta effekten som jobbat av sig självt. Jag har knappt sparat något alls, men ändå har mitt kapital ökat med nästan en halv miljon kronor i år.

Ok, först måste vi klargöra en sak. Börsen har varit extremt stark i år och det är inget vi kan räkna med på sikt. Däremot är det absolut inte orimligt att räkna med en avkastning kring 10%, så kring 220.000kr i avkastning om året borde inte vara något konstigt för min portfölj på sikt.

Jag har utnyttjat ränta-på-ränta effekten för att få pengarna att växa


Jag kan knappast säga att jag avsiktligt planerade den enorma kraften i ränta-på ränta när jag började mitt aktiesparande men jag kan se att den bidragit något enormt.

Jag jobbade väldigt hårt under några år när jag var yngre och sparade mycket. Man skulle kunna säga att jag oavsiktligt utnyttjat ränta-på-ränta effekten eftersom jag i dagsläget jobbar jätte lite och knappt sparar alls.

Tack vare att jag gjorde det i den här ordningen och inte tvärtom så får jag pengar gratis, varje månad. De pengarna jag sparade då, som idag ligger investerade, ger mig avkastning varje månad.

Anledningen till att jag tar upp det här är för att det faktiskt är det som gjort att jag nådde 2,2 miljoner förra veckan. Det är alltså inget sparande jag gjort den senaste månaden som gav resultat utan snare ett sparande jag gjort för flera år sedan.

Få pengarna att växa i Fonder


Jag sparar ju främst i utdelningsaktier, främst eftersom jag älskar utdelningar från aktier! Jag har dock återinvesterat de flesta utdelningarna den senaste tiden i fonder. Anledningen till det är egentligen att det är enklare, mer passivt och att pengarna kommer att växa helt automatiskt i fonderna.

Jag har fortfarande majoriteten av mitt kapital i aktier men ökar alltså upp sparandet i fonder. Det känns som en bra grej inför när jag blir helt ekonomiskt fri så jag kan släppa fokuset på aktier litegrann.

Så, en kombination av aktier och fonder är helt klart något jag gillar. Jag har skrivit tidigare om vilka fonder jag gillar och den här månaden har det blivit att öka främst i Spiltan aktiefond Investmentbolag och Avanza Global. Två bra fonder med låg avgift.




Den första miljonen är svårast


Många säger att den första miljonen är svårast och jag kan inte annat än att hålla med. Ofta kommer den första miljonen i lite olika förpackningar, för egen del låg lite i lägenheten, lite i likvider etc. 

Idag kör jag betydligt mer all in i aktier, vilket också kanske bidragit till att den andra gått fortare. Det jag definitivt kan säga är att efter den andra miljonen blir avkastningen från kapitalet väldigt betydande, i alla fall för mig. 

En förväntad avkastning ger mig som sagt 220.000kr om året och det motsvarar nästan ett sparande på 20.000kr i månaden. Om jag bara zoomar ut lite så inser jag att det är mer än vad jag någonsin sparat i månaden.

Är det ens värt att spara något längre?


Faktum är ju att avkastningen bidrar mer till att få mina pengar att växa än vad jag själv skulle kunna bidra med även om jag sparade hela min lön i dagsläget. Detta eftersom jag bara jobbar deltid.

På något sätt tycker jag att jag kan ta ut min rätt nu. Jobba litegrann och låta portföljen jobba åt mig tills pengarna har växt sig så stora att jag kan sluta helt och ändå leva som jag vill. Varför ska jag jobba mer om jag inte behöver?

Många säger att jag borde jobba mer så att jag når målet snabbare. Jag vet inte, men jag ser ingen anledning till det. Jag menar vart ska man i så fall dra gränsen, när ska man vara nöjd?

Nej, jag kör på enligt plan och kommer att återinvestera utdelningarna, spara lite spontant och se mitt kapital öka trots att jag bara jobbar halvtid.

Kan man få pengarna att växa utan risk?


Jag vet att en sak som hindrar många från att börja med aktier är för att man är rädd att förlora sina pengar. Och tyvärr är det alltid en risk att investera i aktier, men som jag har sagt förut så är det ju också det som ger oss möjlighet att tjäna pengar på aktier.

Vi måste ta en risk och om vi ska vara ärliga.. egentligen känns det ju mer riskfyllt att ha sina pengar på ett bankkonto än på börsen. På ett bankkonto kan vi vara garanterade att de kommer att tappa sitt värde i takt med inflationen.

Så, antingen tar vi risken och alla möjligheter som följer med den eller så tar vi ingen risk och stänger alla möjligheter att tjäna pengar på aktier. För mig är det ett enkelt val och utan det valet hade jag aldrig nått dagens mål på 2,2 miljoner.

Summering


Jag är grymt glad att jag har nått ett nytt mål och det blir återigen som ett bevis på att hela grejen fungerar. Om jag bara håller mig till min plan, återinvesterar utdelningarna och håller fokus så kommer jag att nå mål efter mål.

Till slut kommer jag fram till slutmålet, det är logiskt och jag förstår att det fungerar nu. Om det är något jag lärt mig under den här resan så är det att fokus är det viktiga. Att följa planen och bara köra på.

Hoppas att det går bra för alla er andra med era mål och planer! :) Har ni något speciellt mål för i år?

Sugen på en pengamaskin? Läs mer: Så här bygger du en pengamaskin!


Läs mer: Vad kostar det att ha bil? - Den obehagliga sanningen

11 kommentarer:

  1. Hej!
    Längtar tills jag är i din sits. 2 miljoner och arbeta halvtid, låter riktigt nice! Kanske om 10 år! Jag tycker absolut inte att du ska harva på heltid för att bli helt fri snabbare. Jag tror på att successivt trappa ned arbete! Som du säger börjar du komma upp i ett kapital där dina egna insättning inte gör en superstor skillnad, detta i sig tycker jag motiverar att ebba ut nysparandet och låta räntan jobba istället.

    Jag satte upp en del mål i våras som innebar minskade utgifter, ökade inkomster och ett konsekvent fondsparande. Alla ser ut att gå i land!

    /Arbetsplanen

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tja Arbetsplanen,

      Tack för de motiverande orden, jag känner att det är rätt väg, det känns bra.

      Bra jobbat, det värkar rulla på bra för dig! 🙂💪

      Mvh / Frihetsmaskinen

      Radera
  2. Inspirerande inlägg! Jag har själv ca 2,8 milj. nu & funderar själv på att trappa ned eller rentav upphöra med egna månatliga insättningar, utifrån att innehavet ändå lär växa bra. /Anna B...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Intressant att läsa! Jag undrar om du vill dela med dig av din plan för vad de pengarna du inte sätter in på börsen ska gå till istället? Mitt värde är i nuläget runt 2.3 och jag bra längtar till lönen kommer så jag kan sätta över en 10.000kr! 😁

      Vänligen Annelie

      Radera
  3. Hej! Tack för intressant uppdatering. Jag håller med om att det du gör bäst i att följa din plan och vad som känns bäst för dig. Det är väl ändå det viktigaste? :) Jag ser också fram emot att vara i din sits och kunna välja lite mer frihet framför heltidsarbete. Jag tror det kommer tidigare än planerat beroende på hur riskfylld eller aggressiv jag är i börsen. Känner idag att jag bör satsa mer sålänge jag följer min tanke kring vad för aktier jag satsar i. Men vi får se.

    Vad gör du idag med den tid du har över från deltidsarbetet och hur tänker du kring den dag du kan gå från jobbet helt? Blir det någon aktivitet du ska göra mer av istället? ^_^

    // VGI

    SvaraRadera
  4. Det är klart att om årsinsättningarna motsvarar mindre än 5% av portföljvärdet kanske man kan låta bli att nyspara och leva lite bättre redan nu

    Erik

    SvaraRadera
  5. Kul att du delar med dig, väldigt insiktsfulla när du skriver om dina mål.

    Enda fasta målet jag kör med just nu är att alltid månadsspara. Summan ska föras över och om det av nån anledning är skralt med pengar då får man dra in på annat.

    Annars brukar jag ha något nyårslöfte men i år hoppade jag det då vi skulle ut och resa mycket ist.

    SvaraRadera
  6. Grattis!
    Det är grymt att komma till den punkten där månadssparandet inte spelar så stor roll längre.

    Fortsätt göra på ditt sätt. Att ha ett gött liv redan nu är ju grymt!

    Pappa betalar? Bloggen om privatekonomi

    SvaraRadera
  7. Snyggt jobbat! Riktigt inspirerande och kul att se vad ränta på ränta verkligen kan göra för dit sparande. Angående att jobba så är det väll bara att köra på så länge du tycker att det är roligt och givande. Tror jag själv hade blivit ganska rastlös om jag hade slutat att jobba och levt på utdelningar. Men jag har lång bit kvar så det är inte ett problem ännu. :)

    SvaraRadera
  8. Hej!
    Jag funderar lite kring att börja investera i aktier för att på sikt eventuellt kunna arbeta mindre. Får jag fråga hur mycket pengar du investerade från första början?
    Mvh, Anna

    SvaraRadera
  9. Jag lyckades få en kredit mellan privata sir. Diego Zumerle, förhållandena är bra såväl som återbetalningsläget. Det är verkligen allvarligt att räntan är 3%. Om du också behöver en kredit på 5000 kr upp till 120.000.000,00 kr, här är hans e-postadress: diegozumerle71@gmail.com

    SvaraRadera