onsdag 3 oktober 2018

Mina utdelningar under september

Nu är september månad slut och jag tänkte att det var dags att summera utdelningarna. September är en mellanmånad för mig utdelningsmässigt. Den sticker varken ut som en bra eller dålig månad med andra ord. Något extra roligt är däremot att mitt största innehav Castellum delade ut under månaden som var.



Utdelningarna i september


Oavsett storleken på utdelningarna som trillar in så blir jag lika glad varje gång. Det är något speciellt med passiva inkomster. Det är svårt att förklara men jag vet att alla förstår vad jag menar, det känns som gratis pengar på något sätt. Det bästa är att få dom och återinvestera på en gång. Att veta att utdelningen man just tog emot blev större i samma sekund som man köpte fler aktier. Det tillsammans med utdelningshöjningarna gör det ganska lätt att hålla motivationen uppe. Här nedanför listar jag mina utdelningar under september.

  • Johnson & Johnson (JNJ) 731kr
  • K2A Pref 215kr
  • Realty Income (O) 197kr
  • Castellum 3601kr
Totalt: 4744kr


Jag återinvesterar som sagt alltid mina utdelningar direkt i nya aktier för att få mer utdelningspengar så fort jag kan. Det magiska är att om man får en utdelning på 1000kr och återinvesterar den till 4% direktavkastning så har man i samma sekund skapat 40 stycken passiva kronor som trillar in fortsättningsvis. Om man låter snöbollen rulla fritt och ostört så blir man rik med tiden. Allt handlar bara om att ränta på räntan ska få jobba ostört och fritt.



Arbitrageaffärer under månaden


Jag har fått flera möjligheter att göra arbitrageaffärer under månaden. De aktier som jag kunnat göra det i under september är Investor, Investor igen, Handelsbanken och SEB

  • SEB - vinst 98kr
  • Investor - vinst 389kr
  • Handelsbanken - vinst 260kr
  • Investor - vinst 215kr
Totalt: 962kr


Jag gillar verkligen möjligheten att tjäna i princip riskfria pengar på det här sättet. Jag har genom några enkla byten dragit in nästan 1000kr extra den här månaden vilket är grymt bra. De verkar som att de här 3 aktierna ligger tightare än vad de gjort under tidigare tidsperioder och jag väntar på att återigen byta tillbaka och tjäna lite mer pengar. Jag tror att möjligheten för nya arbitrageaffärer kommer att dyka upp väldigt snart.


Extrapengar på nätet


Jag började för snart 2 månader sen med panelundersökningar för att kunna tjäna lite pengar på nätet. Det här gått klart över förväntan och summan jag dragit in bidrar på ett bra sätt till kassaflödet. Jag har även registrerat mig till MyBonus och Refunder där jag får cashback när jag handlar. Panelerna har under månaden dragit in 796kr. Det är en bra bit över var jag räknar med i fortsättningen men förhoppningsvis kan jag hålla mig kring 4-500kr i månaden.

  • Totalt: 796kr

Om du också vill få cashback och en startbonus på 50kr så kan du använda de här länkarna till Refunder och Mybonus. Då får både du och jag 50kr i bonus när du gjort ditt första köp över 100kr. Jag har lite cashbacka att invänta samt några värvningsbonusar. Det grymma är att om du registrerar dig så får du samma villkor. Dvs om du värvar vänner så får du bonus genom det som du kan plocka ut till ditt konto. Jag inväntar som det ser ut nu 270kr i bonus från Refunder och MyBonus, det är inklusive min registreringsbonus som jag själv tog del av.

Summering av månaden


Det har varit en riktigt bra månad måste jag säga. Panelerna har dragit in bra med pengar och jag har lite bonus att hämta framöver. Jag har tjänat nästan 1000kr genom arbitrage och utdelningarna har varit helt ok. Om jag ska summera så blir det en bra septembermånad. Här nedanför sammanställer jag alla inkomster från utdelningar och saker jag kan tjäna pengar från nätet. Jag kommer inte ta med bonusarna denna månad eftersom de måste godkännas av butikerna första vilket kan ta ett tag. de kommer troligtvis med i nästa månads sammanställning. Detta inkluderar alltså utdelningar, arbitrage och panelerna.

  • Totalt: 6502kr

En enligt mig magisk summa då den nästan exakt täcker mina fast kostnader. Jag skulle alltså kunna leva den här månaden utan mitt vanliga jobb. Jag är sjukt glad över det och kommer att jobba vidare för att klara det även nästa månad. Det skulle vara kul att höra om det här typen av månadsrapporter är intressanta. Vad tycker ni?

8 kommentarer:

  1. Mycket fin progress!
    Jag har hållit på med panelundersökningar i ett antal år, då främst från Di Panelen. Har på sistone signat upp mig på flera paneler men tycker det är rätt ofta jag får en inbjudan som inte passar mitt urval. Rätt drygt i längden att minst 50% av undersökningarna inte leder till något. Hur gör du för att få tillgång till så många undersökningar som möjligt?

    MVH Prepper

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tja Prepper,

      Tack, det har verkligen börjat bra! Har du fyllt i alla uppgifter om dig själv på panelerna innan? Det är lättare för de att skicka rätt undersökningar då har jag märkt, de som passar ens intressen och målgrupp.


      Jag är med i 7 stycken paneler i nuläget men kommer att anmäla mig till fler framöver tror jag. Du kan läsa om alla jag är med i här.

      Med vänlig hälsning / Frihetsmaskinen

      Radera
  2. Måste vara en skön känsla att det rullar in tillräckligt med pengar för att leva utan ett "riktigt" jobb.
    Kul att det rullar på för dig!
    Mvh PB?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tja PB,

      Yes, det känns magiskt faktiskt. En trygghet att veta att man klarar sig! Tack, detsamma! :)

      Med vänlig hälsning / Frihetsmaskinen

      Radera
  3. Väldigt nice med utdelningar :)

    Har några av de företagen också. Kan ligga i sängen medan det är kallt ute, äta och se dem komma in. Så ligger jag o köper lite annat nu med, ser om det gått igenom.. skönt o varmt inne :)

    Nu oktober kommer 1545, november 1532, december 3564.. inga jättebelopp men kommer automatiskt..

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tja Mrs Doubtfire :),

      Shit, det låter grymt nice! Jag håller med om känslan, den är skön.

      Kul med alla utdelningar du väntar på, vad tänkte du återinvestera i? :)'

      Med vänlig hälsning / Frihetsmaskinen

      Radera
    2. Vet inte hur säkert det är att lista vad man äger för företag och om det kan bli för mycket kopplingar då vem man är?

      Kan säga jag köpt Xact högutdelande fonden iaf, den är ju rätt vanlig, annars köper jag ett Torontoföretag o lite andra udda saker som många inte verkar ha.. har du dock en massa pengar som ligger som inte är investerade än, så man kastar sig inte på o köpa nåt så fort det rasslar in i spargrisen ..

      Bakis idag, det är inte hemligt ;) Därför ännu skönare ...

      Radera
    3. Yes, förstår det. Bättre att hålla vissa saker för sig själv! :)


      Haha ok, ja då är det skönt att vara ledig. Själv har jag jobbat idag, men nu är det helg! Btw, skrev ett litet inlägg på det du nämnde i kommentaren i veckan! :)


      Med vänlig hälsning / Frihetsmaskinen

      Radera