tisdag 28 augusti 2018

Investor utdelning och utdelningshistorik (2020)

I det här inlägget är det dags att gå igenom Investors utdelning och utdelningshistorik. Investor är ett av mina absolut största innehav i portföljen och jag gillar både spridningen av innehaven, storleken på bolaget och jag kan inte heller klaga på deras utdelningshistorik.

Investmentbolaget Investor grundades 1916 som en avknoppning av Stockholms Enskilda Bank och introducerades på börsen redan året efter. Anledningen var att ny lagstiftning gjorde det svårare för banker att långsiktigt äga industribolag. Två bolag som finns kvar än idag i Investors portfölj är Atlas Copco och SEB.





Innehåller affiliatelänkar


Investors utdelning 2020 höjdes för nionde året i råd till 14kr per aktie. Det motsvarar en utdelningshöjning på 7,7%. Läs mer och se senaste nyheter och Investors aktiekurs här!

Om man investerade 100.000kr i Investor år 1988, återinvesterat utdelningarna och behållit aktierna så är de idag värda 7.235.444kr. 

Investors utdelningspolicy - "Utdelningspolicyn innebär att en hög andel av mottagna utdelningar från noterade kärninvesteringar vidareutdelas samt att en distribution sker till aktieägarna från övriga nettotillgångar som motsvarar en direktavkastning i linje med aktiemarknadens. Målet är att generera en stadigt stigande utdelning".


Investor utdelningshistorik


Eftersom utdelningarna utgör en väldigt stor del av totalavkastningen är det viktigt att vinsterna ökar och att den höjs år efter år. Investor har visat på en riktigt stark långsiktig utdelningstrend och de senaste 20 åren har man bara sänkt utdelningen i samband med it-bubblan och finanskrisen.

År 1988 var utdelningen 6kr per aktie för att idag 30 år senare vara uppe på 12kr per aktie. Det är en ökning på 100%, fast då har vi inte räknat med splittar etc. En aktie köpt år 1988 kostade 190kr och har till idag splittats till 10st aktier, dessa 10 aktier delar ut 120kr om året.

Det betyder att den utdelning du fick på den aktie du köpte 1988 har ökat med 2000 procent. Här nedanför kan du se Investors utdelningshistorik de senaste 30 åren, från 1988 t.o.m. 2018.

Det har som sagt skett splittar, utdelningar i form av distribution av värdepapper och extrautdelningar i Investor under åren vilket gör att man inte kan räkna avkastning och utdelningstillväxt rakt av.

Som jag nämnde tidigare i inlägget har en aktie inköpt 1988 blivit 10st år 2018, det speglar självklart både utdelningstillväxten och totalavkastningen i Investor. Här nedanför är Investors utdelningshistorik i tabell.



Investor utdelningstillväxt


För mig är det viktigaste att jag vet att bolaget jag investerar i kan hålla igång utdelningstillväxten över tid, för det ska fungera så måste även vinsterna öka.

Om man kollar på Investors utdelningshistorik så ser utdelningstillväxten över tid väldigt bra ut även om de sänkt- och bibehållit under vissa enstaka år.



Genomsnittlig årlig utdelningstillväxt:
  • De senaste 30 åren +11,02%
  • De senaste 10 åren +14,87%
  • De senaste 5 åren +8,45%


Totalavkastning medräknat återinvesterad utdelning:
  • De senaste 30 åren +7135%
  • De senaste 10 åren +297%
  • De senaste 5 åren +188%

Genomsnittlig årlig totalavkastning (CAGR):
  • De senaste 30 åren +15,35%
  • De senaste 10 åren +14,79%
  • De senaste 5 åren +23,56%

Hur många aktier har jag i Investor?


Investor utgör drygt 10% av min portfölj och är därmed mitt 3:e största innehav. Självklart tror jag på bolaget på lång sikt och tror att de även framöver kan fortsätta att öka vinsterna och utdelningen för att även i framtiden bjuda på en fin utdelningshistorik.

De senaste 10 åren har utdelningen höjts med en krona vilket gör att den procentuella utdelningstillväxten minskar år för år, men jag tror och hoppas att det kommer att brytas inom de närmsta åren även om det inte ser bra ut på kurvan.

För att ta några exempel på vad en investering i Investor har inneburit historiskt så ger jag några exempel nedanför.

  • En aktie i Investor inköpt år 1988 kostade 190kr och delade ut 6kr per år. Idag ger inköpet av denna aktie 120kr i utdelning varje år. Om du har återinvesterat utdelningen varje år sedan du köpte aktien så har du fått en totalavkastning på 13.747kr. Av totalavkastningen står återinvesterad utdelning för över 70% av avkastningen.
  • Om du hade investerat 50.000kr i Investor år 1988, bara ägt aktierna och återinvesterat utdelningen så hade de varit värda över 3,6 miljoner kronor idag.
  • Om man hade köpt Investoraktier för 100.000kr för 30 år sedan och återinvesterat utdelningen så skulle man få över 210.000kr om året i utdelningar idag.




Slutsats


Investor har klarat sig genom tuffa kriser och trots tuffa perioder gett sina ägare en bra avkastning både genom tillväxt och utdelningar.

Även om vi kanske inte kan förvänta oss samma resa framöver så ser jag heller inga anledningar till att de inte kommer fortsätta att prestera bra.

Jag behåller Investor som ett mina största innehav och fortsätter löpande att återinvestera mina utdelningar.

Läs mer om Investor hos Avanza


Hur ser ni på Investors utdelningshistorik? Tror ni att den kommer se lika bra ut om 20 år?

11 kommentarer:

  1. Investor styr sverige i hemlighet dom har full kontroll över alla politiker och makthavare enda aktien du behöver äga.

    SvaraRadera
  2. Tack för en riktig bra sammanställning. Investor platsar nog som bas i de flestas portföljer. Ska ta en stor av min portfölj med tiden men köper sakta men säkert.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för ett jättebra inlägg! Det är möjligt att Investors stordagar är förbi men jag tror att de kommer ge bra avkastning även framöver. Mvh M

      Radera
    2. Tja Miljon Mål,

      Tack! :) Ja Investor är en bra grund, samma här kommer fortsätta att fylla på.

      Tack för kommentaren! Mvh / Frihetsmaskinen

      Radera
    3. Tja Anonym,

      Tack! :) Ja det är nog svårt att räkna amed samma fina avkastning om vi får höjda räntor osv. nu men de borde kunna prestera helt ok framöver också.

      Tack för kommentaren! Mvh / Frihetsmaskinen

      Radera
  3. Väldigt trevliga siffror för den som har ägt länge! Frågan är vilka bolag som kommer att visa liknande siffror kommande åren.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tja Minimalistspararen,

      Ja visst är det! Det är ju grymt svårt att sia framtiden men jag tror att flera bolag kommer visa liknande siffror 8 framtiden, det gäller bara att ta reda på vilka ;).

      Mvh / Frihetsmaskinen

      Radera
  4. En intressant fråga: hur får du fram den där långa historiken? Det ser ut som avanza men jag kan oftast bara se max 5 år bakåt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tja Tony,

      Man får leta runt lite. Jag kollar bolagens hemsidor och även gamla rapporter för att se, som du säger är det svårt att hitta utdelningshistoriken för alla bolag även om Investor är rätt bra på att redovisa det.

      Mvh / Frihetsmaskinen

      Radera
  5. http://www.smaspararguiden.se/jour/utlandsflytt-med-iskkapitalforsakring/

    SvaraRadera