söndag 21 oktober 2018

Har fått 140.000kr i utdelningar sedan bloggens start

I veckan passerade de totala mottagna utdelningarna 140 000kr sedan jag startade bloggen. Det är enligt mig sjukt mycket pengar och jag är glad att jag har valt utdelningsstrategin. Jag följer upp alla mina utdelningsmål och nästa milstolpe blir när jag mottagit totalt 150.000kr i utdelningar.




Jag får utdelningar gratis - från utdelningar jag fått gratis


De 140.000kr jag har fått har jag återinvesterat i nya aktier. Jag har alltså fått (!) en passiv kassako som ger mig 5698kr om året. Min genomsnittliga direktavkastning ligger på 4,07% så samtliga utdelningar jag har fått ger mig nya utdelningar. För dessa utdelningar köper jag nya aktier som ger mig ännu mer utdelningar. Ränta-på-räntan är så enormt stark så för varje dag man återinvesteringar snurrar snöbollen fortare. Det absolut viktigaste och som jag verkligen sett nu är att man aldrig ska sluta att återinvestera. Se till att komma igång med ditt aktiesparande, inkassera utdelningarna och återinvestera dom så kommer du att bygga pengar. Stora pengar! Det går nästan inte att misslyckas.

Min utdelningsprognos framöver ligger på 71.206kr om året. Men eftersom jag får utdelningarna löpande så innebär det att ränta-på-ränta effekten blir ännu starkare. Nu i november kommer jag t.ex. att få 7625kr i utdelningar. Det räcker till att köpa aktier som redan från inköpstillfället ger mig 310kr mer i utdelningar varje år. Det räcker till 77st frukostar. Bara genom de utdelningarna jag får i november kan jag alltså äta gratis frukost i 2,5 månad varje år, i resten av mitt liv.

Om man förstår vad det här innebär så förstår man den enorma kraften i ränta på ränta effekten. Bara genom utdelningarna jag får i mars nästa år kan jag finansiera min frukost varje dag i 13 år framöver, det är helt sjukt!





Inte bara gratis utdelningar av gratispengar


Något som är grymt viktigt är att inte bara ha koll på betydelsen av återinvesteringarna utan även utdelningstillväxten. Just nu ligger min genomsnittliga utdelningstillväxt på 8,6% om året i portföljen. Tillsammans med återinvesterade utdelningar innebär det att de totala årliga utdelningarna bör vara fördubblade redan om 6 år. Detta även om jag inte skjuter till något ytterligare kapital.


Det här är ett av alla konkreta exempel som visar på hur lätt det är att tjäna pengar när man är rik. Men för att komma dit måste man börja någonstans och då är det viktigt att veta att ränta-på-räntan jobbar redan från första dagen. Den kommer sen bli starkare för varje månad som går och ju mer pengar du sparar ihop ju mer kommer du att få gratis. Det är helt enkelt så det fungerar.

En miljon i utdelningar om 7 år


Med lite snabba uträkningar har jag kommit fram till att om jag skulle fortsätta att återinvestera utdelningarna så skulle jag troligtvis ha inkasserat total en miljon kronor i utdelningar om 7 år. Det är enormt mycket pengar. Nu kommer jag att sluta jobba innan det så miljonen kommer att skjutas upp. Däremot vet jag att jag kommer min miljonte utdelningskrona lite längre fram. Trots att jag börjar plocka ut utdelningarna och lever på dom så kommer de att fortsätta växa tack vare tillväxten. Min tro är att vi kan räkna med i alla fall 5% utdelningstillväxt framöver så teoretiskt skulle man kunna öka utgifterna om man vill det. I annat fall ökar tryggheten.

Om man någon gång tvekar på sina investeringar eller börjar vackla så kan det nog vara bra att titta tillbaka på allt man fått hittills och hur bra utsikterna ser ut framöver. Jag själv investerade tidigare mestadels i fonder och så mina totala utdelningar är betydligt större än de jag räknar här. Det viktiga är alltid att se vart pengarna kommer ifrån, då inser man att möjligheten till att det kommer att fortsätta i samma spår framöver är väldigt stor!

Vilka fler är sålda på kraften i ränta på ränta?

21 kommentarer:

  1. Ränta på ränta effekten är mitt driv i livet:)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tja TWWI,

      Haha, ja den är rätt nice ibland! ;)

      Mvh / Frihetsmaskinen

      Radera
  2. Ränta på ränta är helt otroligt! Dock är jag fortfarande i början av min utdelningskarriär och effekten av snöbollen är inte så stor än.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tja Frilansportföljen,

      Ja den är grym! Effekten kommer som i en ketchupflaska, i början gården trögt sen smäller det till! ;)

      Vad landar årets utdelningar på? :)

      Mvh / Frihetsmaskinen

      Radera
  3. Menar du 50698 om året? Hängde inte med på var de där 5968 kom från..

    1 miljon på 7 år om man återinvesterar allt? Är det så mycket? Har inte alls räknat på det, men låter helt fantastiskt...

    Är rätt såld fast inte räknat mer än på lite kalkyler på nätet.

    Önskar man kommit på detta lite tidigare bara. Hade vart pensionerad nu då. Tänk om bara någon sagt att spar du 20-30% vilket jag lätt hade kunnat göra av all inkomst, då kan du pensionera dig väldigt tidigt. Lite bitter ;-)

    Undrar om jag bara haft fel människor runt mig hela livet som inte vetat sånt, eller om folk normalt inte har någon större koll. Vore intressant och veta hur många andra som vetat om..

    Faktiskt, i mitt fall, är det så pinsamt så jag hade inte koll på ränta på ränta effekten förens för några år sen och är över 40 år! Nu har jag inte gått i skolan speciellt mycket, men ändå..



    SvaraRadera
    Svar
    1. De 5968 kronorna är den årliga utdelningen från de 140.000 kronor som han har återinvesterat (140.000*0.0407).

      Radera
    2. Tack, då är jag med :)

      Radera
    3. Tja Mrs Doubtfire,

      Haha precis som Anonym skriver (bra förklarat) Ibland är jag nog lite otydlig, sorry! ;) Tack Anonym!

      Alltså, om jag räknar på min portfölj som den är och presterar nu så skulle jag inkassera min miljonte utdelningskrona om 7 år om jag fortsatte att återinvestera så länge. Utdelningarna står för en stor del av avkastningen.

      Ja det är lätt att känna så men jag tror även att man kanske behöver leva med ett annat tänk för att på riktigt förstå. Sen kanske livet hade varit rätt trist om man börjat spara hårt redan som jätteung? Man kanske hade fått blodad tand och skippat massa saker för att spara istället, eller vad tror du?

      Jag tror att människor normalt inte har så stor koll. Pratade faktiskt med två närstående som nu är pensionärer och jag blev förvånad över hur lite de tyckte att man behövde spara, i princip noll sparande i jämförelse med oss. I ett sånt läge tror jag inte ens man ser ekonomisk frihet som en möjlighet.

      Självhade jag koll på det hyfsat tidigt i livet men fattade nog inte riktigt innebörden sen var det massa annat jag ville göra så fick helt enkelt välja. Ångrar det inte idag dock även om man kunde gjort vissa smartare val.

      Mvh / Frihetsmaskinen

      Radera
    4. Det är ingen fara, jag har rätt knepigt att förstå vissa saker, men är bra på annat :D

      Man får banka in vissa saker i huvudet, och flyter inte alltför lätt när det är matematiska saker ..

      Däremot blev jag taggad nu, så en miljon kr i utdelningar om du slutar in sätta in nya pengar nu förutom utdelningarna?

      Vore jättekul o se hur du räknat på nåt ungefär, eller få någon någorlunda uppställning så man kan se det framför sig.

      Sånt där går jag igång på massor. Berättade det för min partner eftersom - när vi är klara med uppköpandet av aktier - kommer ha nåt liknande ca 1,8 mkr som dig. Så det kanske gäller oss med.

      Partner som behöver bli peppad mellan varven sa Oj,Wow..

      Man blir väldigt peppad av sånt. Det låter nästan overkligt.

      Sen tar vi det nog lite lugnt med inköpen nu, får se var allt är på väg.. kan vara bra o vara likvid med..

      Alltså, jag vet inte. Jag har inte gjort så smarta saker för mina pengar. Shoppade enorma mängder kläder och skor när jag var yngre. Köpte en snygg ny bil. Köpte svindyra nya mobiler när det kom mobiler. Samt vet inte hur många hem jag möblerat upp.

      Så jag har levt, ja :)Väldigt tempo..

      Resorna ångrar jag nog inte, det var kul, gav vana och erfarenhet.

      Tror att shoppandet hade jag kunnat skära ned till 50% och fortfarande vart lika lycklig. Kanske 30% med, minns hur jag gav bort dyra märkeskläder till vänner för jag inte fick plats med allt..

      Bilen var väl lite onödig. Vad sjutton skulle jag med den till. Förlorade massa där.

      All mat ute, smoothies, alkohol, där hade man kunnat klippa rejält med.

      Så det jag "ångrar" om jag nu kunde gå tillbaka är bort med iaf 50-70% av allt shoppande. Resorna får står kvar. Inbillar mig de vart nyttiga eller nåt.

      Vips, vad mkt pengar som gått upp i rök.

      Hade kunnat köpa några indexfonder bara, men hade verkligen noll koll..

      Radera
    5. Är lite fundersam på om man borde sälja av allt och sitta still i båten ett tag. Sen köpa tillbaka..

      Man kan ju göra det..

      Känns som inte mkt är kul nu, bostadsmarknaden, aktiemarknaden, räntebesked var det imorgon?, svenska kronan,33% chans att rädda jordklotet om vi sätter fart nu men lär väl inte hända.. är glad jag inte har barn eller kommande barnbarn att tänka på. När jag/vi dör dör allt med oss...

      Radera
    6. Tja Mrs Doubtfire,

      Det är alltid lätt att vara efterklok. Det låter som du spenderat friskt och visst är dyrt shoppande kanske onödigt men det är lätt att säga nu.

      Det låter som du haft bättre betalda jobb och mer pengar än mig. Mina pengar har främst gått till resor och hobbys/sporter. Inte haft pengar till dyra bilar och sånt.

      Kul att partnern blir peppad, du borde visa upp lite snygga siffror på framtida utdelningar. Ett tips är att kolla in Stefan Thelenius Sparkalkylator deluxe. Knappa in alla dina siffror, sätt på 20år och visa sambon! :) Där ser man tydligt ränta på räntan.

      Att sälja eller inte är aldrig lätt att veta men jag sitter still och fortsätter att köpa. Om jag säljer nu när ska jag våga gå in igen? Om jag säljer nu så får jag inga utdelningar och säkrar i princip därmed att jag i alla fall inte kommer att bli fri. Så tänker jag typ.

      Med vänlig hälsning / Frihetsmaskinen

      Radera
    7. Tack,ska kolla in den :) Jo jag har tjänat en del, säger ju det, så korkad med pengar innan, enda smarta var att jag åtminstone köpte bostadsrätt och bytte upp mig hela tiden..

      Fast helt i det blå har jag inte vart för någonstans fattade jag: in pengar, sen ut pengar. Ej ta sms lån eller andra dumheter. Inte spendera mer än man har, helst lämna en del kvar. Samt jobba på. Ständig prestationsångest och ångest för pension&inkomster..

      Köpte klövern preferens idag, snackade med vän efter inlägget, vi kanske kör lite både och, både säljer o köper.. ;D

      Lyser mindre rött nu och mer grönt än innan..



      Radera
  4. .. eller ja, nån kan ju ha sagt nåt om någon ränta på ränta effekt, men eftersom jag alltid hatat matte fattade jag nog inte vad det var och förträngde det snabbt. Aktier var också sånt där som bara väldigt smarta människor höll på med. Fattade inget av det heller.

    Kan berätta att jag hade lite aktier en vän tipsat om att köpa. Loggade in antal ggr och såg de föll och föll och föll.. alltså verkligen föll. Men tror inte jag ens fattade hur man gjorde för att sälja.. eller om jag borde sälja.
    Så förträngde det. Var kanske inga extrema summor, 20 000 som blev 4000 men ändå..

    Man måste alltså inte vara nåt geni för att börja med det här ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha, nej precis inget geni för att börja :). Jag tror alla gör misstag i början, blir lite sura och lägger av ett tag för att sen läsa på lite mer och förstå bättre och det är då man lyckas :).

      Med vänlig hälsning / Frihetsmaskinen

      Radera
  5. Hejsan hur ser du på Diös som bolag du har ju en rätt stor stek?

    Mvh Marcus

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tja Marcus,

      Yes, har runt 4,5% av portföljen där :). Jag gillar verkligen bolaget och hur de presterar men sen finns det stora risker nu. Så länge de kan fortsätta i samma linje som de senaste åren så håller jag kvar och eventuellt ökar lite. Skulle de börja leverera dåliga reaultat så får jag utvärdera men hittills levererar de bra!

      Mvh / Frihetsmaskinen

      Radera
  6. Vad tycker du om Rika tillsammans, Charlie Söderberg och kurserna, samt alla dessa träd alla vill man ska köpa?

    Snubblar över det lite varstans och tycker det känns så oseriöst. Ingen vet om dessa träd kommer generera någon vinst. Känns inte troligt alls..

    Sekt..

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tja Mrs Doubtfire,

      Jag har inte satt mig in alls i det där men skulle aldrig lägga mina egna pengar där.

      Mvh / Frihetsmaskinen

      Radera
    2. Är med i lite grupper, Economista grupperna och andra aktiegrupper och ser hur gänget kränger träd och hyresfastigheter USA.

      Är bara fundersam..

      Sen verkar de ha möten regelbundet. På tonen låter det nästan som väckelsemöten, eller så är jag bara negativ.

      Alla får väl provision för att värva nya medlemmar.

      Sen om det fungerar, kanske.. oklart väl..

      Min inneboende säger pyramidspel. Han sågar det mesta. Vilket mellan varven är bra när alla andra är superpositiva.

      Det jag stör mig på är "väckelsetonen" och "värvningsförsöken".. sitter massa desperata människor i stil med "Är ekonomiskt bankrutt, kan inget om aktier, behöver pengar snabbt, vad ska jag göra med mina sista kronor för att få ihop pengar" och går på allt sånt..

      Radera
    3. Tja,

      Ja det bästa är väl att googla som med allt och sen bilda sig en egen uppfattning. Jag håller mig till aktier och läser gärna runt på andra bloggar osv. Det mesta som är bra brukar det skrivas om från olika håll och flera bloggar. De är många som förespråkar vanliga aktier som handlas på börsen, kanske av en anledning?

      Jag vet vad du menar, jag har också haft folk som försökt värva mig men tyvärr inte fått svar på de frågor jag haft.

      Med vänlig hälsning / Frihetsmaskinen

      Radera
  7. Hej kära vänner, jag är glad att dela med dig mitt sanna livs vittnesbörd. vänligen läs och bli välsignad. Efter att ha varit i gift förhållande med Anderson i 4 år bröt han upp förhållandet med mig, jag gjorde allt för att få honom att älska, men allt var förgäves, jag ville ha honom tillbaka så mycket på grund av den kärlek jag har för honom, Jag bad honom med allt i mig, jag gjorde löften men han vägrade. Jag förklarade mitt problem för min vän och hon föreslog att jag hellre skulle kontakta en spell-caster-trollkarl som kunde hjälpa mig att göra en kärleksspell för att få min man tillbaka i kärlek. Jag är den typ av person som aldrig tänkt på stavning charms kunde fungera eftersom jag aldrig stavade förut hade jag inget annat val än att prova det, jag skickade e-postmeddelande till Oduduwa stavningskanalen och han sa att det inte fanns något problem att allting kommer att vara bra inom tre dagar att min före detta man kommer tillbaka till mig innan tre dagar med stavningsproceduren, instruerar Oduduwa mig hur man gör och vilka stavningsartiklar som krävs för att bli redo, jag gjorde som han sa och han lunch älskar att stava vid midnatt i hans tempel kastade han stavningen och överraskande nästa dag det var runt 11.05AM. Min ex make ringde mig på mobilen, jag var så förvånad över att jag svarade samtalet och allt han sa var vacker, snäll och söt att han var så ledsen för allt som han ville att jag skulle återvända till honom, han bekänner sin kärlek till mig så mycket. Jag var så glad och gick till honom som var hur vi började leva tillsammans glatt igen. Sedan dess lovade jag att någon jag vet vem har ett förhållande problem, skulle jag vara till hjälp för en sådan person genom att hänvisa honom till den enda verkliga och kraftfulla stavningskontrollen som hjälpt mig med mitt eget problem. email: (dr.oduduwaspellcaster@gmail.com) du kan maila honom om du behöver hjälp med att få tillbaka förlorad kärlek eller restaurering av brutna hem, kärleksrelation, ditt äktenskap hem behöver rengöring och rening och alla andra eller annat fall i livet problem kan lösas direktmeddelande Dr.Oduduwa om du behöver hjälp i ditt förhållande eller något annat fall som följer;
    1) Kärleksspel
    2) Lost Love Spells
    3) Skilsmässa Spells
    4) Äktenskapsstavar
    5) stava stavning
    6) Break-up Spells
    7) Bevis en tidigare älskare
    8.) Du vill bli befordrad på ditt kontor
    9) Vill du tillfredsställa din älskare
      Stava Charm för att vinna Lotto, Charm för att vinna Sportspel Bet.
    Kontakta den här Oduduwa-mannen om du har något problem för en permanent lösning
    via e-post: dr.oduduwaspellcaster@gmail.com

    SvaraRadera