tisdag 6 december 2016

Vilka gratissaker utnyttjar du mest?

Hej Sverige! Trots kyla, mörka vintermånader och många regniga dagar är du ett bra land. Det finns väldigt mycket som vi svenskar har gratis, saker som man i andra länder får betala pengar för. Vi har gratis sjukvård, gratis dricksvatten och skola. Men utöver dessa saker har vi ju massa annat som är gratis runt omkring oss.

Jag tänkte att det skulle vara kul om ni som läser det här hade lust att nämna de första 3 gratissakerna ni utnyttjar. Skriv bara de första ni tänker på och känn inte att det måste vara bra saker, bara saker som ni gör, äter, lyssnar på etc. som är gratis.

Mina första 3 gratissaker jag kommer på är:

1. Jag dricker väldigt mycket vatten

2. Jag vistas i naturen och badar

3. Jag läser på nätet, bloggar etc.

Vilka 3 gratissaker utnyttjar du mest?

Läs också:
Avkastning i år
Leva på 7000 i månaden
Låg lön - Hemligheten till ekonomiskt oberoende
Halva vägen avklarad, gratis boende föralltid
Varför jag bara jobbar halvtid

8 kommentarer:

  1. Det finns mycket som är i princip gratis eller kostar väldigt lite. Precis som dig läser jag en hel del nyheter gratis på nätet. Jag spelar datorspelet Hon och jag tränar ofta med min bästa vän. Jag tycker som du att Sverige är fantastiskt och därför tycker jag det är helt ok att betala en ganska hög skatt på mina inkomster. Mvh Slimis

    SvaraRadera
    Svar
    1. Härligt! Låter som bra saker, jag tror listan kan göras väldigt lång! :)

      Radera
  2. "Gratis".

    Skatten?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag förstår hur du tänker men det mesta kostar inga pengar oavsett om du jobbar och betalar skatt eller inte. Det var inte riktigt det jag tänkte på dock. Skatten kommer vi inte undan men vi väljer vad vi gör på vår fritid.

      Tack för kommentaren! Mvh / Frihetsmaskinen

      Radera
  3. Bor man i ägt boende betalar man iofs en del för vattnet men med tanke på hur gott det är och vilken kvalitet det håller så kan man i princip räkna med att det är gratis för det är väldigt billigt.

    Jag läser gratissidor på nätet. Skulle aldrig betala för något går att få gratis.

    Lyssnar på gratis-Spotify och på reklamradio.

    Utnyttjar en del erbjudanden från kunder i jobbet med. Det blir både gratis spa med övernattning och gratis restaurangmiddag i januari för mig och flickvännen. Bjuder gör kunder jag hjälpt på jobbet. Jag vill poängtera att de inte betalt extra för detta på något sätt utan de har på sin höjd kommit före i kön och fått hjälp snabbare och bättre än de tänkt sig. Win win!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Fina gratissaker du fixar! Spa och middagar låter inte fel :).

      Jag håller med om att vi betalar för vattnet men det är otroligt lite och om du bor i bostadsrätt ned fast avgift kostar vattnet lika mycket, oavsett om man dricker eller inte.

      Mvh / Frihetsmaskinen

      Radera
  4. Mycket bra inlägg måste jag säga :)
    Själv nyttjar jag kaffe och frukt på jobbet som en otroligt användbar resurs (har inte kokat kaffe hemma på väldigt länge.

    Vet dock inte om jag kan hålla med till 100% om gratis sjukvård. Var på ett läkarbesök idag och fick sedan lösa ut massa mediciner. Gratis var det inte i alla fall :) Men givetvis mycket billigare jämtemot andra länder.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! :)

      Bra att du inte behöver koka kaffe och kan äta gratis frukt, det låter toppen!

      Ja sjukvård betalar vi väl för indirekt via skatt och vi får betala för mediciner. Det är däremot betydligt billigare än i många andra länder, + att vi har högkostnadsskyddet.

      Mvh / Frihetsmaskinen

      Radera