torsdag 13 december 2018

Nu får jag 6000kr i månaden från utdelningar!

Äntligen lyckades jag ta mig över den magiska gränsen att få 6000kr i månaden från utdelningar. Jag har legat nära den här gränsen ett tag men ständigt dragits ner av dollarkursen eller att mina fonder tappat i värde men idag klättrade jag över och får nu 6026kr i månaden i utdelningar.




6000kr i månaden räcker långt


Det här är en magisk gräns för mig just för att jag nu är riktigt nära ett av mina två stora delmål vilket är att täcka alla mina fasta kostnader, mat och bilkostnaderna. För att klara det behövs 6525kr i månaden så jag är inte långt ifrån. När jag når det målet så kan jag leva på utdelningarna och skulle bara behöva fixa pengar till resor och nöjen på annat sätt. Om det skulle knipa så kan jag ganska enkelt klara mig på mindre pengar genom att t.ex. sälja bilen och få ner kostnaderna med 1000kr i månaden. I det läget är jag hemma.


Yeeeees! Alltså det här känns så otroligt skönt! Det är lite svårt att beskriva men jag har jobbat mot det här målet ett tag nu, så det känns som jag passerat en tröskel. Om jag känner för att sluta jobba helt så skulle jag inte känna mig orolig över det. Jag skulle ganska enkelt kunna fixa de 500kr i månaden som saknas för att betala räkningarna så jag känner mig faktisk ganska ekonomiskt fri nu.


Att leva helt på utdelningar


Jag har alltså exakt 499kr i månaden från utdelningar kvar innan alla räkningar, maten och bilen är betald. Det gör mig mer motiverad än någonsin att få ihop den där återstående femhundralappen. Snabbt räknat blir det 6000kr per år vilket motsvarar ett kapitalvärde på 150 000kr. Det är väldigt mycket för mig som bara jobbar deltid och sparar någon tusenlapp i månaden. Räknat på portföljen så kommer det här att ta mig 2 år till men jag har en känsla av att det kommer att gå snabbare. Med lite extrapengar jag tjänar på nätet och arbitrageaffärer kanske jag kan skynda på det litegrann. Räknar jag till förväntade utdelningshöjningar så kan man nog kapa ett par månader direkt.




Jag har mitt mål extremt klart för mig, jag vet att jag kommer att leva på mina utdelningar inom ett par år och det känns magiskt! Jag har aldrig känt att jag haft mer kontroll över mitt liv än nu och planen ser ut att fungera. Under den här resan har jag lärt mig en viktig sak och det är att aldrig tvivla på sig själv. Lyssna på dig själv och strunta i folk som säger att det inte går. Jag är anonym här på bloggen och det är ingen runt omkring mig som vet mina planer. Varje gång jag tagit upp det så har jag bemötts med tvivel och ifrågasättande så jag har valt att hålla det för mig själv. Den dagen det är dags så slutar jag att jobba, föralltid. Kanske berättar jag om det för de som vill lyssna då.

Brukar ni prata ekonomisk frihet med era vänner?

44 kommentarer:

  1. Grattis! Brukar inte prata om det så ofta med vänner, men har kommit in på det ibland. Reaktioner har varit lite olika, har varit både positivt och negativt. Men jag är väldigt försiktig med att outa för mycket info i verkliga livet. Man får ibland inte verka som man har det för bra helt enkelt. ;)

    Hade säkert varit annat om vännerna själva var insatta och satsade på samma sak, tror det skulle ge intressant input.
    /C

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tja C,

      Tack! :) Ja det är svårt det där, jag har försökt komma inpå det också men man märker snabbt omdet går at prata om eller inte. Vissa ser det bara som omöjligt eller riskfullt och en del kanske kan tro att man har massa pengar när det egentligen handlar om låga kostnader i grunden.

      Vad tänkte du göra när du väl slutar att jobba? Ha ett "jobb" så att det ser ut som att du jobbar, tex på distans. Eller säga som det är?

      Mvh / Frihetsmaskinen

      Radera
    2. Tror jag bara säger som det är att jag lever på aktier, det är nog enklast. Man behövet inte gå in på kapitalet och utdelningar eller om det är trades, de får fantisera lite själva.

      Vet inte heller om jag kanske vill ha enstaka inhopp på något jobb ifall det längre fram känns kul, då kan man berätta att man gör lite extra jobb ibland. Men inget jag kommer lägga tid på som en cover up utan det är nog mer om jag vill ha det mer socialt och testa något nytt längre fram.

      Till en början när jag väl slår till kommer jag nog första året bara ta dagarna som de kommer. Jag är rätt trött just nu och behöver nog en längre paus snart. Så kommer inte första tiden ha problem med att det händer för lite. Promenera, laga god mat, fixa hemma, kolla bra film, läsa, kanske börja delta i gruppträning eller hitta ny träningssktivitet, hitta på saker med familjen, så har inga storslagna planer för första tiden, mer hitta lyckan i det lilla livet. Har ett barn som jag vill kunna stötta så mycket jag kan. Bara göra mer av det jag gillar nu och kanske hitta nya intressen och ork. På sikt blir det nog flytt till en mindre ort för billigare och bättre boende, mindre stress och mer natur. Hur tänker du dig att din första tid som helt fri ska se ut? Som nu eller är det något du vill ändra när du är helt fri? /C

      Radera
    3. Ja det är sant, kan nog funka.

      Jag är eventuellt inne på att behålla firman, har ju enskild firma. Då kan jag bara säga att jag jobbar därifrån och kör över nätet eller nåt typ.

      Det låter som en grym plan du har, jag gjorde nästan exakt samma sak när jag sa upp mig. Var ledig ett år och bara gjorde saker som var kul och tog det lugnt, var utomhus typ varje dag och gjorde saker. Den bästa tiden i mitt liv! Har skrivit lite om det här.


      När jag väl slutar helt så kommer det sannolikt bli exakt som mitt sabbatsår och ta allting helt spontant, dvs göra det jag känner för. Inga krav eller saker som ska uppfyllas. Typ verkligen njuta av en kopp kaffe några timmar, åka skidor på vardagar etc. Inga stora planer utan uppskatta enkelheten.

      Radera
    4. Läste inlägget du länkade till, kommer ihåg att jag läst det förut och det är så bra inlägg att det tåls att läsas flera gånger. Du har en grymt bra plan som du följer och det är så spännande att följa din resa! /C

      Radera
    5. Ok, tack! Vi har ju liknande resa så det är riktigt kul att du är här och kommenterar och uppdaterar vad som händer i ditt liv. Det är kul att bolla tankar med människor som tänkte liknande :).

      Radera
  2. Helt fantastiskt! Stort grattis! Vilken känsla härlig känsla :-)
    Mvh, Anneli

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tja Anneli,

      Ja, det betyder mycket för mig det här! Tack! :)

      Mvh / Frihetsmaskinen

      Radera
  3. Fy vad roligt att läsa om din lycka, det smittar av sig ska du veta! Att glädjas över sina delmål och framgångar anser jag är viktigt, det är annars lätt att tappa fokus på slutmålet.
    Jag glappkäftar åt alla o en var som gitter lyssna, sällan jag hittar någon som ens har det minsta av aktieintresse och då jobbar jag ändå på ett riktigt stort företag. Var f*n är alla aktienördar? Det måste väl finnas mer än de tappra 300 ekonomibloggarna i landet lagom?

    Mvh // PP

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tja Procetpanik,

      Tack! Riktigt jul att höra och tack för peppen! :)

      Haha, ja det kan man undra. Det är tur att Vi har varandra här i bloggvärlden så man kan få pepp av varandra på vägen! :)

      Mvh / Frihetsmaskinen

      Radera
  4. Hej!
    Vad roligt att du typ klarar dig på enbart utdelningar nu!

    Jag har inte riktigt det målet så pratar inte om det med andra. Men jag har börjat nämna för vissa hur kul det är att få utdelningar från aktier men ingen som riktigt nappat på det så blir mest ytligt prat om det. Har en kompis som seriöst börjat kika på aktier iaf. Hoppas vi kan diskutera en del framöver.

    Mvh PB?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tja PB,

      Ja det känns bra! :)

      Vad kul att du hittat en kompis som verkar intresserad. Det är inte lätt det där.

      Tack för kommentaren! Mvh / Frihetsmaskinen

      Radera
  5. Hej.
    Kul att du får in så mycket i utdelningen varje månad.
    Men jag får inte ihop det.
    Har du inget boende inräknat i de fasta kostnaderna, de brukar stå för en stor del typ de du får in på utdelningarna eller mer.
    Har jag missförstått ditt inlägg?

    /Johan

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tja Johan,

      Jo absolut har jag boende inräknat. Du kan se alla i A kostnader u ser fliken Utdelningsmål i menyn.

      Jag räknar med lite marginal för om räntorna skulle gå upp men typ så här:

      Avgift till föreningen, parkering och räntekostnader på lånet 3500kr.

      Mat 1500kr

      Bil 1000kr

      Mobil 100kr

      Elräkning 350kr

      Försäkring 75kr

      Det blir 6525kr i månaden.


      Förstår du nu? :)

      Mvh / Frihetsmaskinen

      Radera
    2. Sorry för stavfel, är ute och cyklar och skriver från mobilen ;). Du ka se alla mina kostnader under fliken utdelningsmål i menyn :).

      Radera
    3. Du kanske har skrivit om detta i ett tidigare inlägg. Men jag undrar om du har en buffert förutom utdelningarna. För emellanåt dyker det ju upp andra utgifter än dina 6500: bilrenovering? kläder? presenter? nöjen? tandläkare? läkarbesök? mediciner? ny mobil? ny bil så småningom? cykel (om bilen säljs)? osv.
      /Hea

      Radera
    4. Tja Hea,

      Nej jag har ingen buffert, hade det tidigare men inte längre.

      Alltså 6500kr är det jag behöver för att klara mina fasta kostnader, mat och bilen. Sen vill jag självklart göra saker så 9200kr är vad jag behöver i månaden. Har radat upp det i menyn under Utdelningsmål. Om det skulle knasa så kan jag ju ta nöjespengarna. Men helt ärligt så är det inte så mycket som kan bli panik. Om bilen pajar så kan jag vänta med att fixa den då vi inte är beroende av den. Samma sak med tvättmaskin, mobil kan man ha en gamma så länge etc.

      Mvh / Frihetsmaskinen

      Radera
    5. Tack, då kan jag känna mig lugn��. Läser alltid bloggar via mobilen så jag ser bara inläggen, inte sidomenyerna med detaljer. /Hea

      Radera
    6. Haha, ja jag förstår 😉. Jag läser också oftast från mobilen.

      Ha en bra kväll! :) Mvh / Frihetsmaskinen

      Radera
  6. Jaha, grattis får man väl lov att säga då. Men bygg nu in en del marginal i dina beräkningar, du vet aldrig vilka kort livet spelar nämligen.
    Mvh https://investera-pengar.blogspot.com/

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tja Investeraren,

      Tack! :) Alla gör som de vill såklart men jag har lärt mig att livet kan vara riktigt kort om man har oflyt så jag vågar inte chansa med för mycket marginaler. Att dra in en tusenlapp eller två går alltid att fixa på kort varsel genom något extrajobb eller så om det skulle behövas. Men bra att tänka på och alla bör anpassa sig efter dom själva!

      Tack för kommentaren! :) Mvh / Frihetsmaskinen

      Radera
  7. Åh vad härligt! Verkligen glad för din skull Supergrattis! Du har kämpat så länge. Måste kännas riktigt bra.

    Alltså jag vet inte. Umgås med så varierande sorters människor. Sista tiden har det blitt massa rikingar genom jobbet och de bryr sig knappast om mina små utdelningar (fint flickan har nåt o göra typ), även om jag faktiskt OFTARE får nåt grattis då och då. Välbärgade människor verkar ha en tendens att klara av och säga grattis oftare till andra som kämpar på? Kan det vara så? Får mer uppmuntran och intresse iallafall, t ex vilka aktier jag har, ja sånt..

    Sen har vi mina vanliga vänner/släktingar då, torpare och medelklass. Nu var jag taskig kanske, men visst finns det nån här och där som säger vad kul, men de är väl genomdeprimerade hela bunten så vet inte om de kan glädjas så mycket egentligen.. ?!... vet faktiskt inte.. de kanske har nog med sina egna problem. En del verkar ju inte fatta heller, man kan få korkade kommentarer som att jaha, men då kan du sluta jobba NU?! Öhh, neeej det sa jag inte, har en bit kvar. MÅL stavas det.

    Vet inte vilka jag gillar bäst, fast de rika är lite mer inspirerade att umgås med då de kämpar som fan! Så drivna människor även om man kan spy lite på deras ego och tro att ALLA har som de har, fast de är ju oftast jäkligt duktiga, Går upp 05.00 varje morgon o sånt..
    Kanske inte min melodi..

    Har blivit tystare iaf och "briljerar" inte längre utom på nätet med inkomster, utdelningar, mål. Tror det är bättre och inte prata så mycket om det, men visst är det trist, kväver en, älskar ju att snacka om sånt och väldigt hjälpsam, hjälper gärna andra, massa idéer etc, men orkar knappt längre. De som vill förändras de förändras, resten får sköta sitt race typ..

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Mrs Doubtfire, missade att svara på den här kommentaren, sorry ;).

      Intressant det där, kan tänka mig att de "rika" inte känner någon avundsjuka. Alltså, många kanske känner med sig att de själva aldrig skulle orka offra allt som krävs för att bli ekonomiskt fri. Medan de som har det gott ställt redan är där om de vill men väljer en annan väg? Lite som en jättevältränad har lättare att peppa en nybörjare typ. Stämmer såklart inte alltid men kanske ibland?

      Sen finns det självklart tvärtom också. Jag vet flera kompisar som lätt skulle vilja vara ekonomiskt fria men det blir ändå svårt att prata om det för de ser inte möjligheterna som finns. Då kan jag bli att jag håller det för mig själv för jag är rädd för att dras med och tappa fokus och peppen.

      Tack för kommentaren! Mvh / Frihetsmaskinen

      Radera
  8. Kontenan är:

    1. Tror det är okej att berätta för människor som är bra mycket rikare än en själv. De kommer inte vara missunsamma, vilja låna pengar, bli avundsjuka. Möjligen kan de tycka det är skumt att vilja bo utomlands och jobba mindre. Verkar ej vara deras melodi. Sen är det nog rätt osmart att prata med sådana man inte ska prata om sånt med, men tycker ändå jag fått bra feedback på mina mål från rikare människor..

    2. Tror det är mindre okej att berätta för de som har mycket sämre än en själv. Även om jag gjort till vissa där med. Beror lite på deras egna möjligheter. Om de har jobb, har möjlighet att lägga undan, o s v. Känner jag kanske gjort mig lite sårbar där, som att när det skiter sig för någon som vet vi har 2 mkr finns det risk vi kommer vara de som folk förväntar sig ska ställa upp ekonomiskt.

    Ska börja öva på en kommentar: Jodå, jag hankar mig fram..
    Tror det är en bra kommentar överlag. Är väldigt snackig på gott och ont.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Helt rätt tänkt mrs. Har själv jobbat med detta i femtonår och i början var det ingen som förstod mitt mål. Som ung med kidsen små var det svårt att spara och preffar och utdelningar var det bara typ Wallenbergar som höll på. Har nu 26'm i utdelning +tio från staten som jag tog ut fort som faen nu.

      Radera
    2. Tack. Vad spännande. Starkt av dig. Hur klarade du av att hålla målet? Fick du nån uppmuntran någonstans?
      26000 är ju riktigt bra! Hur mycket är det i sparkapital?

      På 2:an ovan glömde jag lägga till det dåliga samvetet. Lätt o få det när andra runt en har det sämre.Känner som sagt en rejäl blandning människor..

      Radera
  9. Stort grattis!

    Brukar prata med vissa, men merparten är av åsikten att man ska "leva här och nu". Börsen är något farligt där pengarna försvinner...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tja Snålgrisen,

      Tack! :) Ja tyvärr verkar många säga så, tom många nära mig. Vi får köra en Fire uppslutning sen när vi alla är fria! ;)

      Mvh / Frihetsmaskinen

      Radera
  10. Vore kul med ett blogginlägg om du någonsin känner nåt slags dåligt samvete för att andra har sämre osv? Kan känna jag börjat plågas av det. Som vänner/kollegor man haft och följt många år och medan man själv försakat massa saker för att bygga upp pengamaskinen har de gjort sämre val och är nu panka o s v.. kan trots det känna lite dåligt samvete som att man kanske borde hjälpa dem mer? Ah, vet inte..

    Funderar på hur andra som också bygger pengamaskinen resonerar runt sånt. Alt har de bara en sorts vänner/bekanta och slipper sådana problem. Kanske annorlunda för oss som har så utspritt. Även släktingar i nöd. Har alltid gett goda råd och sånt men mäniskor lyssnar sällan, vill inte, inte intresserade. Så egentligen kanske man inte borde bry sig då. Lite som de får skylla sig själv, men tycker det är svårt. Är inte direkt någon psykolog.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tja Mrs Doubtfire,

      Bra idé, det får jag försöka skriva ett inlägg om! :) Får se när det kommer upp bara har massa inlägg jag vill skriva så kanske tar ett tag men ska försöka.

      Det är en svår grej det där och kanske ännu bättre anledning att hålla tyst om sina utdelningar.

      Mvh / Frihetsmaskinen

      Radera
    2. Ja, ju mer jag funderar på det - man ska nog vara tyst. Fan vad svårt det är :D Är ju som att ha kommit på nåt jättebra som kan hjälpa massor och sen får man inte prata om det. Har alltid haft svårt att göra mig sämre än jag är eller vara en "medelmåtta" men inser jag måste öva på detta för att slippa många problem.

      Radera
    3. Jas precis, ibland är det riktigt svårt. Jag har nog varit så hela tiden. När jag väl varit öppen oavsett om det handlar pengar eller träning så är det alltid någon som ska hitta svårigheter eller risker vilket drar ner ens motivation. Då har jag istället valt att vara tyst eller hålla mig till människor med samma intresse och syn på saker och sållat bort resten. Man måste förstå att ekonomisk frihet inte är för alla utan hitta sitt umgänge, tror alla vinner på det. Vi människor är så olika ;).

      Radera
    4. Du är smartare helt enkelt :) Kan lära mig av andra. Min partner är också smart och tyst, skapar sig inte massa problem med människor. Ska verkligen träna på det. Måste lära mig att ge lika mycket tillbaka som jag får. Tror jag lyckats samla på mig en del introverta som inte säger så mycket, och då vet man tillslut inte vad man ska prata om eftersom de är så tysta. Lätt man börjar babbla då om allt möjligt..

      Nästa "etapp" blir julfest. Släkt och sånt man inte träffar så ofta, Ska verkligen försöka vara tråkig medelmåtta. Träna mig på att jag inte behöver vara den som håller konversationen igång. Det är OKEJ att var tråkig, tyst, om de andra är tråkiga och tysta. Tror det är en typisk kvinnlig grej att man känner man måste kompensera om andra inte säger så mycket. Är då det är så lätt att börja babbla om sånt man inte ska babbla om..

      Tack för fina insikter:) Lär mig varje dag. Tror också på det du skrev lite nedan att lätt människor börjar hitta fel på ens idéer och mål. Oavsett om det är affärside, eller ekonomisk frihet. Det gör bara man dras ned och bli ofokouserad.

      Radera
    5. Nej jag är nog inte msartare, vill bara göra det enkelt för mig ;).

      Det där beror nog på hy rman är som människa, jag pratar på rätt bra med mina närmsta men har väldigt svårt att hålla igång konversationen med människor jag inte har något gemensamt med. Kanske därför jag väljer att umgås bara med människor med samma intressen.

      Ja omdet inte är så att De håller med eller har samma mål, som vi här. Är nog bra att hitta folk med samma mål som man kan ventilera med. Jag tror det är svårt att klara av 5-10 år utan att ha någon att prata med.

      Tack för bra tankar!

      Radera
  11. Grattis och lycka till!Håller fullständigt med dig ,jag har själv lessnat på kommentarer det finns alltid någon besserwisser som ska ifrågasätta ens egen filosofi.Har som mål att också komma upp i utdelningar ,har just nu 3000 i månaden. Kör på!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tja Kvarn,

      Tack! Ja tyvärr leder det oftast inte till något bra. Jag gillar att hålla saker för mig själv, oftast lyckas jag bättre då. Kan vara mer öppen när jag väl lyckats för då är det svårare att ifrågasätta det. Var flera som tvivlade på min affärside innan jag startade eget så jag höll tyst om det tills det rullade på. När jag väl betättade så var det ingen som ifrågasatte eftersom det rullade ju på.

      Snyggt jobbat, kör på och lycka till du med! :) Mvh / Frihetsmaskinen

      Radera
  12. Grattis :)
    Har själv en bra bit kvar till mitt mål, nästa år blir prognosen 2000 i månaden. Vilket jag är väldigt nöjd med efter att under
    året bytt spår från mitt tidigare sparande som under många år har delat ut ca 9000-10000 om året i en vanlig depå. Själv brukar jag inte prata med så mycket folk om detta, endast frugan, håller det mest för mej själv eftersom många inte riktigt förstår konceptet känns det som. Kommentaren man brukar få om det gäller pengar är "det är väl bara å sälja lite aktier, det har du gott om.". Men det är som att slakta hönan som lägger guldäggen, men det är det inte många som förstår, så därför är det bättre att vara tyst :)
    Men har hittat många trevlig bloggar i år, har inte kollat så mycket efter liknande innan men det finns mycket intressant att läsa :)
    Så till er alla, spara på och ha en god jul och ett gott nytt sparår :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tja Anonym, Tack! :)

      2000 i månaden är grymt bra, man får mycket gratis för de pengarna! :)

      Väldigt bra skrivet, som du säger inte många förstår att aktierna är grunden i friheten och vägen från ekorrhjulet. Många tänker så kortsiktighet tyvärr. Det finns grymt mycket bra bloggar, jag har många jag gillar i min blogglista till vänster!


      Med vänlig hälsning / Frihetsmaskinen

      Radera
  13. "det är väl bara å sälja lite aktier, det har du gott om.". Men det är som att slakta hönan som lägger guldäggen, men det är det inte många som förstår"

    Klockrent:D

    SvaraRadera
    Svar
    1. Håller verkligen med! Vi som förstår, förstår.. ;)

      Radera
  14. Har långt kvar till FIRE. Men har nån gång försökt prata med några i bekantskapskretsen som redan är där (en del pga arv, andra har byggt upp företag som blivit uppköpta). Vill ju så gärna få lite praktiska tips på hur de gjort! Hur de gör nu, förvaltar de själva eller lägger de ut på nån?
    Men tyvärr så är det inte något de vill förmedla. Iallafall så försöker de släppa samtalsämnet så fort det går.

    Hälsningar Spargrisen

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tja Spargrisen,

      Ok, låter konstigt att de inte vill prata om det om du är intresserad. kanske känns det jobbigt om de tex fått ett arv och vet att du har väldigt långt kvar och måste jobba väldigt hårt för att komma dit? Just arv känns som en svår grej, det finns ju många som faktiskt i princip får ekonomisk frihet utan att behöva jobba för det, det blir nog svårt att prata om det om man själv måste slita hela sitt liv för samma eller tom mindre?

      Tack för kommentaren! Med vänlig hälsning / frihetsmaskinen

      Radera
  15. Kul att du är tillbaka och skriver igen och superbra jobbat med 6000kr/månad!!
    Då jag inte hållit på särskilt länge med utdelningsinvestering har jag inte pratat så mycket med vänner och bekanta om det än, men de få gångerna jag gjort det har det bemötts med skepsis, speciellt kommentarer som "men är du inte rädd att förlora allt, det är ju så hög risk" pallar jag inte riktigt så då undviker jag att prata om det istället :). Prognosen för nästa år är just nu 5000kr/månad i Utdelningar men har drygt 350.000 kr i arv som ska investeras också. Tar det lite försiktigt med det just nu då marknaden är svängig! Tack för en awesome blogg!

    Vänligen Annelie

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tja Annelie,

      Tack det känns kul att vara igång och skriva igen efter att varit lite glest med inlägg! :)

      Ja det måste nog vara en av de vanligaste kommentarerna. Lättast är väl att undvika prata om det då.

      Wow, 5000kr i månaden i utdelningar är ju grymt! Det låter smart att avvakta lite och skönt att ha lite krut att använda om det dippar!

      Tack för kommentaren! :) Mvh / Frihetsmaskinen

      Radera