torsdag 1 februari 2018

Billigare hemförsäkring

En hemförsäkring är en ganska tråkig kostnad men ändå bra att ha om olyckan skulle vara framme. För egen del vågar jag inte vara utan den, men jag gör det jag kan för att få en billigare hemförsäkring.

Det finns ett par enkla saker man kan tänka på för att spara pengar som jag tänkte gå igenom.




Det första man borde göra oavsett är att jämföra sin försäkring på någon av jämförelsesiterna för att se om man kan komma undan billigare.

Jag tycker att Insplanet och Compricer är lättast att använda. Det är enkelt och helt gratis, man fyller bara i adress och önskat försäkringsbelopp för lösöre mm. sen får man direkt upp en jämförelse på alla försäkringsbolag och de bästa priserna. Efter det avgör man själv om man vill byta eller inte.

De här tjänsterna använder jag för att få bästa pris på just hemförsäkringar men även för att få billigare elräkning.

I dagsläget har jag dock min hemförsäkring via banken då de kunde erbjuda bättre pris eftersom jag har mina bolån där. Så det kan också vara ett alternativ att förhandla med banken om du har övriga tjänster där. Men se till att du får ett bra pris oavsett och inte betalar mer pengar än nödvändigt.

Försäkra dig inte mer än nödvändigt


Något man kan tänka på ytterligare för att få billigare hemförsäkring är att se över vad man egentligen försäkrar sig för och om man behöver allt.

De punkter som går att påverka här är egentligen om man ska ha Allrisk-/drulleförsäkring och hur stort lösöre man försäkrar sig mot.

Jag har t.ex. varit med om ett försäkringsbolag som ville att jag skulle teckna lösöre för en miljon kronor när jag i själva verket knappt har saker värda 100.000 kronor. Jag rekommenderar inte att man ska underförsäkra sig men det kan vara bra att kolla vad det skiljer i pris.

En bra sak med jämförelsesiterna är förutom att du får olika prisförslag, även att du kan se hur priset skiljer med olika belopp för lösöre etc. Det är alltså bara att testa sig fram.

Hur ofta kollar ni om ni kan få billigare hemförsäkring?

4 kommentarer:

  1. Tack vare att flickvännen är student så har vi en tokbillig hemförsäkring som ändå erbjuder bra täckning via Länsförsäkringar. Senast jag kollade var näst billigast Folksam men den var ändå dubbelt så dyr som LFs motsvarighet.

    Ett första tips är alltså: flytta ihop med en student! Går inte det får du väl börja studera själv.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tja Prepper Invest,

      Det är grymt bra ju! Jag vet att man brukar få bra studentrabatter så det är värt att kolla upp. Om man inte lyckas med det så är det som sagt ett alternativ att antingen kolla med sin bank eller jämföra på någon jämförelsesite där man kan få bra priser.

      Tack för kommentaren!

      Radera
  2. Har bland annat hemförsäkring via facket. Funderade ett tag på att gå ur för att spara pengar, men det verkar inte löna sig. Det kanske är värt att kolla upp en gång till.

    Mvh Ekorren

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tja Ekorren,

      Bra tips om man ändå har facket! Min erfarenhet är att det är dyrt dock, men kan nog bero på bransch också.

      Med vänlig hälsning / Frihetsmaskinen

      Radera