torsdag 2 april 2020

Jag är frivilligt arbetslös - Nu kör jag frivillig arbetslöshet!

Hej, jag är för tillfället frivilligt arbetslös! Jag känner att jag måste förklara läget lite efter gårdagens blogginlägg eftersom det verkar som många missuppfattade det. Meningen var att skriva det som ett 1:a aprilskämt men ändå inte ljuga så många missförstod vad jag menade.

Det som har hänt är att jag har valt frivillig arbetslöshet, att leva som ekonomiskt fri eller vad man nu ska kalla det. Jag jobbar alltså inte alls i dagsläget, men lugn, jag plockar ingen a-kassa heller så jag belastar inte dina skattepengar på något sätt.



Innehåller affiliatelänkar


Jag är frivilligt arbetslös!


Ok, för att tala klarspråk, jag har slutat att jobba helt nu och har ingen inkomst från mitt företag utan bara utdelningar från aktierna. Läs mer om aktieutdelningar här.

Nu är det flera bolag som sänker utdelningarna men det är väldigt speciella tider och det lär återgå till det vanliga när det här blåst över igen, även om det kommer att ta ett tag. Långsiktigt lär vi kunna se fram emot ökade utdelningar även framöver.

Som jag skrev igår så valde jag att ta det här steget trots att vi befinner oss mitt i Coronakrisen, lite som ett test, mest av mig själv. Hur bra klarar jag mig nu, klarar jag det här så är det lugnt framöver. åren är på ingång, vädret är bra och tidpunkten känns perfekt för att bestämma 100% över mina dagar!

Jag är tillfälligt 100% fri!


Ok, för att göra det övertydligt så skriver jag det igen. I dagsläget är jag 100% fri och jobbar inte alls :). Det är grymt nice nu när vädret är så bra och den senaste tiden har jag i princip bara vart i skogen och kört mtb.

Jag har packat väskan med kaffe och mat och varit ute från 9-11 tiden till 17-tiden på kvällen. Man mår riktigt bra av såna här dagar och somnar mör i kroppen på kvällen. Huvet slappnar av på ett helt annat sätt också eftersom man inte har något behov av att tänka på morgondagen eller en timme framåt.

..och nej, jag kommer inte att sälja alla aktier...

Belastar frivillig arbetslöshet samhället genom A-kassa?


Nej, i mitt fall har jag valt det här själv och sponsrar hela kalaset själv. Jag låtar alltså ingen annan betala för det här utan tar det ur egen ficka. Jag kan alltså med gott samvete njuta av dagarna och faktum är att jag har sett flera njuta av dagarna nu än normalt.

Jag har ingen aning om de också valt att plocka sin frihet nu eller om de passar på i tider av permitteringar etc. troligtvis det senare.


Är du permitterad och vill jobba mindre i framtiden?


Något jag har funderat på de senaste dagarna är hur alla de som nu är "lediga" om dagarna tänker om framtiden. Många verkar trivas på ett sätt och utnyttja tiden till att vara mer i skogen och göra andra saker än vad de brukar göra.

Kommer de att sakna det när de börjar jobba igen? Kommer de att vilja gå tillbaka till jobbet på heltid eller kommer de att vilja gå ner i arbetstid? Kommer de kanske att vilja jobba digitalt, kanske som en digital nomad med möjlighet att vara vart de vill?

Ta chansen att fundera över vad du vill


Det jag vill komma fram till är att även om det här är hemskt hela situationen så bjuder den på möjligheter. Ta till vara på den och testa vad du vill i livet. Nu har många chansen att känna på livet i frihet, är det något för dig?

Visst, många kanske jobbar hemifrån och är låsta där, men av vad jag ser just nu så har majoriteten grymt mycket mer frihet än normalt. Jag brukar aldrig träffa på så mycket folk på dagtid under vardagarna på de ställen jag är på.

Det är nästan så att det måste ordna upp sig nu, annars får man flytta till ett ställe med mindre folk ;).




Kommer jag aldrig att jobba igen nu?


Jo, troligtvis kommer jag att gå tillbaka till 10 timmars jobb varje vecka eller kanske 5 timmar. Samtidigt vet jag inte, inget är klart. Men jag vill jag nå summan som krävs för total ekonomisk frihet, här kan du se hur du räknar ut hur mycket som krävs för att bli ekonomiskt fri.

Anledningen till att jag har gjort så här är för att möjligheten dök upp. Jag såg det som en chans att dra ner på jobb och samtidigt kanske ha kvar ett par kunder när det här lugnat sig. Upplägget har varit som ett ge och ta och det känns fördelaktigt för mig.

Vad ska jag leva på nu?


Ska jag vara ärlig, jag har faktiskt ingen färdig plan. Jag kommer att få leva lite på utdelningarna från portföljen och kanske få sälja av lite fonder, jag kör enligt 4-procent regeln. Men det har varit planen hela tiden så det känns inte orimligt, det känns mer spännande, nu händer det grejer!

..nu börjar livet utanför ekorrhjulet på riktigt! :)

Samtidigt så har jag några små projekt på gång och jag vet att jag alltid kommer att hitta små möjligheter här och där. Däremot kommer jag inte "jobba" som det ser ut nu i alla fall på ett tag. Jag vill ta det hela spontant, sommaren är ju snart här! :)

Varför jobbar jag inte mer och köper mer aktier istället nu när det är billigt?


Den här frågan har några ställt mig och den är helt klart rimlig, varför jobbar jag inte mer nu? För mig är svaret enkelt. Man skulle kunna se Corona som en motgång eftersom det slagit mot bland annat ekonomin.

I motgångar reagerar jag instinktivt att jag vill ha ut något positivt av det, det är som att jag väntar på motgångar för att få en anledning att ta ett steg till i rätt riktning. Det känns som Corona har öppnat mina ögon ännu mer och fått mig att inse att det är dags att ta ytterligare steg mot friheten.

När jag började med aktier så hade jag en tanke på ekonomisk frihet, men den låg långt bort. Med tiden så har jag dragit ner på arbetstiden och de senaste åren jobbat väldigt lite. Nu känns det naturligt att ta ett steg till..

..därför har jag just nu valt att vara frivilligt arbetslös, eller kanske free-villigt... :)

Om jag hade börjat med aktier nu


Hade jag däremot varit helt ny så hade jag kört på hårt med sparandet nu. Även om vi inte vet hur börsen kommer att gå framöver så är den ner en del från toppen vilket ger möjligheter att köpa billigare. 

Det är egentligen en ganska perfekt start för någon som har tänkt att spara regelbundet i ett månadssparande just nu. Även om jag som sagt inte vet hur börsen kommer att utvecklas framöver så känns det som en stor potential att ett regelbundet månadssparande blir riktigt bra på sikt om man börjar nu.

Det viktiga är att inte kasta in allt på en gång och göra en tydlig plan innan man sätter igång. Var medveten om att det kan ta lång tid innan det vänder men så länge man har råd att fortsätta köpa så snittar man oftast in sig på bra priser.


Jobbar du just nu? Är du permitterad? Köper du aktier?

7 kommentarer:

  1. Tjenare Frihetsmaskinen!
    Jag kan bara gratulera, härliga positiva nyheter mitt i alla tråkigheter.
    Living the dream!
    Grattis, bra jobbat.

    /K

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tja Koll på kontot,

      Tack! :) Vi får se hur länge jag kör på som arbetslös, men som sagt inför sommaren känns det helt ok! :)

      Med vänlig hälsning / Frihetsmaskinen

      Radera
  2. Hoppas kunna något liknande om 8-10 år när jag troligtvis har mer kapital att röra mig med :)

    Just nu jobbar jag som vanligt men med lite mindre orderingång. Ser ut att bli permittering vilket jag välkomnar med öppna armar. Mer eller mindre en lång, betald semester.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tja Globalpicker,

      Härligt, hoppas allt går som du vill och att du får en fin vår! 🙂

      Mvh / Frihetsmaskinen

      Radera
  3. Hej! Snyggt där med 100% frihet :)
    Någon idé om jobb eller projekt som du vill göra? Skidåkning?

    Jobbar mer än nånsin. Köper aktier varje vecka eftersom jag tror det blir svårt att pricka botten. Tycker inte något av mina innehav ser jättebilligt ut. Mina medicintekniska bolag går dessutom upp. Krisen kan bli betydligt djupare och börsen kan falla mer så bränner inte allt jag har. Tankvärt det som hände Spiltan och vissa bankers räntefonder. Som har riskklass 1!!!
    Arbetslös blir jag inte. Tack och lov!
    Bästa hälsningar

    Arne

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tja Arne,

      Tack, det känns bra! :) Jag har massa små projekt så något lär det bli! Tyvärr ingen skidåkning nu eftersom nästan alla ställen stängt pga Corona. Jag kommer att köra en hel del mtb, det är torrt och fint i skogen nu :).

      Härligt att köpa mycket nu, det lär bli riktigt bra investeringar på sikt. Ja vi får hoppas allting löser sig bra i slutändan. Skönt att du får behålla jobbet! :)

      Tack för kommentaren! :) / Frihetsmaskinen

      Radera
  4. Hej Frihetsmaskinen!
    Kul att du kör 100% fri ett tag. perfekt tid att börja med det. Sedan när hösten kommer kanske det blir dags för några timmars arbete igen.

    Jag har precis påbörjat 10 dagars ledighet iom påsklovet så det känns riktigt skönt. Speciellt nu när vädret visar sig från en bra sida. Hoppas på att det blir ett par löprundor i solen under dessa dagar. Troligtvis tar jag barnen och lite kompisar till dem och åker till en stuga.

    Känns riktigt skönt att var 100% fri i åtminstone 10 dagar :)

    Lyckat till med din ledighet och jag gissar på att vi får läsa om några roliga projekt som kanske kan dra in några slantar. Gissar på att din produktivitet och kreativitet kommer flöde under ledigheten!

    Pappa betalar? - Bloggen om privatekonomi

    SvaraRadera