måndag 16 september 2019

Om 1 år behöver jag aldrig jobba igen!

Ok, jag vet att jag är lite sen med uppdateringen men planen håller, om 1 år behöver jag aldrig jobba igen! Boom! Jag satte den här planen den 5: september 2016 och har följt den till punkt och pricka enda sedan dess.

När jag satte planen var det 4 år till att jag aldrig skulle behöva jobba mer. Jag har sedan dess varje år följt upp hur det har gått och det har egentligen bara varit ett år som jag verkligen fått kämpa för att hålla målet. Det känns skönt att kunna säga, jag vet att jag aldrig kommer att behöva jobba mer om 1 år!


Screenshot från Sparkalkylator Deluxe, z2036.blogspot.com


Om 1 år behöver jag aldrig någonsin jobba mer


När jag satte min frihetsplan, det konkreta frihetsplanen för 4 år sedan så kändes det lite overkligt. Det kändes skrämmande eftersom jag vet att när jag väl sätter en plan så kör jag all in och utför den oavsett vad. 

I dagsläget känns det faktiskt inte lika jobbigt, det känns som allting har gått lättare än förväntat och jag vet att det finns massor av sätt att dra in pengar på även om portföljen skulle ha något sämre år.

Nu är jag absolut inte ute efter att tjäna pengar, mitt ursprungliga mål består, jag vill vara fri att göra vad jag vill. Jag vill leva på mina utdelningar från aktierna.  Jag vill kunna planera mina dagar som de kommer och göra det jag känner för, utan att påverkas av andra. 

Däremot vet jag att det öppnas nya möjligheter så fort man stänger ett kapitel som varit..




Vi kommer aldrig att sluta göra saker


Något som är viktigt att inse dock är att vi kommer aldrig att bli helt passiva, vi kommer aldrig lägga oss i soffan och sluta göra saker. Hur vi än gör och hur lite vi än vill jobba så kommer det alltid dyka upp saker som vi kommer att tjäna extrainkomster på.

Det spelar som sagt ingen roll hur lite vi vill jobba för vi kommer alltid att starta nya projekt. När något är nytt är det roligt, det är inget jobb. Ett projekt blir ett jobb i samma sekund som du antingen tröttnar på det, tvingas till det fast du egentligen vill göra något annat eller om du håller kvar i det av ekonomiska anledningar eller status/prestige.

Fördelen med att vara ekonomiskt fri genom aktier är att inget någonsin kommer att kunna bli ett jobb igen om jag inte totalt misslyckas med att lägga upp mitt liv på ett bra sätt. 

Så länge avkastningen från aktierna täcker mina fasta kostnader så behöver jag ju inte jobba och så länge avkastningen även täcker alla saker jag vill göra i livet så behöver jag inte alls bry mig om övriga inkomster. Men vart är jag idag?




Mina utdelningar täcker 102,5% av mina fasta kostnader


Jag skrev redan för drygt tre månader sedan i inlägget Jag är ekonomiskt fri att utdelningarna passerat mina fasta kostnader. Jag hade då totala utdelningar på 6525kr i månaden och som vanligt är en del av det 4% av mina fonder.

Grejen är att i dagsläget så investerar jag egentligen ingenting i nya aktier förutom återinvestering av de utdelningar jag får och pengar jag får från cashback

Jag litar alltså helt på utdelningstillväxten från mina aktier och organisk tillväxt genom återinvestering och ett tillskott från bland annat cashbacken. Så, hur ser utdelningarna ut just nu?

Portföljens utdelningar just nu


Så här ser statusen ut för portföljen just nu, om jag ska vara ärlig så har jag inte följt utvecklingen så noga den senaste tiden utan litat på att mina portföljbolag presterat. Jag ser att jag har fått lite utdelningar på kontot som inte hunnit återinvesterats ännu vilket jag ska se till att göra.

  • Portföljvärde: 2.103.514kr
  • Årliga utdelningar: 80.245kr
  • Månatliga utdelningar: 6.687kr

Portföljen krossar alltså målet och jag ligger just nu 162kr i månaden före planen. Det här känns självklart nice men det är ändå så lite att det kan röra sig ganska fort om börsen svajar men det är ju skönt att ha lite marginal.

Det går lättare än planerat


Något som jag har märkt under resans gång är att det går lättare än planerat att nå mina mål. visst, börsen har varit stark men om det hade gått ner hade jag ju köpt billigare och boostat utdelningarna ännu mer.

Jag vet och är van vid att det alltid kommer finnas folk som vill synliggöra alla svårigheter, få dig att ta ett steg tillbaka och göra resan svårare. Mitt råd till alla som drabbas av sånt är att om du vill lyckas så måste du strunta i det, själv har jag valt att inte lyssna på negativa åsikter så länge jag vet att jag gör något som fungerar.

Det lättaste sättet att lyckas är att fokusera på det som fungerar och inte lägga energi på saker som inte ger något. Jag har insett det här under de senaste åren och det har hjälpt enormt mycket med att komma närmre mina mål. 

Om du vill höra mer om hur jag resonerar kan du lyssna på när jag var med i podden Verkligheten i P3 på Sveriges Radio. Jag har en ganska enkel syn på hur jag ska nå mina mål men jag tror inte det krävs mer än så.




Är jag helt ekonomiskt fri om ett år?


Det roliga är att om jag lyssnar på podden jag var med i som jag nämnde ovanför så säger jag att jag kommer att vara ekonomiskt fri inom 4 år. Det är beräknat på min ursprungliga plan som jag satte för 3 år sedan. Enligt den skulle det då ta 7 år för mig att bli helt fri.

För att gå på den planen så ska jag ju ha 4 år kvar tills jag är helt ekonomiskt fri och det är helt enligt plan. Grejen är att när jag nu är här jag är så känns 4 år väldigt långt bort, trots att jag gått ner i arbetstid och bara jobbar ett par dagar i veckan.

Jag vet att jag kommer att vara fri i den mån att mina utdelningar täcker mina fasta kostnader, mat, bil och mobiltelefon. Det gör de redan idag så egentligen är jag ju redan där. Troligtvis kommer ju inte utdelningarna täcka resor och nöjen men kanske finns det en lösning till det?


Framtiden och nya projekt i friheten


Vad skulle lösningen kunna vara? Jag har funderat på det här och insett det som jag började skriva om i början av inlägget. När jag började min resa var jag helt fokuserad på att bygga upp mina utdelningar och bara mina utdelningar för att sen leva på dom.

Ju längre jag har kommit i det här frihetsprojektet har jag insett att det är ju en frihetsmaskin jag bygger och inte en utdelningsmaskin. Jag kan med andra ord jobba från vilka håll jag vill och så länge jag tycker det är roligt kommer det att ge resultat till friheten.

Vad jag menar är, jag kan spara pengar på saker som ger samma effekt som ytterligare utdelningar. Jag kan skaffa flera inkomstkällor som ger samma effekt som mera utdelningar. Det finns helt enkelt mer möjligheter ju mer ekonomiskt fri jag blir eftersom jag får tid till att utveckla dom.

Utdelningarna är grunden i frihetsmaskinen


Utdelningarna är- och kommer alltid att vara grunden i min frihetsmaskin men nu börjar de bli så självgående att jag inte vet om jag borde släppa lös maskinen för att jobba för sig själv. 

Samtidigt är jag en person som älskar att göra nya saker och kan verkligen grotta ner mig i nya projekt och nu börjar jag få lite nya idéer. Planen är att kanske köra igång lite små hobbyprojekt nu när jag har tid för det.

Jag är lite sugen på att dra ner min arbetstid ännu mer också från mina i dagsläget 10 timmar i veckan till kanske 8 timmar i veckan. Mest som en symbolisk markering för mig själv att jag rör mig åt rätt håll. Jag kommer att berätta mer om mina nya projekt i kommande inlägg, det är inga seriösa saker utan bara något nytt för mig som eventuellt skulle kunna leda till en ytterligare extrainkomst. 

Jag kommer dock aldrig att släppa mina utdelningsmål, utan de hade jag aldrig sett de alternativa vägar jag hittat till 9-5 livet och ekorrhjulet.

Hur går det för er i jakten på friheten? :)


Att börja investera i aktier och få upp ögonen för passiva inkomster genom aktier är det som startade hela min resa mot ekonomisk frihet. Om du också vill kunna leva på utdelningar så rekommenderar jag att börja med att öppna ett ISK/aktiekonto. Det gör du hos t.ex. Avanza gratis på 3 minuter genom att klicka här. *(affiliatelänk)

39 kommentarer:

  1. Vi har ju som vi konstaterat tidigare nästan exakt samma utdelningar (med dig en hårsmån före).

    Men 6500-7000 kr/mån täcker inte mina kostnader tillnärmelsevis. Såg att du har frihetskvot på flera nivåer. Min frihetskvot nivå 1 är nog ca 14.000 kr/mån vilket är mina TOTALA utgifter i snitt de senaste 6 åren. Då har jag sparat hårt, men ändå tillåtet mig en del "lyx". Men inte tillräckligt för att gå i pension. Denna frihetskvot 1 kommer jag inte att nå än på 4-6 år och då kan jag lägga på tjänstepension några tusen också och möjligen gå i pension.

    PS Det är fantastiskt hur väl Z2036s Sparkalkylator förutspår din utveckling. Måste försöka lägga in en prognos där.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tja Utdelningssmålänningen,

      Haha,ja det är nice att vi ligger hack i häl på varann! :)

      Ja, min första nivåer täcker alla fasta utgifter som boende, mat, mobiltelefon och bil. Sen nivå 2 täcker resten. Vi har ju alla olika preferenser så det är klart det skiljer 🙂. Hur lång tid tror du att du har till 14.000kr från idag? Du kanske har sagt det.

      Ja z2036s Sparkalkylator är grym, själv räknar jag på 4% direktavkastning och 6% tillväxt vilket har funkat bra hittills, portföljen presterar lite ättre tillväxt.

      Tack för kommentaren! Mvh / Frihetsmaskinen

      Radera
    2. Hej, ja, när når jag 14.000 kr? Troligen når jag inte 14.000-15.000 kr/mån förrän jag är 55 år (2025) och då blir det några tusen till från pensioner direkt och totalsumman hoppar upp till kanske 20.000 kr på en gång.

      De sista 2 åren har jag dock klarat mig på 12.000 kr/mån och detta kan jag nog nå ca 2023 och då har jag ju klarat målet att leva på bara utdelningar.

      Radera
    3. Ok, härligt! Pensionen blir ju ett bra tillskott! :)

      Med vänlig hälsning / Frihetsmaskinen

      Radera
  2. Men vad händer om börsen kraschar och det blir en ny depressionstid? Jag har noll koll på sånt så ursäkta min konstiga fråga.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tja Anonym,

      Den risken är jag beredd att ta. Visst kraschar börsen och värdet halveras samtidigt som utdelningar sänks blir det tufft men historiskt brukar det ordna till sig ganska snabbt. Det finns ju även lite utrymme för att hålla igen och det går att att "jobba lite".

      Mvh / Frihetsmaskinen

      Radera
  3. Jag får f.n. i snitt 20 000 kr/mån i utdelningar, dock med en portfölj som är belånad till ca 18% på själva aktierna och också genom att jag köpt aktier för en del av bolånet. Om räntor och utdelningar inte förändras skulle jag kunna leva på utdelningarna nu, men jag är rädd för att ta steget och säga upp mig och sedan inte få pengarna att räcka om räntorna höjs eller utdelningarna sänks. Jag vill egentligen sluta jobba genast (har ca 10 år kvar till pension) men är så osäker på om jag tänker fel någonstans i detta så att det skiter sig.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tja Anonym,

      Grymt bra jobbat med så mycket utdelningar, grattis! :)

      Egentligen handlar det väl om hur höga kostnader man har och hur mycket man kan anpassa sina kostnader om utdelningarna skulle sänkas eller räntorna går upp.

      Ett sätt är ju att testa att snåla in på allt en månad och se vart du hamnar. I längden så går ökar ju utdelningarna sannolikt så efter några år blir det ännu bättre.

      Tack för kommentaren! Med vänlig hälsning / Frihetsmaskinen

      Radera
  4. Grymt bra jobbat!
    Måste kännas skönt att vara nära mållinjen! Lite som en fredag eftermiddag på arbetet. Är aldrig stressad att gå hem då när jag vet att det är slut för veckan.
    Jag har en jäkla massa år kvar. Behöver ungefär 7500 kr för att täcka de fasta utgifterna per månad och cirka 9500 kr för att leva som jag gör idag. Tänker dock att jag ska spara ihop 3 Mkr innan jag går ned till att arbeta 40-50%~. Vill nog inte sluta arbeta helt även om jag kan. Blir liksom lättare med valfri tvång också :-)
    Syftet nu är att försöka öka inkomsterna lite grann, så kanske processen kan gå lite snabbare. Tycker 7500 kr/månad i fasta utgifter är bra nog!
    /Arbetsplanen

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tja arbetsplanen,

      Stort tack! Det känns helt klart bra! :)

      Då har vi ganska liknande kostnader faktiskt, hur ser utdelningarna ut i dagsläget? Ett sätt är att kolla på allt som antingen kan para pengar utan att det påverkar livet något och små saker som kan dra in lite extrapengar.

      Jag lite projekt kring det här på gång och ska skriva lite om det framöver.

      Med vänlig hälsning / Frihetsmaskinen

      Radera
  5. När jag delar räkningarna med min sambo har jag cirka 4300:- i fasta utgifter. I dagsläget får jag ungefär 1500:-/månaden i utdelningar. Min plan är att börja frilansa när utdelningarna täcker mina fasta utgifter, dvs. att jag arbetar för mat och nöje. // Frilans

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tja Frilansportföljen,

      Det är ju grymt låga utgifter, grattis!

      Jag tycker din plan låter grym, du kan inte börja i liten skala redan nu? :)

      Med vänlig hälsning / Frihetsmaskinen

      Radera
  6. Jadu det förutsätter att börsen och utdelningar fortsätter upp varje år i all evighet. Tyvärr kommer det nog komma både krascher och utdelningssänkningar lite då och då även i framtiden.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tja Anonym,

      Absolut men det kommer finnas lite marginal och man kan alltid hitta sätt att dra in pengar på om det skulle behövas! :)

      Med vänlig hälsning / Frihetsmaskinen

      Radera
  7. Bra jobbat!
    Själv har jag för lite kunskap om aktier och för lite tid att bygga upp en penningmaskin pga min ålder (53 år). Jag tycker däremot om fastigheter och min senaste plan är att maximera uthyrning av våra två fastigheter för att på så vis få in tillräckligt med passiva inkomster för att kunna logga ut från arbetsmarknaden.
    Vi har ett attraktivt boende i fjällen i en populär vinter skidort som vi får in en bra slant på några få månader. Sedan har vi ett stort hus med pool, även det i ett attraktivt område som inbringar ca 20.000 kr/ veckan i uthyrning via airbnb. Det tror jag bäst hyrs ut på sommartid. Då kan vi själva bo i vårt andra boende som inte ger lika hög inkomst sommartid.
    På det viset kan jag lätt få in den jag behöver för att ro hem en tillräcklig stor inkomst för att klara mig hela året.
    Vore intressant vad du har för tips och idéer utifrån din erfarenhet kring detta ämne.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tja Anonym,

      Det där låter grymt bra tycker jag, om jag var i ditt läge hade jag definitivt kört på det! Tyvärr har jag ingen större erfarenhet själv av att hyra ut boende så vet inte om jag kan bidra så mycket där faktiskt.

      Med vänlig hälsning / Frihetsmaskinen

      Radera
  8. Väldigt roligt och inspirerande att höra om din resa! Jag tror mycket på att omge sig med de som ger en energi och pushar en till att fullfölja sina egna drömmar. Som du skriver så kommer det alltid folk som vill synliggöra problem eller invända mot det du vill genomföra. Men kör på du och lev din dröm. Heja heja! :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tja Flow-FI,

      Kul att du gillar det! :) Ja det gör enorm skillnad att sortera bort det som inte hjälper dig mot dina mål och drömmar, alla behöver ju varken tycka likadant eller umgås ;).

      Tack för kommentaren och hejaropen och detsamma till dig! :) Med vänlig hälsning / Frihetsmaskinen

      Radera
  9. Jag tycker att du både tänker rätt men även mera fel enligt mig. Har man viljan att sluta knega och leva på utdelningar så anser jag att du borde ta tjuren i hornen och knega 40/h vecka i ett halvår så kan du logga ut för alltid. Viljan bör vara större att sluta så fort som möjligt istället för att seg dra hela tiden. Du jobbar idag 10h men tänker gå ner till 8h.. tar bara längre tid att logga ut!

    Kör hårt

    /Leva drömmen

    SvaraRadera
    Svar
    1. Varför sluta vid 40h/v med den logiken :)? Jag hade själv blivit glad om jag hade kunnat förmå mig själv att gå ner i tid. Jag trivs dock för bra på jobbet ...

      Radera
    2. Vad menar du? Jag menar bara att varför dra ut på lidandet med att gå till jobbet 10h/vecka i 1 års tid istället för att knega på med vanlig 40h/vecka och då kan han sluta arbeta tidigare efter ett kvartal.

      Radera
    3. Tja Leva Drömmen,

      Jag förstår hur du tänker men håller inte med riktigt. I min värld finns det inte på kartan att byta ut den frihet jag har idag mot att jobba 40h/v för att bli helt fri snabbare.

      Att jobba 10h/v går inte att jämföra på något sätt mot att jobba heltid. Dessutom är jag egen nu, så "går inte" till något jobb utan det är mer fritt. Bestämmer ganska fritt över mina arbetstider även om dagarna är låsta.

      Som jag alltid sagt så kommer jag nog aldrig att sluta göra saker, men jag kommer aldrig någonsin att ta ett 9-5 som anställd igen. Det kan ju skilja från person till person men inget skulle vara värt det enligt mig nu när jag kommit bort från det.

      Sen är det mycket psykologi i det också. Jag tror inte många skulle klara av att sluta helt efter att ha jobbat heltid eller mer,man ser det ofta. Vad tror du om det? Intressant att höra olika tankar.

      Den sista grejen med att gå ner i tid känner jag är att jag utvecklar ett nytt mindset som jag inte får som anställd. Jag har tid och har ett mer öppet sinne för nya idéer vilket jag inte hade som anställd. Det kanon sig leda till ytterligare inkomster som är passiva eller helt fria från "jobb". Att jobba som anställd hindrar mig från utveckling på det planet. Hur ser du själv på det?

      Tack för en bra kommentar! :) Mvh / Frihetsmaskinen

      Radera
    4. Ville bara tillägga lite. Att drabbas av "One more year syndrome" är något jag absolut inte vill göra och något som verkar bara extremt vanligt tyvärr. Jag tror därför det är viktigt att ta friheten så fort man har möjligheten.

      Sen så skjuter jag inte upp någon frihet eftersom att jag trots att jag gått ner i tid ligger före planen. Jag ser det bara som en win-win.

      Jag tror helt enkelt det är lättare att bli fri när man tagit viktiga steg på vägen redan än att tro att man ska våga det från noll till 100.

      Det hade nog varit annorlunda om jag slutat jobba vid 50 eller senare eftersom risken då är i princip noll att du någonsin behöver jobba igen men då hade jag nog slutat helt innan jag haft det kapitalet jag behövde eftersom pensionen täcker en stor del.

      För min del ska jag kunna försörja mig minst 25 år innan någon eventuell pension kommer in och då vill jag inte känna att jag är körd om kapitalet skulle försvinna. Förstår du hur jag tänker?

      Mvh / Frihetsmaskinen

      Radera
    5. Tack för svar. Jag är själv också egenföretagare och mitt mål är att om ca 5-7 år beroende på om jag har samma beläggning på arbete som nu så kommer jag logga ut. Tjänar relativt hyggligt nu så det går bra. Jag väljer att köra på 100% nu och lugna ner mig eftersom tiden närmar sig. Ja det är en frihet att vara sig själv och jag skulle inte heller kunna gå tillbaka till ett 9-5 arbete. Även om jag loggar ut efter sig 7 år så kan jag eventuellt arbeta några timmar/månad bara för att hålla på med något tex besiktningar, FFU, BPU mm. Är inom bygg och anläggning så det finns arbete om man vill.

      /Leva drömmen

      Radera
    6. Härligt! Jag tror det är väldigt individuellt hur man väljer att göra.

      Hade du frågat mig för 8 år sedan så hade jag sagt som du, bättre att köra på och bli helt fri sen.

      Nu skulle dock aldrig välja det. Det har med både erfarenheter och ändrad livssyn att göra.

      Mvh / Frihetsmaskinen

      Radera
    7. Den där har jag också funderat och skrivit om. Jobba 4-dagarsvecka skulle ge mig ett år längre till total frihet, men skulle också skönare veckor fram till dess.

      Radera
    8. Precis, svårt att avgöra vad som är viktigast, frihet nu eller sen? :)

      Med vänlig hälsning / Frihetsmaskinen

      Radera
  10. Hej Frihetsmaskinen!

    Stort grattis! Det går fortare än man tror, eller hur?

    Vi tog oss nyligen ur ekorrhjulet och flyttade till Spanien istället. Skönt som attan att vara "pensionerad" här, även om det är en hel del jobb att emigrera en familj.

    Kämpa på med sista året, you can do it!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tja MrSnow,

      Tack, ja det går lättare än planerat! :)

      Vad grymt att höra, vart i Spanien bor ni? Skulle vara kul att höra mer om det! :)

      Med vänlig hälsning / Frihetsmaskinen

      Radera
  11. Tjenare Frihetsmaskinen.
    Kan bara säga, fy fan så jävla mäktigt!!!!!!
    Sjukt bra jobbat.
    Du har just bevisat att man kan uppnå sina drömmar om man bara är beredd att kämpa hårt.

    Respect!

    /K

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tja Koll på kontot,

      Stort tack för de peppande orden, de betyder mycket! Tack! :)

      Med vänlig hälsning / Frihetsmaskinen

      Radera
  12. Kul att det går framåt :) Ser fram emot när du når friheten. Inte så lång tid kvar nu :-)

    Mvh Slimis

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tja Slimis,

      Tack! Ja och det går bra för dig också ser jag, grymt härligt ju! :)

      Med vänlig hälsning / Frihetsmaskinen

      Radera
  13. Det låter riktigt härligt. Själv hade vi aldrig klarat oss på de summorna, utan fortsätter spara tills vi har minst 25000 kr i utdelningar. Dock tror jag att det behövs lite mer än så innan vi är helt nöjda och kan leva det liv vi känner för. Det finns ju lån som ska betalas av också, man vill ju inte stå där vid en eventuell ekonomisk härdsmälta och inte ha tillräckligt med utdelningar för att kunna betala av på huset.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tja Snålgrisen,

      Ja det skiljer ju såklart från person till person, hur mycket tror du realistiskt att du vill ha innan du slutar? 30?

      Tack för kommentaren! :) Med vänlig hälsning / Frihetsmaskinen

      Radera
  14. Gillar inlägget. Som du skriver så finns ju många möjligheter att skapa intäkter till frihetsmaskinen. Jag själv ligger på ca 2000kr/mån i utdelningar, med räknar med att på 10 år öka detta till ca 7-8000/månad.

    Jag har själv upplevt dock att om man har ett jobb som man brinner för eller tycker är roligt så är ett kanonalternativ att gå ner till halvtid. Det är OTROLIGT stor skillnad att jobba heltid eller halvtid. Jag jobbade halvtid ett år, kändes inte som att jag överhuvudtaget jobbade ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tja Frihetsguden,

      Kul att du gillar det! :) Ja det finns alltid möjligheter, gäller bara att ha tid och intresse :).

      Ja halvtid är grymt! Rekommenderar också alla att ta det alternativet innan att eventuellt sluta att jobba helt.

      Tack för en grym kommentar! Med vänlig hälsning / Frihetsmaskinen

      Radera
  15. Stort grattis!! Verkligen inspirerande att följa din resa, både finansiellt och hur du resonerar. Keep up the great work!!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tja The Dividend Story,

      Stort tack och detsamma! :)

      Med vänlig hälsning / Frihetsmaskinen

      Radera