söndag 14 oktober 2018

Det är lätt att tjäna pengar när man är rik

Nu tänkte jag gå igenom något som kan vara både upplyftande och nedslående beroende på vilken situation man är i. Nämligen att det är betydligt lättare att tjäna pengar när man har pengar. Det öppnas helt enkelt så många fler dörrar och möjligheter. För att göra det ännu värre- eller bättre så kan jag säga att det även är lättare att spara pengar ju mer pengar man har. 




Det är lättare att förhandla ju mer pengar man har


Första gången jag märkte att pengarnas betydelse var vid ett köp av en lägenhet. Jag hade tidigare sparande, gjort en vinst genom en lägenhetsförsäljning och hade en hyffsad summa på kontot. Jag skulle söka lånelöfte inför ett nytt köp och var lite orolig eftersom jag pga. av ett tidigare slarv hade en anmärkning hos kronofogden för en försenad faktura på 500kr. Jag tjänade ok men jobbade mycket övertid så min fasta lön var ganska låg på pappret. 

Jag blev dock förvånad då banken inte bara erbjöd att låna ut det vi ville ha utan t.o.m. mycket mer. De sa egentligen rakt ut att lönen var låg men tack vare ett större sparkapital var det inga problem att få lånelöftet jag ville ha. De erbjöd som sagt mer än efterfrågat "om vi skulle hitta något dyrare". Det här var 10 år sedan och det var betydligt lättare att få lån då än idag, men det tydliggör hur mycket lättare allt blir med pengar på kontot. Hade jag inte haft pengar på kontot så hade jag inte kunnat förhandla lika bra ränterabatt och hade också drabbats av både topplån och amortering. 




Som rik blir man rikare


Det viktigaste enligt mig för att hamna i ett läge där man kan bygga sitt kapital på enklaste möjliga sätt med minimal arbetsinsats är att se till att bli "rik" så fort som möjligt. Med rik menar jag inte att man måste vara miljonär utan att man sätter sig själv i ett bra utgångsläge för att bygga sitt kapital. Se till att du har så pass mycket pengar i förhållande till dina kostnader att du t.ex. kan undvika dyra topplån. Se till att du kan förhandla ner din bolåneränta och att du kan göra saker på dina villkor. Så fort du är i en beroendeställning så minskar dina förhandlingsmöjligheter. Se därför till att vara så oberoende du kan bli.


Ett första steg att göra sig oberoende är ett "fuck-you-kapital". Det är enkelt beskrivet en klump pengar som gör att du vågar lämna en anställning för att testa ett nytt jobb eller starta eget. En klump pengar som gör dig trygg helt enkelt. Summan ska gärna täcka ett- eller två års levnadsomkostnader. Att ha en sån här summa pengar ökar tryggheten något enormt och gör att man går från beroende till hyffsat oberoende ganska snabbt. Om man i dagsläget inte har några pengar alls på kontot så kan man köra ett par "hundår" och spara ihop den här pengaklumpen. Det är det absolut enklaste och snabbaste sättet att gå från fattig till rik. Jag har gjort det och jag vet många andra som gjort samma sak. Det är ett hårt och tufft jobb, men chansen att lyckas är extremt stor.

Bli en bra kund och spara pengar


Alla företag är ute efter att tjäna pengar, det är ju vad företagande i grunden handlar om. Därför är det inte konstigt att företag gillar kunder med mycket pengar. En kund med bra ekonomi innebär oftast högre omsättning på sålda produkter men även en trygghet att kunden har en bra betalningsförmåga. Som kund kommer man alltså alltid att ha lättare att förhandla och skaffa bra villkor ju mer pengar man har. Istället för att köpa saker på avbetalning kan man köpa kontant, istället för dyra topplån betalar man bara minsta möjliga ränta och istället för slänga bort massa pengar i hyror betalar man (i dagsläget) en extremt låg ränta. Att ha pengar kommer alltid att vara bra, oavsett vad man tycker om det.

Som rik tjänar man pengar när man sover


Det här är nog den största skillnaden mellan rika och fattiga människor. Det var i alla fall när jag insåg det här som jag för första gången kände mig ekonomiskt rik. Det var första gången jag insåg att jag inte behöver jobba för pengar. När man har pengar så öppnas möjligheten att tjäna pengar när man sover, passiva inkomster alltså. Man har möjlighet att investera pengar i aktier som ger dig utdelningar månad efter månad, utan att du behöver göra något. Det som krävs är ett startkapital, sen för du pengar utan att jobba i resten av ditt liv. De som inser det här kommer att inkassera enorma summor under sin livstid endast genom att sova. De som inte inser det här kommer bara tjäna pengar när de är på jobbet. Valet är fritt.

Slutsats: Om man bara är beredd att bygga upp ett startkapital så kommer man skapa ekonomiska förutsättningar för resten av sitt liv. Skillnaden mellan någon som inte sparar och har noll kronor på kontot och någon som sparar och investerar pengar varje månad kommer att bli enorm genom en livstid. Inte bara genom ökad trygghet, frihet och livskvalitet utan även i rena kronor och miljoner. Genom att bygga en bra ekonomisk grund kommer man få så mycket mer gratis genom hela livet, det är enkel matematik det handlar om.

Har ni märkt av att livet blir lättare med mer pengar?

32 kommentarer:

  1. Intressant det du skriver om och klart det blir möjligt med lån och annat om du har en säkerhet. Den fördelen jag ser med att ha en del pengar, är att jag får mer valmöjligheter, både kring att köpa saker och att åka på resor oftare, om jag skulle vilja

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tja Nyttboende,

      Ja det du säger stämmer ju såklart men den stora fördelen med att vara "rik" som jag ser det är just att det blir lättare att leva billigare och bygga kapital.

      Tack för kommentaren! Med vänlig hälsning / Frihetsmaskinen

      Radera
  2. Jag sa upp mig från jobbet, ville ta ett sabbatsår, och hade en bra summa sparad för att göra det och lite till. Det har också lett till att jag nu under hösten startat upp mitt eget konsultföretag och kommer snart gå tillbaka till samma jobb igen. Men eftersom jag driver mitt egna företag nu så höjer jag min lön med ca 55 %.
    Detta hade nog aldrig hänt om jag inte haft pengarna för att ta ledigt ett tag.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Härligt Simon, så skönt när man kan ta mer i lön och hoppa vissa jobb och veta att man fortfarande går runt.

      Radera
    2. Tja Simon,

      Grymt gjort, grattis! :) Jag gjorde lite samma sak, sa upp mig och körde sabbatsår. Sen startade jag eget. Tjänar iofs mindre pengar nu men jobbar typ 40%. Grattis igen och bra jobbat! :)


      Med vänlig hälsning / Frihetsmaskinen

      Radera
  3. Ja, visst har vi märkt av det. I en värld med människor som ser kvinnor som någon slags lägre stående varelser är det förbannat skönt att ha lite fuck you kapital.

    Sen kan jag ju i efterhand fundera på om det var så himla smart att berätta för min mellan varven nedtryckande chef att jag var en rik bitch för att slippa ta så mycket skit.
    Känns som lönehöjningar och annat kanske uteblir nu, och chefen hänvisar oftare till att jag tjänar ju sååå mycket pengar och har sååå bra ekonomi.

    Hade kanske vart bättre och låtsas vara fattig...

    Nu är det jag som ger chefen ekonomiska råd istället. hmm...

    Har väl trots det gjort mig oersättlig för jobbet, för är ju så bred. Respekten har dock ökat. Chefen är riktigt trevlig numera och tindrar oftare med ögonen.

    I andra situationer är det kanske bättre, som att bitcha bankerna.





    SvaraRadera
    Svar
    1. Tja Mrs Doubtfire,

      Ja känslan är grym när man är lite mer oberoende ekonomiskt :).

      Tyvärr verkar det vara bra att hålla sin ekonomi för sig själv, jag berättar aldrig för andra om min ekonomi då jag inte vill riskera något. Jag kör på och håller det för mig själv helt enkelt. Låtsas vara fattig alltså ;).

      Det kan nog vara både bra och dåligt. Jag försöker hålla låg profil i det mesta och bara glida med. När jag är 100% fri kanske jag blir mer öppen men kommer troligtvis bara glida runt och låtsas jobba med något lulllull ;).

      Med vänlig hälsning / Frhetsmaskinen

      Radera
    2. Ska nog också börja med det. Har gjort min chef alltför medveten om utgifter och inkomster nu.

      Han har börjat bli snål. Var nog inget smart av mig..
      Innan var han väldigt generös med bonusar m.m

      Blir nog ingen lönehöjning där börjar jag inse. Så jag ska börja jobba in andra inkomster istället..

      Vill ha ungefär 14 000 mer netto månaden än nu.

      Skulle vara nöjd då.

      Tror som du säger det bästa är o bara lulla på lite och le och ha det som en hemlis...


      Radera
    3. Min partners lön ökar hela tiden iaf. Nu var det löneförhöjning igen, tata! Jäkla massa pengar som kommer rasa in nästa lön.. fast det är iaf jag som bestämmer vad vi ska köpa :D

      Köps mest aktier..

      Partner är dock lite smartare än mig och håller tyst om saker. Samt får då högre lön. Kanske hade fått det iaf.

      Känner mig lågavlönad&har mindervärdeskomplex för det. Fast gör ju väldigt mycket annat som gör familjen mer stabil ekonomiskt, så man får väl se det så..

      Radera
  4. När du säger pengar på kontot, menar du investerat kapital eller likvida medel?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tja tripple,

      Jag menar både och, alla pengar och kapital leder till frihet och mer möjligheter :).

      Med vänlig hälsning / Frihetsmaskinen

      Radera
  5. Lagt hela kvällen här på att logga in överallt och se över de fasta räkningarna. Elavtalet har jag inte bytt på evigheter, elskling verkar vara ett bra sätt att se över, blir helt snurrig bara av allt man ska tolka..

    Är tre olika saker man betalar på elnätet per månad, elhandelskostnad, elnätskostnad, energiskatt.
    Vilka är bäst och billigast? Tips?

    Sen betalar vi id-skydd, är det värt det?
    Verkar som man har id stöld via försäkring med och kanske betalar dubbelt då.

    Hemförsäkring, några spartips där? Har en av de stora nu. Tror också jag läst bostadsrättstillägg ska vara något föreningen kan stå för och dra av, men det betalar vi.

    Har iaf börjat rota i detta, och vore väldigt trevligt om man kunde få ned allt några tusenlappar.

    På ett ungefär täcker inneboende (vänner igen) samt utdelningar fasta kostnader nu. Diffar på någon till några tusen kanske. Det känns himla trevligt :)
    Ej inräknat mat, nöjen, skönhetsvård, toalettpapper, etc ..






    SvaraRadera
    Svar
    1. Elnätskostnaden och energiskatten kan du ej påverka. Däremot bör du undersöka vad ett avtal om elförbrukningen kan ge. Det finns många prisjämförelser på internet.

      Radera
    2. Tja Mrs Doubtfire,

      Det finns grymma sidor att jämföra både el, hemförsäkring och bilförsäkring på. Jag sparar stora pengar varje år. Fördelen med jämförelsesidorna är att man ofta får bra rabatter som man inte får direkt från elbolagen.

      Som Eilert säger kan man inte påverka elnätet och skatten men annars finns det pengar att spara. Jag har skrivit om hur man kan spara pengar på det här i inläggen nedanför:

      Billigare elräkning

      Billigare hemförsäkring

      Billigare bilförsäkring

      Det är helt gratis och jämföra och går på 2 minuter så bara testa och se vad du kan få! Sen går bytet sjukt smidigt, jag bytte senast i somras :).

      Med vänlig hälsning / Frihetsmaskinen

      Radera
  6. Fuck you kapital är riktigt skönt att ha. Bara själva känslan att man har fet är viktig och stärker en. Det skrivs mycket om att dom som sparat gör det för att gå tidigt i pension. För mig kan det handla om att ha möjlighet att ta ett sabbats halvår och göra nått annat och sedan komma tillbaka och lönearbetar igen. Planerar nu ett break april 2019 fram t. o.m september

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tja Permanentexit,

      Ja, känslan är helt klart skön! Bra poäng, det kan handla om mycket mer än att sluta jobba som du säger. Härligt! Vad är planen att göra? :)

      Med vänlig hälsning / Frihetsmaskinen

      Radera
  7. Det är alltid bra med en buffert i oväntade situationer. Vi försöker alltid ha mellan 150 till 200" i kontantbuffert utifall skiten träffar fläkten.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tja snålgrisen,

      Yes! :) Sen är summan nog olika för olika personer, beroende på familjesituation etc. 200k är riktigt saftigt, då lär ni sova gott! :)

      Tack för kommentaren! Med vänlig hälsning / Frihetsmaskinen

      Radera
  8. Lagt än mer tid idag på att gå igenom all ekonomi. Sänkt en räkning där sparade vi ca 1600 per år, tjoho :)

    Räntan ska ned också, vill ha 1,20 eller nåt. Målet iaf :)

    Känns grymt härligt att se alla kostnader specificerade.
    När vi investerat upp till 1,8 mkr + inneboende kommer det täcka alla våra fasta räkningar nuläget:)

    Nu är det bara jobba på så man blir rikare.

    Älskar min nya Hobby :D




    SvaraRadera
    Svar
    1. Tja Mrs Doubtfire,

      Vad grymt! :) Vilken räkning var det?

      Det låter helt magiskt, grattis! :) Ni är snart där va?

      Kul att du hittat en så bra hobby ;) Härligt att höra när det går bra för folk!

      Med vänlig hälsning / Frihetsmaskinen

      Radera
    2. Försäkringen :) Hittade dina andra texter med om elbolagen etc..

      Vad menad med löpande egentligen?

      Har haft samma elbolag i 11 år tror jag. Aldrig gjort nåt åt det..

      Fattar ärligt talat inte allt man ska tolka.

      Lite sugen på att låta det bli nästa grej jag tar itu med o ser om man kan få ned några kronor..

      Radera
    3. Alltså, kolla så du inte har tillsvidarepris/anvisningspris. Bara genom att välja löpande eller fast pris sparar du massor oftast.

      Om du testar att jämföra med tex compricer så får du framflrslag på bästa pris. Ofta får man Riktigt bra rabatt om man binder sig tex ett år och sen kan man göra samma sak om ett år igen om man vill.

      Mvh / Frihetsmaskinen

      Radera
    4. Loggar in på Fortum här och verkar ha rörlig elpris: 80.14 öre/kWh

      Verkar vara utan moms. Är ju dyrare då än andra priser jag sett.

      Kanske ska ringa dem någon dag o fråga med vad jag har egentligen..

      Står ju annat elpris (lägre) på fakturorna.

      Sen är det två andra kostnader som jag antar är fasta. Vet inte om man kan få billigare på dem beroende på var man köper elen från.

      Tack för tips :) Du kan bli konsult för förvirrade tjejer som inte vet hur man tolkar elavtal som extrajobb :D

      Är väldigt igång nu, ringt o pratat med flera instanser idag för räntan..

      Avanza och Nordnet erbjuder väldigt låg ränta, men osäker då jag hört de inte är lika säkra som andra banker. Vet inte vad som är sant eller inte, men räntan är sjukt lockande..

      Radera
    5. Ja, ring Fortum. Fråga om du har anvisningspris/tillsvidarepris och om du har det ändra på det till rörligt eller fast beroende på vad du vill ha.

      De andra kan du troligtvis inte påverka. Fortum har väldigt bra service och är hjälpsamma tycker jag så bästa är att ringa och prata med dom :).

      Ett alternativ till att byta till Avanza eller nordnet om det känns osäkert är ju att boka ett möte med din bank som du har nu? Har du bra rabatt i dagsläget? Du kansäkert förhandla där om du har ok lön etc.

      Mvh / Frihetsmaskinen

      Radera
    6. En till sak som du säkert redan tänkt på är att köra autogiro eller e faktura så man slipper faktura gifter. Bara ett tips vet att vissa inte tänker på det.

      Radera
    7. Tack, ja det står på to do listan.. :)

      Håller på o pratar med alla på banken nu samt andra banker, de känner igen mig när jag ringer. Kan säkert bli mingelparty så småningom på kontoret.. :D

      Har fått ner räntan lite men vill ha 1,20. Misstänker att om jag ska få 1,10 eller nåt sånt måste man ha massa annat bundet, men vem vet...

      Vi har kört mycket fakturor på papper :)
      Har insett det kostar 25 kr per faktura nu eller nåt sånt..

      Det är också nåt jag kommer ta itu med.

      Är manisk när jag vill något ;)

      Kommer köra av sak för sak.. just nu är mitt enda riktiga mål o få än bättre ekonomi på de fasta kostnaderna.

      Har gjort väldigt fina små listor här med alla våra utgifter, vad vi tjänar beroende på olika räntor...

      Myket stolt över dem, hihi..

      Radera
  9. Hej frihet jag undrar om det är billigare att bo i bostadarätt eller hyresrätt ? Just nu bor jag i hyresrätt med ca 5,3k i hyra och lägenheten är på 60kvm en tvåa asså. I längden borde man väl tjäna på att bo i bodtadsrätt va ?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tja Anonym,

      Det är billigt! Vart bor du, i vilken stad? Här där jag bor skulle samma lägenhet kosta 12k i månaden ungefär.

      Med vänlig hälsning / Frihetsmaskinen

      Radera
  10. 5,3 var ju billigt för den ytan..

    Beror väl på vad man vill ha, jag skulle gärna få en fin hyresrätt så småningom så kan jag ha alla pengar i aktier.

    Fast det kan jag nog fetglömma eftersom jag bor i Stockholm och inte dykt upp någon (däremot mycket snack o kollat på svartmarknaden med) senaste 30 åren jag levat..

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tja Mrs Doubtfire,

      Ja det var billigt men för oss som bor i Stockholm ser det annorlunda ut tyvärr. Jag skulle kunna tänka mig att flytta mindre eller till en mindre stad i framtiden :).

      Med vänlig hälsning / Frihetsmaskinen

      Radera
  11. Hej frihet jag bor i halmstad. Har nu 500k i spar kapital och fundera på en bostadsrätt eftersom det blir billigare i längden. Skulle jag köpa lägenhetwn är avgiften endast 2.6k per månad vilket blir ju mycket mindre än hyran ?

    SvaraRadera
  12. Hej kära vänner, jag är glad att dela med dig mitt sanna livs vittnesbörd. vänligen läs och bli välsignad. Efter att ha varit i gift förhållande med Anderson i 4 år bröt han upp förhållandet med mig, jag gjorde allt för att få honom att älska, men allt var förgäves, jag ville ha honom tillbaka så mycket på grund av den kärlek jag har för honom, Jag bad honom med allt i mig, jag gjorde löften men han vägrade. Jag förklarade mitt problem för min vän och hon föreslog att jag hellre skulle kontakta en spell-caster-trollkarl som kunde hjälpa mig att göra en kärleksspell för att få min man tillbaka i kärlek. Jag är den typ av person som aldrig tänkt på stavning charms kunde fungera eftersom jag aldrig stavade förut hade jag inget annat val än att prova det, jag skickade e-postmeddelande till Oduduwa stavningskanalen och han sa att det inte fanns något problem att allting kommer att vara bra inom tre dagar att min före detta man kommer tillbaka till mig innan tre dagar med stavningsproceduren, instruerar Oduduwa mig hur man gör och vilka stavningsartiklar som krävs för att bli redo, jag gjorde som han sa och han lunch älskar att stava vid midnatt i hans tempel kastade han stavningen och överraskande nästa dag det var runt 11.05AM. Min ex make ringde mig på mobilen, jag var så förvånad över att jag svarade samtalet och allt han sa var vacker, snäll och söt att han var så ledsen för allt som han ville att jag skulle återvända till honom, han bekänner sin kärlek till mig så mycket. Jag var så glad och gick till honom som var hur vi började leva tillsammans glatt igen. Sedan dess lovade jag att någon jag vet vem har ett förhållande problem, skulle jag vara till hjälp för en sådan person genom att hänvisa honom till den enda verkliga och kraftfulla stavningskontrollen som hjälpt mig med mitt eget problem. email: (dr.oduduwaspellcaster@gmail.com) du kan maila honom om du behöver hjälp med att få tillbaka förlorad kärlek eller restaurering av brutna hem, kärleksrelation, ditt äktenskap hem behöver rengöring och rening och alla andra eller annat fall i livet problem kan lösas direktmeddelande Dr.Oduduwa om du behöver hjälp i ditt förhållande eller något annat fall som följer;
    1) Kärleksspel
    2) Lost Love Spells
    3) Skilsmässa Spells
    4) Äktenskapsstavar
    5) stava stavning
    6) Break-up Spells
    7) Bevis en tidigare älskare
    8.) Du vill bli befordrad på ditt kontor
    9) Vill du tillfredsställa din älskare
      Stava Charm för att vinna Lotto, Charm för att vinna Sportspel Bet.
    Kontakta den här Oduduwa-mannen om du har något problem för en permanent lösning
    via e-post: dr.oduduwaspellcaster@gmail.com

    SvaraRadera