torsdag 8 december 2016

Utdelning Johnson & Johnson (JNJ)

Idag trillade utdelningen från Johnson & Johnson (JNJ) in på kontot. Jag hade vid x-datum 79 st aktier som gav mig 573kr efter dragen källskatt.

Johnson & Johnson har de senaste dagarna efter lite brus kommit ner några procent och fortsätter den ner kan det bli läge för påfyllning. Jag äger i dagsläget 85 st JNJ och har som mål att ha 100st. Jag kan på längre sikt tänka mig 200st.

På dagens kurs får man en direktavkastning på 2,9%. Jag tror på en utdelningshöjning på drygt 6% till juni nästa år vilket isåfall skulle ge en Yoc på 3,1% på ett köp idag. Detta vid oförändrad dollarkurs.

Köper ni Johnson & Johnson på dagens nivåer?

Läs även:
Sålde av hela innehavet i Telia
Utdelningar i november månad
Avkastning i år
Låg lön - Hemligheten till ekonomiskt oberoende
Få pengar utan att jobba

6 kommentarer:

  1. JnJ börjar helt klart komma ner till intressantare nivåer. Jag kommer dock fortsätta prioritera mina svenska innehav den närmaste tiden. Men den dagen amerikanska aktier blir intressant står JnJ med på listan som köpkandidat. Mvh Slimis

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag förstår dig, dollarn och kurserna är höga. JNJ kommer jag nog dock ha svårt att hålla mig borta från om den droppar lite.

      Mvh / Frihetsmaskinen

      Radera
  2. Är rejält sugen på att köpa lite JNJ faktiskt men med tanke på hög USD-kurs ska den helst ner under 110 och till trakterna kring 106 innan jag ökar.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja dollarn är hög, inte omöjligt att den kommer ner på 106. Den var ju nere under 110 i veckan och vände :).

      Mvh / Frihetsmaskinen

      Radera
  3. Köpte den först i somras, men till ett för högt pris. Nu börjar prissättningen se mer attraktiv ut. Man får inte glömma bort växellavg. och att det kan gå bort mycket pengar vid försäljning. Kommer nog att fylla på J&J till våren.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är alltid svårt att timea köpen, bara att fylla på vid billigare priser.

      Ja växelavgift tillkommer, men personligen tycker jag inte den förhållandevis låga avgiften är avgörande. Speciellt om man tänkt att behålla länge.

      Mvh / Frihetsmaskinen

      Radera