lördag 10 augusti 2019

Utdelningar i juli



Nu har jag varit borta en månad från mina aktier men trots det så har det ramlat in lite utdelningar. Juli är en ganska utdelningsfattig månad men några bolag har gett mig pengar under semestern.

Så vilka bolag har haft utdelningar i juli? För min del har det varit Alm Pref, klövern Pref, Corem pref, Hemfosa, Realty Income och Saltängen. Totalt har de delat ut 1759kr till mig och det känns faktiskt riktigt bra med tanke på att jag inte ens öppnat portföljen.

Vilka bolag delar ut i juli?


Juli är som sagt en fattig månad när det gäller utdelningar men jag är van vid det och det stör mig egentligen inte så mycket eftersom jag oftast gör annat under just den månaden. Jag har precis kommit hem från min tågresa genom ett antal länder i Europa och det känns ju att man är tillbaka i Sverige när regnet forsar ner! ;)


Jag antar att det inte bara är jag som har det lite snålt med utdelningar under just juli månad. Våren är det helt klart maffigaste utdelningsperioden, följt av hösten. Om du vill ha koll på när alla bolagen på börsen delar ut pengar kan du kolla in mitt inlägg när är utdelningen?

Utdelningarna motiverar


Det som är riktigt motiverande med hela spargrejen är att trots att vi lämnar våra portföljer så fortsätter de att jobba. Våra portföljer är som de mest lojala anställda, ni vet de där som sitter kvar två timmar när alla går hem, kommer tidigast på morgonen och som aldrig vabbar eller är sjuka. Jag älskar mina aktier för just det här och månadens aktier som jag älskar lite extra är:
  • Alm preferens - 336kr
  • Klövern preferens - 30kr
  • Corem Preferens - 745kr
  • Hemfosa Fastigheter - 338kr
  • Realty Income - 212kr
  • Saltängen - 98kr
Totalt: 1759kr

Trots att det är en av mina sämsta utdelningsmånader så måste jag säga att jag är riktigt nöjd. det känns för första gången på riktigt som att jag har släppt portföljen helt. Jag har varken kollat utvecklingen eller satt in några pengar. Jag har bara låtit den göra det den är bäst på, att jobba ifred. Mina utdelningar under juli är ett starkt bevis på det. 

Det är egentligen bara preferensaktier men det enda bolaget som inte är det delar ut mer i år än vad det gjorde i juli förra året. Bolaget jag pratar om är såklart Realty Income som höjt utdelningen mer än 100 gånger i rad. Du kan läsa mer i mitt inlägg om Realty Incomes utdelning.




Utdelningstillväxten under juli månad


Det absolut viktigaste för mig i mina aktieinvesteringar är bolagens tillväxt. Jag älskar utdelningar och utdelningstillväxt så därför vill jag ha en tillväxt i bolagens vinster. Det gör det helt enkelt möjligt att höja utdelningarna år efter år. Titta bara på bolaget Castellum, det finns en stark anledning till att det är mitt största innehav. Du kan se hela min portfölj här!

När det gäller utdelningstillväxten i min portfölj under juli så måste jag säga att den är kass och det finns två egentligen en enkel anledning till det. Anledningen är majoriteten av mina bolag som delar ut i juli är preferensaktier. Preferensaktierna har ingen utdelningstillväxt alls så det är bara Realty Income som står för tillväxten i juli.


Det här är dock lugnt för mig. Det är ett medvetet val och utslaget på alla andra månader och med alla andra aktier så växer utdelningarna med nästan 8%. Tillsammans med de utdelningar jag får från mina aktier så landar den totala tillväxten på nästan 12%. Det är en bra total alltså och då bryr jag mig inte om hur en månad ser ut. Preferensaktierna finns där för stabiliteten och inte tillväxten.

Juli månads totalavkastning för portföljen


Juli var en ganska sur börsmånad men portföljen verkar ha klarat sig riktigt bra. Den har klättrat stabilt uppåt och slutade på plus 2,37% medan index slutade på minus 2,57%. Jag har sagt det innan att jämföra en månad mot index är ganska lönlöst eftersom jag nästa månad lika gärna kan bli slagen av index. Det är däremot kul att se att det går åt rätt håll. Skulle index prestera bättre så är det dags att byta till fonder.

Det jag gillar med min portfölj är att det har en tendens att ha mindre svängningar än index. Det brukar inte hänga med lika mycket upp men det hänger heller inte med lika mycket ner och på sikt har den överpresterat någon procent här och där. 



Utdelningar hittills i år


Utdelningarna som jag hunnit få mellan januari och juli i år är på 50.724kr, det är 80% av förra årets utdelningar. Prognosen säger 79.812kr i utdelning per år men då räknar den även in de aktier jag köpt i år. Alla de aktierna kommer ju inte hinna dela ut det här året så det blir svårt att nå dit, speciellt med tanke på att jag knappt nysparar något.

Att slå förra årets mål borde dock bli väldigt enkelt eftersom jag har en del stora utdelningar kvar i höst från bland annat Castellum, Diös och Investor. Jag kommer att köra på som jag gör, spara lite jag kan och återinvestera utdelningarna. Det mesta grovjobbet är gjort och det sköna är att portföljen står för den största delen av mitt sparande nu.

Utdelningar från Cashback


Utöver utdelningarna från mina aktier så har jag fått en utdelning från cashback-kontot. Jag har fått 500kr i cashback under juli och det kan du läsa om i mitt tidigare inlägg om gratis aktier. Jag har hållit på med cashback sedan början av året och totalt har jag fått in 2917kr.

Jag fick lite frågor på mail om cashback så jag tänkte försöka få ihop ett inlägg med svar på frågorna i dagarna men så länge kan du läsa mer i mitt inlägg tjäna pengar på cashback.


De totala passiva inkomsterna i juli


För att summera hela inlägget så fick jag alltså 1759kr från mina utdelningsaktier och 500kr från cashback. Det ger en total passiv inkomst på 2259kr för juli månad.


Det är inga stora pengar då snitt för utdelningarna ligger 6634kr i månaden men för mig är det faktiskt jättestora pengar. Mina passiva inkomster den här månaden täcker mer än 30% av alla mina fasta kostnader så det är absolut betydande. Oavsett hur stora ens utdelningar är så gäller det att aldrig glömma varför vi sparar. För min egen del är det för att jag vill ha ekonomisk frihet och det räcker för att jag ska se värdet i varje liten krona som bolagen ger mig.

Kan vi kombinera de passiva inkomsterna vi kan få genom aktier eller på andra håll med att kapa våra kostnader så blir effekten grym! Innan jag förstod tänket bakom att fixa passiva inkomster kombinerat med låga kostnader så kändes det riktigt tungt att spara. Nu när jag förstår allt så vet jag också att jag ganska snabbt kan bli ekonomiskt fri, jag är trots allt inte alls långt ifrån nu och det största arbetet är gjort. Om allt går som planerat så kommer jag aldrig att jobba mer inom 2 år. Hur jag gör och tänker kan du läsa i inlägget hur blir man ekonomiskt fri?

Vad jag har lärt mig av månadens utdelningar


Om det något mina utdelningar har lärt mig den här månaden så är det att det går att bli ekonomiskt fri. det går att få pengar för att vara ledig och det är en sanning som fler borde känna till. Om vi bara jobbar hårt, sparar och investerar våra pengar så kommer det att ge oss gratis pengar månad efter månad i resten av våra liv. Den dagen vi möter våra kostnader med våra passiva inkomster eller utdelningar så är vi fria, allt handlar om hur mycket vi vill bli det. För mig har utdelningen blivit som nyckeln till frihet och en väg som öppnats som jag tidigare inte trodde var möjlig. 

Hur mycket vill du bli ekonomiskt fri?


Läs mer!
Aktier med utdelning varje månad

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar