onsdag 31 januari 2018

Varför jag sålde H&M och varför jag inte köper på dessa nivåer

Förra året sålde jag av mina sista H&M aktier och Kronan Till Miljonen undrade om jag inte kunde skriva om försäljningen och hur jag tänkte då. Jag har varit ganska negativ till H&M aktien under en lång tid och jag skulle inte vilja säga att min försäljning berott på en enskild orsak utan många olika anledningar. Så jag tänkte därför i det här inlägget förklara varför jag sålt av allt och varför jag inte har planer på att äga H&M igen.



Jag sålde av mina H&M under hela förra året och började vid 250kr. Ni kan se att jag gjorde ett litet köp i en dipp och sålde när de vände upp igen, men det var småpengar. H&M var under en kort period mitt största innehav tidigare och efter att ha räknat på det så backade jag totalt 27.526kr på min investering i H&M. Det motsvarar drygt 1,5% av portföljens värde, så det är en skitsumma men det kunde ha blivit värre om jag legat kvar. Det värsta är väl egentligen att jag hade fått betydligt bättre avkastning i annat.

Det har varit ett ganska känsligt ämne att diskutera H&M så öppet som man velat och det verkar ha delats upp i två läger, antingen tror man på H&M eller så gillar man dem inte alls. Jag har väl tillhört det senare. Det är inte så att jag ogillar H&M som företag, det är mer att jag inte gillar att vara ägare av H&M aktien som det ser ut nu.

Jag investerade i H&M i tron att det var en tillfällig svacka och ett tag såg det lite ljusare ut, det tog dock inte lång tid innan jag började tvivla på investeringen. Det som gjorde det svårt var att de flesta andra trodde på H&M och "stabila bolag kommer alltid igen". Jag började sälja av och blev bland annat ifrågasatt i stil med "har du inte gjort din analys innan du köpte?" På samma sätt som jag kan förstå att de som sitter kvar med H&M tycker att det är jobbigt att lyssna på alla som säger "vad var det jag sa" så har många av oss som sålde tidigare fått uppleva samma ifrågasättande från vissa håll när vi sålde. Personligen tycker jag det bara är bra, för man får tänka igenom sina handlingar och det är bra med "pikar" och ifrågasättande tycker jag. Mer sånt, inte mindre!

Jag började tvivla på H&M redan 2016 trots att jag då satt rätt tung i aktien. Jag gjorde bl.a. en jämförelse med Johnson & Johnson i ett inlägg. Jag var övertygad om att JNJ skulle prestera bättre på sikt och var redan där lite inställd på att börja sälja av H&M, synd att jag inte sålde allt. Jag skrev bl.a. "HM vs JNJ - min tro är att båda är extremt stabila framöver men att man inte ska räkna med allt för mke från hm, kollar man bakåt de senaste 10 åren så har inte utdelningstillväxten varit imponerande. Lägg där till en hög utdelningsandel". Om man kollar hur det gått sen dess så ser det ut så här:




Varför jag började tvivla på H&M - Att rapport efter rapport visar besvikelser är ju en självklar anledning till att tvivla men det hade också att göra med att de inte utvecklades så som jag tyckte de borde göra. Enligt mig var deras webbshop rätt kass medan de själva hävdade att de låg i framkant. Jag tröttnade, jag tvivlade på ledningen, jag tvivlar fortfarande på ledningen. Här nedan är lite tidigare inlägg jag skrivit:

Jag tycker att H&M har varit ett fint bolag tidigare och jag tycker de har haft en bra affärsidé. Tyvärr verkar de tappat sitt flow och satsat på fel saker de senaste åren och legat långt efter i utvecklingen. Nyligen gick de ut med att de kör gratis frakt vilket jag tycker är sjukt bra, men tyvärr är det för sent för att jag ska övertygas. Det är även en hel del annat som måste förbättras och frågan är om ledningen kan skjuta sin stolthet åt sidan för att ta tag i det? Gör de det så kan det bli bra igen, gör de det inte så lär de fortsätta rulla ner för backen.

Jag är som sagt inte ägare längre men följer ändå vad som händer i bolaget och den senaste rapporten som kom idag imponerar inte alls på mig faktiskt. De gör någon konstig form av utdelning och skulle nästan kunna ses som en nyemission. Jag vet inte vad planen och tanken är men jag är väldigt glad att inte vara ägare av H&M längre. Det måste vara sjukt jobbigt att ta ställning till det som kommer framöver. Tydligen kommer de ha stora kostnader inom it, vilket de redan satsat enorma pengar på. Stefan Persson sa senast för några månader sedan att de låg i framkant där.

En tanke som poppar upp igen är om det någonstans ligger en tanke på att köpa loss bolaget från börsen. Om det är så att de vill det så är det sätt de sköter allt på nu ganska bra eftersom aktiekursen sjunker samtidigt som utdelningen bibehålls. Några år till med det skulle det kunna bli verklighet? Jag skrev lite om det förra året:

Kommer H&M att köpas ut från börsen?


H&M har en fin historik, men vad är värdet om utvecklingen fortsätter i samma riktning? De har butiker, kontor, fabriker och ett lager med kläder. Det är inte så att de sitter på fastigheter så som Castellum eller Hufvudstaden gör. Nej jag håller mig undan men hoppas verkligen för er som sitter kvar att de vaknar till och löser det här.

Vad tror ni om framtiden för H&M? Har ni H&M i portföljen?

6 kommentarer:

  1. Intressant att höra dina tankar kring HM. Har aldrig ägt denna aktie, men är lite sugen nu, fast vill se en vändning uppåt först, nu kan den fortsätta falla ner, ner och ner... var finns botten? 150, 120, 100?
    Säger pass, än så länge.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tja Snålgrisen,

      Ja det är svårt att säga. Jag vill som sagt inte äga aktien som det är nu oavsett vad kursen står i om 1 eller 2 år. jag hoppas för de som är kvar att det blir bra.

      Tack för kommentaren! Med vänlig hälsning / Frihetsmaskinen

      Radera
  2. Varför ljuger du Snålgrisen? Enligt ditt gamla inlägg sålde du av hela ditt innehav förra sommaren. Totalt ägde du H&M för 32700 kr.

    http://snalgrisen.blogspot.se/2017/05/manadsrapport-april.html?m=0

    SvaraRadera
  3. Ja, Snålgrisen kommenterar ju till och med:

    "Snålgrisen2 maj 2017 03:38

    Varför jag sålde HM. Hmm, först och främst var det ett inlägg av Claes Hemberg där han gav sin syn på HM och att det kan dröja väldigt länge innan den aktien börjar ge resultat. Sen kände jag väl att det fanns andra företag som kunde ge bättre valuta för pengarna helt enkelt. Valet är inte baserat på någon som helst analys utan är en ren chansning."

    SvaraRadera
  4. Äger inte själv HM men ligger i fruns portfölj som jag sköter. Ligger såklart rejält minus i den, men det är småpengar. Jag kommer låta den ligga kvar. Sen har jag inte bestämt om utdelningen eller nya aktier är bäst, inväntar villkoren.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tja Aktieoutsidern,

      Ja är det småpengar så spelar det ju mindre roll. Ja spännande att se villkoren, tror man på bolaget så blir det ju bra oavsett och gör man det inte blir det tvärtom.

      Tack för kommentaren! Mvh / Frihetsmaskinen

      Radera