måndag 5 september 2016

Om 4 år behöver jag aldrig jobba mer!

Jag kommer troligtvis aldrig att behöva jobba mer om 4 år. Jag behöver inte anpassa mitt liv efter att jobba för pengar. Jag behöver inte planera semester till sommaren och vinter utan kan ta ledigt när jag vill. Om 4 år är jag ekonomiskt oberoende och kan sluta jobba föralltid. Kommer jag att göra det? Troligtvis inte, tyvärr. Nedan diagram har jag fått fram från Stefan Thelenius Sparkakylator Deluxe.




Varför kommer jag inte sluta jobba om 4 år? Som jag skrev i mitt inlägg Jag vill bli ekonomiskt oberoende så behöver jag 6675kr/månad för att täcka mina fasta kostnader (Frihetskvot1). Eftersom jag inte bara vill sitta hemma om dagarna utan behöver ca: 2500kr/månad till för resor etc. så jag kommer troligtvis att jobba ett tag till. Enligt sparkalkylatorn bör jag ha uppnått Frihetskvot2 om ca: 7 år. Jag har räknat med en direktavkastning på 4,4% och tillväxt på 5% per år, samt återinvesterade utdelningar.




I ovanstående diagram har jag räknat på start vid år 7 då jag slutar jobba. Jag kommer att sluta spara och använda utdelningarna att leva på. Det investeras alltså varken nya medel eller återinvesteringar i diagrammet ovanför.

Det här är mitt mål och självklart kan mycket ändras på vägen men det är kul att sträva efter något konkret. Jag kommer absolut inte att dumsnåla och vänta av tiden till tidig pension, utan fortsätter att resa, njuta av livet och jobbar halvtid.

Hur ser din plan ut, har du tänkt att plocka tidig pension och när isfl? Satsar du på att jobba hårt hela vägen eller är planen att trappa ner succesivt? Kom gärna med synpunkter och råd.



Målet med mina investeringar är att inom kort kunna leva på utdelningar. Om du också vill kunna leva på utdelningar så rekommenderar jag att börja med att öppna ett ISK/aktiekonto. Det gör du hos t.ex. Avanza gratis på 3 minuter genom att klicka här. *(affiliatelänk)
* Läs mer om affiliatelänkar här.


Läs liknande inlägg:
Leva på utdelningar
Skapa ekonomisk frihet på en månad
Att inte jobba heltid
Få pengar utan att jobba?
Jag vill bli ekonomiskt oberoende!
Billigare elräkning
Om 3 år behöver jag aldrig mer jobba!
Utdelningar varje vecka
Livet som ekonomiskt fri
Ekonomisk frihet eller ekonomiskt oberoende?

34 kommentarer:

  1. Tror det är bättre att satsa på lite högre passiv inkomst om man ska sluta jobba :-) Tänker att man skulle få mer fritid. När jag är ledig vill jag hitta på något och därför går det också åt mer pengar än om jag är på jobbet mycket. Inte säker i dagsläget vilken passiv inkomst jag skulle vara nöjd med. Det beror nog lite på hur familjesituation mm ser ut just då. Mvh Slimis

    SvaraRadera
  2. Ja alla är vi olika och har olika behov osv. och som du säger kan det vara bra att satsa på lite högre passiv inkomst. Samtidigt kan det vara bra att tänka på att man inte lär vara helt passiv när det gäller ekonomin. Det kanske finns en risk att man aldrig blir nöjd och söker så mycket trygghet att man aldrig släpper taget att våga ta nästa steg? :)

    Man.går självklart ockdå vara öppen för att mycket kan ändras på vägen. Men samtidigt tror jag att ett konkret mål kan boosta motivationen. Man kan alltid gå tillbaka till att jobba igen men man kan aldrig få tillbaka förlorad tid? :)

    Det är sjukt kul med olika åsikter och tankar, det gör att man får tänka till ännu mer.

    SvaraRadera
  3. Grattis till bedriften, kul! Jag har själv skrivit i min blogg att 9 Mkr vore grymt som slutmål med ca 5% avkastning/år dvs 450-460 tkr i utdelning men måste värdera om det känner jag! En sak man inte lägger med är att man dels får en pension från staten och arbetsgivaren vilket gör att avkastningskravet kan vara mycket lägre än om din pengamaskin var din enda inkomstkälla. Delmål är det man ska ha, helt klart. Lätt att tappa bort motivationen på vägen annars. Keep up the good work!

    SvaraRadera
  4. Hej kneg till deg, tack! :)

    9 millar låter riktigt defensivt om man inte har höga levnadskostnader. Oavsett så lär man leva bra på det och aldrig behöva jobba igen med det kapitalet. Räknar du enbart aktieportföljen då eller hela ditt kapital? (bostad, övrigt sparande osv).

    Man får ju tänka att vi alla har olika förutsättningar. Jag vet att mitt mål inte skulle funka för de flesta. Jag har inga barn att tänka på och behöver inte spendera mycket pengar för att leva livet jag vill leva. Jag ser de största värdena i en resa tex i platsen jag besöker, inte hotellet eller fina middagar. Jag kan tom tycka att högre budget kan ta bort lite av upplevelsen. Jag försöker resa mycket, men mina bästa upplevelser har varit förhållandevis billiga. Som sagt alla är vi olika och vissa vill ha en viss standard och mår bäst av det.

    Man får ju se sin totala ekonomi som du säger och att äga sitt boende ger ju inget kapital som producerar pengar men däremot så sparar det pengar. det gör ju att det investerade kapitalkravet minskar.

    Sen har du ju rätt när det gäller pension också, det kommer för de flesta att göra en enorm skillnad. Jag räknar däremot för egen del med garantipension då jag antagligen kommer sluta jobba så tidigt och i dagsläget knappt jobbar halvtid. Men trots det så kommer det även för mig att bli en boost utöver de passiva inkomsterna.

    Sen tror jag inte heller att man kommer att sluta dra in pengar bara för att man blir fri. Man kan alltid ta något sidojobb hör och där. En sak jag lärt mig sedan jag sa upp mig från mitt heltidsjobb är att man blir mycket mer kreativ och hittar möjligheter till inkomst på ett mycket bättre sätt än när man var anställd.

    Ha det sålänge och kör hårt!

    SvaraRadera
  5. Vill bara poängtera att vi de senaste 7 åren haft en extremt bra börsuppgång med hjälp av centralbanker. Detta goda börshumör kommer inte vara för evigt. Så tänk på att vi kanske framöver får 2-3 dåliga år, då även utdelningar kommer sänkas. Så ha lite beredskap för sämre tider skulle vara mitt råd.

    Obs ett litet tips för att dryga ut kassan och samtidigt skaffa sig lite utökad kunskap är att studera på deltid(får då studiebidrag ca 1500kr/mån för halvfart)

    /Med vänlig hälsning hobby studenten

    SvaraRadera
  6. Till skillnad från de allra flesta som läser och skriver i den här typen av bloggar har jag faktiskt inte någon direkt plan att DÅ kan/ska jag sluta jobba. Det beror nog på att jag har så pass stor frihet redan idag med eget företag som snurrar fint. Däremot kan och ska jag bygga en portfölj med noterade bolag som gör att jag blir mindre beroende av mina privata bolags utdelningar.

    Jag har inte ens testat att använda en enda sparkarkylator. Känns som att svära i kyrkan när man säger det ;).

    SvaraRadera
  7. Till skillnad från de allra flesta som läser och skriver i den här typen av bloggar har jag faktiskt inte någon direkt plan att DÅ kan/ska jag sluta jobba. Det beror nog på att jag har så pass stor frihet redan idag med eget företag som snurrar fint. Däremot kan och ska jag bygga en portfölj med noterade bolag som gör att jag blir mindre beroende av mina privata bolags utdelningar.

    Jag har inte ens testat att använda en enda sparkarkylator. Känns som att svära i kyrkan när man säger det ;).

    SvaraRadera
  8. Hej Aktiepappa, kul att du kommenterar! :) Det låter som du har styrt upp det riktigt bra för dig själv och kanske behöver du inte sluta jobba för att ha det liv du vill ha? Själv känner jag att ju mindre jag jobbar, ju mindre vill jag jobba. Eftersom det då finns mer tid för fritid och större allmän frihet, men vi är nog alla olika där. Att du inte använt en sparkalkylator kanske är ett tecken på att du är väldigt nöjd där du är och inte behöver stressa mot friheten :).

    Ska kolla din blogg lite, ha det!

    SvaraRadera
  9. Unknown 13:17: Absolut så får vi vara beredda på sämre tider och ev. slopade utdelningar. Jag gör mitt bästa än så länge och försöker ha majoriteten i stabila bolag och köpa regelbundet. Jag kommer inte sluta köpa, som planen är nu iaf.

    Bra tips med studerandet, det är absolut ett alternativ. Jag kommer även att ha kvar företaget så jag kan ta spontana småjobb om det skulle behövas.

    Ha det och tack för kommentaren!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Utdelningar räknas dock som inkomst och man får inte stiga över ett visst belopp varje termin så det är en del saker att kolla upp angående det där.

      Fina grafer och sådant, känns alltid skönt när ens mål är grafiska, känns lättare att nå dom på något sätt.

      Ser att du redan kommit väldigt långt på din resa, bra kämpat :)

      Radera
    2. Tack för dom peppande orden! :) ja grafer är bra för motivationen och för att hålla fokus.

      Bra tips det där med inkomst, det finns mycket att kolla upp när det gäller att plugga, helt klart!

      Radera
  10. Hej!

    Jag har nyligen hittat hit och tycker att du har en intressant blogg!

    Mina förutsättningar är följande: inga barn, bor i en del av landet där hus är billiga (så jag äger mitt hus utan lån), inga ruskigt dyra vanor, har redan an respektabel pott med pengar men kommer inte att få mycket mer än garantipension när jag når pensionsålder om drygt 15 år pga av arbete utomlands i många år.

    För mig är fokus på utdelningsaktier (sparade på mitt ISK) ganska självklart, speciellt när själva potten egentligen inte behöver växa speciellt mycket. Jag försöker spara i lite större stabila företag med en direkt avkastning på minst 3-3,5% och har just nu en genomsnittlig DV på3,91%. Jag köper en gång per kvartal i just 15 företag, som sagt, mest större företag men en och annan lite mindre och beräknar vara fullinvesterad om 3-4 år.

    Till skillnad från kanske många här lever jag redan delvis på mina utdelningar, vilket har medfört att jag redan nu kan jobba halvtid. I värsta fall skulle jag kanske kunna sluta jobba redan nu, men då skulle jag nog inte ha råd med "guldkanten" i livet utan att tära på kapitalet för mycket.

    Hur som helst, en intressant blogg som jag komma att besöka även framledes. =)

    Krookska

    SvaraRadera
  11. Hej Anonym, vad kul att du kommenterade!

    Det låter som du har riktigt bra förutsättningar för att leva ett fritt liv. Jag tycker det låter som en genomtänkt plan att jobba halvtid ett tag till för att kunna liva ett liv med guldkant. Jag klr också halvtid men är helt beroende av det för att nå mitt mål eftersom jag inte skulle kunna leva på utdelningarna i dagsläget.

    Ha det!

    SvaraRadera
  12. Som sagt alla är vi olika, själv har jag väl som mål att ha 20 000 kr i utdelningar varje månad innan jag skulle kunna tänka mig att helt sluta jobba. Då man har n familj med barn så ändras förutsättningarna drastiskt. Får man fråga vart i landet du bor? Ålder?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det låter som en bra plan, jag förstår att det blir helt andra förutsättningar med familj. Jag vill inte avslöja mig för mycket men kan säga att jag bor i en av Sveriges 4 största städer och är mellan 29-35.

      Mvh / Frihetsmaskinen

      Radera
    2. Då är vi ungefär lika åldersmässigt som bostadsmässigt. Hur kom det sig att du började jobba halvtid? Har du alltid gjort detta? Känns det inte bättre att jobba heltid för att fortare inte behöva jobba alls? Är nyfiken på hur du tänker, kanske lär man sig något.

      Radera
    3. Bra fråga! :) Jag tänkte skriva ett kort inlägg om det då jag märker att många undrar varför man jobbar halvtid när man vill bli fri. Som du säger så tar det ju längre tid.

      Radera
  13. Nu har jag skrivit ett inlägg om varför jag bara jobbar halvtid. Jag hoppas jag får fram ett bra svar där.

    http://frihetsmaskinen.blogspot.se/2016/09/varfor-jag-bara-jobbar-halvtid.html?m=1

    Mvh / Frihetsmaskinen

    SvaraRadera
  14. Hej! Tack för en jätteintressant blogg. Jag har det senaste året följt en hel del bloggar med inriktningen ekonomiskt oberoende, både amerikanska och svenska. En sak jag har börjat fundera på är de situationer då det krävs att man har en anställning, helst en tills vidare-. Jag tror att det kan gälla när man söker lägenhet, ansökan om kreditkort, förhandling om bolån och troligtvis en hel del annat. Då är det oftast inkomst av arbete som gäller och inte inkomst av kapital eller kapitalets storlek. Har du några tankar om detta?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej och tack för en riktigt bra kommentar!

      Jag har absolut funderat kring det du nämner om bolån, lägenhet osv. Väldigt mycket faktiskt! Jag gjorde min nedtrappning av jobb på det viset att jag köpte lägenhet under den tiden jag jobbade som mest och jag visste att jag i proncip skulle ha omöjligt att få lån då jag sagt upp mig. När man väl har lånet och ser till att betala i tid mm. så bryr sig inte banken om vad du gör, det är först om du missköter dig som de kommer göra något. Bostadsrättsföreningar kollar oftast bara om du har några betalningsanmärkningar så där brukar det vara lugnt. Jag rekommenderar därför att se till att ha en bra ekonomi och buffert om man funderar på att säga upp sig när man har ett bolån.

      Viktigt är alltså att styra upp allt med boende, lån osv innan man gåt ner på halvtid, startar eget etc. Detta eftersom det kan vara mycket svårt eller i princip omöjligt att flytta om du inte cashar ditt boende efter man lämnat heltidsjobbet. Jag bor nu precis som jag vill ha det och om jag flyttar i framtiden blir det troligtvis till en mindre billigare stad där jag kan casha hela eller största delen av boendet.

      Ett alternativ skulle kunna vara hyresrätt, och då kan en plan vara att ta ett tillfälligt jobb som man i kombination med sina passiva inkomster kan visa upp för värden.

      För min egen del är nog hyresrätt uteslutet så länge jag bor billigare i bostadsrätt/ägt boende.

      Fråga gärna om du ubdrar något mer.

      Mvh / Frihetsmaskinen

      Radera
    2. Tack för ditt utförliga svar! Jag bor i eget hus sedan många år men känner mer och mer att det kräver för mycket tid och engagemang. MIn plan är att så småningom sälja huset och istället hyra lägenhet eller köpa en bostadsrätt. Tillsammans med mina passiva inkomster av aktier, underhållet och vårdbidraget för min handikappade son kommer beloppet som frigörs vid husförsäljningen ge tillräckligt att leva av. Dessutom skulle jag vid behov lätt kunna få extrainkomster som timvikarie. Jag har kollat upp några hyresvärdars policy på nätet och flera likställer inkomst av kapital med inkomst av arbete. Så det kanske inte ser så mörkt ut som jag trodde. För vitsen med att vara ekonomiskt oberoende är för mig inte bara friheten att inte behöva arbeta utan även friheten att kunna flytta dit jag vill.



      Radera
    3. Det låter som du har en bra plan! Om du tänkt att hyra är det kanske en ide att kolla som du gjort med lite fler hyresvärdar så du vet att inkomst av kapital funkar om du vill flytta. Om du tänkt köpa utan lån borde det som sagt inte bli några problem oavsett vart du flyttar.

      Riktigt intressant, uppdatera gärna om du gör slag i saken! :)

      Mvh / Frihetsmaskinen

      Radera
  15. Hej,

    mycket troligt att man kommer att höja skatten på kapitalinkomster framöver. Jag skulle räkna med 30 % på utdelningar och reavinster.

    Mvh, Per

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hejsan Per!

      Intressant, vart ifrån har du hört det? Jag ser också en risk i att skatten höjs men det är inget vi vet och jag tänker inte ändra mina planer pga det.

      Tack för kommentaren!

      Radera
  16. Hej Frihetsmaskinen, tack för intressant inlägg!
    Jag är själv mitt i min resa mot ekonomiskt oberoende. Jag hoppas kunna bli fri om ca 5 år kanske. Eftersom resan till ekonomiskt oberoende ändå är ganska lång vill jag inte leva dumtsnålt hela vägen. Samtidigt vill jag att friheten ska komma så snabbt som det går. Av den anledningen är det också lättare att vara sparsam i vardagen :)
    Ska bli kul att fortsätta följa dig. Jag har nyligen börjat skriva på bliekonomisktoberoende.se

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Herr Oberoende!

      Härligt att nå friheten redan om 5 år! :) Ja det är en svår balansgång det där, det gäller att hitta sin egen väg som fungerar! Ska kolla in din blogg. Stort lycka till!

      Mvh / Frihetsmaskinen

      Radera
  17. Riktigt grym blogg, du verkar vara en grym person med ett intressant perspektiv på livet.

    Jag har dock en invändning till hela ditt resonemang med att 'vara fri'. Medans jag håller med om att det en riktigt bra sak att sträva efter, så tror jag även att det kan vara skadligt att få för mycket frihet. Jag tror att vi människor behöver stress och osäkerhet i våra liv för att kunna vara lyckliga. Ifall man inte behöver jobba alls så tror jag att man lätt utvecklar en mentalitet där man inte känner sig nöjd trots allt - man kanske bara ligger hemma och tappar den 'mänskliga rytmen'. Man kanske på något sätt blir så fri att man känner sig exkluderad från samhället?

    Såg att du skrev att du kommer vilja fortsätta jobba ändå, men hur ser du på dessa reflektioner? :)

    SvaraRadera
  18. Hej Niklas,

    Sorry för ett sent svar, såg det här nu.

    Jag förstår exakt vad du menar och har känt av det litegrann faktiskt sen jag började jobba halvtid. Det tog flera år men nu kan jag ibland känna att man exkluderar sig lite på ett sätt. Men mina fritidsaktiviteter har en väldigt stor roll i mitt liv och jag känner att jag får motsvarande där, det är under perioder då jag inte utövar dessa aktiviteter som man kan känna av det.

    Jag tror att det egentligen bara är en period/del av hela processen, alltså att ta sig ur bubblan som samhället skapat och sen komma tillbaka till den nivå man vill ha. De flesta pensionärer t.ex. verkar ju gilla pensionärslivet mer än vad de trodde att de skulle göra, så länge de aktiverar sig med saker. Om man bara ligger hemma tror jag risken blir att man blir deprimerad.

    Du tar upp bra synpunkter och enligt min tro tar det flera år, kanske upp mot 10 år att göra exiten på ett bra sätt. Man kanske tröttnar och går tillbaka eller kör deltid och hoppar runt lite innan man hittar rätt. Tack för en bra kommentar!

    Med vänlig hälsning / frihetsmaskinen

    SvaraRadera
  19. Hej,
    Jag har lite svårt att förstå de höga summor det talas om för att bli "fri".
    Om man slutar arbeta som 50 åringar (ett par) och har ett betalt boende och vettig nivå på utgifterna så borde 25-30000
    netto totalt räcka per månad.
    Räcker med 4,5 miljoner med 5% avkastning fram till 65 och den "riktiga" pensionen betalas ut.
    Då har man nästan 2 miljoner kvar vid 65 att dryga ut den låga pensionen med (eftersom inga nya pengar betalats in sedan 50).
    Alltså 4,5 miljoner för 2 personer att sluta arbeta vid 50 enl mig.

    Men det blir endast en betald bostad för barnen att ärva,men det kanske är bättre för dem?

    // Snart ett liv i solen

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tja Snart ett liv i solen,

      Ja, jag håller med dig. Jag tycker att många siktar för högt och man klarar sig på ganska lite ändå, speciellt om man är närmre vanlig pension. "Endast" en betald bostad tycker jag låter väldigt generöst! :)

      Med vänlig hälsning / Frihetsmaskinen

      Radera
  20. Blir mer och mer taggad att göra samma resa ju mer jag läser dessa inlägg, har precis startat igång och har valt att investera 30 000 kr i Investor, Latour, Bure, Öresund, NIBE och SCA och sedan fylla på med 5000 kr varje månad från månadssparande oavsett om det går upp eller ner. Har du några bolag som du tror på långsiktigt och är bra att fortsätta fylla på i? Tack för en bra blogg / Adam

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tja Adam,

      Sorry för sent svar.

      Jag tycker det låter som du hittat bra bolag att investera i. Förutom de du nämnt gillar jag Castellum som jag tror långsiktigt på. Kanske komplettera med ett par billiga fonder och köra 4%-regeln? Jag gillar riskspridning så man kan släppa portföljen lite om man bara vill "vara fri2.

      Med vänlig hälsning / Frihetsmaskinen

      Radera