söndag 12 april 2020

Vad kostar det att ha bil? Att äga bil är dyrare än du tror!

Att ha en bil är en stor kostnad i vår privatekonomi och i många fall den största efter boende- och matkostnaderna. Jag äger själv en bil och funderar ständigt på om det är värt det, samtidigt har jag svårt att vara utan den.

Men, vad kostar det ha bil? Att äga och ha en mellanklassbil kostar drygt 4600kr i månaden om vi räknar in alla normala kostnader och värdeminskning. Det är räknat att vi kör 1500 mil varje år och inte räknar in oförutsedda utgifter och reparationer utanför det normala slitaget.


Innehåller affiliatelänkar


Kostnader för att ha en bil & totala utgifter


Att ha en bil kostar ofta mer än vad de flesta bilägarna tror, jag kan ärligt erkänna att jag platsar in där också. Vi vill helt enkelt inte inse hur mycket pengar vi spenderar på våra bilar och det finns en ännu större kostnad som säkert kommer chocka en del som jag tar upp längre ner i inlägget!

1. Värdeminskning


Värdeminskningen är i många fall den största enskilda kostnaden som bilägare. Den skiljer såklart stort beroende på vad bilen kostade ny och vilken bil du har. Ju mindre du använder den ju större andel av den totala kostnaden (i procent) utgör den.

Enligt Insplanet kostar det ungefär 4600kr i månaden att ha Volvo V60 med ett nyvärde på 134.000kr. Det känns som en ganska vanlig svenssonbil och alltså rimligt att ha som utgångspunkt när vi räknar på de normala bilkostnaderna.

Av de här 4600 kronorna står värdeminskningen för 2500kr, alltså mer än hälften av värdeminskningen av bilens värde. Det är mycket pengar, men vänta tills längre ner i inlägget så kommer du se att det egentligen är mycket mer än så.

2. Drivmedel - Bensin- & Dieselkostnad


Den näst största kostnaden förknippad med ett bilägande är drivmedlet, antingen bensin eller diesel (tar ej med elbilar i det här inlägget). I exemplet för den här bilen så kostar drivmedlet drygt 1100kr i månaden.

Det är beräknat på att man kör 1500 mil om året eller 125mil i månaden, en ganska rimlig beräkning alltså. 1100kr i månaden (via schablon milkostnad) kan låta ganska lite men vänta tills du ser hela beräkningen längre ner.

3. Service av bilen


Servicekostnaderna är oftast betydligt lägre än de två nämnda här ovanför men räkna ändå med 350-400kr i månaden om slår ut det månadsvis. Då handlar det om 4-4500kr om året vilket inte alls känns orimligt.

Många ignorerar säkert det här och visst, man kan skippa servicen av bilen några år men ofta slår det tillbaks och blir en stor kostnad senare.

4. Försäkring


Försäkringen av bilen kostar ungefär lika mycket som servicen men här finns det större chans att påverka hur mycket det kostar. Du kan själv välja att ha halvförsäkring eller t.o.m. trafikförsäkring men det bör övervägas mot riskerna och ställas i relation till vilken bil du har.

Genom att jämföra din bilförsäkring kan du snabbt få ner priset en del även om det kommer vara svårt att komma ifrån att det kostar flera tusenlappar varje år.

5. Skatt, tvätt, besiktning, däck, etc.


Bland de övriga kostnaderna hittar vi ofrånkomliga kostnader som skatt, besiktning, byte av däck samt tvätt av bilen etc. 

Visst kan du skippa att tvätta bilen, men det är knappast rimligt att räkna på det sättet och dessutom skulle det inte spara så mycket pengar av totalen. Skatt och besiktning är inget du kan påverka alls, det är vad de är.

Bilen kostar mycket mer än vad du tror!


Ok, nu kommer vi till det som de flesta inte tänker på, den jobbiga sanningen. Det är riktigt dyrt att ha bil! För att visa exakt vad jag menar så har jag gjort ett diagram här nedanför som visar exakt hur mycket pengar du kommer bränna på din bil om du har en likadan bil som i exemplet här.

Det här är alltså vad du hade haft om du skippat bilen och istället investerat dina pengar till en avkastning om 9%. Jag har räknat ut allt här om du vill kolla och räkna själv.

Diagrammet visar hur dina pengar hade växt år för år om du skippar bilen och fortsätter att investera pengarna istället. Vi pratar alltså om att du börjat spara och investera 4643kr i aktier eller fonder istället för att äga en bil.




Bilens kostnad under en livstid


Ofta räknar vi bilkostnaden under själva bilens livstid, men borde vi inte räkna den över vår egen livstid? Om vi skaffar en bil idag så kommer den troligtvis styra vår bilkostnad i resten av våra liv.

Du kan själv se vad en standard mellanklass bil kostar oss över en 20 årsperiod i tabellen ovanför och faktum är att vår månatliga bilkostnad ökar ju fler år vi är ägare av en bil eftersom vi kunde använt pengarna till annat, t.ex. investera i aktier.

Bilen kostar oss 3 miljoner under 20 års tid


Som du själv ser så kostar bilen i exemplet för det här inlägget oss nästan 3 miljoner kronor under en 20-års period. Det är väldigt mycket pengar, samma kapital investerat till en avkastning om 9% skulle ge oss en avkastning på 270.000kr om året eller 22.500kr i månaden!

Att skippa bilen under 20 år skulle alltså ge oss en extra månadslön utan att ens behöva jobba för det! Det här visar ganska tydligt hur lätt vi kan påverka vår ekonomi.

Bilen kostar oss 12.448kr i månaden efter 20 år


Om vi skulle sluta spara de pengar vi sparat på att inte ha bil efter 20 år så skulle det sparade kapitalet vi redan sparat in motsvara över 12.000kr i månaden ändå. Det eftersom avkastningen genererat massa pengar vi aldrig fått om vi lagt det på bilar- och bilkostnader istället.




Ett val som bestämmer hur vår ekonomi ser ut i livet


Faktum är att ofta kan vi se människor som kämpar med sin ekonomi och samtidigt äger en mellanklassbil trots att de egentligen inte "behöver det". Det är inte ovanligt att samma personer äger liknande bilar över en 20-års period genom livet.

Om de istället skulle ha skippat bilen skulle det med all sannolikhet innebära att de aldrig skulle behöva tänka på sin ekonomi eller kämpa med den. Om de hade varit bilfria sedan 20 år tillbaka är sannolikheten stor att de kunnat bo i ett obelånat boende eller ha en stor passiv inkomst utöver sin lön.

Ger bilen dig tillräckligt mycket värde för pengarna?


Jag har ju själv en bil och funderar ständigt på det här. Jag investerar mina pengar för att nå ekonomisk frihet och då är bilkostnaden egentligen väldigt dum. Samtidigt har jag svårt att göra mig av med den, den tar oss till skidbacken, fjällen, stränder och norska vattenfall.

I dagsläget tar jag kostnaden, men jag är medveten om den, det är ett medvetet val. Däremot tror jag att jag kommer att leva utan bil i framtiden. Jag försöker att utnyttja den nu och få så mycket värde jag kan.

Det går ju att dra ner på andra kostnader, alla kostnader har samma sorts påverkan på vår ekonomi. Om vi sparar en tusenlapp nu så är den rimligt investerad troligtvis värd 6000kr om 20 år. Samtidigt kan vi inte spara alla våra pengar, men vi kan vara medvetna om den egentliga kostnaden av våra val...

Har du en bil? Vad kostar din bil varje månad?

14 kommentarer:

  1. Jag har tjänstebil som innebär att allt betalas förutom bensin/Diesel och en S90 D4 kostar ganska prick 4000/mån. I detta innebär att jag får ny bil varje år, vilket innebär allt säkrare bilar och med snålare motorer så åtgången av drivmedel blir allt mindre. Och för mig så är det viktigt med bra bil, så denna kostnad tar jag.

    SvaraRadera
  2. Och glöm inte lånekostnader eller alternativkostnad för 134.000 (även dessa pengar hade ju kunnat investeras på börsen) ��

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tja Anonym,

      Exakt, bra att du nämnde det! Jag skippade medvetet att ta med det i beräkningen för att inte krångla till det men det gör det ytterligare lite dyrare att ha bil.

      Tack för kommentaren! Mvh / Frihetsmaskinen

      Radera
  3. Jag har varit bilfri i över ett år nu, sjukt nöjd:)

    / K

    SvaraRadera
  4. Klokt skrivet! Det övergår mitt förstånd varför man absolut vill äga en bil om man bor i en storstadsregion. Det vore rimligen billigare att hyra/poola/låna de gånger man faktiskt behöver använda bil.

    Intressant räkneexempel också. Då har jag alltså sparat cirka 300 000 kronor med 4% ränta på ränta de här 5 åren på att lägga de pengarna på börsen istället för bilen!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag bor i Stockholm men måste ha bil för annars kan jag omöjligen ta mig till jobbet i tid. Samma gäller alla jag känner som har bil. Du inser väl att väldigt många människor som bor och jobbar i "Storstadsregionerna" INTE har ett kontorsjobb mellan 8-17?

      Radera
  5. Ingen bil, vi sålde den för 5 år sedan och använder cykelvagn för barnen. Visst kan man klara sig utan bil även om man har barn men det gäller att planera

    SvaraRadera
    Svar
    1. det är många som har flera mil till jobbet . jag har dodck bara 2,5 mil men det är omöjligt att cykla på den vägen om man inte vill riskera livet . vägen är mörk hastigheten är hög. och extremt mycket trafik.

      Radera
  6. 9% avkastning är lite optimistiskt

    SvaraRadera
  7. Absolut en bättre "investering" att köpa aktier än bil eller andra större kapitalvaror men det finns mer i livet än värdepapper och pengar. Resor är t ex ett otroligt slöseri men ack så berikande.

    SvaraRadera
  8. Bra så flickor. Då kan ni låna mig tre miljoner att köpa en traktor för. En fin Fendt 1050 med dubbelmontage. Bättre än Porsche. 1,1% ränta får ni med 20% insats av eget kapital. Jag förpliktar mig själv att publicera veckovisa youtube-videor så ni kan se hur roligt jag har det bakom ratten. En lockvideo år er söta finansiärer

    https://www.youtube.com/watch?v=3mYUCpfDBwg

    SvaraRadera
  9. Vi kan inte leva utan bil eftersom vi bor på landet och vi behöver dra släp ibland och skylift när vi pysslar med huset.Vi pendlar 2 mil till jobbet tillsammans och utan bil hade inte funkat tyvärr.

    SvaraRadera
  10. Har förvisso 5 bilar nu, så det drar iväg lite. Men totalt uppgår kostnadsmassan till 1897:-/månad för dessa. Inkl. allt då (skatter, besiktning, försäkringar, service/reparationer, bränsle, värdeminskning, etc). Vill inte ens fundera på vad inköpspriserna + den månatliga kostnaden istället hade kunnat göra på börsen, men någonstans så får man ändå försöka ha lite kul i livet :)

    SvaraRadera
  11. ja det är dyrt att ha bil men ännu dyrare att vara arbetslös. jag kommer inte till jobbet utan bil. finns inga bussar eller tåg som går dom tiderna.

    SvaraRadera