torsdag 29 december 2016

Mina 5 största innehav

Mitt mål är att ha en väldiversifierad aktieportfölj. För att få det måste jag sprida kapitalet på flera innehav. För tillfället kan jag känna att jag börjar närma mig ett max när det gäller antalet innehav då jag har 51st. Det jag däremot vill göra är att minska viktningen i vissa bolag som tex H&M som i dagsläget är mitt största innehav. Jag har tidigare skrivit i en kommentar att jag inte är helt bekväm med tillväxten i aktien. Jag har börjat vikta ner H&M från tidigare 12,5% av portföljen genom att inte köpa fler aktier.

Mina 5 största innehav är (Andel av portföljen):

- H&M 10,92%
- Castellum 9,99%
- Johnson & Johnson 7,53%
- Atlas Copco 5,39%
- Skanska 4,55%

Jag känner mig rätt nöjd med fördelningen av mina största innehav men skulle gärna se H&M klättra ner mot 6-8% och JNJ får gärna utgöra upp mot 8-10% av portföljen. Jag vill även vikta upp Industrivärden och Investor till topp 5, i dagsläget ligger de inom topp 10.

Vilka är dina 5 största innehav och är det något du vill ändra där?

Läs även:
Ny utdelningsaristokrat i portföljen 3M Co (MMM)
Veckans utdelning Flowers Foods (FLO)
Inköp av månadsutdelare, Boston Pizza

14 kommentarer:

  1. Johnson&Johnson
    AT%T
    HCP
    Realty income
    Wal Mart
    och varje innehav är ca 10 % av portföljen

    största bolagen jag har i Sverige är bl a Nibe,Fagerhult,Kinnevik H M och Avanza

    SvaraRadera
    Svar
    1. Fina innehav och härligt med JNJ som största! Tack för kommentaren!

      Mvh / Frihetsmaskinen

      Radera
  2. Min portfölj består ju mest av Handelsbanken och Hennes & Mauritz. Jag kämpar dock på att få ner Handelsbanken till 25% av portföljinnehaven. Det kommer dock dröja länge om inte aktien rasar eller jag vinner på lotto. Fin portfölj du har iallafall :) Vi får hoppas H&M får tillbaka sin glans men jag tror det bara är en fråga om tid. Vore ju konstigt om aktien inte sjunker lite med en dollaruppgång på 40 % mot svenska kronan? Våra svenska export bolag är däremot gynnade av valutan. Mvh Slimis

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha ja du har ju några kg Handelsbanken! ;) Ett bra val dock!

      Ja HM kommer säkert få upp sin glans, känner dock att jag viktat mig lite tungt not vad jag borde och hoppas få ner det lite framöver.

      Mvh / Frihetsmaskinen

      Radera
  3. H&M-innehav har ju tyvärr en tendens att vikta ner sig själv :-(.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det har du rätt i! Så då kanske den funkar bra ändå på sikt ;).

      Radera
  4. J&J 9,2%
    Indu A+C 8,2%
    Investor 7,2%
    Bure 6,8%
    Axfood 6,3%

    /Skägget

    SvaraRadera
    Svar
    1. Grymma innehav, Indu och Investor vill jag också ha på topp 5!

      Mvh / Frihetsmaskinen

      Radera
  5. SHB 53%
    HM 20%
    Axfood 9%
    Autoliv 9%
    Castellum 3%
    / Kneg till Deg

    SvaraRadera
    Svar
    1. Stabila och fina innehav, tack för kommentaren!

      Mvh / Frihetsmaskinen

      Radera
  6. Castellum
    HM
    Akelius Pref
    Fortum

    /Leva drömmen

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vi verkar ha rätt lika innehav, tack för kommentar!

      Mvh / Frihetsmaskinen

      Radera
  7. Kul att vi bägge har HM som största innehav :) Har sett en del som börjat sälja, antagligen för dålig prestation på sista tiden. Kommer däremot hålla kvar mitt kära HM

    HM
    Castellum
    Kinnervik
    Investor
    Axfood

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja det verkar vara många som har HM som stort innehav :). Jag behåller mina med men köper inte fler. Jag är rädd att mina andra innehav kommer prestera bättre på sikt, därför vill jag vikta ner HM.

      Fina innehav där! Tack för din kommentar!

      Mvh / Frihetsmaskinen

      Radera