måndag 21 maj 2018

Ledig på måndagar

Idag är det måndag igen, helt underbart väder och fågelkvitter ute på balkongen. Måndagar har sedan drygt 5 år tillbaka blivit som mina nya söndagar eftersom jag är ledig på måndagar. Det är grymt att vara ledig på måndagar, känslan att få ta en långfrukost medan man ser alla andra gå till jobbet är tacksamhet. Jag kan faktiskt inte säga att jag saknar det på något sätt.




En typisk dag för 6-7 år sedan började med att jag gick upp vid 6-tiden. Eftersom jag aldrig varit- och inte är en morgonmänniska så skippade jag frukosten och tog något med mig i bilen till jobbet eller så köpte jag något på ett café eller liknande. Mornarna förr i tiden var inte direkt avslappnade utan mer en snabb start, sen jobb.

Jag har alltid tvingats ta jobb utan utbildning eftersom jag helt enkelt inte har någon utbildning. Det har varit lärorikt men klart tufft ibland.

Nu förtiden är det annorlunda, totalt annorlunda. Jag går oftast upp vid 8-tiden och sätter på kaffebryggaren om inte sambon fortfarande är hemma då äter jag frukost med henne. Efter att jag slagit på kaffebryggaren borstar jag tänderna , kokar lite gröt och ägg och sen kör jag frukost på balkongen, i minst 2 timmar.

Just nu skriver jag det här inlägget mellan kaffekoket och vaknade nån halvtimme senare idag då jag är helt slut efter gårdagens heldag på mountainbiken. Det är skönt att kunna göra såna val, att inte tvingas upp klockan 6 fast man hellre drar sig lite. Sen är det rätt skönt och härligt att få tid till en bra frukost varje dag. Jag trivs så mycket bättre med att kunna sitta och äta i lugn och ro, att hinna tänka lite och njuta av vädret.

Ha en grym måndag allihopa nu ska jag äta frukost! Vad gör ni idag?


Läs även:
Lediga fredagar
Lediga måndagar är så skönt!
Att inte jobba heltid
Jobba deltid - Så här gör du!
Måndag, veckans bästa dag och lite utdelningar

12 kommentarer:

  1. Gjort i stort sett samma sak. Är egenföretagare och har tagit ett sabbatsår fram till nyår.
    Hade en stor periodiseringsfond som skulle lösas upp senast detta året, så jag passade på att testa pensionärslivet lite i förväg.

    Mycket är positivt, men saknar ibland konkreta arbetsuppgifter.

    Kommer sannolikt att jobba halvtid framöver, till exempel måndag till onsdag, sen ledig torsdag till söndag.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tja Anonym,

      Grymt att du tagit det steget, du lär inte ångra dig, man upptäcker mycket i sig själv när man får mer tid som du säkert också märkt :).

      Ja det kan säkert bli att man saknar vissa saker lite beroende på hur man är som person och vad man har för övriga intressen. Halvtid är grymt! Jag jobbar ju själv tis, ons och torsdagar. Lycka till och uppdatera gärna hur det går! :)

      Med vänlig hälsning / Frihetsmaskinen

      Radera
  2. Jag nästan beundrar folk som klarar av att följa kontorstider och tvinga upp sig i ottan varje vardag. Det går ju att jobba andra tider i många yrken och jag blir mer effektiv av att få styra min tid.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tja Marcus,

      Ja faktiskt, jag förstår inte hur jag själv orkade under så lång tid tidigare. Som du säger tror jag många skulle göra ett bättre jobb om de fick styra sina tider mer själva. Tack för kommentaren! :)

      Med vänlig hälsning / Frihetsmaskinen

      Radera
  3. Kör du har hardtail MTB? Längre skogsturer i grupp eller ensam?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tja anonym,

      Yes , kör hardtail även om det blir lite tufft ibland ;). Kör ensam eller med sambon eller kompisar.

      Med vänlig hälsning / Frihetsmaskinen

      Radera
  4. Håller med om att lediga Måndagar är underbara :-) Efter en tuff helg på jobbet tar jag igen mig idag. Dricker lite kaffe nu och om en stund blir det till affären. Ha en fin Måndag Frihetsmaskinen :-)

    Mvh Slimis

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tja Slimis,

      Härligt! Sitter också med en kaffe i solen nu, blir nog en löprunda sen och ka ske ett bad, får se. Detsamma! :)

      Mvh / Frihetsmaskinen

      Radera
  5. Underbart! Själv har jag lite oregelbundna arbetstider som gör att jag är lite mer ledig ibland. Börjar jobba nu på onsdag igen, bara att njuta fram till dess! Jobbar sällan måndagar...
    Mvh EDS

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tja Ekonomie De sade,

      Det låter härligt, speciellt med tanke på det grymma vädret nu! :)

      Med vänlig hälsning / Frihetsmaskinen

      Radera
  6. Låter riktigt bra och härligt med lediga måndagar. Det är något som jag blir lite avundsjuk. Jag borde kunna få till det också. det är ett bra sätt att smygstarta pensionen om inte annat.

    Aktiepappa - en blogg om ekonomi och aktier

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tja Aktiepappa,

      Ja det är det bästa man kan göra med måndagar! ;) Klart du ska börja ta lite pension, lätt värt det! :)

      Med vänlig hälsning / Frihetsmaskinen

      Radera