onsdag 24 oktober 2018

Uppföljning sen jag sänkte min elkostnad - Hur mycket sparar jag?

Jag tänkte att det var dags för en uppföljning på mitt senaste inlägg om när jag fixade en lägre elkostnad. Jag har gjort det här flera gånger förut och om det är något jag älskar så är det att sänka de fasta kostnaderna. Anledningen till det är för att det är dom som är avgörande för när jag kan leva på mina utdelningar. Häng med och läs min utvärdering och hur mycket jag sparar tack vare bytet.




Hur mycket sparar jag på att byta elbolag?


Jag bytte elbolag i slutet i maj i år och jag valde startdatum för bytet till den första juli. Jag har med andra ord haft mitt nya elbolag i snart 3 månader och kan nu utvärdera och göra en uppskattning på vad jag faktiskt sparar på bytet. Jag har alltså bytt elbolaget som levererar elen men man kan inte byta elnätsbolaget så den räkningen och skatten är densamma som innan.

Priserna har gått upp rätt kraftigt sedan jag gjorde bytet så det är lätt att känna att det blivit dyrare om man jämför med priserna man hade tidigare om man som jag gjort bytet nu. Kollar man mer noggrant så ser man dock att det som sagt är priserna i allmänhet som ökat och man bör därför jämföra vad man får betala i dagsläget bolagen emellan.




Om jag struntar i elnätsavgiften (eftersom den inte går att påverka) så kan jag säga att besparingen ändå är helt ok. Detta trots att jag hade en billig leverantör innan och att vi har hyfsat låg elförbrukning. Om jag haft kvar mitt tidigare elbolag så hade månadens elräkning (från elbolaget)hamnat på 255kr. Min nya räkning landar på 215kr. Då har jag räknat om dagens priser för samma förbrukning. besparingen på det som är möjligt att ändra är alltså 15,7%, det är riktigt bra tycker jag!

  • Besparing = 15,7%

Att spara pengar är skattemässigt bra


Min prognos om att jag skulle spara omkring 500kr om året stämmer alltså ganska bra. Om jag sparar lika mycket som den här månaden så blir det 480kr om året. Det kan låta som lite pengar men man får inte glömma att det är skattade pengar. Det är alltid bättre att spara- över att tjäna samma summa pengar om man ser det skattemässigt.

Jag rekommenderar lätt att kolla hur mycket du kan spara på din elräkning redan idag. Det åste nog vara en av de enklaste kostnaderna att spara in på! Det absolut lättaste sättet för att kolla upp om du kan få billigare elräkning är att t.ex. gå in och Jämföra el-priser hos Compricer. (affiliatelänk) Du skriver bara in postnummer och får fram ett förslag med de bästa priserna. 

Läs mer om affiliatelänkar här.




Låt el-besparingen bygga ränta på ränta


Bara för att ge en tankeställare till alla som tycker att besparingen man gör på att byta elavtal är småpengar tänkte jag ta upp ett ränta på ränta exempel. Jag tar tre olika exempel på tre olika årsförbrukningar enligt samma byte som jag har gjort. Tänk då även på att besparingen blir större procentuellt ju större förbrukning man har. Så de flesta skulle nog spara mer pengar än mig eftersom vi har en rätt låg elförbrukning, men jag tar alltså samma procentuella besparing som jag gjort i alla tre exemplen. Exemplen har jag räknat ut i Stefan Thelenius Sparkalkylator deluxe


Jag har räknat på en årlig avkastning på 10% och att vi investerar mellanskillnaden varje månad. Startbeloppet har jag satt till noll kronor. Spartiden är 30 år.

  • Bostadsrätt / 3200kwh per år / besparing 40kr i månaden = 62 311kr
  • Bostadsrätt / 6000kwh per år / besparing 116kr i månaden = 180 703kr
  • Villa / 25.000kwh per år / besparing 371kr i månaden = 577 938kr

Som villaägare är det alltså sjukt enkelt att spara runt en halv miljon kronor på 30 års sikt genom att byta elavtal enligt uträkningarna ovanför. Det är pengar som man annars hade kastat i sjön alltså. Så om du inte kollat din elräkning på ett tag kan det vara dags att jämföra lite och se hur mycket du kan spara. Med ränta på ränta blir småsummorna riktigt stora pengar framöver. Om man tänker så här genomgående när det gäller alla räkningar kan man alltså leva ett grymt bra liv på mycket mindre pengar. I realiteten betyder det att man kan leva ett grymt bra liv även fast man jobbar mindre.

Om vi leker med tanken att du gör en liknande besparing som den här (på 15-20%) på allt du betalar för. Då betyder det att du kan gå ner på deltid men ändå ha råd med exakt lika mycket som om du jobbat heltid. Ta tag i det idag och förändra ditt liv för alltid! :)

När sänkte du din elkostnad sist?

16 kommentarer:

  1. Älskar detta!
    Tänk vad mycket pengar det blir om du dessutom lyckas förhandla ner bredbandet, mobilen, några färre tv kanaler osv.
    Alla dessa småpengar blir väldigt mycket, speciellt på 30 års sikt med ränta på ränta.

    Förhandla och jämför priser på allt!

    Mvh PB?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tja PB,

      Ja precis! Det finns otroligt mycket pengar att spara på att bara ta tag i och jämföra och byta till billigare alternativ! Det är inga problem att spara tom tusenlappar varje månad om man sammanställer allt :).

      Tack för kommentaren! Mvh / Frihetsmaskinen

      Radera
  2. Japp ska läsa noggrant när jag inte druckit så mycket alkohol.
    Jobbet igen..
    Tycker det är grymt. Vi fick ned räntan från 2,05 till 1,30 iaf. Bra början..

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tja Mrs Doubtfire,

      Grymt jobbat! Bar arbeta va kostnaderna en efter en nu, kommer bli grymt ju! :)

      Mvh / Frihetsmaskinen

      Radera
  3. Vad ligger alla dina kostnader per månad på nu? Hur mycker för både din partner och dig? Får ta tag i elen med, men imorgon två telefonsamtal med köer till försäkringsbolagen och bråka med dem... så delar upp lite i taget ;-P...

    Tycker din blogg är grymt inspirerande. Bästa just nu på nätet. Gillar Miljonärens och Farbror fris också, men Trade Venue suger. Så mycket felmeddelanden där. Blogspot enkelt..
    Börjar gärna läsa andras med (tips?) som inte predikar för träden i Afrika, så trött på detta...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tja Mrs Doubtfire,

      Mina kostnader ligger på typ 6700 med lite marginal för höjda räntor etc. Du kan se allt specificerat i menyn under fliken Utdelningsmål. Ta det gånger två så har du våra kostnader tillsammans ungefär. Skiljer ju lite då hon har flacka gift etc som inte jag har men jag har lite annat men i stort sett så har vi lika.

      Tack ska du ha! Vad kul att höra :).

      Är det många som håller på med träden? Jag jillar också blogspot! :)

      Tack för kommentaren! Mvh / Frihetsmaskinen

      Radera
    2. Det är sååå lite :D Impad!

      Ska kolla där. Är det allt som mat, kläder, frisör, tandläkare, hudvård, semester, slitage möbler (nån gång måste man köpa nytt?), husgeråd som handdukar o sänglinne, etc etc med?

      Alltså ALLT?

      Köper ni vitaminer o sånt? Saker på apoteket om man blir sjuk t ex hostmedecin och näsdukar?

      Hur stor är klädbudget per år? Köper ni begagnat där?

      Inser ju man kan spara massor på att klippa sig själv, sluta färga hår och köpa billiga krämer, sluta sminka sig o s v..

      Gör ni det?

      Hittade en jättebra sida fattiglappen(punkt.com med massa bra tips. Löjligt billigt man kan leva -om man vill.

      T ex detta o gå till tandläkarhögskolan för o fixa tänder. Samt stå med för gratisbiljetter till teaterföreställningar när de behöver publik att öva på. Stand Up Comedy som är gratis (garderobsavgift?) samt massa sånt man kan roa sig med istället för och spendera flera tusen på nöjen ...



      Radera
    3. sorry, fattiglappen (punkt) com ska det va :)

      Radera
    4. Verkade bara vara fasta kostnader + mat som var inräknat där? Inte allt?

      Hur mycket kostar resten per månad?

      Efter jag sänkt räntan+gjort om en försäkring kommer våra fasta nästa halvår ligga på ca 11511 kr men då är det ej mat.

      Tror våra matkostnader ligger på ca 3000-4000 och vi kör mycket matlådor, äta hemma och bara billigare mat ute när vi väl betalar själva.
      Alltså sånt som mexikanskt, sushi, thai, vego, pizza, falafel, etc
      Sen nån öl här och där..

      Vi äter mycket vego. Billigare o hälsosammare. Får en del mat via jobbet med och speciellt alkohol på gott och ont :D

      I de fasta är ej inräknat nöjen, kläder, skönhetsvård, sl kort, resor, hobbies, etc..

      Radera
    5. Nja, det är väl de där Better Globe träden och sen fastighetsinvesteringarna USA där man köper en fastighet och hyr ut.. sen tar alla sin lilla provision på vägen..

      Finns både ris och ros att grotta ned sig. Har ingen klar åsikt egentligen, men verkar ju lukrativt o starta upp lite sånt om man vill tjäna på andra.
      Fast min moral kommer nog spöka i sammanhanget.. känner mig osäker..

      Radera
  4. Gillar detta. Det enklaste för många är nog att, istället för att försöka höja inkomsten, förhandla ner eller se över sina fasta kostnader.

    Har gjort liknande saker då ComHem kommit på att ta ut över 500 kr/mån för bredband hemma. Ringde då och sa att jag säger upp det till förmån av Bredbandsbolaget. De sänkte direkt kostnaden till "kampanjpris" igen till 300 kr. Sparar 2400 kr/år bara på ett kort samtal. Dessa bolag älskar ju kunder som betalar för att de inte orkar eller vet om vilka (sjuka) kostnader som tas ut. De trogna kunderna blir ju oftast lidande till förmån av bättre erbjudanden till nya kunder.

    Blev en liten utsvävning där men tack för en bra blogg!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tja Martin,

      Ja precis, mycket enklare! Dessutom är det mer skatteeffektivt att spara än att höja inkomsten :).

      Det du säger stämmer exakt! Tyvärr satsar många företag på att locka nya kunder framför att behålla lojala kunder vilket man kan utnyttja. Det gäller dock inte alla företag, vissa är riktigt bra. Men man ska alltid kolla upp och jämföra så kan man spara mycket pengar, sen tycker jag lätt att man kan vara en bra och lojal kund så länge man behandlas bra tillbaka så det blir en win-win.

      Tack själv, alltid kul med bra kommentarer! :)

      Mvh / Frihetsmaskinen

      Radera
  5. Bra jobbat med att sänka dina kostnader. Många bäckar små gör underverk för hushållsekonomin. Alla avtal bör nagelfaras i ordningen

    1) Är det något vi behöver? <- Ger störst effekt
    2) Har vi billigast möjliga? <- Ger också bra effekt
    3) Kan vi förhandla något extra? <- Lite grädde på moset!

    Följer man ovan formel får man löjligt låga fasta månadskostnader.

    http://snalgrisen.blogspot.com/

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tja Snålgrisen,

      Bra tips, vi kör nog på samma strategi där! :)

      Tack för kommentaren! Mvh / Frihetsmaskinen

      Radera
  6. Jag har börjat titta lite på att byta elbolag men märkt att compricer är lite klurigt. Dom verkar inte räkna med den fasta månada/årsavgiften på elhandels delen. Tex. har den billigaste leverantören enligt compricer en fast månadskostnad på 49 kr medan den jag har idag bara har 21 kr. Då ger de 5 öre/kWh mindre som den billigaste leverantören kan ge inte någon effekt, snarare tvärt om. Gjorde du någon reflektion över den fasta kostnaden?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tja Johan,

      Precis, man måste kolla hela kostnaden och den tar heller inte med elnätet eftersom den inte går att påverka.

      Månadskostnaden går nästan alltid att få gratis genom Cpmpricer eftersom man de ofta har egna kampanjer första året tax. Jag betalar ingen månadsavgift alls nu efter att jag bytte och kan säga upp det lagom till att månadsavgiften läggs på om ett år om jag vill.

      Anledningen till att De inte räknat med månadsavgiften är troligtvis att den är gratis genom kampanjen. Kolla bara så att det gäller ett år framåt. Jag betalar som sagt ingen månadsavgift vilket sparar en del :).

      Mvh / Frihetsmaskinen

      Radera