måndag 8 oktober 2018

Arbitrage i handelsbanken igen - Tjänade 300kr

Idag blev det återigen arbitrageläge i Handelsbanken. Jag älskar att utnyttja den här diffen för att tjäna lite pengar då och då. Senast jag skrev om att jag körde arbitrage i Handelsbanken var i septembers utdelningsrapport. Förra månaden drog jag in 962kr på arbitrageaffärer.





Är aktiearbitrage en passiv inkomst?


Det här är något som man skulle kunna sitta i solstolen och göra. Det är i princip helt riskfritt, det enda negativa är att man vet ju aldrig när chansen dyker upp igen. Det positiva är att fler verkar ha upptäckt möjligheten till aktiearbitrage så de aktier jag brukar flippa ligger ständigt nära varandra i kurs. Jag tror alltså att möjligheterna kommer att vara fortsatt ganska goda.

Något jag har märkt av är att möjligheterna att tjäna pengar på aktiearbitrage ökar markant ju mer tid man har att ha koll på börsen. det låter ju självklart och så är det ju. Det jag menar är att man kan verkligen hitta möjligheter att tjäna pengar på det här ganska ofta. Det gäller bara man har koll på vilka aktier som brukar ligga tight och att man har tiden att utföra bytena så fort det blir dags.




Den här gången blev det 300kr, det är nästan 3 stycken aktier. Räknat på årets utdelning är det 22kr, sex stycken gratis frukostar alltså! Många förlöjligar de här små tricken vi använder för att tjäna småpengar men i min värld är det rena lifehacks. Det är de här sakerna och det här tänket som kommer att göra mig ekonomiskt fri. Förra månaden tjänade jag 962kr i arbitrage och tillsammans med den här affären har jag skapat 87kr mer i passiv inkomst varje år. Jag vet att det här hjälper mig att nå mina mål så jag kommer att fortsätta fixa mina mikroinkomster.



Courtaget och storleken på innehavet har betydelse


Förut ville jag gärna ha större marginaler när jag bytte mellan aktierna men efter att Avanza gjorde det möjligt att byta courtageklass varje dag har jag sänkt mina krav på det. Jag brukar göra arbitrageaffärer i främst Handelsbanken och Investor. Där har jag så pass stora innehav att jag kan använda Avanza medium, vilket sänker courtagekostnaden rejält. Förut när jag använda courtageklass mini hamnade jag oftast kring 0,5% i total courtage kostnad. Nu med möjligheten att byta courtageklass inför en arbitrageaffär kommer jag ofta undan med 0,14-0,2%. Det blir en enorm skillnad alltså, men det betyder inte att man inte kan göra arbitragevinster med Avanza mini. Läs inlägget om hur du byter courtageklass på Avanza.




Hur kommer det sig att man kan tjäna pengar på arbitrage?


Alltså, väldigt enkelt förklarat skulle man kunna jämföra det med att vi köper morötter. Vi har orangea och gula morötter. Båda ger samma näring , smakar lika gott och är helt identiska förutom färgen. Priset förändras hela tiden i förhållande till efterfrågan, det innebär att om någon vill köpa många gula morötter eller att det tillfälligt är högre efterfrågan på gula morötter så kommer priset på dom att gå upp. Det vi gör då är att sälja våra gula morötter och istället köpa orangea morötter. Mellanskillnaden gör att vi kan köpa fler morötter för samma pengar och därmed få mat för.. säg tio dagar istället för nio dagar. Om det sen skulle bli större efterfrågan på de orangea morötterna, ja då gör vi samma sak igen. Med tiden får vi fler och fler gratis morötter.

Brukar ni köra arbitrageaffärer? Vilka aktier kör ni det i?

12 kommentarer:

  1. Snygg där! :)

    Kör bara arbitrage i Handelsbanken i dagsläget. Tyvärr misslyckades jag sist pga slarv. Men annars har det gått bra en längre period :-)

    Ha en fin Måndag.

    Mvh Slimis

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tja Slimis,

      Tack! :) Ja du kan ju göra rejäla vinster med ditt innehav! :)

      Tack för kommentaren! Med vänlig hälsning / frihetsmaskinen

      Radera
  2. Bra jobbat!!
    Har också gjort liknande ibland, fast blev ju utan Ericssons aktier när priset svängde lite för fort åt fel håll igen.
    Hur hinner du göra avsluten så fort? Fyra affärer på samma minut, kanske min uppkoppling på landet som är så slö så det tar längre tid och tillfället går förlorat.
    Mvh Fattigbonddräng

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tja Fattigbonddräng,

      Tack, härligt att du också lyckats! Jobbigt att bli utan dock.

      Det är en affär men tror det delades upp pga olika köpare och säljare. Mao så skedde det på samma sekund! :)

      Tack för kommentaren! Med vänlig hälsning / Frihetsmaskinen

      Radera
  3. Brukar inte göra det.

    Ska man ha dem på bevakning eller hur vet man när det är läge?

    Kanske är något för tråkiga dagar.. :)

    Köpte nyss något annat wheiii... rör sig ju åt rätt håll iaf ...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tja Mrs Doubtfire,

      Jag håller bara allmän koll. När det verkar röra på sig kör jag så fort jag får chansen ;). Vad köpte du? :)

      Med vänlig hälsning / Frihetsmaskinen

      Radera
  4. Det har jag faktiskt aldrig gjort, kanske får kolla detta, tack för tipset!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tja Nyttboende,

      Ja kör! Det går att tjäna en del pengar på det faktiskt!

      Med vänlig hälsning / Frihetsmaskinen

      Radera
  5. Varför inte DeGiro? 0% courtage är rätt bra... hade gett dig några aktier till varje gång, allt annat lika. Hälsningar, T

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tja Toscananext,

      Har faktiskt aldrig kollat DeGiro så noga då jag hört mycket jag inte tyckte lät bra från andra. Sen tycker jag Avanza är så bra och enkelt vilket är en förutsättning för att jag ska orka hålla på med det här ;). Kör du själv DeGiro?

      Med vänlig hälsning / Frihetsmaskinen

      Radera
    2. Hej, sen ivåras testar jag Nordea och DeGiro, dels för kostnaderna men även utbudet. Hörde också en massa om både Nordea och DeGiro men bestämde mig för att prova själv. Tycker Avanza är bra men de har blivit för dyra, lite som storbankerna var för 10 år sedan, och har lite för mycket trix för att döljahöga kostnader, tyvärr. DeGiro är som Nordea, sådär hemsida, men funkar bra. Affärer går igenom snabbt och 0 kr i courtage på svenska aktier är lysande. Avanza har jag kvar också.
      Fårstår inte riktigt alla som försöker ha hög sparkvot och snåla på mat och annat och sen gladeligen slösar alldeles för mycket för sina aktieaffärer. Har skrivit lite jämförelser på min blogg om du är intresserad. Hälsningar, T
      Ps Över en mljon i depån så är det inte gratis längre men fortfarande billigt

      Radera
  6. Hej kära vänner, jag är glad att dela med dig mitt sanna livs vittnesbörd. vänligen läs och bli välsignad. Efter att ha varit i gift förhållande med Anderson i 4 år bröt han upp förhållandet med mig, jag gjorde allt för att få honom att älska, men allt var förgäves, jag ville ha honom tillbaka så mycket på grund av den kärlek jag har för honom, Jag bad honom med allt i mig, jag gjorde löften men han vägrade. Jag förklarade mitt problem för min vän och hon föreslog att jag hellre skulle kontakta en spell-caster-trollkarl som kunde hjälpa mig att göra en kärleksspell för att få min man tillbaka i kärlek. Jag är den typ av person som aldrig tänkt på stavning charms kunde fungera eftersom jag aldrig stavade förut hade jag inget annat val än att prova det, jag skickade e-postmeddelande till Oduduwa stavningskanalen och han sa att det inte fanns något problem att allting kommer att vara bra inom tre dagar att min före detta man kommer tillbaka till mig innan tre dagar med stavningsproceduren, instruerar Oduduwa mig hur man gör och vilka stavningsartiklar som krävs för att bli redo, jag gjorde som han sa och han lunch älskar att stava vid midnatt i hans tempel kastade han stavningen och överraskande nästa dag det var runt 11.05AM. Min ex make ringde mig på mobilen, jag var så förvånad över att jag svarade samtalet och allt han sa var vacker, snäll och söt att han var så ledsen för allt som han ville att jag skulle återvända till honom, han bekänner sin kärlek till mig så mycket. Jag var så glad och gick till honom som var hur vi började leva tillsammans glatt igen. Sedan dess lovade jag att någon jag vet vem har ett förhållande problem, skulle jag vara till hjälp för en sådan person genom att hänvisa honom till den enda verkliga och kraftfulla stavningskontrollen som hjälpt mig med mitt eget problem. email: (dr.oduduwaspellcaster@gmail.com) du kan maila honom om du behöver hjälp med att få tillbaka förlorad kärlek eller restaurering av brutna hem, kärleksrelation, ditt äktenskap hem behöver rengöring och rening och alla andra eller annat fall i livet problem kan lösas direktmeddelande Dr.Oduduwa om du behöver hjälp i ditt förhållande eller något annat fall som följer;
    1) Kärleksspel
    2) Lost Love Spells
    3) Skilsmässa Spells
    4) Äktenskapsstavar
    5) stava stavning
    6) Break-up Spells
    7) Bevis en tidigare älskare
    8.) Du vill bli befordrad på ditt kontor
    9) Vill du tillfredsställa din älskare
      Stava Charm för att vinna Lotto, Charm för att vinna Sportspel Bet.
    Kontakta den här Oduduwa-mannen om du har något problem för en permanent lösning
    via e-post: dr.oduduwaspellcaster@gmail.com

    SvaraRadera