söndag 25 augusti 2019

Enkel extrainkomst som ger pengar varje månad

Nu tänkte jag berätta om en enkel extrainkomst som jag har kört med i 8 månader, nämligen cashback. När jag började med cashback så var jag tveksam till om det var värt pengarna och om det egentligen skulle ge något men det är jag inte längre.

Jag gjorde ytterligare ett uttag på 500kr från Refunder idag. Sedan jag började har jag plockat ut 2850kr, har ytterligare 650kr jag kan plocka ut och drygt 700kr på väg in. Totalt har cashbacken alltså gett mig ungefär 4200kr sedan januari, det blir kring 500kr i månaden. Här kan du läsa mitt inlägg om hur cashback fungerar.



En enkel extrainkomst som gett mig 500kr i månaden


Idag är jag glad att jag började med cashback. Jag sparar lite pengar och tjänar lite pengar. Om det fortsätter som det gjort hittills så kommer det ge mig drygt 6000kr mer på kontot varje år, det är nice!

Få 50kr gratis hos Refunder genom min kompislänk!

Egentligen är det inte så svårt, det gäller bara att utnyttja chanserna vi har att spara pengar och tjäna lite pengar på de sätt som går. Speciellt när det inte påverkar livskvalitén på något sätt. Vi köper samma saker som innan men med bonus. För att se exakt hur det fungerar så läs inlägget jag länkade till ovanför.

Jag har en plan för att få extrainkomsterna att öka


Redan i början av året hade jag en plan på att ta extrapengarna från cashbacken och investera i fonder och aktier, vilket jag också gjort. Grejen var att jag trodde aldrig att jag skulle plocka ut så mycket bonus som jag gjort så jag har inte följt upp det så seriöst som jag skulle velat göra. Jag hade velat ha ett separat konto för det och se utvecklingen år efter år.

Därför har jag bestämt att jag ska ta alla pengar från cashbacken och samla på ett separat konto. Jag kommer att sätta mig och räkna ut exakt avkastning på de pengar jag redan investerat efter när jag investerade dom. När jag gjort det kommer jag att flytta över allt det kapitalet på ett separat konto och följa upp det där framöver. Jag vill se hur stora pengar det blir på sikt!



Cashbackportföljen eller Extrainkomsten


Jag har ännu inget namn för den nya portföljen men jag tänker mig typ Cashbackportföljen eller Extrainkomsten. Eller har ni något bättre förslag? :) Egentligen gillar jag Extrainkomsten mer eftersom namnet öppnar upp fler möjligheter än bara cashback.

Jag är säker på att jag kan hitta fler extrainkomster som fyller på portföljen och den skulle vara roligt att ha det som motivation att få portföljen att växa. Jag funderar också på om jag ska räkna med de pengarna jag dragit in från panelerna i år även om det inte är så mycket?



Som det känns nu så tror jag att det skulle vara riktigt kul att lägga fokus på inkomster som går att skapa över nätet. Jag vill ju röra mig mot ett friare liv och inkomster som är bundet på fysisk plats känns inte lika lockande nu. Kanske att jag räknar med alla inkomster jag kan skapa från datorn. I längden så ser jag även passiva inkomster som betydligt mer värdefulla i ett liv som ekonomisk fri.

Hur stor kan extrainkomsten bli?


Det mest intressanta när jag funderar på det här är hur stor extrainkomsten kan bli. Hur mycket vågar man satsa på? Jag gillar utmaningar så det skulle vara kul att sätta några utmanande mål om hur mycket ja ska dra in. Till nyår känns det som att jag kanske inte hinner hitta så många andra inkomstkällor på nätet så där siktar jag väl på att ha dragit in runt 6000kr. Fast jag borde ju sikta på 6500kr bara för att ;).

Nästa år känns det ju dock som att jag måste sätta högre mål och då kommer ju även det kapital jag redan jobbat ihop att bidra lite. Planen är nog att investera pengarna i lite billiga eller gratis indexfonder och kanske någon billig globalfond för att göra det enkelt och sedan köra 4%-regeln för uttag. Det är möjligt att jag höjer till 5% för att det handlar om en inkomst som jag egentligen inte är beroende av på något sätt.

Om jag uppnår 6000-7000kr till nyår så ger ju 5% utdelning på det 300-350kr om året eller kring 25-30kr i månaden. Det är ju inte mycket men en bra start i alla fall. Jag vet att det finns fler sätt att tjäna pengar, frågan är bara vart jag ska dra gränsen. Jag gillar mer av passiva inkomster så jag vill att de extrajobb jag hittar ska vara åtminstone semi-passiva som cashback är.



Kan jag bygga extrainkomsten till en månatlig extrainkomst?


Alltså, det jag helst av allt skulle vilja göra och något som lockar enormt är att bygga upp kapitalet från extrainkomsterna så pass att det i sig själv tillsammans med de semi-passiva inkomsterna skapar en betydande extrainkomst. Då är ju frågan vad en betydande extrainkomst är? Jag vet inte men kanske kring 1000kr i månaden? Det är dubbelt upp mot idag. 



För att få ytterligare 500kr i månaden från kapital krävs det 120.000kr. Det skulle ta 11 år, haha, glöm det! Jag måste helt enkelt hitta fler vägar att dra in extrapengar på. Jag måste höja ribban alltså, även om det skulle innebära att jag får köra paneler i början på nästa år. Jag ska kolla möjligheterna och göra upp en ekonomisk plan för det här. 

Vilka möjligheter har jag att hitta de här inkomsterna?


Jag känner att jag helt enkelt måste sätta mig och kolla igenom mitt inlägg om hur man blir digital nomad. Jag ska kolla igenom vilka typer av jobb jag skulle kunna göra för att dra in lite extrapengar. Det ska som sagt kunna göras på en dator, det är kravet. 

Jag tror att det finns stora möjligheter och jag är riktigt taggad, samtidigt är jag inte beredd att starta något företag eller big business, det ska vara fritt och enkelt. Det känns dock som att det viktigaste är att få ihop planen först. Jag har i alla fall en grund från cashbacken att bygga vidare på.

Hur ska jag följa upp projektet?


Planen och tanken är att följa upp projektet en gång i månaden, förslagsvis kanske första veckan i månaden. Jag tänker mig att jag har ett mål och en tydlig plan att gå efter och att jag får ta till de medel som finns för att uppnå målen, även om det skulle innebära att "grinda" paneler.

Frågan nu är, vad sätter ja för mål? det känns som att 6000kr (+ den avkastning som jag fått hittills) vid nyår är en bra start men hur mycket ska jag dra in nästa år? Vågar man säga 20.000kr vid nyår 20/21? Jag vill ändå ha ett rimligt mål, samtidigt ska det vara tufft.

Är det någon som har några bra idéer på hur målen ska se ut? Jag tar tacksamt emot alla åsikter och tips! :)


Läs mer! Hur får man utdelning på aktier?

19 kommentarer:

  1. Alltså vad har du köpt för att få så mycket bonus?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Han får 50 kronor per ny användare som använt sig av hans länk och köpt för 200 kronor om jag inte minns fel. Användaren får också 50 kronor. Skulle misstänka att det är därifrån som större delen av pengarna kommer ifrån och att det är därför som det skrivs så mycket om refunder på bloggen nu för tiden.

      Radera
    2. Tja,

      Det stämmer att alla får 50kr om man värvar någon men har köpt för betydligt mer än 200kr. Vi har bland annat köpt cykel och bokat hotell. Sen finns det riktigt bra erbjudanden man kan utnyttja och tjäna flera hundralappar på. Jag ska försöka skriva ett inlägg om det längre fram, cashback är grymt! :)

      Med vänlig hälsning / Frihetsmaskinen

      Radera
  2. Tycker du skriver alldeles för mycket om detta Refunder. Du gör ju bara reklam. Det bästa är väl att inte handla alls om mannu skall spara vilket jag trodde din blogg gick ut på. Men du vill ju värva folk så du får in cash från det. Kanske har du nått special avtal där du får mer pengar ju fler du värvar/skriver om det. Alla sånna där bonus grejer är till för att man skall handla mer, vilket är dumt om man skall spara och bli fri, vilket jag trodde din blogg handlade om. Men har nu insett att du är en girig jävel som hellre gör reklam för att få in cash och lurar bloggläsarna att handla mer än att inte handla och spara pengarna.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tja Anonym,

      Tack för de orden, jag vet inte vad jag ska svara på det "girig jävel"? Jag har inget speciellt avtal med Refunder utan kör på exakt samma deal som du, jag eller vem som helst får.

      Ja, jag är för att spara och det har jag alltid varit men jag är för att leva också vilket innebär att man måste köpa saker ibland, tyvärr. Allt är inte gratis. Jag har skrivit om det här många gånger på bloggen.

      I somras var jag och tågluffade, hotell och boende kostar pengar. Om jag kan få tillbaka lite pengar i bonus så är det klart jag gör det, vad är felet med det? Jag köpte en cykel, klart jag utnyttjar bonusen när jag ändå tänkt att köpa den. Igår utnyttjade jag två erbjudanden och fick 1000kr i bonus, ska jag skippa det? Men jag kanske ska strunta i att skriva om hur man gör eftersom jag bara är girig då?

      Alltså att jag ska lura bloggläsarna? Jag har flera som varit tacksamma för de tips de fått och kommit igång med sitt sparande. Jag skriver om allt jag gör, det har jag gjort sen jag startade bloggen. Jag vill dokumentera hur jag gör för att ta mig till friheten, oavsett om det är att köpa aktier, få bonus från cashback, paneler eller andra sätt. Jag är ledsen om du uppfattar det som att jag försöker lura någon, det är absolut inte vad jag vill göra.

      När det gäller Refunder så har jag själv sparat pengar på det och skrivet om det, men jag kanske ska sluta skriva om det?

      Har du själv använt Refunder eller liknande cashbacksidor förresten? Jag är bara intresserad om du har erfarenhet av det och varför du inte gillar det?

      Hoppas du förstår att jag inte vill lura någon och om jag ska vara ärlig så känns det trist att du tror det. Du som läst bloggen vet jag vad jag står för och att leva sparsamt är min grej men där ingår det att hitta alla små knep för att komma billigare undan.

      Tack för kommentaren! Mvh / Frihetsmaskinen

      Radera
    2. Ok tack för svar, girig jäkel var väl att ta i, ber om ursäkt. Tycker dock inte att det är ett bra sätt att spar då ett bonus system är designat för att man skall handla om man är ute efter att bli ekonomiskt fri. Det är rätt höga summor man skall komma upp till om man skall få samma cashback som du varje månad.

      Det som Carl 27 skriver om är just vad en lurad person är, citat:
      Det är också flera som skriver att 500-1000 kr är mycket pengar att få i cashback på en månad, men om man tänker på att de har många kampanjer där man kan få 100-300 kr för att prova på en tjänst så är 500-1000 kr per månad inte så mycket. T.ex. kunde man förra veckan få 200 kr för att prova DN, 200 kr för DI, 120 kr för Wype, 250 kr för Lottoland, m.m.

      Bland det dummaste jag hört. Prova på saker för att man skall få cashback. Skall man spara för att bli ekonomskt fri skall man inte inmuta ett konsumtionstänk. Tänk vad alla dem pengarna skulle bli om man investerade ist.

      Men åter igen det jag stör mig på är att många bloggare vill att man skall använda deras länk för att få ca 50kr om de får 50kr så kan man börja spara på shopping. Men fine du säger att du inte har avtal. Men jag tycker ändå inte det är ett bra spartips, jag tycker inte cashback är ett spartips överhuvudtaget. Det bästa spartipset är att inte handla alls. Förutom aktier. Annars gillar jag din blogg men för många sånna här inlägg och jag känner att det inte handlar om spartips längre

      Radera
    3. Tja igen,

      Tack för ursäkten , det uppskattas!

      Det Carl skriver är absolut inte dumt, om du sätter dig in lite mer i cashback så inser du att det finns sätt att tjäna pengar utan att ens göra av med pengar. Men då gäller det att ha öppet sinne och se hur man gör det.

      Carl pratar om att testa t.ex. en prenumeration där du får säg 150kr i cashback utan att ens betala något själv. Det kommer såna här erbjudanden ofta. De som stannar fastnar självklart i det och betalar i slutändan men om man är smart och gör det på rätt sätt så blir det pengar på kontot.

      Om du läser mitt senaste inlägg kan du se att jag själv tjänade 1200kr genom cashback på 20 minuters jobb för en vecka sedan, ungefär när du ifrågasatte allt. Läs gärna det inlägget så ser du att du kan tjäna pengar utan att köpa saker.

      Sen förstår jag inte vad som gör dig så upprörd? Du behöver ju absolut inte använda cashback eller ens läsa inlägget om du tycker det är kass men jag tycker det känns fel om du inte satt dig in i vad det är. Förstå mig rätt, jag respekterar dina åsikter men det känns inte som du har kollat upp riktigt hur det fungerar när jag läser det du skriver.

      Cashback är inget man blir rik på men om man verkligen kollar erbjudanden, kampanjer och utnyttjar bonusen på saker man ändå ska köpa så kommer man med stor sannolikhet att spara pengar och även kunna tjäna några kronor.

      Jag har som jag sa tidigare använt cashback senaste under semestern när jag har bokat boende på hotels.com t.ex. Att resa är ett av mina stora intressen och något jag kommer att göra varje år i resten av mitt liv. Hotels.com och Booking är sidor vi ofta bokar boende på. Ofta har de kring 6% cashback, självklart gör jag bokningen via Refunder eller MyBonus (beroende på vilken som har bäst bonus för tillfället) så länge jag inte hade hittat det billigare på annat håll.

      Jag hoppas du kanske förstår mer nu hur vi menar att det går att tjäna pengar och spara pengar på cashback? Jag svarar gärna på fler frågor om du vill, det är bara att fråga på! :)

      Med vänlig hälsning / Frihetsmaskinen

      Radera
    4. Jag hann inte publicera det här innan Frihetsmaskinen som skrev ungefär samma sak, men mycket utförligare, men jag publicerar det iallafall.

      I en hel del fall kostar tjänsten mindre än man får i cashback och i en del fall är det till och med gratis att prova på tjänster (till exempel var DN som jag nämnde ovan gratis och DI kostade 1 krona). Alltså får man ju mer pengar än man gör av med, d.v.s. man tjänar pengar på det. Sedan är det ju viktigt att komma ihåg att säga upp tjänsten innan man har betalat mer än man fick.

      Radera
  3. Precis som Frihetsmaskinen säger så måste man ju köpa en del saker och då kan man väl lika gärna få cashback på det? Självklart ska man ju inte köpa mer saker bara för att man får cashback och det är ju viktigt att komma ihåg, men de sakerna man ändå måste köpa är det ju bra att få pengar tillbaka från.

    Det är också flera som skriver att 500-1000 kr är mycket pengar att få i cashback på en månad, men om man tänker på att de har många kampanjer där man kan få 100-300 kr för att prova på en tjänst så är 500-1000 kr per månad inte så mycket. T.ex. kunde man förra veckan få 200 kr för att prova DN, 200 kr för DI, 120 kr för Wype, 250 kr för Lottoland, m.m.

    Jag förstår heller inte på vilket sätt som Frihetsmaskinen lurar bloggläsarna, eftersom att man inte förlorar några pengar på detta (om man inte köper onödiga saker, men det problemet finns ju utan cachback-tjänster också).

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tja Carl,

      Tack! Bra förklarat och precis så jag menar.

      Du tar upp riktigt bra exempel där det går att utnyttja kampanjer, i förrgår tjänade jag 1000kr på en sån. Sen är det viktigt att förstå att man inte alltid hittar reor och rabattkoder, då är 5% på t.ex. hotell för 3-4 veckor ganska bra pengar.

      Jag uppskattar verkligen dina sista rader, tack! Jag försöker verkligen inte lura någon, det enda jag skriver om är saker jag använder själv och sen får alla själva välja vad de gör med det.

      Tack för kommentaren! :) Mvh / Frihetsmaskinen

      Radera
  4. Hej Frihetsmaskinen. Hur presterar portföljen? Gjort några nya investeringar på sistone eller kör du på med dina gamla innehav? Kanske dags för en ny jämförelse mellan Jnj vs H&M i år? En liknande jämförelse du gjorde tidigare när H&M inte gick så bra för stunden? Hur kommer det sig att Jnj underpresterat så pass i år? Tror du på någon bättre utveckling nu framöver?

    Mvh Slimis

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tja Slimis,

      Kul att du är här och kommenterar, var ett tag sen vi hördes! :)

      Portföljen går bra, har inte kollat så noga men tror jag är upp kring 22% i år.

      Jag har faktiskt varit extremt passiv när det gäller portföljen då jag fokuserat mer på annat och varit utomlands under sommaren.

      Har egentligen inte ny-investerat något, kanske max en tusenlapp i månaden om ens det. Har återinvesterat alla utdelningar dock och det som kommit från cashback. Blir nog en uppdatering på portföljen snart men har som sagt inte hänt så mycket.

      Angående JNJ vs HM så har jag inte kollat på det, men kan ta en titt och kanske skriva ett inlägg om det. H&M har gått bra senaste tiden och är glad för din skull! Ska bli intressant att se vilken s om presterat bäst över tid även om det känns som JNJ ligger rätt bra till vid tidpunkten jag skrev det.

      Grunden är ju att investera vad man är trygg i. Jag väljer JNJ just nu ;).

      Hur går det själv? Borde ticka på grymt nu med H&M! :)

      Tack för kommentaren! :) Mvh / Frihetsmaskinen

      Radera
    2. Bra gjort med 22 % :) Skönt att kunna släppa portföljen ibland. Det är väl det som är tanken om man tids nog kan leva på portföljen en dag :-) Såg att det var risk att JnJ kunde förlora sitt AAA kreditbetyg framöver. Får hoppas det går bra på längre sikt iallafall när alla skandaler mm är avklarat. Portföljen här går riktigt bra. Upp nästan 550 000 kr sedan 1 Januari och det är helt klart mitt bästa år sedan jag började investera på börsen.

      Fortsatt lycka mot dina mål.

      Mvh Slimis

      Radera
  5. 20000 låter som ett tufft mål, för om det gäller cashback så innebär det väl att din konsumtion ökat om du når det målet? Eller kan du bli ännu bättre på att hitta cashback lägen? Det är inte dumt att få pengar tillbaks på sånt som du ändå skulle köpt, det verkar bli rätt stora summor med tiden som du tjänar. Spännande iaf att se vad det blir för mål och om det uppnås. Jag är inte så insatt, men borde nog läsa på lite mer och se om det även kan gynna mig. Jag har sagt upp mig så har ju lite mer tid nu:)./C

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tja C,

      Kul att ha dig här! :) Ja med 20.000kr nästa är menar jag totalen inklusive det jag drar in i år plus avkastning så är inte lika extremt som det låter :).

      I förrgår drog jag in drygt 1000kr på några erbjudanden så med det borde jag ligga kring 6300kr i år vilket är bra.

      Eftersom jag investerat pengarna i mina andra kanton måste jag sätta mig och räkna ut avkastning en manuellt efter när jag investerade cashback bonusarna jag gjort tidigare i år. När jag gjort det så sätter jag över allt på ett dedikerat ISK konto och kommer att sätta in allt där framöver. Får även se om jag ska räkna in panelerna också, har tagit 860kr därifrån tidigare i år.

      Om jag räknar lågt på avkastning en så borde pengarna jag fått in ligga kring 7000kr nu. Om jag kan få ytterligare 500kr i månaden året ut så betyder det att jag hamnar kring 9000kr i år. Det gör att jag måste dra in 11.000kr nästa år för att nå 20.000kr totalt när det året är slut.

      Planen är ju även att hitta nära inkomstkällor som kan hjälpa till. Det rimliga borde vara att sikta på ett snitt på +700kr i månaden för nästa år. Om jag ska lyckas med 11.000kr så måste jag hålla ett snitt på 900-1000kr i månaden och det blir ju extremt tufft.

      Jag ska sätta mig och räkna på det och hoppas kunna få upp ett inlägg om det om det är någon som vill läsa om det.

      Grymt kul att du sagt upp dig! Magisk känsla nu? :) Ja kolla lite på det,vi kanske kan hjälpa varann att hitta sköna små inkomster! :)

      Kul att du kom in och kommentera de C! :) Mvh / Frihetsmaskinen

      Radera
  6. Ja det är helt underbartt! Känns lite busigt att inte gå till jobb än så länge. Känner ett lugn, ingen kvällsångest. Detta blir bra för hela familjen, inga problem med lämning och hämtning på skola. Jag har äntligen kommit igång med regelbunden träning.

    Ja alltid bra med tips! Jag kommer detta år satsa mycket på att se över utgifter. Fackavgift och a-kassa-kostnaderna är jag av med:p Om det är möjligt kommer jag försöka återinvestera en del utdelning för att på sikt öka inkomsterna. Det har för ett tag sedan varit problem att kommentera, men jag har såklart läst dina inlägg:) /C

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vad härligt det låter! Så nu är det på riktigt! :)

      Ja nu finns ju tid för allt, går att spara mycket man bara tar utgift för utgift.

      Ok, hur har det varit problem? Det är flera som sagt det men kan inte hitta problemet själv. Är trist att det är svårt att kommentera om det är så att några skippar då.

      Mvh / Frihetsmaskinen

      Radera
  7. Ja nu är det på riktigt:) Kanske borde byggt mer marginal, men orkade inte vänta. Vet att jag hade svårt kommentera på två av augustiinläggen. Jag vet inte om det varit problem vid andra tidpunkter. Jag brukar välja att kommentera som anonym. Men har funderat på att fixa så jag kan kommentera genom andra val. Det gick att skriva kommentar, men inte att publicera, det kom inte fram att man kunde visa att man inte var robot, sen försvann texten man skrivit. Men nu verkar det funka utan problem så kanske bara var tillfälligt? Hoppas du har en bra dag! /C

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tja,

      Jag tycker det är grymt att du tagit steget och inte drabbats av "one more year syndrome :). Bra gjort!

      Ok, jag vet att jag själv hade exakt samma problem för ett tag sen. jag var tvungen att vänta typ 30 sekunder innan publicera-knappen kom upp så det var rätt jobbigt att svara på kommentarer;).

      Men nu fungerar det utan problem alltså?

      Tack för infon, det uppskattas!

      Radera