måndag 3 december 2018

När snöbollseffekten märks av & pengarna växer av sig själv!

Jag satt och funderade lite på dagen idag och blev påmind om hur tacksam jag är att jag tog tag i mitt sparande och jag orkat fortsätta alla år. Jag är tacksam över att jag lyckats hålla ut hela vägen till att snöbollen verkligen fått fart och snöbollseffekten märks av. Effekten av det jag sparade för 5- och 10 år sedan syns verkligen nu.


Innehåller affiliatelänkar

Snöbollseffekten ger mig 15.000kr i månaden!


När jag började spara så var jag precis som alla andra, rädd, försiktig och osäker. Med åren har jag märkt av den snöbollseffekt som uppstår genom varje krona jag sparar och idag känner jag mig betydligt tryggare i mina investeringar. Det är grymt vad pengarna växer!

Räkna själv hur mycket dina pengar kan växa i sparkalkylatorn!

Tack vare de investeringar jag har gjort så får jag varje månad en genomsnittlig avkastning på 15.000kr i månaden. Det är sjukt mycket pengar! Det är till och med mer än vad jag sparade under tiden då jag jobbade 250-270 timmar i månaden och lade undan mer än hälften av min lön.


På den tiden kunde jag aldrig föreställa mig att det jag gjorde då skulle ha så stor effekt på min framtid. Jag sparade pengar för en trygghet, någonstans inom mig sparade jag för att kunna slippa jobba men jag hade ingen aning om det jag vet idag. Tack vare sparandet kommer jag att kunna sluta jobba helt om jag vill, det fanns inte i min värld just då även om jag hoppades.




Snöbollseffekten jobbar från alla håll


Snöbollseffekten jobbar inte bara i nedförsbackar och med ränta på ränta. Den jobbar även i uppförsbackar och i motgångar så det gäller att skicka den i rätt riktning från alla håll. Kostnader och lån kan i värsta fall jobba emot dig på samma sätt som utdelningarna kan jobba med dig så att hålla nere kostnaderna skulle jag säga är minst lika viktigt om inte viktigare än att bygga de passiva inkomsterna.

Öppna ett aktiekonto idag och tjäna pengar du med, läs mer här!

En fast räkning som är onödigt dyr blir egentligen en passiv kostnad. En passiv kostnad innebär pengar i sjön som istället skulle kunnat putta nya snöbollar utför kanten.

Att veta vad snöbollseffekten innebär skulle jag noga säga är det absolut viktigaste för att lyckas med att bygga ekonomisk frihet. För min del har det nog varit det viktigaste i alla fall. Den dagen jag på riktigt förstod snöbollseffekten var den dagen jag med säkerhet visste att jag kunde uppnå ekonomiskt frihet.

Om man bara vet hur allting hänger ihop så är dt svårt att hitta bortförklaringar. När man väl ser sambanden så handlar det mer om man är beredd att göra de uppoffringar som krävs och hur mycket man vill det. Ekonomisk frihet är inte för alla men jag skulle säga att de flesta har möjligheten om de bara vill det tillräckligt mycket.

Hur har er syn på ekonomi förändrats sedan ni på riktigt förstod innebörden av snöbollseffekten?

Läs fler blogginlägg:
Så här kommer du igång med ditt aktiesparande
Klara sig på lite pengar
Tjäna pengar på nätet

28 kommentarer:

  1. Dessa inlägg ger mig motivation och hopp. Jag kan allt för ofta känna ett visst missmod gällande att uppnå den summa som jag behöver för att klara av mitt långsiktiga mål.

    Jag är vääldigt trött på att arbeta 100% och vill gärna gå ner i tid redan imorgon.. men när jag räknar på det så behöver jag spara drygt 1 miljon kronor till och då känns målet genast mycket avlägset.

    Jag kan spara cirka 100.000 kr om året (inklusive utdelningarna) och räknar vi år blir det ganska många innan målet är uppnått.

    Mvh,

    SvaraRadera
    Svar
    1. Känner lite som du "Frihetsportföljen" hur jag än räknar och räknar så kommer jag aldrig komma dit hän att jag blir ekonomiskt oberoende innan pension. Detta pga min ålder och det kapital jag kan undvara varje månad. I skrivandets stund snittar jag 1000 kronor/mån i utdelningar och det lär ju bli lite till innan jag går i "Passion" ;) så jag får se det som en guldkant istället.

      Radera
    2. Tja Frilansportföljen,

      Jag förstår hur du känner, har haft en liknande känsla tidigare i livet. Det viktigaste är att verkligen sätta en konkret plan vilket du verkar gjort iofs. För mig är sen viktiga där man klarar sig på utdelningarna.

      Jag skulle kolla upp om det finns möjlighet att börja med ditt frilansande redan nu? Ibland är möjligheterna större än vad man tror innan man testat. Kanske kan du börja frilansa tidigare än planerat? Är det något som går att göra vid sidan av för att bygga upp det?

      Sen låter det som 100k i sparande och med en bra plan så kommer du att lyckas bara du håller planen! :)

      Radera
    3. Tja Wairam,

      Jag förstår känslan, har haft den tidigare också. Det som ändrade allt för mig var att jag drog ner kostnaderna rejält och på något sätt bestämde mig. Även om an aldrig skulle nå målet så får man ändå en riktigt trygg ekonomi med en bra boost från utdelningarna. Jag skulle aldrig kunna leva med samma kostnader som en medelsvensson. Att anpassa utgifterna är nästan det viktigaste.

      1000kr/mpnad i utdelningar är riktigt bra och de kommer att öka för varje år bara du återinvesterar dom. Tänk att du får ett gratis sparande på 1000kr i månaden som du aldrig hade haft annars! Det gäller att hitta allt positivt och verkligen se det! :)

      Mvh / Frihetsmaskinen

      Radera
    4. Hm, att börja frilansa redan nu kommer ej att fungera då det hade skapat en allt för stor stress över att klara av de fasta kostnaderna varje månad.

      Jag hade dock kunnat gå ner till 50% och fortfarande ha pengar över efter att alla räkningarna är betalda, så det är ett alternativ antar jag. Jag skulle däremot inte kunna spara lika mycket då.

      Alla alternativ är värda att tänka på, men fram till dess så kämpar jag vidare! :)

      Mvh,

      Radera
    5. Ok, jag tänkte mer att köra det lite vid sidan om och bygga upp det. Blir ju lite mer jobb men då har du ju vanliga lönen kvar.

      Ja, ju mer frihet du bygger genom sparande ju lättare blir det oavsett när du väljer att göra det! :)

      Radera
  2. Jag har sett vilken enorm kraft snöbollseffekten har. Jag var ekonomisk fri för 10 år sedan och slutade min anställning.Men jag slutade inte att arbeta utan fortsatte enbart med det jag tyckte var roligt. Detta visade sig vara mycket mer lönsamt än att vara anställd.Kapitalet har fått växa under denna tid och utdelningen idag/ mån överskrider med marginal vad statsministern har efter skatt

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tja Anonym,

      Oj, grattis! Vad grymt att höra! :)

      Vad arbetar du med, det låter klockrent! Var det genom aktier du blev ekonomiskt fri? Riktigt inspirerande att höra om!

      Mvh / Frihetsmaskinen

      Radera
    2. Jag arbetar med olika konsultuppdrag inom medtec och elektronik gör bara det som är intressant och arbetar idag ca.60-70%. Jag har tjänat på aktier och fastigheter. Idag äger jag bara en fastighet men den är belånad till 50% då detta är billiga pengar att investera på börsen

      Radera
    3. Spännande! Härligt, det låter som du har det bra! :)

      Mvh / Frihetsmaskinen

      Radera
  3. Hej. Ny på twiiter och tycker att det fungerar som en bra kunskapsbank. Handlade mins första aktier 2013. Mer eller mindre +- 0 kr. Har stoppat in och tagit ut kapitalet ofta senaste åren pga av att finansiera mina bostäder. Men nu känner jag mig nöjd och har ett nytt startkapital på ca 100 tkr. Jag är i 30-års åldern och har en lön där jag får ut mellan 30-35 tkr. Har svårt att bestämma mig vilken strategi att använda. Gick bäst för mig i börsen nör jag va kort än lång. Vad kan du ge för tips? Har en dröm om att vara ekonomisk fri runt 45-års åldern. Har som mål att soara 50 % av det jag får ut.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tja Anonym,

      Det låter som att du har en bra plan! Jag ska försöka skriva ett inlägg som svar på din fråga i dagarna. Om jag inte lyckas med det svarar jag här istället :).

      Tack för en bra fråga! Mvh / Frihetsmaskinen

      Radera
    2. Tja igen,

      Sorry att jag inte fått till något inlägg om det än, har ett påbörjat men mycket annat som kommit ivägen. Hoppas jag kan få upp det snart.

      Mvh / Frihetsmaskinen

      Radera
  4. Har du 15000 månaden utdelning nu? Var det inte runt 6000? Är det tjejens pengar kanske? Annars har det gått undan eller så har jag missat nåt :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tja Mrs Doubtfire,

      Haha, nej kanske var otydlig i inlägget. Portföljen avkastar med 10% avkastning runt 15000kr i månaden nu. Det är totalavkastning alltså. Med tanke på att det är vad den avkastat historiskt ungefär så är det inte orimligt att räkna med det.

      Så framöver borde alltså portföljen öka i värde med ungefär 15000kr i månaden. Hoppas du förstod det nu ;).

      Anledningen till att jag tycker att det är så mäktigt är för att om jag inte hade sparat något och börjat nu så hade jag varit tvungenatt spara 15000kr i månaden för att få samma utveckling i närtid som om jag sparade noll med det kapital jag resan sparat.

      Mvh / Frihetsmaskinen

      Radera
    2. Utdelningarna är alltså knappt 6000kr i månaden eller runt 4% av kapitalet. Sen ligger tillväxten på 8% men räknar på 6%. Tillsammans ger det 10% totalavkastning vilket blir 14800kr i månaden på dagens portföljvärde på 1 780 000kr.

      Mvh / Frihetsmaskinen

      Radera
    3. Aha :) Totala avkastningen alltså:) Det är ju supernice. Har nog dyselexi o läser för snabbt....

      Radera
    4. Sen pinsamt trög mellan varven :)

      Radera
    5. Haha nej, jag kan nog vara otydlig ibland så förstår att du undrade! ;) Tanken är ju att utdelningarna ska betala allt i slutändan men tillväxten gör ju så kapitalet växer varje månad. Sen har det också ett litet sammanhang då värderingen verkar ha en tendens att följa med utdelningstillväxten. Växer utdelningen med 10% på bra grunder så borde värderingen hänga med i samma takt så länge allt annat ser lika ut med räntor etc.

      Radera
    6. Det är bara bra att du frågar för det kan säkert vara fler som tänkte som du när jag skrev utan förklaring på det. 👍

      Radera
    7. Du är supersmart o jätteduktig på detta. Bästa bloggen då du är så väldans trevlig mot allt o alla :)

      Radera
    8. Tack, kul att höra! :) Tack själv för alla bra kommentarer, blir väldigt kul att skriva då! 🙏🙂

      Radera
  5. Min syn på ekonomi har definitivt förändrats! Även om jag är i samma läge som Wairam att jag började väldigt sent i livet att spara så har det get mig så mycket. Jag har fått en totalkoll på min ekonomi, jag har "sanerat" min ekonomi och tänker i lite andra banor även om jag inte är snål. Jag unnar mig det jag verkligen vill och behöver. Men jag ser ju redan efter bara tre års sparande att det blivit bra fart på utdelningar och växande kapital och jag vet att det kommer att ha betydelse om ytterligare några år att jag är konsekvent i mitt sparande/investerande. Det känns som att det är en av de bästa sakerna jag gjort i mitt liv!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Härligt Procetpanik!

      Jag har ju följt dig ett tag och sett utvecklingen, det är kul hur mycket sparandet ger livet i övrigt :).

      Hur går sommarstugeportföljen? :)

      Mvh / Frihetsmaskinen

      Radera
  6. Har inte fått känna på det hela än då jag endast varit igång i 1,5 år. Men är ju långsiktig så får återkomma om några år på den frågan ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tja Daniel,

      Ja gör det, ser fram emot att höra uppföljningen! :)

      Mvh / Frihetsmaskinen

      Radera
  7. Hej Var och en, mitt namn är fru Rebecca Moses ,, jag bor i USA och livet är värd att bo bekvämt för mig och min familj nu och jag har verkligen aldrig sett godhet visad för mig så mycket i mitt liv som jag är en kämpande mamma med tre barn och jag har gått igenom ett allvarligt problem när min man stött på en hemsk olycka förra veckan och doktorerna säger att han måste genomgå en delikat operation för att han ska kunna gå igen och jag inte kunde ha råd med räkningarna för hans operation så gick jag till banken för ett lån och de slår mig ner med att jag inte har något kreditkort, därifrån kör jag till min far och han kunde inte hjälpa, då när jag bläddrade igenom yahoo svar och jag kom över en lånegivare MR Stephen Wilson, som ger lån till en överkomlig ränta och jag har hört talas om så många bedrägerier på internet men vid denna desperata situation hade jag inget annat val än att ge det ett försök och förvånansvärt var det allt som en dröm fick jag ett lån på $ 70,0 00 USD och jag betalade för min man operation och tack GUD idag han är okej och kan gå och jobbar och belastningen är längre så mycket på mig längre och vi kan mata bra och min familj är lycklig idag och jag sa till mig själv att jag skriker högt till världens underverk av GUD till mig genom denna GUDs fruktansvärda långivare, MR Stephen Wilson, och jag kommer att ge råd till någon i genuint och allvarligt behov av lån för att kontakta den här GUDs fruktiga mannen via ..consumerloanfirm@gmail.com, och jag vill att alla ska be för den här mannen för mig för att han har gjort mycket i min familj och jag ber att gud fortsätter att välsigna dig för det goda du har gjort för min familj. TACKER Rebecca Moses

    SvaraRadera
  8. Håller med dig om att snöbollseffekten är den största drivkraften, den tar såklart tid att bygga upp. Men när du väl ser effekterna av ditt arbete så jävlar vad det går, finns inget annat. Men upp till det är det missmod och tvivel.

    Nu kanske det låter som att jag är "klar", men har långt kvar. Dingar dock nästan en tusenlapp i månaden i rena utdelningar. Det är inte bara tack vare mig utan även alla bloggare som skriver om det här med ekonomisk frihet.

    Snöbollseffekten skapar förståelse och ökar drivkraften framåt, det som varit dunkelt i någon magisk ekonomiförståelse som bara högutbildade förstår är nu tillgängligt för alla. Det handlar bara om tid och att vara konsekvent, och att inse att livet, som börsen faktiskt går upp o ner. Det är en bra effekt, och kan appliceras på mycket i livet. Den insikten kan du inte läsa dig till utan måste upplevas. Bara det gör dig friare!

    En tusenlapp för mig har alltid varit mycket pengar, och det är sant även idag. Så att på egen hand spara ihop o köpa aktier för att då få en tusenlapp extra i månaden, det är ju fantastiskt! Jag? Som för ett par år sedan tom köpte en bostadsrätt utan att läsa på kontraktet, visste inte ens vad ränta är eller hur det fungerar har nu full koll på min egna ekonomi. Då är det möjligt för alla.

    Snöbollseffekten kan gå neråt eller uppåt, men det är individens ansvar att se till att den går uppåt!

    SvaraRadera