onsdag 1 april 2020

Jag har börjat köra heltid - Corona har ändrat planerna

Den senaste tiden har varit betydligt tuffare än förväntat och därför har jag börjat köra heltid. Det här var absolut inget jag förväntade mig och jag är faktiskt lite förvånad själv över mitt beslut.

Coronakraschen har inte bara gjort att vi har förlorat våra pengar, min portfölj har tappat rejält i värde den senaste tiden. Det har också gjort att vi får leva med oro för hälsan och våra inkomster och jobb. Egentligen är det väl ovissheten som är jobbigast.

OBS! Det här var ett aprilskämt och det jag har gjort är att sluta jobba helt och gått över till 100% ekonomisk frihet! :)





Köra heltid, ett beslut som jag var tvungen att ta


Min plan har hittills varit solklar, sedan jag på riktigt började med aktier målmedvetet så har planen varit ekonomisk frihet. Jag har utan undantag investerat och återinvesterat mina utdelningar dag för dag och kommit allt närmare mitt mål.

Tanken var att sluta jobba helt någon gång kring 2023 enligt den ursprungliga planen. Fram tills nu har det gått över förväntan och jag har succesivt dragit ner på jobb så att jag kunnat jobba deltid och de senaste åren bara jobbat 10 timmar i veckan.

Det har varit en grym period i mitt liv, jag skulle aldrig velat vara utan den. Jag har nog aldrig mått så bra som de senaste åren, att bara jobba 25% är grymt! Men tyvärr kommer det inte att fortsätta så, inte just nu iaf...

Så här ser mina dagar ut


Mina dagar har förändrats, men inte så mycket som man kan tro. Att gå från det jag haft idag till heltid innebär ju en omställning men timingen har ändå varit helt ok. Vissa saker kanske ser annorlunda ut men i princip är det sig ganska likt.

Jag går upp vid 8-tiden och äter frukost. Vid nio-tiden kollar jag lite på börsen för skojs skull och sen sätter jag mig någon timme vid datorn och gör administrativa saker. Efter ett tag måste jag dock lämna och bege mig iväg...

Vid 9.30-tiden är det förberedning av mat som gäller, uppvärmning och packning.. (Sorry om jag är lite luddig, vill inte avslöja exakt vad jag gör). När all mat etc. är klar så ska allt packas och bockas av, sen är det dags att köra iväg allt...

Det tar ungefär en timme att köra iväg maten och när jag packat upp allt till rätt plats brukar jag passa på att äta lunch. Det är skönt att få en paus efter att man kört hårt en timme och jag brukar även hinna med en kopp termoskaffe eller två innan det är dags att köra tillbaka igen.

När jag är tillbaka är det dags att ta hand om dagens disk och överblivna saker. Lasta ur det jag har med mig tillbaks och se så att allt finns inför morgondagen. Vid 15-tiden kommer jag hem, trött men ändå full med energi.

Anledningen till att jag bara kör 6-timmars dagar är att jag kör helgerna också. Vissa dagar är enbart administrativa så det är ändå en del variation.




Jag trivs med att köra heltid


Även om det inte känns så förvånande så trivs jag med att köra heltid. Planen var ju som sagt att jag skulle börja köra heltid senare men jag ser det här mer som en tillfällig lösning och kommer nog att gå tillbaka till 10 timmar i veckan under en period igen innan jag tar steget fullt ut.

Jag tycker det är underbart att gå upp på morgonen, ta frukost, kolla börsen, packa mattermosen, termosen med kaffe och sen sätta mig på mtb:n och dra in i skogen. Bara ösa på en timme för att sen hitta en skön klippa och luncha en timme eller två på.

Det känns som att jag lever knäckebrödsmiljonär-livet-deluxe! Det är ju det här jag har kämpat för så varför inte ta till vara på möjligheten och testa det under sämsta möjliga omständigheter, mitt under coronakraschen.

Hur känns det att köra heltid?


Helt ärligt, det är faktiskt inte så jättestor skillnad, eller jo, en stor skillnad är det. Den stora skillnaden med att inte jobba alls är den totala friheten! Jag har upplevt det här under en period tidigare i mitt liv och det var när jag tog ett sabbatsår.

Skillnaden mellan att jobba deltid och att vara fri på heltid är att man verkligen är fri att göra vad man vill, det är inget som kommer i vägen för vad du vill. Eftersom man har alla dagar och alla tider tillgängliga så kan man verkligen gå all in i saker.

Vill jag sitta med ett litet projekt så kan jag sitta med det i en vecka i sträck om jag vill eller skita i det i en vecka om jag känner för det. Jag har känt det förut och känner samma sak nu...

Om man aldrig haft minst ett sabbatsår så tror jag det är svårt att förstå den här känslan.


Varför kör jag heltid just nu?


Man kan ju fråga sig om jag är dum som väljer att säga nej till jobb nu och gå ut i friheten på den mest osäkra tidpunkten man kan tänka sig. Kanske är jag dum, kanske är jag smart?

Jag tänker så här. Om jag säger nej till jobb nu så gör jag det ultimata testet, utan jobb får jag ingen inkomst och då måste jag klara mig utan den. Jag har alltså ingen livlina. Jag lever det liv som så många dissar, det liv som kommer att misslyckas för att det är för små marginaler.

..men jag ska bevisa att det går, jag ska visa att det är möjligt...

Jag kör ett test alltså. Jag har pausat alla mina jobb och jobbar inget alls i dagsläget. Portföljvärdet är lägre än på väldigt länge och vissa utdelningar ser ut att ha dragits in, am I f---ed?

Nej, jag tror inte det. Jag tror att det här kommer att lösa sig bra och leda till något positivt i slutändan. Jag tror att det kommer att dröja länge innan jag får en sån här chans igen att "stresstesta" min frihet.

Om jag klarar det här så vet jag att jag kommer att klara av ett liv som ekonomiskt fri i resten av livet och kan dessutom säga att jag vet det till alla tvivlare och de som ifrågasätter. Jag vet inte vad mer jag kan göra som test?

Vad tycker ni, är jag dum eller smart? :)



Innehåller affiliatelänkar

Aktier är grymt kul och faktiskt väldigt enkelt idag jämfört med tidigare. Jag köper fonder och aktier på Avanza då de har en grymt enkel och bra plattform. Om du är intresserad av att börja så rekommenderar jag att läsa deras aktieskola där du lär dig grunderna.

När du har fått lite mer koll så kan du bestämma om du antingen börjar med aktier direkt, köra ett månadssparande i fonder eller låta allt skötas automatisk genom deras autosparande. Alla är bra alternativ, det handlar bara om hur mycket tid du vill lägga på det.

11 kommentarer:

  1. 1 April idag, luras du? Eller är det så illa, trodde du klarade dig på 10 timmars arbetstid oavsett Corona. Sen det här med börsen som är rena grekiskan för mig, 4% regeln och att sitta still i båten var det inte så man skulle gå till väga?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tja Anonym,

      Det verkar som jag var lite otydlig, har märkt att fler trodde att jag börjat jobba heltid. Det som har hänt är att jag tagit steget att sluta jobba helt under en period nu och testa friheten på riktigt. Vet inte om du läste hela inlägget till slutet men skrev det där 🙂.

      Mvh / Frihetsmaskinen

      Radera
  2. Jag är konfunderad efter att ha läst texten två gånger. Jobbar du heltid eller inte? Oavsett, lycka till och tack för intressant blogg.

    Mvh

    Egon

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tja Egon,

      Oj, var jag så otydlig? 🙂 Kanske får skriva en förklaring imorgon, ska läsa igen och se om jag misslyckats att få fram hur det ligger till 🙂✌️.

      Mvh / Frihetsmaskinen

      Radera
    2. Jag tror jag förstår nu: Du menar heltid som i heltid frihet, inte som jag förstår heltid dvs ”jobba heltid”. Sedan nämner du ”jobba deltid” vilket på något sätt i min hjärna implicerar att ”heltid” har med ”jobba” att göra, fast det är tvärtom.

      En idé är att poängtera ”heltid frihet” i rubrik och/eller inledande text.

      Mvh

      Egon

      Radera
    3. Och, ja, jag är medveten om inläggets datum...

      Radera
    4. Tja Egon,

      Har förstått att flera hade svårt att tyda vad jag menade, även om jag ville vara lite "luddig" angående heltid ;). Har dock förklarat tydligare i dagens inlägg! :)

      Med vänlig hälsning / Frihetsmaskinen

      Radera
  3. Haha, jag gick totalt på det, tills jag kom en bit in i texten. ����
    Jag tycker du gör helt rätt. Har själv gjort ett liknande val, att säga upp mig i vad som kan vara den minst lämpliga tidpunkten ever och köra egenföretagare på heltid istället för cirka 50/50. Kör så det ryker och låt oss aldrig behöva gå tillbaka. ����

    SvaraRadera
  4. HEJ
    Jag hör också till skaran som först trodde att du börjat jobba heltid, haha. Det var en bit in jag förstod att du menade heltidsfri. Tycker det är smart att testa på att vara helt fri och jag hoppas att även jag når dit så småningom. För mig är det nog mellan 3-6 år kvar av heltidsarbete för mig före det att jag går ner i arbetstid. Men sedan kan jag nog fasa ut arbetet lite mer som jag känner för.

    Men jag tycker helt klart att du gör rätt i att sluta jobba om det är vad du känner för :) Hur har du kommit fram till beslutet? Tittar du på dina mer säkra utdelningar under året och sedan på vad du gör åt i snitt per månad? Och sedan räknar på om det räcker?

    Ha det gott!
    //VGI

    SvaraRadera
  5. Haha blev nästan lurad då jag läste inlägget idag, men tänkte, nä inte frihetsmaskinen inte. Det hade dock varit ganska vettigt, du kunde jobbat heltid ett år och puttat in mer pengar nu när det har blivit billigare för att sen kunna få bättre säkerhetsmarginal framöver.

    SvaraRadera
  6. Fattade inte vad du försökte säga - läste allt två gånger. Tror du misslyckades med att göra en "rolig" grej av det hela - tyvärr! För mig skapade du bara en text som jag inte förstod.

    SvaraRadera