fredag 11 januari 2019

Bli ekonomiskt oberoende snabbt! - Enkelt knep!

Jag satt och funderade lite under frukosten i morse på hela den resa jag gjort sedan jag började med aktier. Frågan som dök upp i huvudet var. Om man bara kollade på tiden, vad är det bästa om man vill bli ekonomiskt oberoende snabbt?

Finns det kanske en snabbare väg att bli ekonomiskt oberoende om jag ändrade på något i mitt upplägg? I slutändan blir jag alltid lika glad när jag räknar på sånt här för det visar bara på vilka otroliga möjligheter vi har i livet!

Läs vidare så får du se vad jag kom fram till...


Innehåller affiliatelänkar

Bli ekonomiskt oberoende snabbt


För att skynda på vägen till att bli ekonomiskt oberoende så handlar det ju om att antingen öka inkomsterna eller att minska utgifterna, eller helst både och. Därefter måste vi se till att börja investera i aktier och bygga upp vårat kapital.

Jag tjatar ganska ofta om att låga kostnader är vägen till frihet och står fortfarande fast vid det. Låga kostnader är ofta lättare att fixa och det är även skattemässigt fördelaktigt.

Att spara 1000kr ger lika stor effekt som att tjäna 1500kr, det ger alltså 30% mer effekt. Är du egen företagare så måste du dra in mer än det dubbla för samma effekt i ekonomin.

När vi har trimmat våra kostnader och investerar det vi får över är vi på god väg att skapa en pengamaskin som ger oss inkomster när vi sover!

Ränta på ränta gör att det går snabbare


Något som kan vara bra att veta är att så fort du investerar dina sparade pengar så kommer du att ta en snabbare väg mot din ekonomiska frihet. man brukar säga att investerade pengar dubblar sig själv var 7:e år på börsen. Räkna själv Avanzas sparkalkylator.

Som du ser så boostar det ekonomin enormt bara du väljer att investera dina pengar i en aktiefond eller aktier istället för att ha dom på kontot.

Maxa inkomsterna och kapa kostnaderna


Oavsett hur du väljer att göra så handlar det alltså om att verkligen maxa sina inkomster och strypa sina utgifter för att bli ekonomiskt oberoende så snabbt som möjligt.

Själv trivs jag med att jobba deltid och har inga planer på att jobba mer än jag gör nu så därför kommer jag att titta igenom vad jag skulle kunna göra för att verkligen minimera min tid för att uppnå målet.

Det här är alltså för att verkligen maxa siffrorna så det kanske kan se lite extremt ut men jag gör det som ett roligt experiment. Jag kommer inte att räkna med någon flytt från nuvarande boende. Kolla in mina spartips för att se hur jag gör med samtliga mina fasta kostnader.

Tips som snabbar på vägen till ekonomiskt oberoende


  • Bilen - I dagsläget har vi en bil som vi delar kostnaderna på och min del har jag beräknat till totalt 1000kr per år. Sen har vi även en parkeringsplats som kostar 500kr i månaden så totalt kostar min del av bilen 1250kr i månaden. Troligtvis är det ganska lågt räknat men jag kör på det i den här beräkningen.
  • Mobiltelefon - Vi skulle teoretiskt kunna klara oss på en mobiltelefon vilket skulle sänka våra kostnader från 200kr (2x100kr) till 100kr i månaden, då skulle min del bli 50kr i månaden. Vi använder de mestadels hemma uppkopplade till wifi. Som sagt nu räknar vi extremt! ;)
  • Mat - Vi äter och köper förbrukningsvaror för 3000kr i månaden. Det här går vi faktiskt över lite grann ganska ofta om jag ska vara ärlig men jag vet att vi skulle klara oss på 2500kr om vi verkligen skärpte till oss och gick in för det. Jag sparar 250kr i månaden här.
  • Elen - Vi skulle kunna diska för hand och tvätta mer i tvättstugan. Det här skull troligtvis inte spara några stora pengar men säg att vi skulle kunna spara 40kr i månaden så blir det 20 kr för min del.

Kolla in mina spartips för att se hur jag gör med samtliga mina fasta kostnader. Summerar jag den här bantningen så blir det 1570kr i månaden.




Hur mycket snabbare blir jag ekonomiskt oberoende?


Nu kommer vi till det intressanta, hur mycket snabbare går det för mig att bli ekonomiskt oberoende genom att spara in på de här sakerna? Eftersom kostnaderna minskar så betyder det ju både att jag kan spara mer pengar varje månad och att jag inte behöver lika stort kapital för en avkastning som täcker alla kostnader.


Jag behöver 6525kr i nuläget för att täcka alla fasta kostnader (inklusive bilen och mat) och totalt 9200kr i månaden för att även täcka nöjen och resor.

Med det jag sparat in betyder det att jag endast behöver 7630kr i månaden för att bli helt ekonomiskt fri. När jag får den summan från utdelningarna varje månad behöver jag aldrig jobba mer.

I dagsläget får jag drygt 6000kr i månaden i utdelningar och med den organiska utdelningstillväxten och återinvesteringar växer de med 12,6% i dagsläget men jag kommer att räkna på 10% för att ha marginal. När jag gör en snabbräkning på det så ser det ungefär ut så här:

  • 7630kr i passiva inkomster från utdelningar kommer att ta mig drygt 2 år från nu att nå
  • 9200kr i passiva inkomster från utdelningar kommer att ta mig drygt 4 år att nå

Det här var bara en ungefärlig beräkning men det viktiga var att se hur lite justeringar i kostnaderna ändra förutsättningarna att bli ekonomiskt oberoende snabbare. Jag vet ju att kostnaderna har väldigt stor betydelse.

Trots det blir man blir ändå lite förvånad och glad när man ser hur enkelt det är att påverka tiden det tar bara genom så pass (i sammanhanget) små justeringar. Jag skulle genom att göra det här idag vara 100% ekonomiskt fri redan om 2 år alltså, det är ju grymt!

Ta en enkel väg till oberoendet


Om du själv är sugen på att bli ekonomiskt oberoende men tycker att det verkar svårt och krångligt så kan jag förstå dig. Tyvärr tog det längre tid än nödvändigt innan jag kom igång också.

Som tur är har det blivit både lättare och billigare att investera nu än tidigare. Ett tips är att kolla in Avanzas autospar som gör allting mycket lättare. 

Hur skulle du kunna snabba på din väg till ekonomiskt oberoende?

23 kommentarer:

  1. Vart tvättar man om inte i tvättstugan?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tja Anonym,

      Haha, jag pratar om lägenhet :). Så antingen i föreningens tvättstuga eller i tvättmaskinen hemma.

      Mvh / Frihetsmaskinen

      Radera
  2. Hej Maskinen. Jag vet inte om jag håller med om det är med att det behövs mer om man är egen företagare. Visst om man ska ta ut pengarna direkt ja. Men om man låter dem jobba i företaget istället och sedan tar ut dem med låg skatt efter att man slutat jobba så är det klart fördelaktigt. Bäst av allt är ju att ta ut dem när man likviderar bolaget och haft det vilande i 5 år för då är det snudd på skattefritt! :)


    Aktiepappa – nytt inlägg på bloggen!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tja Aktiepappa,

      Du har säkert rätt där, jag är inte så insatt i det skattemässiga på det djupet. Det jag menade var att om du sparar 1000kr så måste du fakturera betydligt mer för att få samma effekt. Sparandet slår ju dessutom åt båda håll eftersom Kapitalbehovet blir mindre.

      Jag har ju enskild firma så det är ju lite olika, antar att du har AB?

      Bra synpunkt iaf för det går ju som du säger säkert att komma runt det om man har bra hjälp eller är duktig.

      Tack för kommentaren! Mvh / Frihetsmaskinen

      Radera
    2. Aktiepappa. 25 procents skatt efter 5 års vilande företag är väl inte speciellt skattefritt. :-)

      Radera
  3. Hej Frihetsmaskinen.

    Jag är glad för din skull, du verkar vara väldigt nära ditt mål. Är man småbarnsförälder till ett eller flera barn så tror jag dock att det skulle bli svårt att leva på 9000 kronor i månaden.

    Men det är precis som du säger, det handlar inte om vad man tjänar, utan om hur mycket man gör av med.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tja drommaren,

      Tack, ja det är inte jättelång kvar tills man är i mål. Jag förstår att det krävs mer när man har barn, är ju så det är bara med alla merkostnader.

      Yes, bara trimma in lite. Inställning och driv är allt! :)

      Tack för kommentaren! Mvh / Frihetsmaskinen

      Radera
    2. Btw, har lagt till dig i min blogglista nu men hittade inte mig på din! ;) Ha det bäst! :)

      Med vänlig hälsning / Frihetsmaskinen

      Radera
  4. Genom att köpa mindre kläder, skor, mindre nyttig ekologisk mat, mindre skönhetsbehandlingar (fast går successivt över till elevbeh nu), inga privata resor, behålla sängkläder tills det kommer hål, skippa städfirma, bli nykterist och sluta med nikotin, ta in extra inneboende, ja det kanske var det... man kan ju leva superbilligt om man verkligen vill..
    Skalar man bort jobb sen där man måste vara snygg blir det ännu billigare. Sen kan man naturligtvis jobba mer... det går att göra sig väldigt robotlik om man vill :D Skulle säkert kunna korta ned processen 1-2 år, men vet inte om jag orkar. Vill ha lite kul och trivas också, samt kläder o sånt med utseende gör ändå jobbet går bättre. Tyvärr inte man, då hade det kostat mindre..

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tja Mrs Doubtfire,

      Ja viktigaste är ju att man har kul. Två år betyder ju inte mycket om uppoffringen blir för stor, speciellt inte eftersom mna sk aleva med det i fortsättningen också.

      För egen del tror jag att en del kostnader har jag kopplade till hur jag lever nu och skulle kanske einte sakna bilen om jag kunde vara utomlands mer etc.

      Tack för grym kommentar! :) Mvh / Frihetsmaskinen

      Radera
  5. Hej,
    Ja sitter också och räknar precis så där på att trimma ned de små utgifterna och i går så tänkte jag lite på det där med fackföreningsavgiften som är på 544 kr i månaden. Ni som jobbar mot ekonomisk frihet och med att få upp sparkvoten, skulle ni gå ur facket för att få upp sparkvoten? Man betalar ju på något sätt för trygghet men när man har en passiv inkomst som täcker sin levnadskostnad, behöver man det då? Skulle vara intressant att höra vad andra tycker. Jag tänker också se över telefonin...
    Bra inlägg!
    Ha det gott,
    Anneli

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tja Anneli,

      Kul at vi är fler som sitter och räknar på möjligheter :). När jag jobbade som anställd var jag med i facket i början tills jag insåg att det var onödigt. Men var med i a-kassan som kostade en bråkdel av det, sen använde jag iofs inte a-kassan när jag väl sa upp mig utan finansierade ett fritt år från jobb själv.

      Själv skulle jag ha sparat depengarna istället men alla väljer ju själv.

      Ha en grym dag! :) Mvh / Frihetsmaskinen

      Radera
  6. Ska fundera dock på mer sparsätt och sånt. Bara att januari är värsta månaden och allt är så lealöst trist, man är så trött..delad mobil var smart, nåt vi kanske kan ta efter den dagen vi är tillsammans jämnt om man nu inte jobbar. Är samma med SL kort, lånat min inneboendes ibland..

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tja Mrs Doubtfire,

      Ja många tycker januari är trist, mitt tips är fortfarande att hittaromuga saker att göra så blir det bättre men ni skulle väl utomlands snart? :)

      Ja, jag tänkte mer att man har ett abonnemang tillsammans. Mobilen funkar ju fortfarande att surfa och prata över nätet på, oftast har man ju wifi. Smart med SL kortet. Finns många saker att spara in på som dessutom är bra mentalt kanske för att bli mer fri?

      Mvh / Frihetsmaskinen

      Radera
    2. Visste inte man kunde ha två mobiler på ett abonnemang. Vad är det för abonnemang man väljer då? Använder ju WhatsApp mycket..

      Åker snart ...

      Radera
    3. Härligt! Nej jag menade att man kör ett abonnemang på en av dom och har en helt utan som man bara använder när man har tillgång till internet :).

      Ha det bäst på resan! :) Mvh / Frihetsmaskinen

      Radera
  7. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera
  8. Jag känner en som lever i en mindre stuga i Värmland, han har driftkostnader om 300kr i månaden, plus eventuell fastighetsskatt. Han lever off grid, dvs utanför elnät, VA, bredband etc. det mesta drivs på gasol samt el från solceller. Vatten från bäcken och avlopp till infiltrationsanläggning. Med dem driftskostnaderna krävs det ju enbart 100k i en indexfond så täcker du driftskostnaderna.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tja Utdelningsbagaren,

      Det var ju grymt låga kostnader! Hur lever han i övrigt? Reser han och så eller är det just det enkla livet han är ute efter? Har han bil etc. Alltid intressant med de som gör annorlunda :).

      Mvh / Frihetsmaskinen

      Radera
  9. This is insane :) Ser att du har större utdelningar per månad än vad jag har nu på ett år. Men jag antar att det är så det ser ut, många bäckar små.

    Tack för kommentaren på min sida :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tja Väl,

      Haha, ja men det kommer ;). Då har du bollen bra i rullning. Är ju så grymt kul när man ser vad utdelningarna kan betala i takt med att de växer! :)

      Självklart, tack själv! Mvh / Frihetsmaskinen

      Radera
  10. Viktig träning för gemene man att gå igenom sina fasta kostnader som jag själv lekt med en del också https://10arsplanen.blogspot.com/2018/10/mina-grunder-del-1-slakta-dina-fasta.html.

    Tycker dock att du får in ett snyggt grepp med att sätta det i relation till ett tidigare pensionsdatum. Bra inlägg!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tja Tioårsplanen,

      Tack, det är alltid kul att räkna på effekten av ett visst sparande :).

      Har läst ditt inlägg och är fortfarande avis på er månadsavgift på lägenheten, är det per person eller totalt?

      Mvh / Frihetsmaskinen

      Radera