onsdag 12 december 2018

Snart tid för utdelningshöjningar - 2019

Snart börjar den roligaste perioden på hela året enligt mig när det gäller portföljen, nämligen alla utdelningshöjningar. De flesta bolag kommer att börja rapportera nu i januari och framåt och jag är ganska säker på att jag får se flera av mina bolag presentera fina utdelningshöjningar.

Läs det här inlägget om hur du ser när alla utdelningar är.




Utdelningshöjningarna är grunden i min frihet


Att mina portföljbolag höjer sina utdelningar är själva grunden i min frihet. Jag siktar på en genomsnittlig utdelningstillväxt på 6% och i dagsläget ligger den faktiskt på 8,59%. Det tillsammans med minst 4% (i dagsläget 4,10%) direktavkastning på mina utdelningar och det jag köper så kan jag utan insättningar öka utdelningarna med 10% varje år.

När jag sedan slutar att jobba så kommer jag ju att leva på utdelningarna och då är det ännu viktigare med utdelningstillväxten för att portföljen ska fortsätta växa år efter år. Jag kommer ju varken återinvestera utdelningarna eller något nytt kapital, men om utdelningarna växer med 6% varje år så kommer jag fortfarande att bli rikare och rikare. Utdelningstillväxten är därför den viktigaste komponenten för min frihet.


Vilka utdelningshöjningar ser jag fram emot?


Bland mina bolag så finns det några jag verkligen ser fram emot att höra vad de meddelar för utdelning som kommer att delas ut. Det jag ser fram mest emot är Castellum, mitt i särklass största innehav på 14,5% av portföljen. Castellum har fin utdelningshistorik och har presterat ett riktigt bra år, jag ser det inte som en omöjlighet att de det här året lyckas med sitt mål att höja utdelningen med 10%. Om det gör det så skulle det innebära en utdelning på 5,83kr vilket de troligtvis skulle runda av till 5,8kr.

Av mina andra bolag ska det även bli roligt att se vad Investor höjer utdelningen med, även om det känns som en lågoddsare att säga 13kr. Diös ska bli kul att se då de höjt massivt de senaste åren, här räknar jag faktiskt med en rätt blygsam höjning på 5-10%. I övrigt tror jag på ett ganska bra år och att portföljen som helhet kommer att levererar bra utdelningstillväxt även i år.

Vilka bolag ser ni fram emot att få utdelningshöjningar ifrån?


Läs fler blogginlägg:
Mina 5 bästa utdelningsaktier 2018
Latour utdelningshistorik
Lifehacks för ekonomisk frihet

22 kommentarer:

  1. Ljuva tider stundar Frihetsmaskinen. Fick redan inatt en höjning från Realty Income.

    mvh
    myntaren

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tja myntaren,

      Yes, samma här! :) Även omden var liten så är set ju ok på helåret kring 4%.

      Vilken höjning ser du mest fram emot?

      Mvh / Frihetsmaskinen

      Radera
    2. Ja det kanske blir Investor, sannolik höjning och ett stor andel av mitt innehav. Hoppas på mer än en kronas höjning

      mvh

      Radera
    3. Ja det skulle vara kul onde bröt trenden och höjde utdelningen lite mer än en krona :).

      Mvh / Frihetsmaskinen

      Radera
    4. Hej, jag är Theresa Williams Efter att ha varit i relation till Anderson i åratal, bröt han upp med mig, gjorde jag allt för att få tillbaka honom, men allt var förgäves, jag ville ha honom tillbaka så mycket på grund av den kärlek jag har för honom, Jag bad honom med allt, jag gjorde löften men han vägrade. Jag förklarade mitt problem för min vän och hon föreslog att jag hellre skulle kontakta en stavningskrock som kunde hjälpa mig att ställa en stavning för att få tillbaka honom, men jag är den typ som aldrig trodde att jag stavat, jag hade inget annat val än att prova det, jag mailade stavningskanalen och han sa till mig att det inte var något problem att allt kommer att vara bra innan tre dagar, att min ex kommer tillbaka till mig innan tre dagar, han kastade stavningen och förvånansvärt den andra dagen, det var runt 16:00. Min ex ringde mig, jag var så förvånad, jag svarade samtalet och allt han sa var att han var så ledsen för allt som hände att han ville att jag skulle återvända till honom, att han älskar mig så mycket. Jag var så glad och gick till honom som var hur vi började leva tillsammans lyckligt igen. Sedan dess har jag lovat att någon jag vet som har ett förhållande problem, skulle jag vara till hjälp för en sådan person genom att referera honom eller henne till den enda verkliga och kraftfulla stavningskastern som hjälpt mig med mitt eget problem. Hans email: {drogunduspellcaster@gmail.com} du kan maila honom om du behöver hjälp i ditt förhållande eller något annat fall.
      1) kärleksspell
      2) Lost Love Spells
      3) Skilsmässa Spells
      4) Äktenskapsstavar
      5) Bindande stavar
      6) Breakup Spells
      7) Förvisa en tidigare älskare.
      8.) Du vill bli befordrad på ditt kontor
      9) vill tillfredsställa din älskare
      10) Lotteri
      Kontakta den här stora mannen om du har något problem för en bestående lösning
      genom {drogunduspellcaster@gmail.com}

      Radera
  2. Jag ser mest fram emot Investor, Latour, Sampo och Xact högutd. Mina i särklass största innehav :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Taj JH,

      Härligt, ja Latour ska bli riktigt kul att se, ett av mina största innehav också.

      Mvh / Frihetsmaskinen

      Radera
  3. Själv ser jag fram emot alla utdelningar vare sig det blir ökningar eller inte :)

    Må 2019 blir ett bra utdelnings år :-)

    Mvh Slimis

    SvaraRadera
  4. Tja Slimis,

    Ja det är sant! :) Själv är jag inte nöjd om det inte blir höjningar, något enstaka bolag men skulle kännas jobbigt om utdelningstillväxten avtaog i portföljen :).

    Ja det får vi hoppas, jag tror det blir det faktiskt! :)

    Tack för kommentaren! Mvh / Frihetsmaskinen

    SvaraRadera
  5. Alla typ men den som har högst nu är Crown Castle med 40,50 kr per aktie. Just nu tänker jag inte så mkt på utdelningarna om jag ska vara ärlig. Fast igår köpte lite mer Sampo o Six Flags. Tar det väldigt lugnt nu..

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tja Mrs Doubtfire,

      Ok, vad ligger direktavkastning på i Crown Castle? Har faktiskt ingen koll alls på det bolaget, amerikanskt?

      Ok, ja det är volatilt nu.

      Mvh / Frihetsmaskinen

      Radera
  6. Jag är mest nyfiken på Kopparbergs, Multiconsult och Serneke.

    Kopparbergs bibehöll ifjol och har fortsatt utmaningar kring Storbritannien. I år tror jag dock att de höjer igen. Tror på 10 öre till 6 kronor men hoppas på 6,50 kronor per aktie inom 1-2 år. Multiconsult sänkte efter tillfälliga utmaningar och frågan är om de vågar höja till 3 kronor igen eller bibehåller en lägre nivå också i år. Serneke gav överraskande 4 kronor per aktie redan ifjol. Om de bibehåller den utdelningen vore jag toppennöjd med tanke på hur lågt värderad aktien är just nu.

    Investor, Castellum osv. räknar jag kallt med att de höjer som vanligt. Axfood ska dock bli spännande med hög utdelningsandel. Clas Ohlson blir tufft om de bibehåller eller inte. Handelsbanken är också i ett lurigt läge men jag tror de höjer något i år med tanke på extrautdelningen ifjol.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tja Utlandsutdelaren,

      Intressanta aktier du har där! :)


      Ja Axfood blir intressant att se, SHB borde klara sig ok tror jag. Oavsett blir det en rolig rapportsäsong att se fram emot! :)


      Tack för kommentaren! Med vänlig hälsning / Frihetsmaskinen

      Radera
  7. Ja Frihetsmaskinen nu kommer det snart lite fina höjningar! Utdelningshöjningarna till våren ser jag fram emot! ��

    Alla bolag jag har ska bli spännande. Axfood är jag nyfiken på vad de kan höja med eller om det är dags för extra utdelning. Telia Company känns också spännande, då jag inte tycker det är så givet vad de ska ge ut. De fick in en hel del på försäljningar men har investerat mycket och har återköp av aktier. Essity och Epirock är jag nyfiken på. Ja alla bolag jag har, även investmentbolagen ska bli mycket roligt att följa och läsa om! /C


    SvaraRadera
    Svar
    1. Tja C,

      Ja det ska bli riktigt kul! :)

      Axfood blir spännande, de har en hög utdelningsandel så får hoppas det blir ok där.

      Jag sålde faktiskt mina 80 Epiroc jag ficka frpn Atlas idag. Troligtvis åker pengarna in i Investor istället.

      Det blir roligt och spännande iaf! :) Mvh / Frihetsmaskinen

      Radera
  8. Är främst nyfiken på bankerna, och HiQ-konsulterna.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tja Snålgrisen,

      Ja bankerna ska bli kul att se! HiQ har jag ingen koll på, bra historik där? :)

      Mvh / Frihetsmaskinen

      Radera
  9. Axfood hoppas jag också på. 5% höjning kanske?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tja Money Cowboy,

      Intressant, vi hoppas på det! :) Jag är lite osäker därmen skulle vara kul med en höjning.

      Mvh / Frihetsmaskinen

      Radera
  10. Hej Var och en, mitt namn är fru Rebecca Moses ,, jag bor i USA och livet är värd att bo bekvämt för mig och min familj nu och jag har verkligen aldrig sett godhet visad för mig så mycket i mitt liv som jag är en kämpande mamma med tre barn och jag har gått igenom ett allvarligt problem när min man stött på en hemsk olycka förra veckan och doktorerna säger att han måste genomgå en delikat operation för att han ska kunna gå igen och jag inte kunde ha råd med räkningarna för hans operation så gick jag till banken för ett lån och de slår mig ner med att jag inte har något kreditkort, därifrån kör jag till min far och han kunde inte hjälpa, då när jag bläddrade igenom yahoo svar och jag kom över en lånegivare MR Stephen Wilson, som ger lån till en överkomlig ränta och jag har hört talas om så många bedrägerier på internet men vid denna desperata situation hade jag inget annat val än att ge det ett försök och förvånansvärt var det allt som en dröm fick jag ett lån på $ 70,0 00 USD och jag betalade för min man operation och tack GUD idag han är okej och kan gå och jobbar och belastningen är längre så mycket på mig längre och vi kan mata bra och min familj är lycklig idag och jag sa till mig själv att jag skriker högt till världens underverk av GUD till mig genom denna GUDs fruktansvärda långivare, MR Stephen Wilson, och jag kommer att ge råd till någon i genuint och allvarligt behov av lån för att kontakta den här GUDs fruktiga mannen via ..consumerloanfirm@gmail.com, och jag vill att alla ska be för den här mannen för mig för att han har gjort mycket i min familj och jag ber att gud fortsätter att välsigna dig för det goda du har gjort för min familj. TACKER Rebecca Moses

    SvaraRadera
  11. Hej, jag är Theresa Williams Efter att ha varit i relation till Anderson i åratal, bröt han upp med mig, gjorde jag allt för att få tillbaka honom, men allt var förgäves, jag ville ha honom tillbaka så mycket på grund av den kärlek jag har för honom, Jag bad honom med allt, jag gjorde löften men han vägrade. Jag förklarade mitt problem för min vän och hon föreslog att jag hellre skulle kontakta en stavningskrock som kunde hjälpa mig att ställa en stavning för att få tillbaka honom, men jag är den typ som aldrig trodde att jag stavat, jag hade inget annat val än att prova det, jag mailade stavningskanalen och han sa till mig att det inte var något problem att allt kommer att vara bra innan tre dagar, att min ex kommer tillbaka till mig innan tre dagar, han kastade stavningen och förvånansvärt den andra dagen, det var runt 16:00. Min ex ringde mig, jag var så förvånad, jag svarade samtalet och allt han sa var att han var så ledsen för allt som hände att han ville att jag skulle återvända till honom, att han älskar mig så mycket. Jag var så glad och gick till honom som var hur vi började leva tillsammans lyckligt igen. Sedan dess har jag lovat att någon jag vet som har ett förhållande problem, skulle jag vara till hjälp för en sådan person genom att referera honom eller henne till den enda verkliga och kraftfulla stavningskastern som hjälpt mig med mitt eget problem. Hans email: {drogunduspellcaster@gmail.com} du kan maila honom om du behöver hjälp i ditt förhållande eller något annat fall.
    1) kärleksspell
    2) Lost Love Spells
    3) Skilsmässa Spells
    4) Äktenskapsstavar
    5) Bindande stavar
    6) Breakup Spells
    7) Förvisa en tidigare älskare.
    8.) Du vill bli befordrad på ditt kontor
    9) vill tillfredsställa din älskare
    10) Lotteri
    Kontakta den här stora mannen om du har något problem för en bestående lösning
    genom {drogunduspellcaster@gmail.com}

    SvaraRadera