måndag 10 maj 2021

Min aktieportfölj 2021 - Ändringar & strategi framöver

Det är många som frågat efter en uppdatering på min aktieportfölj. Det var ett tag sedan jag uppdaterade portföljen och därför tänkte jag att det var dags att visa hur aktieportföljen ser ut nu i mitten på 2021, drygt ett år efter jag slutade att jobba.

Mina största aktieinnehav är Investor, Castellum, Latour och Svolder. Bland mina största fondinnehav finns Spiltan Aktiefond Investmentbolag, Avanza Zero, AMF Aktifond Småbolag och Avanza Global.

Jag har gjort en del ändringar i portföljen och kommer att fortsätta pussla om lite framöver. Jag ska berätta om allt det i inlägget.

Här hittar du min portföljsida.


Innehåller affiliatelänkar


Aktieportföljen 2021 - Största innehaven


Jag har som sagt ändrat lite och det har bland annat att göra med hur samhället förändrats under Corona. Jag är av åsikten att vi inte kommer att komma tillbaka helt till vad det var innan, främst när det gäller närvaro på arbetsplatsen t.ex.

Jag har sett hur allt fler jobbar hemifrån och hur de säger att de iaf till viss del vill fortsätta med det. Det gör att jag tror behovet av kontor inte kommer att ha samma tillväxt framöver. Jag har alltid varit tungt investerad i fastigheter men bestämde mig för att dra ner lite på det.

Jag har inte alls dragit ner så mycket som planerat och inte riktigt bestämt hur jag ska göra. Kanske låter jag bara bli att köpa fler fastighetsaktier eller så säljer jag av lite ytterligare. Jag ska fundera på det.

Som jag skrev i mitt inlägg behålla aktier vid nedgång var portföljvärdet 1.675.000kr när jag slutade jobba helt i mars 2020, i dagsläget är portföljen värd 2.630.000kr. En uppgång på nästan en miljon kronor, jag har även tagit ut och levt på en del av pengarna under det senaste året.




Aktieportföljen hos Avanza - 10 största aktieinnehaven 2021


1. Investor


Investor är mitt största innehav och jag har 423 aktier som i dagsläget är värda runt 310.000kr. Jag är nöjd med att ha Investor som mitt största innehav och har varken sålt eller köpt på väldigt länge. Innehavet har vuxit av sig själv och behållit sin plats bland mina största innehav i portföljen.

Antal aktier: 423st
Värde: 310.000kr


2. Castellum


Castellum har länge varit mitt största aktieinnehav och har på senare tid sprungits om av Investor. Jag har faktiskt sålt av några aktier i Castellum vilket även det hjälp Investor att ta förstaplatsen. Planen nu är att varken minska eller öka i Castellum.

Även om jag är lite tveksam till fastighetsaktier så tycker jag att Castellum alltid legat i framkant och varit snabba att anpassa sig. Med det sagt är det inte omöjligt att jag minskar marginellt i innehavet framöver.

Antal aktier: 1245st
Värde: 267.000kr

Läs mitt blogginlägg om Castellums utdelningshistorik


3. Latour


Latour har länge varit ett av mina större innehav och jag gillar verkligen bolaget. Jag har inga planer på att minska innehavet men inte heller öka. Jag kommer helt enkelt låta det ligga för sig själv och låta tiden göra sitt.

Antal aktier: 793st
Värde: 205.000kr


4. Svolder


Svolder har precis som Latour och Investor fått ligga ostört i portföljen och planen är att det ska fortsätta så. Jag gillar Svolder och tror det blir en bra investering på lång sikt.

Antal aktier: 673st
Värde: 177.000kr


5. Axfood


Nu kommer vi till aktieportföljens första aktie som inte känns så självklar. Jag har egentligen känt för att sälja av Axfood under en lång tid men det har aldrig riktigt blivit av. Troligtvis kommer jag att minska i Axfood framöver och definitivt inte öka innehavet.

Antal aktier: 687st
Värde: 154.000kr


6. Johnson & Johnson


JNJ köpte jag in för längesen. Jag var snabbt uppe i 90 aktier och där har det legat sen dess. Jag har inte gjort något alls med innehavet.

Även om det känns som ett trött innehav i portföljen så får det nog ligga kvar som det gör tills vidare, det ger trots allt lite stabilitet och trygghet.

Antal aktier: 90st
Värde: 128.000kr


7. Industrivärden


Industrivärden är ett innehav som jag precis som de andra investmentbolagen inte ökat i på länge. Jag gillar innehavt och det får ligga kvar som det gör, helt ostört.

Antal aktier: 273st
Värde: 85.000kr


8. Evolution Gaming Group


Nu kommer vi till mitt senaste tillskott och nyaste innehav, Evolution Gaming. Jag vet att jag är sen på bollen men jag hoppar in ändå, trots aktiens enorma uppgång senaste tiden. Jag har börjat läsa in mig lite smått och tror det finns mer att hämta. 

Innehavet är fortfarande litet men jag tror att jag kommer att öka i takt med att jag läst på mer om bolaget.


Antal aktier: 53st
Värde: 84.000kr


9. Holmen


Holmen har funnits länge i portföljen och vuxit relativt bra. Jag gjorde lite köp för längesen och har inte ökat på länge. De aktier jag har behåller jag men kommer troligtvis inte att öka närmsta tiden.

Antal aktier: 153st
Värde: 62.000kr


10. Diös fastigheter


Diös är ett bolag jag gick in ganska hårt i runt sommaren 2017 och sålde av kraftigt under 2019 efter en bra uppgång.

Jag har ett gäng kvar och har funderat på att sälja av helt. Jag får se hur jag gör framöver men det kan bli så att innehavet ryker ur portföljen under året.

Antal aktier: 617st
Värde: 54.000kr





Portföljens 10 största fondinnehav 2021


1. Spiltan Aktiefond Investmentbolag

Ett självklart kärninnehav i min portfölj som presterat bra. Jag kommer troligtvis att öka i den framöver.

Värde: 208.000kr


2. Avanza Zero

En gratis indexfond som får ligga kvar även om den kanske är lite trist.

Värde: 97.000kr

Läs mitt blogginlägg: Fonden Avanza Zero


3. AMF Aktiefond Småbolag

En billig småbolagsfond med bra avkastning. Jag har ökat ganska mycket senaste tiden och kommer att fortsätta öka framöver.

Värde: 80.000kr

Läs mitt blogginlägg: Fonden AMF Aktiefond Småbolag


4. Avanza Global

En tråkig fond som får ligga kvar i portföljen. Jag kommer inte att öka något just nu.

Värde: 46.000kr

Läs blogginlägg: Avanza Global


5. Swedbank Robur Acces Global

En fond jag gjorde lite köp i för längesen, den får ligga kvar som det är. 

Värde: 39.000kr


6. Avanza World Tech by TIN

Fond inom Ny Teknik, kommer eventuellt att öka framöver.

Värde: 37.000kr

Läs mitt blogginlägg: Fonden Avanza World Tech by TIN


7. Handelsbanken Hållbar Energi

Fond som får ligga kvar i portföljen, kommer eventuellt att öka framöver.

Värde: 37.000kr

Läs mitt blogginlägg: Fonden Handelsbanken Hållbar Energi


8. TIN Ny Teknik

Fond inom ny teknik. Jag kommer med stor sannolikhet att öka i fonden via SAVR eller köpa några av fondens innehav direkt.

Värde: 36.000kr

Läs mitt blogginlägg: Fonden TIN Ny Teknik


9. Swedbank Robur Ny Teknik

En fond jag verkligen gillar och har ägt i omgångar. Jag kommer säkerligen att öka i den här via SAVR.

Värde: 26.000kr

Läs mitt blogginlägg: Fonden Swedbank Robur Ny Teknik


10. Länsförsäkringar Tillväxtmarknad Indexnära

Jag kommer inte att öka i fonden. Eventuellt säljer jag av den om jag städar upp lite.

Värde: 17.000kr





Min fondportfölj hos SAVR


Jag har en fondportfölj hos SAVR eftersom de är billigare och har lägre avgifter på framförallt aktivt förvaltade fonder.

Jag har hittills bara satt in 25.000kr där men tanken är att fortsätta köpa de dyra fonderna där. Troligtvis kommer jag ha minst 100.000kr hos SAVR inom ett par månader. Här nedanför är mina fonder hos SAVR.

Läs mitt blogginlägg: SAVR eller Avanza

1. MS INVF US Growth A

2. SEB Sverigefond Småbolag C/R

3. Swedbank Robur Technology

4. Swedbank Robur Ny Teknik

5. Spiltan aktiefond Investmentbolag

6. Enter Småbolagsfond A





Ändringar i portföljen 2021


Jag kollade igenom min historik av sälj jag gjort i portföljen det senaste året. Det jag framförallt har sålt av är bank. Jag har även sålt en del aktier i Diös och en del preferensaktier.

Det jag har ökat i och köpt mer av är framförallt Evolution Gaming samt fonder inom ny teknik och småbolag. Exempel på fonder jag har ökat i är:

  • Swedbank Robur Ny Teknik
  • TIN Ny Teknik
  • AMF Aktiefond Småbolag

Min strategi framöver


Som ni kanske märker har jag börjat ta in mer tillväxt i min aktieportfölj under året och planen är att fortsätta med det. Jag har inte övergett mina stabila bolag och inte heller utdelningsaktierna, däremot kommer jag ha betydligt större fokus på tillväxt.

Jag ska även städa upp portföljen under året. Det är alldeles för många småinnehav, Det ska bli färre och större innehav.


Vad tycker ni om mina ändringar och tankar framöver?

3 kommentarer:

  1. Väldigt intressant läsning. Dina investmentbolag har verkligen gett dig en skjuts. Extra imponerande är det att du inte har gjort några insättningar alls under tiden. Vi ligger nu ca 450000 kr över pre-covid men det är då ca 150000 kr rena insättningar som gjorts.

    Några kommentarer:

    - Spiltan-fonden består ju till stor del av INvestor, som du dessutom äger mycket av. Jag hade nog fimpat fonden och sparat in de avgifterna och direktägt aktierna istället. Jämför fonden med Investors kurs så får du se...

    - Varför sälja Axfood? Titta på kursen när covid bröt ut. Den föll knappt någonting, och delar ut fina pengar varje år. Såna stabila aktier är bra att ha, tänk på att regel nr 1 är att inte förlora några pengar. Det kan man uppnå till viss del med icke volatila aktier.

    - Varför så många teknikfonder? Sälj och renodla, för syns skull om inte annat. Portföljen kommer att kännas mycket smärtare...

    - Jag hade nog avvaktat att investera ytterligare i teknik och förnyelsebart. Fallhöjden är stor, och hade nog hellre kompletterat med en Europa-fond. Europa består till stor del av värdebolag, och dessa har hittills blivit missgynnade av marknaden.

    SvaraRadera
  2. Jag kanske missade det men slår du OMX PI? Din portfölj har stor exponering till index och är kanske i sin helhet något överdiversifierad skulle jag säga.Håller med snålgrisens kommentarer också

    SvaraRadera
  3. Hej FM! Kul att du kommit igång med inläggen igen.

    Det jag fastnade för var valet att rotera mot tillväxt nu när du klivit av hjulet ”på riktigt”. Borde du inte rikta in dig mer mot större tråkigare bolag som inte är i tillväxtsfasen och kanske delar ut mer av vinsten?

    Oavsett så har du säkert en plan för hur du investerar nu och hoppas det faller väl ut!

    SvaraRadera