måndag 5 augusti 2019

Gratis aktier - Hur jag lyckas få det!



Jag fixade precis lite gratis aktier. Hur jag gjorde och hur vem som helst kan göra det kommer jag att förklara i det här inlägget.

Att få gratis aktier är ju riktigt nice och något som kommer att hända för de flesta som börjar med aktier. Dagens gratisaktier fick jag genom att använda en utdelning och lite pengar jag fått från cashback.

Semestern är inte slut än och tåget rullar just nu genom Tjeckien. Det var någon månad sedan jag gjorde något jobbrelaterat men de passiva inkomsterna rullar på bra ändå. 

Gratis aktier - Så här gör du!


Att få gratis aktier är som sagt något som alla som börjar med aktier kommer att få uppleva. Så länge du investerar i aktier som har en sund och bra tillväxt så kommer du att få se vinsten som dina bolag gör.

Om bolagen dessutom delar ut en del av vinsten så innebär det att de hamnat i din egna ficka. Du väljer såklart själv vad du gör för pengarna men ett alternativ är ju att köpa nya aktier. Om du gör det så har du alltså fått gratis aktier utan att själv behöva jobba ihop några pengar förutom till de första aktierna. Ett sunt bolag har även en naturlig tillväxt som gör att utdelningen ökar år efter år. Du får alltså fler gratis aktier med tiden.

Det här var precis som vad som hände mig i veckan. Utan att jag ens haft en tanke på börsen så jobbar mina bolag 24 timmar om dygnet och AT&T delade ut knappt 400kr till mig. Det är ett av alla bolag som årligen ger mig närmare 80.000kr i utdelningar. Om du också vill ha gratis pengar som ger gratis aktier ska du läsa mitt inlägg om att öppna ett aktiesparande.



Varför är det bra att få saker gratis?


Frågan är väl snarare, varför ska vi inte få saker gratis? Att få gratis aktier är ännu bättre eftersom de i sin tur kommer att ge dig ännu fler gratis aktier i framtiden.
Att aktier kommer att ge dig gratis pengar bara du är långsiktig är det många som vet men samtidigt är det få som verkligen tar tag i sitt sparande. Vanligtvis beror det nog på rädsla att förlora pengar. Det är just det som ger alla oss andra som vågar möjlighet till passiva inkomster genom aktier.

Fonder sköter gratis-investeringarna själv


Gratis är grunden till passiva och automatiska inkomster. Aktier är nog den enklaste formen av passiv inkomst som jag har hittat i mitt sökande. Jag köper aktier, aktierna delar ut pengar som jag köper ännu mer aktier för och nästkommande år är utdelningarna ännu större än året innan.

Problemet med det här är att vi måste köpa nya aktier för våra utdelningar. Vi måste ta beslut och det blir därför inte 100% helt passivt även om det är nära. Lösningen till det heter fonder. Genom att investera i fonder sköts återinvesteringarna automatiskt. Att investera i fonder är så passivt det kan bli. Själv gillar jag fonder med låga avgifter och jag har skrivit ett inlägg där du kan läsa om 5 gratis indexfonder.

Veckans utdelningar investerades dock i Avanza Global som ger en grym spridning i globala aktier. Här kan du läsa mitt inlägg om Avanza Global som är den billigaste globalfonden du kan hitta.

Ett exempel på hur du får en gratis aktie om ett år


För att få något gratis krävs ofta en motprestation, även när det gäller aktier. Fördelen med aktier är att du bara behöver göra en motprestation en gång och får sen med all sannolikhet gratis aktier i resten av ditt liv.



Om du t.ex. skulle köpa 34 stycken aktier i Investor så skulle du redan nästa år att få en gratis aktie. Det eftersom utdelningen du skulle få täcker köpet av en ytterligare aktie i bolaget. Antalet aktier som du får gratis kommer sen att öka för varje år som går så länge du återinvesterar utdelningen, det här är grymt!



Ytterligare sätt att få gratis aktier


Jag har utöver utdelningar summerat julis cashback till drygt 500kr och det skulle räcka till 6 stycken aktier i Handelsbanken. Det är också aktier som kommer helt gratis. Om jag räknar ihop vad utdelningen skulle ge för det köpet så skulle det bli 33kr per år. Det låter inte mycket men glöm aldrig bort ränta på ränta effekten!

Om du vill kickstarta igång din cashback så kan du använda min bonuslänk så får du en startbonus på totalt 100kr.


Gratis blir väldigt gratis med tiden


Tidigare kunde jag ha svårt att se värdet i att spara en hundralapp här och en hundralapp där då det kunde kännas som småpengar. Grejen är att det inte är småpengar om du zoomar ut litegrann.
Ta min utdelning från AT&T och cashbacken jag fått i veckan t.ex. Totalt har det gett mig kring 900kr i gratis pengar och inköpen jag kommer att göra idag ger mig om jag köper aktier i Handelsbanken årliga utdelningar på 45 kronor om året. 

Om jag bara låter de aktierna vara så kommer de med stor sannolikhet att ge mig kring 300 kronor om året om 20år. Eftersom jag ändå fått pengarna gratis så kan jag låta de ligga där och glädjas åt dom någon gång i framtiden.

Det är bara du som kan bestämma hur mycket gratis-aktier du själv vill ha i framtiden


För att motivera sig själv i sitt sparande så skulle vi kunna använda det som ett mål att få ett visst antal aktier gratis vid en tidpunkt. I dagsläget ger t.ex mina Castellum aktier mig 43 stycken helt kostnadsfria aktier varje år. 

Om du har som mål att öka i en viss aktie så skulle du istället för att sätta en summa kunna sätta ett mål att få en eller tio nya aktier genom utdelningen varje år.

Själv har jag ofta räknat vad utdelningen ger i frihet men jag älskar att ha många olika mål så att det blir svårare att misslyckas. Jag ska kolla närmare på det och sätta upp några mål för hur många gratis aktier jag vill ha nästa år! :)



Ju bättre din ekonomi är ju mer får du gratis


Som avslutning och sammanfattning av det hör inlägget så kan vi ju säga något sol blir väldigt tydligt, ju starkare din ekonomi blir ju mer får du gratis. Det kan låta orättvist men kan inte bli mer sant.

Med en bra ekonomi kan du spara mycket pengar. Mycket pengar ger i sin tur möjlighet att investera mycket pengar. Med investeringar får du avkastning på ditt kapital som indirekt ger dig.. gratis pengar. Mer pengar ger mer gratis pengar, så enkelt är det.

Det blir inte bara lättare att spara pengar ju starkare ekonomi vi har. Det blir även lättare att ta lån och få en billigare bolåneränta. En stark ekonomi blir som en god spiral så det finns flera anledningar att fixa en bra ekonomi så tidigt som möjligt i livet.

Har ni fått några gratis aktier den här månaden?

10 kommentarer:

  1. Fast cashback kan i min värld inte betraktas som gratis. De pengarna har gått från din plånbok till företaget du handlade av som i sin tur betalar till refunder som tack för att dom ordnade det köpet. Dessa pengar får du sedan tillbaka. Håller du med?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tja Freddan,

      Ja, jag håller med på ett sätt. Grejen är att en del av den här Cashbacken har kommit från värvningar så den är på ett sätt passiv. Sen är det inte mycket jobba att bara göra köpet genom Refunder t.ex. istället för att inte göra det och få lite pengar. På resor t.ex. finns det bra pengar att få i bonus.

      Men håller med på ett sätt :).

      Tack för kommentaren! Mvh / Frihetsmaskinen

      Radera
    2. Håller med föregående talare.

      Det här inlägget är endast clickbait. Det handlar inte om någonting gratis överhuvudtaget utan om att återinvestera utdelningar.

      Dåligt med trafik på bloggen i sommar eller? Skärpning

      Radera
    3. Tja Anonym,

      Inlägget handlar om mitt sätt att se på det och att motivera mig själv att fortsätta mot mina mål. För mig är motivationen viktigast och kan jag få någon annan att motiveras så är det bra.

      Jag säger inte att alla måste hålla med, tycka likadant eller ens gilla det jag skriver, alla har olika sätt att tänka. För mig är utdelningar gratis pengar när jag väl har köpt aktierna och är där. Det motiverar mig att fortsätta mot målen att tänka så. Du behöver absolut inte läsa eller hålla med om du inte vill och respekterar självklart att du tycker annorlunda.

      Tack för kommentaren! Med vänlig hälsning / Frihetsmaskinen

      Radera
  2. Varför skulle en aktie extra i form av återinvesterad utdelning vara bättre än att företaget använde pengarna för tillväxt/förvärv/återköp? I det senare slipper man courtage och eventuella skatter vilket på sikt kan bli en hel del pengar.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tja MRKIA,

      Jag skrev aldrig att det var bättre utan bara att om du investerar i aktier och tar utdelningen och köper nya aktier så får du i princip gratis aktier.

      Att bolaget lägger pengarna på tillväxt är grymt men det ger inte fler aktier. Var bara grejen med att du får gratis aktier som jag ville fram i inlägget, hoppas du förstår :).

      Courtaget håller jag med om men kör du ISK eller kapitalförsäkring så blir det ingen extra skatt.

      Att investera i aktier med eller utan utdelning väljer man själv såklart och inget är rätt eller fel. Jag investerar främst i aktier med- eller fonder med innehav med utdelningar. Det är för att jag vill ha en balans mellan tillväxt och lönsamhet.

      Tack för en bra kommentar! Mvh / Frihetsmaskinen

      Radera
  3. Fast du tror väl inte på allvar att du får aktier gratis? :)

    Det du pratar om är endast psykologiskt, man kan lika gärna ha en vanlig indexfond så återinvesteras utdelningarna automagiskt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tja Anonym,

      Haha, självklart är det inte gratis om man ska vara så men känslan är så nära man kan komma! 🙂 Psykologin är enligt mig det viktigaste för att lyckas med sina mål.

      Tack för kommentaren! Mvh / Frihetsmaskinen

      Radera
    2. Ingenting är gratis.
      En cashback(kontanter tillbaka) är endast en rabatt.

      En utdelning är inte heller gratis. Den får du på köpet när du köper aktien.

      Att aktien behåller eller ökar i värde är inte heller gratis pengar. Du betalar genom att ta risk.

      Jag tycker dina resonemang är väldigt svaga, och det enda de bidrar till är att locka in nybörjare när vi är på toppen.

      Radera
    3. Alla väljer att se p saker på olika sätt, jag försöker alltid att motivera mig i rätt riktning. Självklart får man tycka vad man vill och alla gör vad de själva vill.

      Jag ser aktieutdelningar som gratis pengar för att när jag väl har dom behöver jag inte göra någonting för att få dom. Det är har motiverat mig hela vägen dit jag är idag, jag säger inte att alla behöver tänka likadant. Hoppas du förstår :).

      Tack för kommentaren! Med vänlig hälsning / Frihetsmaskinen

      Radera