tisdag 13 augusti 2019

Måste man jobba? Så här slipper du!

En fråga som många har är om man måste arbeta eller inte? Jag kommer ju själv att sluta jobba inom 2 år så min åsikt är ju självklar, men jag vet att många andra skulle svara annorlunda. Istället för att säga vad jag tycker så har jag försökt samla alla svar på den frågan i det här inlägget.

Måste man jobba? Nej, vi behöver inte jobba om vi inte vill så länge vi har en inkomst som täcker våra kostnader. Om vi är beroende av lönen för att klara oss så måste vi arbeta eller på andra sätt hitta inkomster som vi kan leva på. Det kan vara inkomst från kapital, passiva extrainkomster eller att jobba deltid.


Innehåller affiliatelänkar


Till skillnad från vad många skulle svara så är det faktiskt så att vi inte behöver jobba om vi inte vill. Vi kan investera och skapa passiva inkomster som gör att vi får pengar utan att arbeta.

Vi kan också välja att gå ner i tid eller anpassa vårat liv genom att sänka våra kostnader och på så sätt klara oss på mindre. Jag tänkte berätta lite mer om det och förklara hur jag tänker.

Läs mer här om hur du kommer igång enkelt och snabbt med aktier!

Hur man kan sluta att jobba helt


Det är väldigt många som drömmer om att inte behöva jobba mer i hela sitt liv. Jag har samma dröm och grejen är att jag är på god väg att nå mitt mål. Jag vet inte hur många som har sagt till mig att det är omöjligt att bli ekonomiskt fri och att man måste jobba för att klara sig. Det kan kännas jobbigt när man själv har ett annat synsätt på livet och har helt andra mål än det vanliga 9-5 livet.

Det finns ett enkelt svar på hur vi kan göra om vi vill sluta jobba helt och det är: Se till att du tjänar pengar utan att jobba. Det kanske låter flummigt men det är grymt enkelt i teorin.

Antingen ser du till att ha högre inkomst än utgifter utan att behöva jobba eller så tjänar du pengar på något som enligt dig inte är ett jobb. Mitt enklaste tips för att lämna ekorrhjulet är att bygga upp en pengamaskin. Även om du inte kan bli helt ekonomiskt fri så kan du åtminstone jobba mindre än vad du gör idag.

Bygg upp en pengamaskin


Synen på vad en pengamaskin är brukar helt enkelt vara en aktieportfölj som ger dig pengar år efter år. När aktieportföljen genererar högre inkomster än vad dina kostnader är betyder det att du inte behöver jobba längre utan kan leva på inkomsten från dina aktier. Här kan du läsa om hur du startar en aktieportfölj.

Grejen som de flesta missar med det här är att man bör jobba från båda hållen i sin ekonomi. Det är jättebra att börja spara i aktier och en förutsättning för de flesta för att bli ekonomiskt fria. Jag tycker däremot att det är lika viktigt att se över sina kostnader.

Idag jobbar jag 10 timmar i veckan och det är möjligt tack vare att jag har byggt upp en aktieportfölj som ger mig passiva inkomster. En annan sak som gjort det möjligt är att jag har sänkt mina utgifter. Se därför till att trimma dina kostnader så blir det mycket lättare att bygga upp en pengamaskin som faktiskt ger dig ekonomisk frihet på riktigt!

Sammanfattning om pengamaskinen: Börja spara i aktier så tidigt du kan och spara regelbundet varje månad. Sänk dina kostnader, när dina passiva inkomster från aktierna möter dina kostnader är du ekonomiskt fri.

Du når alltså ditt mål snabbare om du jobbar både med dina passiva inkomster och genom att få lägre kostnader. Båda har samma effekt för din frihet!

Skaffa passiva inkomstkällor


Ok, vi har gått igenom pengamaskinen som enligt mig är både det enklaste- men också det mest realistiska sättet för oss vanliga arbetare att kunna sluta jobba.

Självklart är det så att alla inte har möjligheten- eller tiden att spara så mycket pengar som krävs för att skapa en pengamaskin och då måste vi kolla på andra alternativ.

Alternativa inkomster som är passiva


Ett av de alternativen är att skaffa sig andra passiva inkomstkällor. Jag har skrivit ett inlägg med en lång lista på saker du kan göra för att tjäna pengar online och jobba som digital nomad här. De flesta sakerna jag tog upp i det inlägget är inte helt passiva men många är delvis passiva inkomster.

Bland de saker som är passiva eller semi-passiva hittar vi egna hemsidor, skriva böcker, Youtuber eller att jobba som affiliate. Att tjäna pengar på cashback är även det delvis passivt på en del av inkomsten, här kan du läsa mer om hur cashback fungerar.

Problemet när man säger passiva inkomstkällor är att de inte riktigt är det. Om du gör en grym Youtubevideo så har du antagligen lagt ner riktigt mycket tid på den. Om- och när pengarna sen börjar rulla in så är det oftast en tid efter att du redan gjort jobbet.

Det är också svårt att veta om videon ens kommer att dra in några pengar när du gör den. Men jag tycker ändå att vi kan kalla de här jobben halvt passiva eller semi-passiva arbeten.


Att inte vara platsbunden kan ge stor frihet


Den största fördelen med de jobben jag tog upp ovanför och i inlägget om att jobba som digital nomad är att de inte är bundna till någon fysisk plats. När du ställer dig frågan om du måste jobba så tänker du kanske främst på att du egentligen vill göra något annat än att vara på din arbetsplats. 

Det kanske inte har att göra med att du inte vill jobba, utan mer med att du inte vill vara låst där du är. Så var de för mig i alla fall. Om du istället kan fixa ett jobb där du kan utföra arbetet från vilken plats som helst så kan det ge en liknande känsla som om du inte behöver jobba. Att kunna styra över din tid kan förstärka den känslan ännu mer. Jag går in mer på det här i nästa stycke.



Starta eget företag


Något jag gjorde när jag kände mig så låst att jag tillslut sa upp mig på mitt jobb var att starta eget företag. Jag gjorde det inte direkt utan det kom som ett naturligt steg ungefär ett och ett halvt år efter jag sagt upp mig. Jag hade tur som hade sparat ihop en del pengar när jag sa upp mig men det räckte inte för att aldrig behöva jobba igen.

Efter ett års ledighet började jag fundera på lösningar på hur jag skulle fixa min inkomst framöver. Jag var väldigt inställd på att jag inte ville jobba som anställd igen och det kändes ganska självklart att starta eget företag. 

Den största fördelen som jag märkte väldigt tidigt med att driva eget företag är att det var jag själv som bestämde. Jag hade alltså möjligheten att välja själv hur mycket jag ville jobba och den möjligheten tog jag verkligen till vara på. Enda fram till idag har jag valt att jobba så lite som min ekonomi tillåter och istället vara ledig mer.


Mitt företagande började med att jag jobbade 20 timmar i veckan till att idag spendera 10 timmar i veckan på arbetet. Som företagare är det mycket lättare att bestämma över sin egen tid och du har ingen chef som du måste leverera till. 

Planen för mig framöver är att minska ner ytterligare på timmarna och att sluta jobba helt inom 2 år. Troligtvis kommer jag att göra andra saker sen men det sköna är att jag kan välja helt själv hur dagarna ska se ut och jag kan ta semester när- och hur länge jag vill.

Börja jobba deltid


Ett alternativ till att starta eget skulle kunna vara att gå ner på halv- eller deltid. Det här kommer nog aldrig att bli lika fritt som att ha eget företag men det finns sätt som gör att du inte blir lika beroende av din arbetsgivare. 

Jag har som sagt valt att starta eget och tror att det är en lättare väg för att få mer frihet men jag har en kompis som tog en annan väg när vi var lite yngre.

Han jobbade deltid på flera olika företag och jag tror han hade fyra olika arbetsgivare totalt. Fördelen med det var att han inte var så beroende av pengarna från varje enskild arbetsgivare vilket gjorde att han hade större frihet att bestämma hur han själv ville jobba. 

Om man vill jobba deltid så räcker det nog med två arbetsgivare för att få lite makt över sin egen tid. Jag vet som sagt inte om det här är något jag själv skulle göra men det är ett alternativ!

Ett annat alternativ är helt enkelt att bara börja jobba deltid. Om det inte fungerar ekonomiskt så får du se till att sänka dina fasta kostnader så pass mycket att deltidslönen räcker. Det är oftast enklare än vad man tror att sänka sina kostnader och vissa kostnader märker man inte ens av. Jag förklarar mer om lite längre ner..

Jobba med saker som inte känns som ett arbete


Innan vi går inte på att kapa kostnader så vill jag bara nämna en punkt jag tror är viktig. Jag tror ett riktigt bra alternativ om man börjar tröttna på att jobba är att hitta en inkomst som inte känns som ett arbete. 

Så här kände jag när jag startade eget, allt var nytt och spännande och det kändes mer som att spela ett dataspel. Jag byggde en hemsida vilket jag aldrig hade gjort innan och helt plötsligt började det ramla in jobb. Det var roligt och nytt varje dag och jag hade kontrollen. Jag gjorde nya saker varje dag och jag bestämde vad jag ville göra. 



Sänk dina passiva utgifter


Många vill skaffa passiva inkomster och har planer på att bli ekonomiskt oberoende men få tänker på sina passiva utgifter. Grejen är att det oftast är mycket enklare att sänka sina passiva utgifter än att skapa passiva inkomster. Jag tar tre exempel nedanför som ger exakt (nästan) samma effekt i din ekonomi:

  • 1. Du sänker din elkostnad genom en snabb jämförelse på Compricer och sparar 1000kr om året. Här kan du läsa inlägget om hur du sänker din elkostnad.
  • 2: Du sparar ihop 25.000kr och investerar i aktier som har 4% direktavkastning. Aktierna ger dig 1000kr om året i utdelning.
  • 3. Du startar en hemsida som ger dig 1000kr om året i vinst.

Ansträngning - Alla sakerna ovanför ger dig 1000kr mer på kontot varje år men det är en extrem skillnad i ansträngningen som krävs för att få det. 

Elen: För att få billigare elräkning behöver du bara fylla i ditt telefonnummer, postnummer och elförbrukning och har då möjlighet att spara 1000kr om året. I resten av ditt liv! 
Tid som krävs: 5-10 minuter.

Aktier: För att få ihop 25.000kr måste du spara i 1-5 månader om du sparar minst 5000kr i månaden. 
Tid som krävs: 1-5 månader.

Hemsida: För att bygga en hemsida som ger dig 1000kr om året måste du lägga ner enormt mycket tid och det lär lätt ta 6 månader om du jobbar hårt.
Tid som krävs: minst 6 månader.

Skatten skiljer också


En sista sak när det gäller skillnaden och varför det är så viktigt att sänka dina passiva utgifter är för att det är högre ska att på att tjäna pengar än att spara pengar. Det är även högre skatt på att tjäna pengar på arbete än på kapital.

När du sparar en tusenlapp så innebär det att du får en tusenlapp mer i fickan. Så enkelt, ingen skatt eller avgift läggs på dig. Du får tusen kronor mer än innan helt enkelt.

När du investerar i aktier så kommer du att beskattas på dina utdelningar och vinster men om du investerar i ett ISK så är skatten betydligt lägre än på din lön. Skatten på utdelningar från aktier i ett ISK blir drygt 10%. Båda de här alternativen är grymt bra skattemässigt och det är dumt att inte utnyttja det.

Det sista alternativet att bygga en hemsida. När det kommer till att bygga och tjäna pengar på en hemsida skiljer det helt från att investera i aktier eller att spara in på kostnader.

Förutom att du i många fall har kostnader för din hemsida så kommer du att beskattas på omkring 50% av allt du tjänar på den. Det innebär att för att få ut 1000kr måste du tjäna 2000kr.

Satsa på allt men börja där det ger mest effekt


Med det som jag sagt ovanför vill jag ändå säga att jag tycker att man ska satsa på alla punkter men ta de i rätt ordning. Börja med att kapa dina kostnader. Det innebär inte att du ska snåla utan kolla bara så det inte rinner iväg pengar på onödiga saker som en elräkning du utan problem kan få 1000kr billigare.

När du är nöjd med kostnaderna så se över ditt sparande, öppna ett aktie konto och ISK. Börja spara regelbundet i aktier och bygg upp dina riktiga passiva inkomster. Se det som ett långsiktigt projekt och efter ett tag kommer du att märka effekten av ditt sparande. Att börja spara och att kapa onödiga utgifter anser jag är de viktigaste punkterna om du vill jobba mindre.

Gå vidare till det som ger ytterligare effekt


När du har gjort allt du kan för att inte bränna pengar på onödiga räkningar och fått upp ett stabilt sparande där pengarna investeras gör du vidare till resten. Se över vart pengarna tar vägen, lägger du onödigt mycket på godis eller kan du skippa bilen till jobbet? Kan du skippa bilen helt och sälja den?

Kolla upp andra alternativ som sparar eller ger dig pengar. Jag kör t.e.x. cashback och sparar pengar där som jag nämnde tidigare. Kanske kan du fixa ett extrajobb som är roligt eller starta ett litet företag? Kanske finns det saker som du kan tjäna pengar på redan nu men som du inte hunnit tänka på?

Inkomsterna ger större potential så jobba där också


Jag vet att jag ofta säger att man ska börja med kostnaderna och det har som sagt med att det ger mest effekt där i början. När du kapat kostnader och fått igång ett sparande så kommer det att frigöra tid som du kan lägga på annat. 

Det jag menar med det här är att börja inte med allt på en gång. Börja att spara och generarea helt passiva inkomster. Det kommer att ge dig TID! När du har tid kan du gå vidare och börja bygga nya projekt som ger dig ytterligare inkomster. t.ex. starta företag, skriva böcker eller vad det nu är som du vill göra. När tiden finns öppnas massa möjligheter.

Varför tror ni att så många anser att man måste jobba?

17 kommentarer:

  1. Livsstilsspararen13 augusti 2019 kl. 20:45

    Tack så mycket för att du delade med dig utav detta välskrivna och inspirerande inlägg! Jag jobbar och sparar för att inom några år kunna ha valfriheten att göra vad jag känner för, så det här var sporrande läsning. Jag har lite lösa visioner om att kanske inom den kommande 5 år-perioden kunna gå ner till 75 % och sen 50%, alt. arbeta med något annat på deltid eller ta en andra examen inom ett annat område som jag fattat intresse för. Inget är spikat, så det är lite kvar att klura på längs vägen, och det är inte värre än att man kan ändra sig.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tja Livsstilsspararen,

      Tack för de fina orden, tack! :) Det låter grymt bra ju! Det är precis det jag tycker man ska spara för, att kunna göra vad man vill när man vill. Helt enkelt bestämma mer. Om man vill jobba ska man göra det men om man vill testa något annat under en period ska man göra det. Lycka till och uppdatera oss om hur det går! :)

      Med vänlig hälsning / Frihetsmaskinen

      Radera
  2. Om man inte vill jobba finns det något som heter försörjningsstöd. Det är kommunerna som betalar ut det och det är hundratusentals människor landet runt som får det varje månad, ja kanske t.o.m dryga miljonen människor i detta land.
    Inget eget företag behövs, inga sparade pengar, inga investeringar och ingen planering. Tvärtom, du skall inget av detta ha, se till att sätt sprätt på dina eventuella tillgångarna annars kommer du inte ifråga.
    Såg inte att du tagit med det i ditt blogginlägg, skattefritt är det också för den som tänker på den aspekten.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Eh va, driver du eller? Jag lever på försörjningsstöd, och att få det är inte något som existerar för dem som inte vill jobba, nu får du väl ge dig. Så lätt att få det beviljat är det inte heller, och soc sekreterare är stenhårda med att ha koll på allt du gör, det ska redovisas varje månad med kontoutdrag, det är mycket att fylla i varje månad. Och de kommer sätta press på dig att söka jobb och skriva in dig på arbetsförmedlingen och att du ska klara dig ekonomiskt UTAN dem, det är alltid deras mål, försörjningsstöd är bara tänkt som en temporär lösning för folk i nöd. Det vet vet väl hela Sverige, herregud skärp dig. Du får det att låta som om det vore någon slags glamourös lösning på att slippa jobba. Så länge du KAN jobba och KAN få jobb, så kommer inte socialen att hjälpa dig, om du inte är i tillfällig ekonomisk knipa alltså. De kommer förhöra dig som fan och misstänka att du försöker lura dem på pengar, de är inte dumma.

      Radera
  3. Jag tror att man i någon form måste jobba under någon period av sitt liv, men hur mycket och på vilket sätt kan naturligtvis skilja sig åt! Jag har precis gått från att arbeta 100% till att arbeta 80%, och det är en bra början. Om några år vill jag endast arbeta 50%. Tyvärr var jag lite sen på bollen med att börja spara långsiktigt och strategiskt, men nu är jag igång. Bättre sent än aldrig, eller hur!? :-)

    Må så gott!

    Hälsningar Louise

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tja Louise,

      Ja det stämmer såklart, annars blir det svårt att bygga en pengamaskin ;). Det låter som att du har en bra tid framför dig, alltid kul att höra om folk som tar sina egna vägar! :) Uppdatera gärna på vägen hur det går och vad du gör, det är kul och inspirerande att höra andras resor :).

      Med vänlig hälsning / Frihetsmaskinen

      Radera
    2. Absolut! Skriver jag så finns jag ;-).

      Radera
  4. Hej!
    Vilken bra blogg och vilket bra inlägg :)
    Har försökt kommentera många gånger men det funkar inte att kommentera utan att logga in från mobilen av någon anledning.


    Anyway, jag behöver din vägledning. Jag sparar till pengamaskin och vill i slutändan bli ekonomiskt fri. Vill starta eget företag och jobba långt mindre än heltid. Jag är idag heltidsanställd med en vanlig lön ca 30´. Jag vill gå ner i tid till 80% för att dels känna mig friare, dels ha tid att börja med egen verksamhet. MEN om jag går ner i tid nu så minskar ju mitt sparutrymme (åtminstone tills jag fått lönsamhet/drar in motsvarande i egen firma). Jag klarar mig bra på en 80% lön och kan ändå spara ca 5000 per månad men det är ca hälften av vad jag kan spara nu. Jag är i början av mitt sparande, har cirka 200´ på ISK och 100´på sparkonto. Hur ser du på saken? Jag väljer alltså mellan mer frihet nu + minskat sparutrymme, kontra fortsatt ofrihet i heltidsanställning men med högre sparande. Till saken hör att heltidsarbete i nuvarande form inte känns hållbart i längden, av olika anledningar är jag rädd att inte hålla. Behöver jobba med något jag brinner för och bestämma själv. Vilka råd kan du ge? Tack! Hälsningar Karin

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Carin,

      Tack för de fina orden! :) Skumt att det inte fungerar att kommentera, jag får kolla på det.

      Det låter som att du är ungefär där jag var för 8-9 år sedan. Jag har lite idéer på vad jag skulle ha gjort i ditt läge men det blir nog lite långt att ta i en kommentar så jag ska försöka få ihop ett blogginlägg inom någon vecka om jag hinner. Hoppas du orkar vänta! :)

      Mvh / Frihetsmaskinen

      Radera
    2. Jag väntar med spänning! Tack! :)

      Radera
    3. Här kommer en vänlig påminnelse! :)

      Radera
    4. Hej Carin,

      Bra att du påminde mig, har haft mycket nu och det är lite strul med bloggen som jag försöker lösa. Ska kolla på det här och försöka få upp det! :)

      Med vänlig hälsning / Frihetsmaskinen

      Radera
  5. Härliga inlägg du postar! Alltid inspirerande och kul att läsa! Jag sparar själv närmare 5-8k per månad på en nettolön på 18k. Har ca 400 000 på ISK. Redan nu börjar ju utdelningarna och avkastningen dra in närmare 1500 per månad, och härifrån uppåt går det fortare och fortare.

    Jag jobbar själv inom arbete där jag inte behöver jobba heltid men ändå få ut heltidslön tack vare OB-tillägg, kan vara en smart lösning för de som vill ha fler timmar över.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tja Frihetsguden,

      Tack, kul att du gillar det jag skriver! :)

      Grymt jobbat, förstår att du känner av snöbollen nu! :) Smart att göra så, jobbar du helger eller kvällar då?

      Med vänlig hälsning / Frihetsmaskinen

      Radera
  6. Ps. Har även själv upplevt de perioder jag jobbat 50% att det känns som jag haft semester hela tiden. Alltså för många i många fall räcker det med att kunna gå ner till 50%, förutsatt att man trivs med sitt arbete och känner att det ger mycket i form av socialt umgänge och stimuli.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kan känna igen mig i det, det är skönt att ha mycket fritid! :)

      Radera