måndag 21 januari 2019

Har fått 150 000kr i utdelningar sedan bloggens start!

En liten milstolpe uppnåddes under veckan och det är att jag har fått 150 000kr i utdelningar sedan jag startade bloggen. I samma veva som jag startade bloggen så växlade jag om till mer utdelningsaktier från fonder och började lägga över allt mitt sparande på Avanza. Så jag har bara mätt utdelningarna som trillat in på Avanza efter omställningen av fokuset till utdelningar. Jag har nu tillgång till dator och fick ett sug att skriva om det!



Varför investerar jag i utdelningsaktier?


Att ha gått över till utdelningsinvestering har verkligen boostat min motivation. Innan investerade jag mer i fonder men utdelningsinvesteringarna har verkligen fått mig att fokusera bättre på mina mål. Nu är jag 100% övertygad om att jag kommer att leva på mina utdelningar inom 2-4år. Tidigare var det mer ett luddigt mål utan en konkret plan.


I samband med att jag började fundera på- och verkligen såg möjligheten i att sluta jobba så började jag också kolla möjligheterna i att skapa ett kassaflöde från aktierna. Det självklara är ju att investera i utdelningsaktier eller att använda 4% regeln. Jag har egentligen varit öppen för båda alternativen och äger i dagsläget fonder som jag tänkt plocka 4% ifrån. Majoriteten av kassaflödet kommer dock att komma från utdelningar (ca: 88%). Att leva på utdelningar känns enkelt och motiverande, så länge det gör det kör jag på enligt den planen!

Mina största utdelare hittills


Jag tänkte gå igenom och kolla vilka bolag som gett mig mest utdelning sedan jag startade bloggen. Här nedanför har vi mina topp 6 aktier som gett mig mest utdelning:

(Topplistan innehåller affiliatelänkar från Avanza) 

  • Castellum - 15.958kr - I dagsläget ger Castellum mig 7218kr om året. Med en förväntad utdelningshöjning på onsdag på 9-10% eller mer så lär de fortsättningsvis ge mig närmare 8000kr om året. Castellum genomförde även en nyemmision, det gav oss möjlighet att köpa aktier för ett pris på 114kr vilket har blivit en grym affär och gett oss ännu mer i utdelningar
  • Klövern Pref - 8045kr - Stabil preferensaktie som spottar utdelningar till mig varje kvartal. Jag har minskat en del det senaste året och köpt Corem istället så i dagsläget får jag 720kr om året från Klövern Pref.
  • Handelsbanken - 7787kr - Handelsbanken är en kassako som delat ut bra historiskt. Bland de här utdelningarna har vi dock extrautdelningar också. Jag genomför även regelbundet aktiearbitrage i Handelsbanken vilket ger bra med gratisaktier då och då, vilket höjer utdelningen. Med det antalet aktier jag har så får jag i dagsläget 3734kr om året i utdelningar. Säg att de höjer utdelningen med en krona, då skulle det ge mig 4413kr om året vilket är riktigt nice!
  • Omega Healthcare Investors (OHI) - 7495kr- OHI ser jag som en kassako som får puttra på och levererar utdelningar vilket den gjort bra sedan bloggens start. Jag har 150st aktier och har varken plan på att öka eller minska där. Jag räknar inte med någon större höjning även om jag inte utesluter det då de levererat ok historiskt. Samtidigt har det en hög direktavkastning på 6.92%.

Jag kommer med ett uppföljningsinlägg till det här senare där jag går igenom plats 6-12 på listan av de aktier som delat ut mest till mig sedan bloggens start.

Återinvestering har gett bra med utdelning


Om man räknar på återinvesteringen av de här utdelningarna så ser man snabbt att det har gett bra med utdelning. I snitt ger mig min portfölj 4,1% direktavkastning. Det betyder att de återinvesteringar jag gjort med de här 150 000 kronorna som jag fått i utdelning har skapat ytterligare utdelningar på 6150 kronor om året. Det är alltså över 500 kronor i månaden som jag får gratis i dagsläget, i resten av mitt liv.


Återinvestering av utdelningar står ofta för den största delen av totalavkastningen och bör alltså inte underskattas. Att återinvestera utdelningar när börsen skakar till lite som den senast gjorde i slutet av förra året är ett riktigt bra sätt att fixa överavkastning på. Att investera i en nedåtgående börs kommer alltid att göra att man slår sitt jämförelseindex om man har samma innehav eftersom man "snittar ned sig". När börsen väl vänder har man ett billigare inköpspris och fler aktier än om man inte köpt i nedgången. Självklart kan man lyckas "tajma" marknaden, men jag håller mig borta från att försöka sånt. Även om jag då och då viktar om mina innehav så är jag alltid fullinvesterad.

Vilka av era aktier har gett er mest i utdelning?

16 kommentarer:

  1. Grattis! Jag kollade och jag kommer att nå 150.000 kr i samlade utdelningar i april och är några månader efter alltså. Väntar nog till 200.000 kr innan jag kallar det ett delmål.

    Håller med om att utdelande aktier är mer motiverande än anonyma fonder utan utdelning.

    Nu när du frågar vilken aktie som gett mest, märkte jag att jag inte räknat på det. Så det var jag tvungen att göra.

    Mest har Nordea gett, 7.738 kr. Gjorde mig dock av med de flesta på ISK då det kanske blir källskatt där efter flytten till Finland. Skulle köpt tillbaka dem på KF, men har inte blivit av ännu.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tja Utdelningssmålänningen,

      Tack och riktigt bra jobbat själv! :) Ja 200.000kr blir mäktigt!

      Nordea är lite klurig nu när källskatten kommer, jag kommer också agera innan utdelning. Troligtvis flyttar jag över aktierna på KF även om det tar emot pga kostnaderna kopplat till flytten.


      Tack för kommentaren! :) Med vänlig hälsning / Frihetsmaskinen

      Radera
  2. Svar
    1. Tja KMI,

      Tack ska du ha! :)

      Med vänlig hälsning / Frihetsmaskinen

      Radera
  3. Wow!
    Inte illa pinkat.
    Mer lär det bli!

    Mvh PB?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tja PB,

      Helt ok, det lär komma mer för oss alla! :)

      Med vänlig hälsning / Frihetsmaskinen

      Radera
  4. Du är en inspiration källa! Stort tack!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tja BAHAR,

      Stort tack själv! Kul att kunna inspirera! :)

      Med vänlig hälsning / Frihetsmaskinen

      Radera
  5. Grattis till fin resa! Mina topp 6 är

    Swedbank 22 080
    Resurs 19 050
    Nilörngruppen 10 000
    Kindred 9 735
    Investor 9 660
    Europris 8 500

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tja Stojko,

      Tack och detsamma till dig! :) Riktigt fina utdelningar där! :)

      Med vänlig hälsning / Frihetsmaskinen

      Radera
  6. Bra jobbat - en sak att tänka på när det gäller avkastning är ju att priserna på aktierna går upp och ned, men de utdelningar som du fått alltid kommer att öka. Svårt att misslyckas på lång sikt med en utdelningsstrtegi.
    Med vänlig hälsning, Per

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tja Per,

      Precis! Kollar man sin historik så ser man ju ett tydligt mönster dock. Utdelningarna följer vinsten och värderingen följer utd/vinst ;). Men som du säger spelar det mindre roll, speciellt om man återinvesterar utdelningen!

      Tack för en bra kommentar! Mvh / Frihetsmaskinen

      Radera
  7. Bästa Frihetsmaskinen!
    Jag heter Shang och jobbar på Verkligheten i P3. Jag tycker att dina mål är så spännande och förmodligen en dröm för många (kanske mig inkluderad). Jag skulle så gärna vilja komma i kontakt med dig! Kan inte du höra av dig till mig på shang.imam@filt.com eller på 0739109969. Jag skulle aldrig avslöja din anonymitet. Allt gott, Shang

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Shang,

      Har skickat ett mail till dig! :)

      Mvh / Frihetsmaskinen

      Radera
  8. Hej Shang,

    Har skickat ett mail till dig! :)

    Mvh / Frihetsmaskinen

    SvaraRadera
  9. Tjena Frihetsmaskinen!
    Har bara hållt på med direkt ägande i aktier sen 2016, tidigare bara fonder och dåliga räntekonton. Men sedan jag fick upp ögonen för aktier och främst utdelningsaktier efter jag läst en bok av Hernhag, har några av bloggarna inspirerat/lärt mig mycket (Frihetsmaskinen inräknad)i mitt investerande. Har trots att jag flyttat mitt sparande mellan olika banker och förlorat en del info har jag noterat alla utdelningar jag fått och vilka bolag som delat ut. Mina topp 5
    Investor 17954 kr
    Sampo 9627 kr (netto)
    Skanska 7837 kr (sålde alla oktober 2018)
    Castellum 7805 kr
    Axfood 5900 kr
    mvh / Fullinvesterad

    SvaraRadera