onsdag 25 november 2020

Avanza Småbolag By Skoglund - En billig småbolagsfond

Idag lanserade Avanza en Ny fond, Avanza Småbolag By Skoglund. Många har efterfrågat just en småbolagsfond och det här känns som ett steg att göra kunderna nöjda och utöka med ännu fler egna fonder.

Avanzas småbolagsfond är en aktivt förvaltad fond med fokus på hållbarhet, digitalisering och transformering i små och snabbväxande bolag med stor potential att växa framöver. Som förvaltare blir det Fredrik Skoglund som tidigare har förvaltat LF Småbolag Sverige framgångsrikt. Fonden är exklusiv för Avanzas kunder.

Läs mer om fonden på introduktionssidan på Avanza


Innehåller affiliatelänkar


Avanza Småbolag By Skoglund - Ett billigt alternativ?


Vi var nog många som hade räknat med en billigare fond, kanske en indexfond med låg avgift. En avgift på 1,30% är iofs inte så dyrt för en aktivt förvaltad småbolagsfond, faktiskt en av de billigare.

Så om det är billigt eller inte är upp till dig att bedöma, kanske kan det vara värt att kolla på Fredrik Skoglunds tidigare bedrifter i LF småbolag Sverige för att se vad man kan förvänta sig. Jag har själv börjat släppa lite på avgiftsfokuset kring fonder den senare tiden.





Avanza Småbolag By Skoglund innehav


Tyvärr kan vi inte se fondens innehav än vilket hade varit väldigt intressant. Eftersom fonden är en matarfond som i praktiken placerar 100% i FE småbolag Sverige har jag försökt hitta innehaven men utan att lyckas.

Jag kommer att uppdatera här så fort jag hittar info kring fondens största innehav.

10 största innehaven


Ok, nu har en uppdatering kommit med de tio största innehaven i Avanza Småbolag By Skoglund. Det är en rätt skön mix mellan olika branscher och vi hittar bland annat Husqvarna, JM, Stillfront och Sinch.


1. Husqvarna

2. PeabB

3. AcadeMedia

4. Recipharm

5. JM

6. Electa B

7. Bufab

8. Stillfront

9. Embracer

10. Sinch






Småbolag har gett en grym avkastning historiskt


Om vi tittar tillbaka i tiden så har småbolag generellt gett tre gånger så stor avkastning (400% mer) än stora bolag på börsen. Självklart är det aldrig någon garanti för framtiden men o andra sidan finns det inget som säger att det inte kan fortsätta.

Som exempel kan vi jämför om du gjort en investering på 100.000kr i antingen OMXS30GI (Stockholmsbörsens 30 mest omsatta aktier inklusive utdelning) eller i LF Småbolag Sverige som Fredrik Skoglund förvaltade tidigare.

Här är vad du hade haft om du investerade 100.000kr för 5 år sedan:

  • OMXS30GI = 152.000kr
  • LF Småbolag Sverige = 250.000kr
Som sagt, det är absolut ingen garanti för framtiden men heller inget som säger emot att historien kan upprepa sig.


Avgift / Förvaltningsavgift


Förvaltningsavgiften är 0,60% och den totala avgiften är på 1,30%.

Ett billigare alternativ är AMF Aktiefond Småbolag, en småbolagsfond med låg avgift.

Förvaltare


Fredrik Skoglund

Avanza Småbolagsfond - Hög risk- och möjlighet till avkastning


Fonden investerar både i väldigt små bolag och företag med ett börsvärde på upp till 75 miljarder. Eftersom tyngdpunkten ligger på småbolag (sett till börsen) så ökar ju både risken och möjligheterna till en högre avkastning.

Fredrik Skoglund kommer att jobba aktivt med att träffa företagen och de som analyserar företagen och försöka att plocka de bästa ur kakan bland de runt 400 småbolag som finns att välja på.

Det ger såklart en enorm uppsida men även en större risk på nedsidan.





Köper jag fonden?


Jag har faktiskt inte köpt fonden idag utan kommer att läsa på lite mer i dagarna om den. Däremot köpte jag in en annan småbolagsfond igår, SEB Sverigefond Småbolag. Den kommer jag att skriva om i dagarna och även gå igenom en ny fondportfölj jag startat.


Det är ganska mycket lägre än Avanzas alternativ, även om jag inte tycker det är direkt avgörande.

Här nedanför är SEB Sverigefond vs LF Småbolag Sverige de senaste 5 åren, väldigt jämt. Båda har varit bland de bäst presterande småbolagsfonderna.




Jag avvaktar köp i fonden


Jag kommer alltså att avvakta med köp i ett par veckor för att få lite mer information om fonden. Efter det kan det mycket möjligt bli köp. det visar sig och om jag tar in den så uppdaterar jag om det :).


Hur gör du, köper du fonden?


Andra fonder från Avanza:

9 kommentarer:

  1. Hur tänker du om att allt fler professionella investerare avslutar sina trygga välbetalda anställningar och startar egna fonder? Vi har TIN grabbarna från Swedbank, Skoglund från Länsförsäkringar och säkert fler exempel. Jag tycker det är ruskigt intressant.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tja,

      Ja det är intressant och jag förstår grejen, tycker det är kul! Är tyvärr för dåligt insatt för att resonera mer kring det. tycker som sagt att det är kul och kan tänka mig att det måste vara grymt kul för de själva.

      Mvh / Frihetsmaskinen

      Radera
  2. Vilka småbolagsfonder kan du rekommendera att investera i på lång sikt? Har tänkt investera 5000 kr i månaden i en fond. Jag har redan Länsförsäkringar global indexnära och Avanza World Tech by TIN men skulle vilja komplettera fondportföljen med en småbolagsfond.

    SvaraRadera
  3. Såg att fonden inte är godkänd för 0% lånet. Skapar Avanza egna produkter dom inte tror på? Eller vill de tjäna pengar? " mindre till banken mer till kunden".

    SvaraRadera
    Svar
    1. Dumt påstående. Om ett innehav ska godkännas för lån eller inte beror givetvis på bland annat volatilitet och stabilitet. Menar du att Avanza inte ska erbjuda produkter med högre risk (och samtidigt möjlighet till hög avkastning) bara för att de samtidigt inte vill använda den produkten som säkerhet för ett lån?

      Radera
  4. AMF Aktiefond Småbolag. I princip identisk avkastning till en avgift på 0.45% är enl. mig ett intressant komplement/alternativ.

    SvaraRadera
  5. Gillar Skoglund och äger LF småbolag i tjp. Men avvaktar denna fonden tills man får se innehaven först och främst.

    SvaraRadera
  6. Gillar småbolag, men köper hellre AMF Småbolag till en bråkdel av avgiften.

    SvaraRadera