fredag 12 oktober 2018

Gårdagens aktieköp, dagens utdelningar och långhelg

Hej fredag, du är välkommen! Kaffet är laddat och morgonen har bjudit på en magiskt fin soluppgång. Nu är det äntligen helg och den här veckan lyxar jag till det med fem dagars helg istället för fyra dagar. Jag jobbar igen på onsdag alltså och det ska bli rätt skönt att göra ingenting, sen blir det nog lite mtb och småfix hemma. Veckan har bjudit på rätt stora nedgångar i portföljen vilket bjöd på köplägen och idag väntar utdelning från Resurs.




Mindre schablonskatt på aktierna


Igår backade portföljen 45 000kr och efter flera dagars nedgång i rad fick jag ett grymt köpsug. Jag ligger alltid all in så trots att jag inte borde ha köpt några aktier så tömde jag samtliga mina konton på i princip varje krona. Nu är jag med andra ord så pank man kan bli. Att jag tidigare i veckan bokat upp lite skidresor har ju inte gjort likviditeten bättre direkt. Men jag klagar absolut inte, det känns bra att ha köpt lite aktier och bokat upp lite roliga saker inför vintern.

Att börsen backar kan på vissa sätt vara positivt. Gårdagens nedgång gör t.ex. att min schablonskatt minskar med 200kr om året på portföljen. Tillsammans med de köp jag gjorde som inbringar 373kr mer i utdelning varje år så förbättras min ekonomi med 573kr om året.




Gårdagens aktieköp


När börsen backade och portföljen gick ner med 2,5% hade jag som sagt svårt att hålla mig från köp. Jag tömde alla mina konton och kommer verkligen att få kämpa för att klara mig den här månaden. Dagen kommer gå till att få iväg varenda faktura jag kan så att jag får in lite pengar igen. Det kommer att gå bra, gröt är billigt och om en månad är jag på banan igen :).


Jag har egentligen ingen strategi för när jag köper aktier utan jag fyller helt enkelt på i mina befintliga innehav så fort jag har pengar. Målet är att öka den årliga utdelningen och att komma närmre friheten för varje dag som går. Sedan jag gick från fonder och började spara i utdelningsaktier så har det blivit mycket enklare att hålla fokus i både ned- och uppgång. Ju mer jag köper ju mer utdelning får jag, i princip oberoende av aktiekursen. Här nedanför kan du se alla gårdagens och onsdagens aktieköp. Tillsammans med köpen i onsdags kommer dessa aktier att ge 414kr mer i utdelning varje år. Att bara mata på med dessa köp kommer att göra så jag kan leva på utdelningarna i framtiden.




Dagens utdelningar


Idag trillade ju utdelningen från Resurs in på kontot och totalt blev det 760kr. Jag kommer självklart att återinvestera dessa pengar nu när börsen öppnar. Att köpa aktier för pengar jag fått genom aktier är magiskt och dessa utdelningar kommer i samma ögonblick jag återinvesterar dom att ge mig 22-53kr mer varje år i utdelning beroende på vad jag köper.

För mig som valt att sluta mitt 9-5 jobb för att jobba deltid betyder utdelningarna otroligt mycket för att jag ska nå målet att aldrig mer behöva jobba om 2 år. Jag kan inte spara så mycket och ofta ingenting alls så jag förlitar mig helt på återinvestering och utdelningstillväxt för att nå mina mål även om jag såklart hade nåt dom snabbare om jag fortsatt att jobba heltid.

Det är inga fler större utdelningar som trillar in under oktober men november ser ut att bli en rätt bra utdelningsmånad faktiskt. Jag håller på att utvecklar min utdelningskalender lite och hoppas på att kunna lägga ut den nya versionen under helgen eller nästa vecka. Skillnaden är att den nu även visar hur jag ligger till frihetsmässigt varje månad. Alltså, den visar hur många procent av mina kostnader jag har uppnått i utdelningar, månad för månad.

Har ni några planer för helgen eller ska ni bara ta det lugnt?

14 kommentarer:

  1. Låter bra :) Gröt är billigt :) Åt mycket gröt innan, nu blir det mest havregryn på morgonen, men ska öka på grötmängden ju kallare det blir..

    Gårkvällen fick jag i vanlig ordning ett utbrott på vår inneboende som inte städat. Hade gett honom enkla instruktioner att dammsuga och svabba av vilket borde ta 20 minuter. Själv hade jag skurat badrummet dagen innan men hade lite kvar, sen städat rent diskbänken, samt gjort allt plock/tvätt som man normalt gör.

    Naturligtvis hade han inte gjort detta, och låg i sängen jobbandes på något webb-projekt som skulle bli klart samma kväll. Det var bråttom, mycket pengar på spel. Kanske borde jag blivit blidgad när man sa summorna för var mycket pengar men blev mest rasande.

    Jag gjorde så mycket jag orkade på hans del, sen sov.
    På morgonen ignorerade jag honom, han sa naturligtvis inget om det hela utan smet innan mig.

    Tänker om vi har städfirma 2 ggr/mån nu så delar vi på det. Annars vill jag nog han flyttar, för detta med städ tar extremt mycket energi. Förhoppningsvis klarar han av att ta ut sina 100 läskburkar han verkar dricka i veckan, samt sköta sin tvätt, för det kommer inte städfirman göra.
    När något börjar mögla i kylen kommer jag helt enkelt slänga det bara..

    Jag är också den som gör det mesta annat. Håller i alla kontakter, bokar in allt, säger åt alla vad de ska göra.
    Känns som väldigt mycket dubbelarbete mellan varven..

    I övrigt ska jag jobba helgen, så det blir en bra helg - hoppas jag - med andninghål från de vardagliga problemen.

    Here we go :)

    Hoppas du får en bra helg :)





    SvaraRadera
    Svar
    1. Tja Mrs Doubtfire,

      Ok, hur äter du havregrynen? Med yoghurt eller mjölk typ?

      Oj det låter jobbigt och är en av baksidorna med inneboende kan jag tänka mig? Det låter som en bra plan att ta in städhjälp och kanske lägga större delen av kostnaden på honom? han borde ju anpassa sig om han vill bo kvar kan man tycka.


      Detsamma! :) Även om det här svaret kom lite sent så har jag fortfarande helg nu ;) Med vänlig hälsning / Frihetsmaskinen

      Radera
    2. Var dumt av mig att spy massa galla här om min inneboende och våra problem ;-/..

      Ibland får jag bara psykbryt..

      Har vart så mycket så mycket.

      Grejen är att jag är en rätt renlig person som gillar att ha det rent och fräscht hos mig och ser som naturligt att man städar/tvättar&källsorterar/pantar burkar regelbundet för att hålla en viss sorts ordning.

      Vi är totalt varandras motsats där.

      Fast jag tror ärligt min inneboende har ett mer djupgående problem. Finns människor som verkligen inte förstår hur man städar&sorterar&varför man gör det.

      De kanske inte kan hjälpa det. De behöver typ hjälp och stöd. Egentligen är det synd om dem för blir väldigt knepigt att bo med -någon!

      Än så länge är det värt det och inneboende är bra på många andra vis annars hade det aldrig fungerat, men så träffade jag en såå trevlig kille idag som verkade vara perfekt för att bo med oss :) ...

      Fast det kan bli andra problem. Han var mycket yngre.

      Vi håller iaf på att boka in städfirma 2 ggr/mån nu..

      Lite knepigt med allas sovtider.

      Havregrynen äter jag med det som finns hemma :)

      Gärna havremjölk, havreyoghurt..

      Radera
    3. Jag kanske också får tänka när det är som värst - får ändå 5900 efter skatt varenda månad.

      Kanske värt några extra timmar i veckan o diska, städa, panta burkar till någon annan..

      Det jobbiga är när det blir ett problem och skriks massa, energi som går, irritation i dagar - massa negativ energi som sprids på allt annat.

      Tror inte så många skulle fixa att flytta in här nu :) Stämningen är sådär mellan varven ; )

      Fast det är ändå 5900 per månad efter skatt, vilket är rätt okej kanske..

      Flyter något sånär...

      Inte den mest passiva inkomsten, men kanske inte den jobbigaste heller..

      Radera
    4. Kontentan av det hela är väl att vi fått en vuxen tonårspojke som bor hemma hos oss nu. Som är tjurig, vägrar städa, aldrig tar med slasken, efter 25 påminnelser och att man lagt alla pantburkar i en påse vid dörren går och pantar dem. Å andra sidan skaffar folk barn och har det värre. Vi får ändå betalt nu för att vara "tonårsföräldrar".. fast du har nog rätt att vi borde få mer betalt. Ett tag hade vi lappar uppe om att det var olika straffavgifter om man inte städat sitt rum (fint om en dammsugare når in åtminstone en gång i månaden), inte pantat burkar, etc Vi hade inspektion några ggr, men så försvann lapparna av olika anledningar. De måste nog komma upp igen. Finns chans till inkomst där med ;) Mitt konto är alltid öppet..

      Radera
  2. Kanske blir att bowla med familjen, men inget helt bestämt. God mat och umgås lite, mest ta det lugnt! Trevlig helg!/C

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tja C,

      Det låter som en perfekt helg! Blev det bowling tillslut? :)

      Med vänlig hälsning / Frihetsmaskinen

      Radera
  3. Hur stabilt står avanza pension? Vågar jag lägga allt jag äger och har i en kf där, pengar som jag ska ha och måste finnas om 30år.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tja Anonym,

      Alla gör sina egna beslut men jag skulle inte oroa mig över Avanza pension. Har också för mig att det står fritt för att skyddas om Avanza skulle hamna i en dålig situation. Men som sagt, alla tar sina egna beslut om sin ekonomi.

      Med vänlig hälsning / Frihetsmaskinen

      Radera
  4. Gräv i ägastrukturen kring avanza och nordnet mkt intressant.

    SvaraRadera
  5. Extremt sprid ägastruktur i avanza massa jävla amerikanska bolag inblandade trodde hagströmmer ägde över 50%. Hur stabilt blir det hur får dom ihop den här soppan

    SvaraRadera
  6. Varför i helvete sitter det nån med skyddade personuppgifter i styrelsen för avanza pension dvs bolaget som äger våra kapitalförsäkringar. Kolla allabolag.se

    SvaraRadera
  7. Hej Anonym,

    Utan att veta något om detta så låter det lite osäkert. Måste finnas folk att prata med? Vad säger de om man ringer dem?

    SvaraRadera
  8. Hej kära vänner, jag är glad att dela med dig mitt sanna livs vittnesbörd. vänligen läs och bli välsignad. Efter att ha varit i gift förhållande med Anderson i 4 år bröt han upp förhållandet med mig, jag gjorde allt för att få honom att älska, men allt var förgäves, jag ville ha honom tillbaka så mycket på grund av den kärlek jag har för honom, Jag bad honom med allt i mig, jag gjorde löften men han vägrade. Jag förklarade mitt problem för min vän och hon föreslog att jag hellre skulle kontakta en spell-caster-trollkarl som kunde hjälpa mig att göra en kärleksspell för att få min man tillbaka i kärlek. Jag är den typ av person som aldrig tänkt på stavning charms kunde fungera eftersom jag aldrig stavade förut hade jag inget annat val än att prova det, jag skickade e-postmeddelande till Oduduwa stavningskanalen och han sa att det inte fanns något problem att allting kommer att vara bra inom tre dagar att min före detta man kommer tillbaka till mig innan tre dagar med stavningsproceduren, instruerar Oduduwa mig hur man gör och vilka stavningsartiklar som krävs för att bli redo, jag gjorde som han sa och han lunch älskar att stava vid midnatt i hans tempel kastade han stavningen och överraskande nästa dag det var runt 11.05AM. Min ex make ringde mig på mobilen, jag var så förvånad över att jag svarade samtalet och allt han sa var vacker, snäll och söt att han var så ledsen för allt som han ville att jag skulle återvända till honom, han bekänner sin kärlek till mig så mycket. Jag var så glad och gick till honom som var hur vi började leva tillsammans glatt igen. Sedan dess lovade jag att någon jag vet vem har ett förhållande problem, skulle jag vara till hjälp för en sådan person genom att hänvisa honom till den enda verkliga och kraftfulla stavningskontrollen som hjälpt mig med mitt eget problem. email: (dr.oduduwaspellcaster@gmail.com) du kan maila honom om du behöver hjälp med att få tillbaka förlorad kärlek eller restaurering av brutna hem, kärleksrelation, ditt äktenskap hem behöver rengöring och rening och alla andra eller annat fall i livet problem kan lösas direktmeddelande Dr.Oduduwa om du behöver hjälp i ditt förhållande eller något annat fall som följer;
    1) Kärleksspel
    2) Lost Love Spells
    3) Skilsmässa Spells
    4) Äktenskapsstavar
    5) stava stavning
    6) Break-up Spells
    7) Bevis en tidigare älskare
    8.) Du vill bli befordrad på ditt kontor
    9) Vill du tillfredsställa din älskare
      Stava Charm för att vinna Lotto, Charm för att vinna Sportspel Bet.
    Kontakta den här Oduduwa-mannen om du har något problem för en permanent lösning
    via e-post: dr.oduduwaspellcaster@gmail.com

    SvaraRadera