tisdag 12 februari 2019

Högre direktavkastning i portföljen

Idag passade jag på att investera lite likvider som jag hade på kontot efter några försäljningar. Jag ökade i Resurs, Swedbank och Nordea och ökar därmed direktavkastningen något i portföljen. Jag har gjort lite mindre förändringar i portföljen som jag kommer att skriva om i ett sparat inlägg.




Högre direktavkastning i portföljen genom att öka i bankerna


Jag hade lite likvider att investera och valde att maxa utdelningen på de här köpen. Jag ökade främst i Swedbank och Nordea som båda har utdelning redan nu i början på april. Med tanke på att det bara är en dryg månad till utdelning räknar jag bort utdelningen på priset vilket ger ganska bra direktavkastning på nuvarande kurser.

  • Nordea - Direktavkastning 9,35%
  • Swedbank - Direktavkastning 7,36%

Läs mer om Nordea och Swedbank på Avanza. *Affiliatelänkar

Jag känner mig ganska lagom viktad i båda innehaven så jag behöver inte sova dåligt om det skulle komma dåliga nyheter och samtidigt bidrar utdelningen ganska bra på totalen då direktavkastningen är hög. Eftersom utdelningen kommer in tidigt på året gör det att jag kan återinvestera i nya utdelningar som jag kan inkassera redan i år.


Bra utdelning från portföljen


Året har börjat ganska bra och utdelningstillväxten har ett helt ok snitt hittills. Jag kommer skriva ett separat inlägg med exakta siffror om hur det ser ut men tänkte här snabbt gå igenom hur jag ligger till när det gäller de totala utdelningarna.

Min plan är ju att leva på aktierna och då kommer utdelningarna att stå för den största delen av min inkomst. Därför är utdelningstillväxten väldigt viktig. Efter dagens inköp ser siffrorna ut så här:

  •  Utdelning per år (12mån/rullande) 75 347kr
  •  Utdelning per månad i snitt 6279kr
  •  Saknar i dagsläget 246kr i månaden för att betala alla fasta kostnader, mat och bil.
Jag ligger faktiskt grymt bra till enligt min plan och som det ser ut nu så kommer jag att kunna sluta jobba tidigare än planerat om jag vill. Självklart måste jag vara ödmjuk inför att det kan komma oväntade saker som försenar mina planer men då känns det extra bra att ligga före.




4% direktavkastning i snitt


Min portfölj består av allt från Latour med en direktavkastning på drygt 2% till Nordea med 9% och fonder som inte delar ut alls. Målet är att snittet ska hamna kring 4% och att tillväxten ska vara minst 6%. Som det ser ut nu så slår jag det med råge. Både i år och förra året, och året innan det.



När det gäller fonderna så kommer jag att använda en variant av 4%-regeln, dvs jag kommer att plocka 4% av värdet varje enskilt år. Det är när jag väl slutar att jobba alltså, tills dess får fonderna jobba på i portföljen.

Vilka aktier med hög direktavkastning har ni i portföljen?

13 kommentarer:

  1. Har några stycken, OXLC, Ocean Yield, Nordea, Knop Offshore, New Mountain Finance, Brookfield Newnewable samt småposter i New Residential, Uniti, Ares


    Inget fel med högyieldare, dock bör man välja de med hög kvalitet, alternativt ha små poster som man får vara beredd på kan svänga rejält. Värdet är ju ofta inget som kommer dra iväg, men det är bra om de höjer utdelningen lite då och då.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tja Snålgrisen,

      Yes, absolut! Jag försöker hålla en bra balans mellan tillväxt och hög direktavkastning så att det förhoppningsvis ska bli ett bra snitt ;).

      Tack för kommentaren! Mvh / Frihetsmaskinen

      Radera
  2. Jag har också Swedbank och Nordea i aktieportföljen, men sedan har jag en del preffar samt REITs/BDC som är rena yield plays.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tja Stojko,

      Samma här även om preffzelen är ganska låg. Hade lite. Mer preffar tidigare och kollar man bakåt har det varit ganska bra.

      Själv hra jga märkt att preffar t.ex står emot bra i nedgång.

      Mvh / Frihetsmaskinen

      Radera
  3. Är du inte orolig att Nordea haft sin bästa tid som storbank redan?
    Och att de efter utdelningen ramlar ner mer i kurs än vad som delas ut? Jag är tveksam till Nordea även om utdelningen lockar.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tja Mera deg,

      Jo, det oroar lite men andelen i portföljen är väldigt låg så det känns ok. Gillar att ha en bra blandning i portföljen.

      Bra kommentar! Mvh / Frihetsmaskinen

      Radera
  4. Hej.
    Har du Nordea aktien i KF?
    Ha en fin dag.
    Per....

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tja Per,

      Yes, köper i KF. Har en del som ligger i Isk sedan tidigare som jag kommer flytta över på KF innan utdelningen.

      Mvh / Frihetsmaskinen

      Radera
  5. Generic Sweden, Klövern och Telia hjälper mig att sprida utdelningen över året. Finska F-secure, Nokia och Aspo kryddar portföljen något

    SvaraRadera
    Svar
    1. Härligt! :) Hur många innehav har du i portföljen?

      Mvh / Frihetsmaskinen

      Radera
    2. Just nu 18, tänkte nå iaf 25 bolag detta året. Försöker spana in utdelare att stoppa in sparandet i som man i princip kan "glömma bort".
      Castellum, Akelius Pref, Nordea och Swedbank är en stabil grund. Tror nog att bankerna håller trots hård konkurrens ifrån fintech bolag

      Radera
    3. Ok, det låter bra! Lycka till! :)

      Mvh / Frihetsmaskinen

      Radera
  6. Här är en artikel som är mycket läsvärd för utdelningsjägare. Hela serien om "safe withdrawal rates" är extremt bra men just det här inlägget handlar om att jaga högre utdelning, precis som ditt inlägg.

    https://earlyretirementnow.com/2019/02/13/yield-illusion-swr-series-part-29/

    SvaraRadera