söndag 11 december 2016

Utdelning och utdelningshöjning W.P Carey (WPC)

I fredags kom utdelningen in från W.P Carey (WPC). Utdelningen höjdes med 0,5% från föregående kvartal vilket inte är mycket, men med tanke på att de brukar höja varje kvartal så är det ändå ok.

WPC är ett riktigt litet innehav i min portfölj (10st aktier) men det är ändå ett innehav där det tickar in- och höjs utdelningar. Jag ligger +18% i W.P Carey exklusive utdelningar.

Många bloggare pratar om att ta hem vinster och sälja av, då börsen står högt för tillfället. Jag måste erkänna att jag själv tänkt tanken men jag har svårt för det. Anledningen till det är för att i samma sekund jag säljer en aktie minskar kassafödet i depån. Pengar på marknaden ger pengar i utdelningar. Pengar på kontot ger noll.

Tar ni hem vinster eller sitter ni still i båten?

Läs även:
Om 4 år behöver jag aldrig jobba mer!
Få pengar utan att jobba?
Mer än 40 000 kr i utdelningar per år
Minimalisera livet
Tar du dig bara längre bort från friheten?

2 kommentarer:

  1. Tanken har slagit mig med men jag tror risken är stor att man isånnafall säljer de bra bolagen och sedan blir sittandes med surdegarna. Jag kommer behålla så tillvida inget innehav fullständigt stoll-rusar:)

    MvH Pengaregn

    SvaraRadera
  2. Ja precis, det bästa är nog att behålla. Det är lätt att få kortsiktiga tankar :)

    SvaraRadera