torsdag 11 oktober 2018

Har backat 100.000kr den senaste tiden men fortsätter att jaga småpengar

Ingen har ju missat att börsen backat lite den senaste veckan och själv kan jag tycka att uppmärksamheten kring det är lite överdriven. Många snackar om en börskrasch 2018 och självklart, förr eller senare får man rätt. Jag är back nästan 100.000kr den senaste tiden vilket kan låta mycket men om man tittar på det i procent är det inte så farligt. Jag har ju trots allt plussat nästan 15.000kr varje månad i snitt i år vilket summeras till 130.000kr upp.



Att separera portföljens rörelser från livet


Visst kan man ju börja räkna på det och få det att se löjligt ut. Här sitter jag och letar priser på bra skidresor medan vissa dagars börsrörelser är det femdubbla mot vad resorna kostar. En dag som denna när portföljen backat 45.000kr så sitter jag och svarar på lite panelundersökningar som ger mig 15kr. Men, det är inte det som är grejen. Kollar vi tillbaka historiskt så kommer min portfölj att gå upp ungefär 8-12% i snitt, så det är vad jag får förvänta mig framöver också. Om jag börjar bränna pengar i takt med börsens rörelser så kan jag garantera mig själv att mitt portföljvärde inte kommer att öka lika bra framöver.
Att jag backat så mycket den senaste veckan är bara en del i vad det här årets avkastning kommer att landa. Tidigare i år har jag haft en vecka när portföljen gick upp lika mycket. Lika viktigt som det är att bara köra på som vanligt nu är det är göra samma sak när börsen drar iväg. Jag skulle i alla fall misslyckas stort om jag höll på med att försöka tajma marknaden. Jag är glad att jag kört på med min strategi att köpa i upp- och nedgång I bolag som delar ut pengar, pengar som jag sedan fortsätter att köpa aktier för. Så länge jag gör det så kommer mina utdelningar att bli större och aktierna fler. Det blir en snöboll som växer varje dag oavsett om börsen går upp eller ner.



Kommer börsen att krascha nu?


Jag har ingen aning om vad som händer framöver utan går på vad jag tror. Det jag tror baserar jag på hur det sett ut tidigare. Börsen har gått upp om vi tittar över lång tid, jag tror att den kommer att fortsätta att göra det. Senast i februari i år var det panik och prat om en krasch men portföljen står ändå högre nu än då. Om jag hade sålt varje gång man pratade börskrasch så hade mitt portföljvärde varit riktigt deprimerande vid det här laget. Jag säger absolut inte att jag vet vad som kommer att hända framöver. Jag säger bara att jag inte vet vad som kommer att hända och därför inte ens kommer försöka spela smartare än marknaden. Jagkör på det som med störst sannolikhet kommer att ge bäst resultat för min del på sikt.


Min strategi är att köpa stabila bolag som ökar vinsten. Eftersom vinsten ökar kan de höja utdelningen. För utdelningen köper jag fler aktier i samma bolag eller något annat liknande bolag. Svårare än så gör jag det inte för mig. Framtiden får visa om det var rätt eller fel men jag kan inte klaga på resultatet hittills. Det kommer alltid att finnas en risk att bli knäppt på fingrarna av folk som tajmar marknaden, men så länge portföljen växer med sina 10% per år så räcker det för mig. Jag vågar inte stå utanför marknaden och vänta på något vi inte vet när- eller om det kommer. Jag kör den enkla- och fega vägen. Portföljen får göra det som den är bra på så åker jag skidor och samlar enkronor under tiden :).


Låt börsen göra jobbet


För att på ett enkelt sätt förklara hur jag tänker så är det väl egentligen att jag orkar inte oroa mig. Jag är klar med nojjandet och ängsligheten. Om jag inte kan slappna av och lita på att historien upprepar sig nu, hur ska jag då kunna leva ett bra och avslappnat liv när jag nått målet att leva på utdelningarna? Jag tror inte det går att gå runt och vara orolig utan man får helt enkelt släppa portföljen åt sitt öde om man vill ha ett avslappnat liv. Jag vill inte sitta och ta köp- och säljbeslut om dagarna i alla fall. Jag vill åka skidor, dricka kaffe, sitta i solen och tänka på helt onödiga saker som varken drar in pengar eller förändrar världen ;).

Hur mycket har ni backat de senaste dagarna?

20 kommentarer:

  1. Jag håller med dig 100%. Jag passade på att fylla på med lite extra aktier idag och igår. REA är ju aldrig fel när det kommer till bra, stabila bolag.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tja Anonym,

      Nej skönt att köpa lite billigare. Vad köpte du för nåt? :)

      Med vänlig hälsning / Frihetsmaskinen

      Radera
    2. Köpte mer Latour (till substansrabatt!), Investor, Sampo samt Xact Högutdelare :)

      Radera
    3. Härligt, fina köp! :) Är också lite sugen på att ta in Sampo faktiskt!

      Mvh / Frihetsmaskinen

      Radera
  2. Jag kan verkligen rekommendera att läsa (eller lyssna på) "Money Master The Game - Tony Robbins".

    Där berättar han att marknadskorrigeringar (börsnedgångar på 10%-20%) har skett i snitt en gång per år sedan år 1900. Alltså lika ofta som man fyller år.

    Och vid dessa s.k. marknadskorrigeringar så förvandlas de till en björn-marknad (bear-market) bara en gång av fem (alltså 20 % av tillfällena).

    Med andra ord; se detta som en chans att köpa till "rea-pris". Eller passa på att samla ihop en större likviditet.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tja Bombmattan,

      Tack för tipset, ska kolla in den vid tillfälle! :) Det låter lugnande och logiskt.

      Yes, jag är alltid all in så valen blir ganska enkla ;). Hur gör du själv?

      Tack för kommentaren! Med vänlig hälsning / frihetsmaskinen

      Radera
  3. Tack för inlägg. Behövde lite moralisk nudge att jag är på rätt väg, vilket är i princip samma väg som du valt. Min utdelning kommer trots lägre kurs. I ur och skur (ja så länge som bolagen gör vinst och delar ut).

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tja Slutajobbavid55,

      Tack själv! Ja, vi får bara köra på så ska det bli bra! :)

      Med vänlig hälsning / Frihetsmaskinen

      Radera
  4. Alla kungahus måste falla även ditt maskinen

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tja Anonym,

      Förstår inte riktigt vad du menar men förklara gärna! :)

      Med vänlig hälsning / Frihetsmaskinen

      Radera
    2. Alla kungariken måste falla ska det vara men ditt klarar sig nog om du bara får behålla hälsan dvs inget varar för evigt

      Radera
  5. Vet inte vad det står i min partners telefon, troligen rödare än min, men på ISK G5 Etertainment -37,09% back just nu.

    För året ligger jag+5,63%
    1 månad -2,67%
    1 vecka -1,99%
    Idag -2,1%

    Är mest de amerikanska aktierna på kapitalkontot som rasat tror jag..

    Boston Pizza och Las Vegas Sands Corporation lyser rödast.

    Kavastu verkar inte oroad iaf, så det är ju bra.

    Det är inte kul för en gröngöling som mig. Har redan tillräckligt många psykbryt per dag ;) Så fort det händer nåt och skrivs i tidningarna brukar jag alltid höra av mig till en av mina bästa vänner. Eftersom hans hjärna jämfört med min fungerar som en liten icke känslostyrd dator brukar jag bli lugnad efter det :)

    Är lite samma med bostadsmraknaden, sitter man bara kvar tillräckligt länge så blir det nog bra.
    Har en del äldre vänner och bekanta, de är alltid mycket trygga samtalspartners. Glädjs åt sånt som att de köpte sin första bostadsrätt inom tullarna för 350 000, idag..ja ni vet själva :)




    SvaraRadera
    Svar
    1. Tja Mrs Doubtfire,

      Haha, bra att du haren bra vän att ventilera med som verkar trygg :). Precis, man känner inte många äldre som gjort dåliga bostadsaffärer, om det behållit bostaden dvs.

      Hur många innehav har du i portföljen förresten?

      Med vänlig hälsning / Frihetsmaskinen

      Radera
    2. Skulle tippa på kanske 30 så procentuellt är det väldigt lite det backat. Sen några fonder inräknat i det med..

      Radera
    3. Ja, det är bra att diversifiera sina investeringar så behöver man inte bli så orolig när vissa innehav backar lite mer.

      Med vänlig hälsning / Frihetsmaskinen

      Radera
  6. Tappade över 100k denne vecka, ville i fredags snabbt belåna huset för inköp av investor (som i mitt tycke just nu verkar lite billig) men min bättre halva stoppade mig....

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tja Unknown,

      Ibland backar vi sen drar det uppåt igen ;). Kanske smart att inte belåna för mycket i dessa tider och sova gott om natten istället?

      Med vänlig hälsning / Frihetsmaskinen

      Radera
  7. Hej

    Det är ju så det är med börsen ibland går det upp och ner men så länge man inte sålt är det ju inte än förlust.
    Jag ligger själv back 22 kkr.

    Hälsningar från Tandläkaren

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tja Tandläkaren,

      Precis, så är det och det positiva är att man får mer utdelning för pengarna. Bara bolagen fortsätter att prestera vinst framöver.

      Tack för kommentaren! Med vänlig hälsning / Frihetsmaskinen

      Radera
  8. Hej kära vänner, jag är glad att dela med dig mitt sanna livs vittnesbörd. vänligen läs och bli välsignad. Efter att ha varit i gift förhållande med Anderson i 4 år bröt han upp förhållandet med mig, jag gjorde allt för att få honom att älska, men allt var förgäves, jag ville ha honom tillbaka så mycket på grund av den kärlek jag har för honom, Jag bad honom med allt i mig, jag gjorde löften men han vägrade. Jag förklarade mitt problem för min vän och hon föreslog att jag hellre skulle kontakta en spell-caster-trollkarl som kunde hjälpa mig att göra en kärleksspell för att få min man tillbaka i kärlek. Jag är den typ av person som aldrig tänkt på stavning charms kunde fungera eftersom jag aldrig stavade förut hade jag inget annat val än att prova det, jag skickade e-postmeddelande till Oduduwa stavningskanalen och han sa att det inte fanns något problem att allting kommer att vara bra inom tre dagar att min före detta man kommer tillbaka till mig innan tre dagar med stavningsproceduren, instruerar Oduduwa mig hur man gör och vilka stavningsartiklar som krävs för att bli redo, jag gjorde som han sa och han lunch älskar att stava vid midnatt i hans tempel kastade han stavningen och överraskande nästa dag det var runt 11.05AM. Min ex make ringde mig på mobilen, jag var så förvånad över att jag svarade samtalet och allt han sa var vacker, snäll och söt att han var så ledsen för allt som han ville att jag skulle återvända till honom, han bekänner sin kärlek till mig så mycket. Jag var så glad och gick till honom som var hur vi började leva tillsammans glatt igen. Sedan dess lovade jag att någon jag vet vem har ett förhållande problem, skulle jag vara till hjälp för en sådan person genom att hänvisa honom till den enda verkliga och kraftfulla stavningskontrollen som hjälpt mig med mitt eget problem. email: (dr.oduduwaspellcaster@gmail.com) du kan maila honom om du behöver hjälp med att få tillbaka förlorad kärlek eller restaurering av brutna hem, kärleksrelation, ditt äktenskap hem behöver rengöring och rening och alla andra eller annat fall i livet problem kan lösas direktmeddelande Dr.Oduduwa om du behöver hjälp i ditt förhållande eller något annat fall som följer;
    1) Kärleksspel
    2) Lost Love Spells
    3) Skilsmässa Spells
    4) Äktenskapsstavar
    5) stava stavning
    6) Break-up Spells
    7) Bevis en tidigare älskare
    8.) Du vill bli befordrad på ditt kontor
    9) Vill du tillfredsställa din älskare
      Stava Charm för att vinna Lotto, Charm för att vinna Sportspel Bet.
    Kontakta den här Oduduwa-mannen om du har något problem för en permanent lösning
    via e-post: dr.oduduwaspellcaster@gmail.com

    SvaraRadera