torsdag 18 oktober 2018

Utdelning Castellum 2019 - Den lär bli bra!

Igår kom Castellum med sin delårsrapport för tredje kvartalet 2018 och som vanligt levererade man bra siffror. Castellum har en grymt bra utdelningshistorik och utdelningen 2019 lär inte bli något undantag. Jag har hela året trott på en utdelning kring 5,8kr för nästa år och efter dagens rapport känns den siffran ännu mer rimlig. Castellum är mitt största innehav på 14% av portföljvärdet.

Läs in vad utdelningen blev i det här inlägget - Castellum höjer utdelningen rejält 2019!


  • Förvaltningsresultatet ökade med 13%
  • Substansvärdet ökade med 18%
  • Belåningsgraden minskar till 46%
  • Räntetäckningsgraden ökar
  • Uthyrningsgraden har ökat till 93,1%



Utdelningen för Castellum kommer att höjas för 21:a året i rad 2019


Återigen lämnar Castellum en bra rapport och vi lär se fram emot det 21:a året som Castellum höjer utdelningen. Om vi räknar med att årets förvaltningsresultat landar på en ökning med 13% så skulle Castellum kunna slå till med 6kr i utdelning 2019. Jag är dock lite försiktig i min gissning och säger 5,8kr som jag skulle vara riktigt nöjd med. En höjning till 5,8kr från dagens 5,3kr skulle innebära en höjning av utdelningen med 10%. För egen del då jag har 1362st aktier i Castellum, skulle denna höjning ge mig 681kr mer i utdelning per år. 


Jag har tidigare i år skrivit att jag trott på en tioprocentig höjning av utdelningen detta år och nu känns det ännu mer realistiskt. Man ökar förvaltningsresultatet kraftigt, ökar uthyrningsgraden och hyrorna samtidigt som belåningsgraden fortsätter att minska. Allt går åt rätt håll, precis som när de rapporterade senast. Jag känner mig trygg med Castellum och att de kommer fortsätta betala- och höja utdelningarna framöver. Här nedanför kan vi se vad VD Henrik Saxborn säger om kvartalet:

”För Castellums del kan vi summera ett nytt rekordkvartal - förvaltningsresultatet ökade med 13%. Det starka resultatet efter kvartal tre gör att jag nu känner mig ännu mer övertygad om att Castellum under 2018 kommer att kunna leverera i enlighet med det övergripande målet: en ökning av förvaltningsresultatet (och därmed utdelningen) med 10%”, säger Henrik Saxborn, vd. 



Ökar jag eller minskar i Castellum?


Gårdagens rapport gör mig än mer säker i min investering i Castellum, viktigt eftersom det är mitt största innehav. Då jag redan är tungt investerad i bolaget och inte har några likvider så har jag inte så stora möjligheter att öka i bolaget. Jag har dock lyckats skaka loss lite pengar och köpte ett par aktier för några veckor sedan. Jag är extremt långsiktig i innehavet och hoppas att jag kan nå mitt långsiktiga mål om 1500st aktier inom det närmaste året eller två.

Planen är helt enkelt att hålla kvar i innehavet och inkassera utdelningarna. Min förhoppning är en tillväxt på 6-7% och tillsammans med utdelningen ger det runt 10% per år. Att det ser ut att bli lite extra bra det här året är en bonus. I år höjde man utdelningen med 6% och förra året höjde man utdelningen med 18%. Nästa år tippar jag som sagt på en utdelningshöjning med 10%.

Läs mer om Castellum på Avanza *affiliatelänk
* Läs mer om affiliatelänkar här.

Vad tror ni att Castellum höjer utdelningen med nästa år?



Läs fler blogginlägg:
Det är lätt att tjäna pengar när man är rik
Har backat 100.000kr den senaste tiden men fortsätter att jaga småpengar
Kan man tjäna pengar på paneler? - En uppdatering efter 2 månader

2 kommentarer:

  1. Jag tror också på att Castellum håller sig kring 10% ökning som de har kommunicerat, så tror på 5,80kr eller 5,85kr i utdelning. Det kommer att bli spännande att se olika bolags höjningar och om man gissar rätt. :-) /C

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tja C,

      Ja det kommer blir riktigt kul att se höjningarna nästa år! Vi verkar tro på samma då, får hoppas att det blir så! :)

      Mvh / Frihetsmaskinen

      Radera